אם נמאס לכם מהנחירות והגעתם למסקנה שאתם רוצים לטפל בהן, הגעתם למקום הנכון. המאמר הבא יסביר לכם מהן נחירות מזווית קצת אחרת, מהו הנזק שהן יכולות לגרום ואיך ניתן לטפל בהן באופן טבעי לחלוטין.

יתכן שבהתחלה הנחירות שתחושו אצלכם או אצל בן/בת זוגכם תהיינה עדינות, קטנות והן לא ממש יפריעו. אולי אפילו תתייחסו אליהן בביטול, בבושה או בחיוך. אך בהדרגה, הנחירות מתחזקות, הופכות נוכחות יותר, פוגעות לכם בשינה, בזוגיות, באיכות החיים, עד שכבר אי אפשר עוד להתעלם מהן.  

‘כבר בצבא נחרתי חזק. היו מעירים אותי ומגרשים אותי שאעבור לישון במקום אחר’
‘לי הנחירות לא מפריעות. אשתי זו שמתלוננת’
‘אני ישן מצוין, אבל הנכדים שלי לא רוצים להתארח כאן בגלל הנחירות שלי’
‘כל בת זוג מתלוננת על הנחירות שלי’

אלה דוגמאות ספורות למשפטים שאני שומעת מאנשים שמגיעים אלי כדי לטפל בנחירות שלהם והיה גם את מי שתיאר את רעש הנחירות שלו כך: ‘תארי לעצמך את הרעש שעושה חבית שבה אבני חצץ, שנגררת על ידי טרקטור. זה רעש הנחירות שלי’. 

מזדהים!

מהם הגורמים לנחירות? 

אנשים נוטים לחשוב, שגברים ונשים שמנים או בעלי משקל עודף נוחרים, כלומר הסברה היא שהשומן העודף הוא האחראי לנחירות. אך מסתבר, שגם אנשים רזים נוחרים והם אפילו יכולים לנחור חזק מאוד.
כמי שמלמדת הסדרה של הנשימה אני יודעת לומר, שבניגוד למה שמקובל לחשוב, נחירות אינן מנת חלקם של אנשים עם משקל גוף עודף בלבד, אלא גם אנשים במשקל גוף תקין יכולים לנחור ואפילו אנשים שנמצאים בתת משקל.
מקור נוסף שאנשים רבים נוטים לייחס לו את הסיבה לנחירות הוא ‘בעיה במחיצת האף’. אנשים שנוחרים ומגיעים לרופא אף אוזן וגרון, מקבלים לא פעם אבחנה לפיה הסיבה לנחירות שלהם היא מחיצת אף עקומה ולעיתים, הם מקבלים המלצה לעבור ניתוח ליישור המחיצה.

כמה מילים על מחיצת האף

במקרה של שבר במחיצת האף: 

החלק הגרמי של המחיצה נמצא בתוך הגולגולת וכשיש שבר שם, נדרש לרוב ניתוח מידי (שכן עלולה להיווצר חסימה פיזית שמפריעה למעבר אוויר כתוצאה מהשבר). יש אנשים שבכל זאת מצליחים לנשום אחרי שבר כזה, ללא ניתוח, ואם עברו כמה שנים מאז שהשבר קרה, ההגבלה בנשימת האף אינה נובעת מהשבר. 
בחוטם הבולט מהפנים החוצה, מחיצת האף היא סחוס שיש בו גמישות ואשר מושפע מהכוחות הלא סימטריים שמופעלים על ידי השרירים בפנים. היות ושרירי הפנים שלנו אינם פועלים בעוצמה זהה בשני צדי הפנים, מחיצת האף שלנו עשויה להתעקם. אי-הסימטריה הזו היא לגמרי טבעית והיא עשויה לגרום לסטייה של המחיצה מקו-האמצע האופטימלי.
זו הסיבה לכך שבמקרים רבים, אנשים שעוברים ניתוח ליישור מחיצה וחווים שיפור בנשימת האף, מוצאים שהשיפור הזה הוא זמני בלבד, כיון שהשרירים שפועלים בפנים ממשיכים להשפיע באופן לא סימטרי על המחיצה.

פגשתי אנשים שבייאושם עברו כמה ניתוחי מחיצה ונותרו עם הבעיה ולעיתים, היא אף החמירה.

מוכנים לתרגל נחירות?

נסו להשמיע רעש של נחירות.
מה עשיתם בשביל לנחור? 
האם שמתם לב שלקחתם הרבה אוויר?
האם שמתם לב שמיהרתם מאוד כשלקחת את הכמות הגדולה הזו של האוויר?
אולי פתחתם את הפה בשביל לנחור?

למעשה, זה הגורם הלא מוכר לנחירות: נשימה חזקה וגדולה. 

רק כשהנשימה גדולה ומפעילים עליה כוח – מצליחים לנחור. ובאמת, אם תסתכלו על מישהו שנוחר בשנתו, תוכלו לראות שהוא נושם:  
א) כמויות גדולות של אויר
ב) מפעיל הרבה כוח על הנשימה (לרוב הפה פתוח)

אבל רגע: מה הבעיה בעצם עם נחירות? 

מעבר לכך שהנחירות מפריעות לבן/בת הזוג, הן גורמות למספר בעיות משמעותיות:

א. נשימת-פה מייבשת את הפה ואת הגרון וכאשר הנשימה נעשית בכמויות גדולות, היובש נעשה חמור יותר (ודמיינו מה קורה, כשהנשימה היא כזו במשך כל שעות השינה). היובש בפה ובגרון יכול לגרום לדלקות חניכיים, בעיות שיניים, ריח רע בפה, דלקות גרון, דלקות אוזניים, פגיעה בריאות ועוד.
ב. בזמן הנשימה, הכוח שפועל על נתיבי האוויר בגרון מחליש אותם: ככל שמפעילים יותר כוח על הנשימה, כך קירות נתיבי האוויר נחלשים.
עובדה זו עלולה לגרום לכך שקירות נתיבי האוויר יימשכו פנימה בזמן הנשימה וכתוצאה מכך, תיגרמנה הפסקות נשימה בשינה.
ג. רעש הנחירות מגיע לאוזניים כגלי קול ומשם - למוח. אדם נוחר ישן תחת רעש גבוה של עשרות דציבלים ושהיה ממושכת ברעש חזק, מזיקה.
ד. כשלא מטפלים בנחירות, השיבוש הנשימתי יכול להידרדר, כמוסבר לעיל, להפסקות נשימה בשינה. כלומר, במהלך השינה הנשימה נעצרת ומתחדשת שוב ושוב, בתדירות משתנה, בעוצמה משתנה ולפרקי-זמן שונים. הפסקות נשימה בשינה יכולות לגרום לבעיות לב, בעיות לחץ דם, טרשת עורקים ועוד.
מכל זה נובע, שהמחשבה שהנחירות אינן מזיקות לנוחר - שגויה!

איך הנשימה צריכה להיות בשינה?

בשינה, הנשימה צריכה להיות שקטה, עדינה, רגועה, כזו שלא יושקע בה מאמץ. הנשימה לא אמורה להיות ‘עבודה’ אלא היא אמורה לאפשר לאדם הישן, להתאושש מיום האתמול ולאגור כוחות ליום המחרת.

כשמסתכלים על נשימה של תינוק בריא בשנתו, רואים עד כמה הנשימה היא עדינה ורכה, כמעט בלתי נראית ובלתי מורגשת והרבה פעמים, צריך ממש להתקרב כדי לזהות שהנשימה מתקיימת.

אז מהו הפתרון הטבעי לנחירות? 

הפתרון הטבעי לנחירות הוא בהסדרת הנשימה. כדי לעבור ממצב של נשימה בכוח של כמויות גדולות, לנשימה שקטה עדינה ורגועה ודרך האף. לשם כך  נדרש תרגול נשימתי ספציפי ושינוי הרגלים נשימתיים ובהחלט ניתן להגיע לכך!

לסיכום

כדי לנחור אדם חייב לנשום נשימות גדולות ובכוח. נחירות אינן רק ‘מפגע’ לבן/בת הזוג, אלא הן מסכנות בריאותית את הנוחר עצמו. הסדרת נשימה היא הדרך הטבעית לטיפול בנחירות, ואשמח מאוד לעזור לכם או ליקירכם להיפטר מהן.