המצב הביטחוני הכאוטי גורם להרבה אנשים לתחושות של לחץ ומתח. שאלות ה'מה יהיה?' ו'מתי איראן וחיזבאללה יתקפו?' מרחפות באוויר, ונוכחות כמעט בכל שיחה. ואם לא בשיחה - אז בראש של רבים מאתנו. דאגה לעצמנו וליקרים לנו, מתוך רצון להיות ‘מוכנים’ לכל תרחיש.

הלחץ והמתח האלה נובעים לא רק מהסכנה שאכן ישראל תיקלע למלחמה עם אויביה, אלא גם מחוסר השליטה שלנו על המועד המדויק שבו איומי המלחמה יהפכו ממשיים. הפמפום התקשורתי עם כותרות דרמטיות שנוקבות בתאריכי יעד משוערים, ומעריכות את הסיכויים, לא מוסיפות שקט למי שגם ככה אחזו בהם חרדה ולחץ - חלקם עד כדי הפיכת היומיום שלהם למתוח כמו קפיץ. יש גם מי שממש שיתק את השגרה - פחד ללכת לעבודה, למשפחה, לחברים, לקניות...

אבל האמת היא שהאיום הבטחוני הוא רק סימפטום. שהרי החיים מלאים באי ודאות כמעט בכל תחום - זוגי, משפחתי, תעסוקתי. גם בפעולות יומיומיות כמו לנהוג בכביש עם עוד עשרות אלפי נהגים. וכן, לפעמים התחושה הזו יכולה להיות מבלבלת ומפחידה. חשוב להבין שפחד מהלא נודע הוא רגש טבעי שמלווה אותנו לעיתים קרובות, והוא לגמרי ‘בסדר’. המוח שלנו מאומן מגיל מאד צעיר להתייחס בחשדנות לדברים חדשים שהוא נתקל בהם וטרם התנסה. אך האם יש דרך להחליף את התחושה הזאת בתחושה אחרת וחיובית יותר? התשובה היא כן!  מדובר ביכולת שלנו לראות את אותה סיטואציה מזוויות שונות ומגוונות, ולא להתקבע רק על האפשרות המפחידה והמלחיצה.

העתיד עוד לא קרה

ראשית, חשוב להבין שהפחד העיקרי שלנו הוא מדברים שעדיין לא קרו - כלומר מהעתיד. כל החששות והפחדים שאנחנו חווים נובעים מהדמיון שלנו ולא מהמציאות. כאשר אנחנו חושבים על מה שיכול לקרות, לעיתים אנחנו שוכחים שהרבה מהדברים שאנחנו מתארים לא בהכרח יקרו. ההזדמנויות והאתגרים שיכולים להתגלות לפנינו הם בלתי נלאים ולעיתים אפילו מפתיעים. כלומר: ישנו סיכוי של 50% שדברים טובים יקרו לצד 50% שיקרו דברים פחות טובים ממה שקיווינו. מי שחווה פחד או לחץ כנראה אימן את המיינד שלו לראות קודם כל את הפרשנות הנגטיבית ובעצם לחשוש מהלא נודע.

‘שליטה’ - עניין טריקי

כשאתם חשים פחד מהלא נודע, הרי התחושה הזאת קורית בזמן הווה. כלומר עכשיו. חשוב לשאול את עצמכם: מה באמת בשליטתי כרגע (ולא בעתיד)? כל מה שאתם מזהים שנמצא בשליטה שלכם - פשוט קומו ועשו. ומה שלא? אין סיבה להילחץ מזה כי לא משנה מה תעשו - אם אין לכם שליטה על זה, אז אף תוצאה שתקבלו לא באמת תהיה בגלל פעולה שעשיתם. 

במילה אחת: שחררו. 

במקום להתמקד במה שעלול לקרות ובתוצאה הלא ידועה, השקיעו את מרצכם בנושאים שאתם יכולים לשלוט בהם. האם זה ניהול הזמן שלכם? חיזוק הקשרים החברתיים? או אולי פיתוח מיומנויות חדשות?

הכנת תוכנית פעולה

אחת הדרכים היעילות להתמודד עם פחד היא להכין תוכנית פעולה. כשאתם מתמודדים עם מצבים לא נודעים, הכנת רשימה של צעדים מעשיים שיכולים לעזור לכם להתמודד עם האתגרים, יכולה להקל על התחושות המפחידות. 

לדוגמה, אם אתם חוששים לעבור מקום עבודה, חשבו על הצעדים שאפשר לנקוט: חיפוש משרות, שיפור קורות החיים, רישות עם חברים בתחום ועוד. 

בנוסף לזה מומלץ להכין לעצמכם רשימה של אנשים שיכולים לתמוך בכם - ללא ביקורת וללא שיפוטיות - ברגעי הלחץ והפחד. אנשים, שלא משנה מה יאמרו לכם, תמיד תדעו שאתם סומכים עליהם ובוטחים בהם.

שינוי פרספקטיבה

במקום לראות את הלא נודע כאיום, אפשר לנסות לראות אותו כהזדמנות. כל שינוי בחיים יכול להיות הזדמנות לצמיחה והתפתחות. כאשר אתם פותחים את עצמכם לחוויות חדשות, אתם יכולים לגלות צדדים חדשים של עצמכם ולצבור חוויות שלא הייתם חווים אחרת.

לסיכום

זכרו שהפחד מהלא נודע הוא טבעי, אך הוא לא חייב לשלוט בכם. העתיד עוד לא קרה, ולפעמים מה שאנחנו מפחדים ממנו יכול להתגלות כהזדמנות בלתי צפויה. במקום לחשוש, קחו את השלב הראשון – השקיעו במעשים שאתם יכולים לשלוט בהם, הכינו תוכנית פעולה ושנו את הפרספקטיבה שלכם על מה שיכול לקרות.

ובכל מקרה זכרו, שאתם לא לבד במסע הזה ואני כאן, כדי לתמוך בכם בכל צעד בדרך.