אחד האתגרים בשוק העבודה של ימינו, הוא שימור עובדים איכותיים בארגון ומניעה של עזיבת עובדים את החברה. בעולם התחרותי של ימינו מנהלי ומנהלות משאבי אנוש כולל מנהלים בדרגים שונים מחפשים כיצד לשמר את העובדים המוכשרים אצלם בארגון.

זה מכבר ידוע, כי אחד הכלים המוצלחים לשימור עובדים בארגון הוא טיולי תמריץ או נופש חברה המיועד לעובדים בדרגים שונים. מנתוני מחקר שבוצע על ידי חברת OXFORD ECONOMICS בארה"ב נמצא, כי השקעה בטיולי חברה, טיולי תמריץ, מחזירה את עצמה פי ארבעה.

חברות וארגונים כבר מזמן הבינו, כי להוציא את העובדים לנופש חברה זה הרבה יותר מכלי אשר מביע הערכה כלפי העובד. מדובר בכלי חזק מאוד שתורם למעורבות גבוהה של העובדים בארגון, מגביר הזדהות ונאמנות ארגונית, מגביר תפוקות וכמובן תורם לשימור עובדים. טיולי החברה הם אחת מהדרכים שבהן החברה משקיעה בעובדים ומצפה לקצור פירות בתמורה.

אז כבר הבנו שבעולם העסקי, בו שאיפה למצוינות היא מטרה של חברות רבות, טיולי תמריץ כבר הוכיחו את עצמן כאמצעי מצוין להגעה למטרה זו. אבל איך מבטיחים שההשקעה הגבוהה בטיולי תמריץ אכן תחזיר את עצמה? כיצד להבטיח שטיול החברה הבא שלכם יהיה מוצלח וזכיר, כזה שהעובדים לא יפסיקו לדבר עליו זמן רב?

בין אם נתחיל בבחירת היעד, דרך המגע האישי המותאם עבור הארגון שלכם וכלה בבחירת האטרקציות המתאימות עבורכם, לפניכם 10 טיפים שיעזרו להפוך את טיול החברה לחוויה מוצלחת וזכירה:

1. הגדרת מטרות ויעדים לנופש החברה

בראש ובראשונה הקפידו לקבוע מטרות ויעדים לטיול התמריץ המתוכנן. הגדרת מטרה ברורה ומוגדרת לטיול תאפשר לכם לתכנן ולבנות אותו נכון. הגדירו לעצמכם האם אתם מכוונים לטיול מתגמל בעבור ביצועים מוצלחים של העובדים, רוצים להגביר מוטיבציה, לשפר את עבודת הצוות, או נטו בילוי לצורך מנוחה לאחר תקופה עמוסה שעברתם. ברגע שהמטרה ברורה ומוגדרת מראש תוכלו להתקדם ולתכנן בהתאם.

2. התאמת תוכן הטיול בהתאם למשתתפים

אחרי שהגדרתם את המטרות וברור מי קהל היעד, צריך להתאים ולתכנן את המסלול והתוכן. על מנת לעשות זאת נכון שווה לבחון ביצוע סקר מקדים ותאום ציפיות עם העובדים. האינטרסים והציפיות של העובדים יכוונו אתכם לבחור את היעד מתאים, מקומות לינה ראויים ואת אופי הפעילויות בהתאם לקבוצת העובדים. ברגע שתתאימו את הטיול בהתאם להעדפות העובדים בשילוב התייחסות למטרות הארגון, תוכלו להבטיח שהטיול יהפוך לחוויה מוצלחת וזכירה.

3. בחירת יעד מתאים

לאחר שטיפלנו בשני השלבים הראשונים, ניגש לבחירת היעד. חובה לבחור יעד שמתאים לציפיות העובדים, אבל גם חובה שזה יהיה יעד מלהיב ומרתק שיצית את הדמיון של העובדים ויעורר עניין. יעדים מפתים ומלהיבים הם כאלה המפורסמים ביופי טבעי, נופים ייחודיים, יעדים עם מורשת עשירה, כאלה המציעים אטרקציות ייחודיות ומגוונות. בחירה נכונה של היעד תעורר עניין ותלהיב מראש את המשתתפים. הנה למשל חמישה מהיעדים המבוקשים לטיולי תמריץ: באלי באינדונזיה, ברצלונה בספרד, דובאי באיחוד האמירויות, טוסקנה באיטליה וגן העדן של קוסטה ריקה.

4. שיתוף העובדים בתכנון הטיול 

הקפידו לערב את העובדים בשלב התכנון. בין אם תקימו צוות ייעודי לנושא, תערכו סקר מקדים, או תשלחו שאלון, זהו ללא ספק שלב חשוב בדרך להצלחה כיוון שהוא גם תורם למעורבות הארגונית לתחושת השייכות ובוודאי תורם להצלחת הטיול. שתפו אותם בחוויות שירצו לחוות, אוכל שיעדיפו לטעום, פעילויות מועדפות ועוד. כל אלה ועוד, יגרמו לעובדים להרגיש מוערכים וההתלהבות שלהם מהטיול תגבר.

5. שלבו פעילויות בניית צוות

בין אם בניית צוות זו מטרת הנופש ובין אם לאו, תמיד נכון לשלב פעילויות צוותיות במהלך הטיול. פעילויות בניית צוות מגבירות את תחושת הביחד, מעצימות את שיתוף הפעולה והמחויבות הארגונית. נכון לשלב במקרה כזה פעילויות ODT, סדנאות, ומשימות קבוצתיות אתגריות אשר יתרמו לתחושת הלכידות של הצוות.

6. חוויות מגוונות ובלתי נשכחות

בזמן תכנון הטיול דאגו לשלב מגוון של פעילויות, אטרקציות, סיורים וחוויות מיוחדות, כאלו שישאירו טעם של עוד והעובדים לא יפסיקו לדבר עליהן. מעל לכל, הקפידו להציע מגוון מספק של אטרקציות, כך שכל אחד יוכל למצוא את מה שמתאים לו. ניתן להציע חוויות רגיעה לגוף, כדור פורח, חוויית בישול תרבותית, מפגש עם התרבות המקומית, דאייה ברחפן ,סדנת צילום בשטח ועוד ועוד, כיד הדמיון הטובה.

7. תגמול העובדים לאורך הטיול

הקפידו לתגמל את העובדים במהלך הטיול, בכל דרך שנראית לכם. הקפידו מדי פעם לקיים טקס הענקת מתנות ותשורות בעבור משימות מוצלחות, בין אם מדובר במטלות קבוצתיות או אישיות. ההפתעות/ מתנות יכולות להיות מותאמות אישית, מתאימות לקבוצה או כלליות לכולם. זכרו כי מרבית האנשים ייהנו לקבל מתנות ומזכרות מהטיול, כאלו שקשורות לפעילויות או למקומות שבהם הייתם. אתם יכולים גם לשלב בתשורות את לוגו הארגון והרווח שלכם בכלל יוכפל.

8. נטוורקינג

הקפידו לשלב בתכנון הטיול זמן לנטוורקינג בין המשתתפים. ארוחות קבוצתיות, אירועים חברתיים או הפעלות אינטראקטיביות, כל אלו הן דוגמאות המאפשרות נטוורקינג בין העובדים. זכרו שככל שהעובדים ייטיבו להכיר אחד את השני טוב יותר ובעיקר באופן ובדרך לא רשמית, כאשר ישובו למשרד, התקשורת ביניהם תהיה יעילה ונעימה יותר. בסעיף זה חשוב לשלב במעגלי הנטוורקינג עובדים ממחלקות שונות, בייחוד כאלו שלא מכירים האחד את השני.

9. תיעוד נרחב מהטיול

הקפידו לתעד את כל חלקי הטיול. צלמו תמונות, הקליטו סרטונים, בין אם מהזמן בבריכה או על חוף הים, במהלך המטלות, האטרקציות, בזמן הארוחות וכמובן מערבי השיא של הטיול, המלאים במוסיקה, אוכל טוב וריקודים. מומלץ להעלות את המדיה לרשתות החברתיות או לענן בו יישמרו כלל התמונות וכל עובד יוכל להוריד את התמונות הרלוונטיות עבורו. עודדו את העובדים לשתף את התמונות ברשתות החברתיות ולתייג את הארגון. 

10. משוב והערכה של טיול התמריץ

לאחר שתחזרו מהטיול, הקפידו להעביר בין המשתתפים משוב/ טופס חוות דעת על החוויה שלהם. חשוב לקבל תגובות על מה היה מוצלח במהלך הנופש ומה כדאי לשפר להבא. נצלו את המומנט החיובי שנוצר בטיול ועם החזרה ארצה וכדי לסיים עם טעם טוב וזיכרון חיובי, פנקו את העובדים בתשורה, מעין תודה אישית מכם לעובדים.

לסיכום 

טיול חברה הוא אחד הכלים המשמעותיים והחזקים הקיימים בידי החברות על מנת להעצים, להכיר, לתגמל ולרתום את עובדיהן לעשייה משמעותית. יישום אפקטיבי של הטיפים שהועלו במאמר זה יבטיחו עבורכם ועבור העובדים שלכם כי טיול החברה אכן יהיה חוויה מוצלחת וזכירה לטובה.