מחלות כרוניות, בהיותן בעלות אופי ממושך ומתמשך, משפיעות על מיליונים ברחבי העולם ודורשות, לעתים קרובות, תכניות טיפול מורכבות וניטור רציף. כחלק ממחלות אלה ניתן לציין מחלות לב וסוכרת דרך מחלות קיבה, ועד הפרעות בדרכי הנשימה ומצבים אוטואימוניים שונים. 

בעוד שהתחום הרפואי התקדם משמעותית בניהול מחלות כרוניות באמצעות תרופות, ניתוחים והתערבויות נוספות, קיימת גישה ישנה אך מחודשת המשפיעה משמעותית על מחלות מסוג זה: טיפול בנשימה.

טיפול בנשימה, המבוסס על פרקטיקות עתיקות וזוכה כעת לאישור רפואי עכשווי, מבטיח שכבה נוספת של תמיכה והקלה לאלו הנאבקים במחלות כרוניות. בואו נעמיק ביעילותו ובמדע שעומד מאחוריו.

טיפול בנשימה: סקירה מהירה

'טיפול בנשימה' או 'עבודת נשימה' סובב על מניפולציה מודעת שנעשית לדפוסי הנשימה של המטופל, במטרה להשפיע על המצב הנפשי, הרגשי והפיזי שלו. ישנן טכניקות שונות לטיפול בנשימה, כפי שהזכרתי במאמרים קודמים שלי, ביניהן: נשימה במקצבים שונים, או נשימת קופסה ונשימה מעגלית וטכניקות אלה ממלאות תפקידים מרכזיים בהתחלת ההרפיה הטבעית והריפוי של הגוף.

טיפול נשימה בניהול מחלות כרוניות

כפי שאני למטופלים שלי, אכתוב ואדגיש גם כאן: טיפול בנשימה אינו יכול לרפא מחלות כרוניות, אך הוא מאפשר לחולה להחזיר בעלות על הגוף שלו ולהחזיר ביטחון בתפקוד המערכות הבסיסיות של הגוף. לעיתים, כתופעת לוואי לטיפול בנשימה, החולה מגלה שיש שיפור בעוצמת הסימפטומים או בתדירות הופעתם וזה בוודאי חיובי ורצוי.

ובפירוט:

מחלות לב וכלי דם: עבור אלה עם בעיות לב, מתח הוא יריב קבוע. תרגילי נשימה יכולים לעזור לנהל את המתח על ידי הפעלת מערכת העצבים הפארא-סימפתטית, אשר מפחיתה את קצב הלב ואת לחץ הדם. תרגול כזה לא מספק רק הקלה מידית במהלך הזמנים של לחץ הדם המוגבר אלא הוא יכול, לאורך זמן, לתמוך בבריאות הלב וכלי הדם באופן כללי.

מחלות בדרכי הנשימה: במצבים כמו אסטמה או COPD, שבהם הנשימה הופכת קשה ומאומצת, טיפול בנשימה יכול ללמד את המטופלים לנשום ביעילות רבה יותר ולשפר את יכולת הריאות ותפקודן. טכניקות המתמקדות בנשימה עמוקה ומבוקרת יכולות להפחית את התדירות והחומרה של התקפי אסתמה ולשפר את איכות החיים של אלו עם COPD.

מחלות אוטואימוניות: לא אחת מתח הוא טריגר משמעותי להתלקחויות במצבים אוטואימוניים, כגון זאבת או דלקת מפרקים שגרונית. על ידי שילוב של עבודת נשימה קבועה, המטופלים יכולים לנהל ולהפחית את רמות הלחץ, ובכך להפחית את תדירות ההתלקחויות ולשפר את ניהול המחלה.

סוכרת: בעוד שטיפול בנשימה עשוי שלא להשפיע ישירות על רמות הסוכר בדם, הוא ממלא תפקיד עקיף על ידי ניהול מתח. סטרס כרוני ידוע כמעלה את רמות הסוכר בדם, וגם לא פעם דוחף אנשים לאכילה רגשית – מעבר לעובדה שסוכר מעלה את רמות הדופמין והסרוטונין שהמוח מפריש. טכניקות כמו נשימה קצבית ונשימה סרעפתית יכולות לעזור לאנשים עם סוכרת לשמור על רמות הלחץ שלהם – ובאופן עקיף גם על רמות הגלוקוז שלהם, וכן להוריד את הדחף לצריכת סוכר.

מחלות במערכת העיכול: כאן המתח ממלא תפקיד משמעותי באופן מפתיע בהחמרת בעיות במערכת העיכול כגון תסמונת המעי הרגיז (IBS), ריפלוקס חומצי, ואפילו כיבים. טיפול בנשימה, על ידי אפיון תגובת הלחץ, יכול להקל על חלק מאי הנוחות והתסמינים הקשורים למצבים האלו.

חרדות מתבטאות לא אחת ככאבי בטן או הפרעות עיכול; לפיכך, הרגעת הנפש במקרה הזה יכולה להרגיע באופן ישיר את מערכת העיכול.

המדע הבסיסי שעומד מאחורי הכל

המדע מאחורי יעילות הטיפול בנשימה, במיוחד בנוגע למחלות כרוניות, טמון בעיקר ביכולתו להשפיע על מערכת העצבים האוטונומית. הנשימה עושה זאת ב- 2 אופנים, האחד דרך רמות ה 2CO בדם, והשניה דרך עצב הוואגוס.

כאשר אדם לחוץ או במצב חרדה, מערכת העצבים הסימפתטית (המכונה לעתים קרובות מערכת 'fight or flight') מופעלת, מה שמוביל לעלייה בקצב הלב, עליה בלחץ הדם ורמות הסוכר בדם (זמינות הגלוקוז בדם לשם הפעלה מהירה של מערכת השרירים במצב ריצה או בריחה). מצד שני, מערכת העצבים הפארא-סימפתטית (מערכת 'המנוחה והעיכול') יוצרת ומעודדת תגובה של הרפיה והתאוששות.

טיפול בנשימה מעודד את הפעלת המערכת הפארא-סימפתטית. מחד, נשימה מודעת מפחיתה את רמות ה 2CO בדם דבר שמרחיק את תגובת מערכות האזעקה של גזע המוח ומאידך, הפעולה של הנשימה המלאה מעסה את עצב הוואגוס שעובר בסרעפת ומפעילה את מערכת הרגיעה של הגוף.

לאורך זמן, עם תרגול קבוע, המטופלים יכולים לווסת טוב יותר את תגובות הלחץ שלהם, מה שמועיל בניהול מספר מצבים כרוניים. וכאמור היכולת הזו מחזירה למטופל את הביטחון בגוף ואת האמון ביכולת שלו להתמודד עם התקפים שונים והיבטים פיזיולוגיים של המחלה.

שילוב טיפול נשימה

לאלו השוקלים טיפול בנשימה כתוספת לניהול המחלה הכרונית שלהם:

א. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הנשימה: יש למצוא מטפל מוסמך בנשימה שידע גם להיות בתקשורת עם הרופא שלך במהלך הטיפול. אומנם הטיפול בנשימה הוא תחום שפחות מוכר על ידי מרבית הרופאים, אך רצוי לנהל שיחה עם הרופא שלך ולוודא שאין התנגשות עם הטיפול הקונבנציונלי שאתה מקבל.

ב. התחילו לאט: התחילו עם מפגשים קצרים יותר ועם טכניקות בסיסיות, ובהדרגה הגדילו את משך הזמן והמורכבות, ככל שתרגישו נוח יותר.

ג. הישארו עקביים: היתרונות של טיפול נשימה בולטים ביותר כאשר מתרגלים באופן קבוע.

ד. שקלו להצטרף לקבוצה: ישנם לא מעט קבוצות ומפגשים של עבודת נשימה שזמינים ומספקים הדרכה ותחושת קהילה.

לסיכום

טיפול בנשימה, עם שורשיו העמוקים בתרגול עתיק יומין, מציע תקווה חדשה וכלי רב ערך עבור אלו המתמודדים עם מחלות כרוניות. יעילותו אינה טמונה בהחלפת הטיפולים המסורתיים אלא בהשלמה שלהם, הטיפול מציע למטופלים מימד נוסף של שליטה והקלה במסע הבריאות שלהם. בכלים המרובים הקיימים לניהול הסימפטומים של מחלות כרוניות, הפעולה הצנועה של נשימה מודעת עומדת כעדות אמיתית לכוחו המולד של הגוף לרפא ולהחלים את עצמו.