ברוכים הבאים למסע טרנספורמטיבי לקראת ניהול יעיל של מצבי מתח וחרדה בחיים שלכם. 

כמאמן וכמטפל מנטלי ורגשי המתמחה בתחום של ניהול רגשות בכלל ומצבי סטרס וחרדה בפרט, אני כאן כדי לתת לכם טכניקות בעזרתן תוכלו להתמודד עם אתגרי החיים שמלווים בסטרס או בחרדה בחיים האישיים שלכם או כבעלי ובעלות עסקים. 

במאמר זה אסקור שיטות טיפול בחרדה, אסטרטגיות הפגת מתחים וטכניקות להתמודדות. בנוסף, המאמר יסקור פרקטיקות טרנספורמטיביות של אימון מנטלי, אימון רגשי, תכנות נוירו-לשוני (NLP), (EMDR) -Eye Movement Desensitization and Reprocessing ועוד. 

בואו נצא לדרך, כי הגיע הזמן להחזיר את השליטה על החיים שלכם ולהתחיל לחיות חיים רגועים ונוחים יותר!

סטרס וחרדה - תופעות שכיחות בחיים של כולנו

רגע לפני שנדון בפתרונות למצבי לחץ וחרדה, חשוב להבין שמתח וחרדה הן תופעות שכיחות בחברה המודרנית בה אנו חיים. סקרים רפואיים מראים, כי הפרעות חרדה משפיעות על כל תחומי החיים שלנו וכי הלחצים והדרישות שכולנו חווים ביום יום, בשילוב גורמים חיצוניים שונים, תורמים לעלייה באתגרים הקשורים לחרדה. מגמה זו מבהירה את חשיבות העיסוק בתופעה הנרחבת הזו ואת הצורך של כל אחד ואחת מאתנו לדעת כיצד לנהל ולהתמודד עם מצבים שכאלה.

אסטרטגיות להתמודדות עם מצבי לחץ, סטרס וחרדות

ישנם מספר כלים שיכולים לעזור לנו לנהל בעצמנו את הרגשות שמציפים אותנו במצבי לחץ וחרדה ולהתמודד איתן באופן מידי. יישום הכלים האלה לא רק יעזור לנו בטווח המידי בהפחתת התסמינים ובהקלה על המצב בו אנו נמצאים, אלא יעצים אותנו לטווח הארוך ויאפשר לנו לצאת מהמצבים הללו חזקים יותר.  

א. מיינדפולנס 

מיינדפולנס הוא תרגול של הבאת תשומת הלב לרגע הנוכחי, ללא כל שיפוט או התקשרות למחשבות או לרגשות. תרגול מיינדפולנס מסייע בפיתוח תחושה גדולה יותר של מודעות עצמית ויכולת להתבונן במחשבות וברגשות שלנו מבלי להיות מנוהלים על ידם. תרגול מיינדפולנס הוכח מחקרית כמפחית מתח, משפר את היכולת לוויסות רגשי ומשפר את תחושת הרווחה הכללית.

דוגמה אחת לתרגיל נשימה מודעת במיינדפולנס היא טכניקת הנשימה 4-7-8. טכניקה זו כוללת שאיפה דרך האף בספירה של ארבע, עצירת נשימה לספירה של שבע, ונשיפה דרך הפה בספירה של שמונה. על ידי התמקדות בנשימה ובספירות הספציפיות, נוכל להרחיק את המיקוד ממחשבות חרדות או מלחיצות, ולקדם תחושת רוגע ונינוחות. התרגיל מסייע לנו בתהליך של הרפית הגוף, מאט את קצב הלב ומספק כלי מעשי לניהול מתח וחרדה ברגע.

ב. פעילויות להפחתת מתחים

עיסוק בפעילויות להורדת מתחים כמו פעילות גופנית, ניהול יומן או עיסוקים יצירתיים ובילוי בטבע יכול לקדם ביעילות רגיעה ולספק הקלה מסטרס או חרדה. פעילות גופנית משחררת אנדורפינים, מפחיתה הורמוני לחץ ומגבירה נוירוטרנסמיטורים (מוליך עצבי) התורמים לתחושת אושר ולרגיעה. כתיבת יומן או כתיבה אינטואיטיבית מאפשרת לאנשים לעבד את רגשותיהם ולהשיג בהירות. פעילויות יצירתיות, כמו ציור או פיסול  מציעות גם הן מוצא טיפולי שמאפשר שחרור רגשי וביטוי עצמי. שהייה בטבע היא בעלת אפקט מרגיע, אשר מסיט את תשומת הלב מגורמי לחץ ויוצר תחושת שלווה ורוגע.

פעילויות אלה מכניסות רוגע לתוך המתח הקיים ושינוי המיקוד מביא להרפיה. פעילות גופנית סדירה, בין אם ריצה, שחייה או תרגול יוגה ומדיטציה, מקדמות נוחות גופנית ונפשית כאחד. כתיבת מחשבות ורגשות באמצעות רישום ביומן מטפחת שחרור רגשי ושיקוף עצמי. עיסוק ביצירה אמנותית מאפשר לאנשים לנצל את היצירתיות שלהם ולתעל את המתח וחרדה לצורות מוחשיות. בילוי בסביבה טבעית מרענן את החושים ומציע הפוגה מהלחצים היומיומיים.

אסטרטגיות נוספות

מעבר למיינדפולנס ולפעילויות שמאפשרות הפחתת מתחים שהוזכרו לעיל שאותן כל אחד ואחת מאיתנו יכולים ליישם באופן עצמאי, ישנן אסטרטגיות נוספות לטיפול במצבי סטרס וחרדה, שמצריכות לרוב תהליכים ארוכים יותר שנערכים בליווי והדרכה של בעל או בעלת מקצוע:

א. אימון מנטלי

אימון מנטלי מתמקד בפיתוח חשיבה יציבה, הגברת המודעות העצמית וטיפוח דפוסי חשיבה חיוביים. באמצעות תרגילי אימון מנטלי, כגון הצהרות, דמיון מודרך ושינוי דרך החשיבה, אנחנו יכולים לזהות מחשבות שליליות שעולות בנו, לשנות אותן ולהתחיל לבנות כוח פנימי שיסייע לנו בהתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה.

ב. אימון רגשי

אימון רגשי מעצים את המתאמנים ועוזר להם להבין איך לווסת את הרגשות בצורה יעילה. על ידי תרגול טכניקות כמו תשומת לב לרגשות, תרגילי הפועלים על אינטליגנציה רגשית ושיקוף ממוקד רגשות, נוכל לפתח מודעות עמוקה יותר לחוויות הרגשיות שאנו חוות וחווים ולהגיב אליהן בצורה בריאה ובונה.

ג. תכנות נוירו-לשוני (Neuro Linguistic Programming) NLP

NLP  היא גישה רבת עוצמה החוקרת את הקשר בין המחשבות, השפה וההתנהגות שלנו. על ידי שימוש בטכניקות כמו עיגון, מסגור מחדש ושינוי דפוסים, ניתן בעזרת ה- NLP 'לתכנת מחדש' אמונות והתנהגויות אשר מגבילות או מעכבות אותנו. טכניקות אלה מעצימות ומאפשרות לנו להשתחרר ממעגלים שליליים ולחוות שינוי חיובי, גם במצבי לחץ וחרדה.

ד. EMDR -  Eye Movement Desensitization and Reprocessing

EMDR היא גישה טיפולית המתמקדת בעיבוד ובריפוי חוויות טראומטיות. באמצעות תנועות עיניים מונחות או טכניקות גירוי דו-צדדי אחרות, EMDR מקל על השילוב של זיכרונות ורגשות שמטרידים אותנו ומפריעים לנו בתפקוד היומיומי, מה שמוביל לפתרון ולהפחתת החרדה הנלווית.


דוגמה מהקליניקה

במהלך פגישות האימון הייתה לי הזדמנות לעבוד עם משה (שם בדוי) שעבר תקופה לחוצה מאוד בעבודה. משה חווה חוסר שביעות רצון ממקום עבודתו ושקל לעזוב אך הלחץ הכלכלי והחששות מתגובת המשפחה מנעו ממנו לפעול. כשבדקנו את הרקע של משה התברר, שבבית ילדותו היה לחץ כלכלי שהוביל לסכסוכים תכופים ולכעסים בין הוריו ומשה, שהיה עד לוויכוחים ולמריבות הללו, חשש מתוצאה דומה במשפחתו שלו, באופן לא מודע. 

בעזרת שימוש משולב בתהליך האימון בכלים הלקוחים מתוך עולם ה- NLP וב-EMDR, משה 'מיסגר' מחדש את האמונות שלו, הצליח לראות את מצבו מנקודת מבט אחרת,  גיבש תובנות לגבי הפחדים והאמונות השורשיות שלו ויצר אמונה חדשה בעצמו. הוא ערך, באומץ, שיחה כנה עם אשתו, שיחה שחוללה שינוי חיובי ביחסים ביניהם. לאחריה, גם הילדים הוכנסו לתמונה ותודות לתהליך שעבר ולתמיכה לה זכה מהמשפחה, הוא הצליח למצוא במהירות עבודה חדשה מלאה באתגר ובסיפוק.  תהליך האימון של משה הוא דוגמה מצוינת לאופן שבו טיפול במחסומים רגשיים וטיפוח תקשורת פתוחה, מסייעים לנו להתגבר על מגבלות שעוצרות אותנו ולצאת ממצבי סטרס וחרדה.

לסיכום

אם הגעתם עד לכאן אני יכול להאמין, שאתם רוצים לקחת אחריות על החיים שלכם ולצאת למסע טרנספורמטיבי לקראת חיים רגועים יותר.  כל אחד ואחת מאתנו יכולים לפנות לאנשי מקצוע, ללמוד ולתרגל טכניקות שיעזרו לנו לנהל את הרגשות שלנו ולהפחית סטרס וחרדה, אבל בנוסף לאלה אני מציע לכולנו לראות איך אנחנו יכולות ויכולים לעשות שינויים באורח החיים שלנו שגם הם, יפחיתו לחץ וחרדה. כך אני מציע לכולנו לתת עדיפות לפעילויות שמזינות את הנפש, הגוף והנשמה. לשלב בחיי היום יום זמן להירגעות ולעסוק בפעילויות שאתם נהנים מהן. בנוסף, דאגו להקיף את עצמכם בסביבה תומכת ולטפח קשרים משמעותיים עם אנשים שמבינים אתכם, את החוויות שאתם חווים ומחזקים אתכם. 

 זכרו שהתקדמות לוקחת זמן, שעלינו להיות סבלניים כלפי עצמנו ושבכל מקרה שבו אתם מרגישים שאתם לא מצליחים להפחית את המתח והחרדה בעצמכם, ניתן להיעזר באיש או אשת מקצוע שמתמחים בטכניקות להפחתת מתח וחרדה שנדונו לעיל. 

אני מאמין שליווי נכון יאפשר לנצל את הפוטנציאל שנמצא בכם להתגבר על ממצבי מתח וחרדה ולמצוא את הדרך לחיים מאוזנים רגשית ולהגשמה. 

אמצו את הטכניקות וצאו למסע של גילוי עצמי ולפיתוח החוסן הרגשי שלכם.

בהצלחה!