תערוכות הן אירועים חשובים בעולם האמנות והן מאפשרות לאמנים להציג את יצירותיהם לקהל הרחב ולקבל מעמד בתחום. כדי שהתערוכה הראשונה של אומן או אמנית תהיה מוצלחת, חשוב לתכנן אותה היטב ולבחון מספר רב של פרמטרים. הכנה טובה לא רק תביא להצלחה, אלא תקנה את האימפקט המקסימלי.
התערוכה הראשונה של היצירות שלי נערכה באוגוסט 2021. גלריה ברחוב נחלת בנימין בתל אביב נבחרה להציג בה והתמודדתי עם שאלות רבות שנגעו לאופן הצגת היצירות, נושא התערוכה, קידומה, הפקת אירוע פתיחה ועוד.
הנה שלבים וטיפים מרכזיים שיעזרו לכם לתכנן את התערוכה שלכם בצורה הטובה ביותר:
בחירת מיקום התערוכה
ישנם מוזיאונים וגלריות שעל מנת להציג בהם תערוכת יחיד, נדרשת הזמנה מאוצר או אוצרת. במידה ועדיין לא קיבלתם הזמנה כזו, תוכלו לחפשגלריות עירוניות באיזור מגורכם או בתי אמנים מקומיים שנוהגים לקיים בביתם תערוכות. לרוב, תתבקשו לשלם עבור התצוגה אך קיימים מקומות שמוכנים לתת את החשיפה לאמנים ולאמניות.
את התערוכה שלי ערכתי בגלריה ארטה, גלידריה בתל אביב שנתנה לי את הזכות להציג בה לראשונה. בהמשך, הצגתי בבניין עיריית ראשון לציון תערוכת יחיד. מקומות נוספים בהם ניתן להציג הם בתי קפה, ברים ואפילו מסעדות. חפשו אותם ברשתות חברתיות. בנוסף, חפשו גלריות שמוכרות על ידי משרד התרבות. לגלריות אלה יש מעמד משמעותי יותר בעולם התרבות.
בחירת היצירות ונושא התערוכה
לאחר שבחרתם את הלוקיישן, נשאלת השאלה אלו מבין היצירות שלכם תבחרו להציג ואיזה שם יינתן לתערוכה. אני בחרתי להציג ציורי פורטרטים אישיים שציירתי בשנים האחרונות. כדי לבחור מתוכם, חיפשתי מכנה משותף ביניהם. ציורי הפורטרטים האישיים היו של המשפחה שלי, של החברים שלי ושל הקולגות שלי וכך, קראתי לתערוכה 'עמיתים, חברים, משפחה'. חלק גדול מהעמיתים שציירתי הפכו לחברים טובים שלי, ממש מעין משפחה ולכן החיבור היה הגיוני. אוצר או אוצרת יכולים לעזור לכם לבחור את התמה לתערוכה, הכותרת שלה ואת היצירות שיוצגו בה.
ייעוץ אמנותי
בתערוכת היחיד הראשונה שלי עשיתי הכל לבד, אבל אפשר ורצוי להיעזר באוצר/ת שיעזרו לכם לברור את היצירות המתאימות לתמה של התערוכה. בנוסף לכך, האוצר/ת יתכננו אתכם את אופן התצוגה, למשל: איזו יצירה תוצג ראשונה בכניסה לאירוע, איזה דיאלוג נוצר בעקבות הצגת הציורים אחד אחרי השני או אחד מול השני ועוד. הם גם אלה שיכתבו תיאור לתערוכה ויעניקו לה שם. בתיאור יוסבר למה הוקמה התערוכה, מה הקשר בין השם שלה ליצירות והוא ישמש אסמכתה אקדמית לחשיבות התערוכה ותוכלו להשתמש בו לקטלוג התערוכה ופרסומים עתידיים.
תצוגה ועיצוב
כדי להציג את היצירות בחלל בצורה אסתטית ומותאמת, בצעו תכנון מקדים של אופן התצוגה. כשהתכוננתי לתערוכת היחיד שלי 'עמיתים, חברים, משפחה', הנחתי את הציורים שלי אחד אחרי השני על הרצפה, הסתכלתי עליהם וחיפשתי קשר בין ציור לציור. ההנחה שלהם אחד ליד השני אפשרה לי לבחון את מערכת היחסים ביניהם: האם אחד מסתכל על השני? האם יש זרימת מבטים? האם הנחת הציורים בגדלים שונים יוצרת הרמוניה? הקומפוזיציה של תליית הציורים משפיעה על הרגש של המתבונן ועל כן היא חשובה למדי.
היעזרו באוצר או האוצרת לתכנון אופן התצוגה. הגיעו לחלל המדובר צלמו אותו ובקשו הדמיה של הציורים בחלל. עבורי, הליכה לתערוכות מידי שבוע והתבוננות באופן הצגת היצירות לימדה אותי רבות. בהרבה מקרים, החלל משפיע על הזרימה ועליכם להפעיל את המשתתף ע"י סימנים.
עניינים לוגיסטיים
ארגון מדויק של תליית היצירות בחלל התערוכה ועמידה בזמנים היא קריטית לבניית התערוכה. באחת הפעמים, השתתפתי בתערוכה קבוצתית בבית האמנים בחיפה. הגעתי שעה לפני הפתיחה ולא מצאתי את הציור שלי תלוי בה. לתדהמתי גיליתי, שהאוצרת שכחה את הציור שלי ברכב ולא מצאה זמן לתלות אותו בתערוכה. המצב הוביל לכך שהאורחים שהתחילו להגיע צפו בנו עסוקים בתליית הציור. אכן רגע מביך ולא מקצועי מצד המארגנים. עליכם לפקח ולדאוג שהכל תלוי ומוכן לקראת הפתיחה.
שיווק ופרסום
כדי שאנשים יגיעו לתערוכה, צריך להכין לה תכנית שיווקית מסודרת. הכינו מראש פרסומים שונים לרבות תמונות וטקסטים והפיצו אותם במדיות שונות מספיק זמן לפני תחילת התערוכה. רשתות חברתיות הן דרך מצוינת לשווק בהן (אורגנית וממומן). כתבו פוסטים על ההכנות לקראת התערוכה, בחירת היצירות, צלמו את עצמכם מספרים על ההתרגשות שמלווה אתכם ועוד.
כמובן שאפשר ורצוי לבקש מחברים וממשפחה להפיץ את הבשורה ברשתות החברתיות שלהם לרבות בוואטסאפ, טיקטוק, פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, פינטרסט ואפילו בלינקדין.
דרך נוספת לשווק את התערוכה שלכם היא מסורתית יותר: פנייה למבקרי אמנות שיכתבו על התערוכה בתקשורת הכתובה.
תכנון אירוע הפתיחה
אירוע פתיחת התערוכה מצריך תכנון בפני עצמו. בערכו רשימת מוזמנים שתכלול חברים, משפחה ואנשים מענף התרבות. בנוסף, הזמינו כתבים, עורכי תרבות, בלוגרים, מנהלי גלריות, אוצרות תערוכות, ראשי ערים ומשפיענים בתחום התרבות שבעזרתם תוכלו לשווק את התערוכה בהמשך. אל תשכחו להכין גם נאום פתיחה ולצלם אותו בוידאו. בקשו מהתומך הכי נלהב שלכם להציג אתכם לפני הנאום ובמידה ושכרתם שירותי אוצר.ת, בקשו ממנו.ה לומר כמה מילים.
כדי להוסיף עניין ולהעשיר את ערב הפתיחה אני ממליצה בחום לארגן גם הופעה מוזיקלית קצרה במקום. כדי לחסוך בעלויות ניתן לפנות לסטודנטים מבית ספר רימון או לאמנים ואמניות בתחילת דרכם שמוכנים לקבל חשיפה בעלות סמלית. מומלץ לערוך סרטון קצר מערב הפתיחה ולהפיץ אותו לכל מי שפספס ולא יכול היה להגיע.
ניהול התערוכה
במהלך תקופת התערוכה, דאגו להגיע אליה בתדירות גבוהה והראו נוכחות, גם אם בה מבקרים רבים. אנשים מבקרים בתערוכות לא רק כדי לצפות ביצירות אלא גם כדי להכיר את המציג או מציגה. זוהי הזדמנות מצוינת להתמודד עם הביקורת של המבקרים, לקבל חיזוקים ולחוות את ההתרשמות של האחרים מהיצירות שלכם.
באחת הפעמים שהגעתי לתערוכה שלי, פגשתי מבקרת שציינה בפני עובדה שלא שמתי לב אליה: שלאנשים בפורטרטים שציירתי לא היו שיניים. יכולתי להסביר לה פנים אל פנים שהפורטרטים האישיים שציירתי הם תפיסת הדמות בקווים כללים שאני ראיתי. ציירתי שפתיים, עיניים, שיער ולא הרגשתי צורך להדגיש את השיניים.
סיום התערוכה
אם במהלך התערוכה זכיתם למכור את היצירות - בראבו. עכשיו, עליכם לדאוג לספק את הציורים למזמינים. את היצירות שלא נמכרו דאגו לאחסן בצורה תקינה ולהמשיך ולקדם את התערוכה, גם לאחר שהסתיימה. הודיעו על סיום התערוכה, ספרו על היצירות שטרם נמכרו ועדיין זמינות למכירה. בסיום התערוכה הראשונה שלי הרגשתי שאני חייבת להמשיך ולהציג במקומות נוספים וזו העצה שלי אליכם: המשיכו לחפש מקומות להצגת היצירות שלכם. אומנים פעילים שמציגים בתדירות גבוהה יוצרים מעמד ושם במהלך השנים.
לסיכום
הכנה טובה ומקיפה תעניק לתערוכה שלכם את ההצלחה והשפעה הרצויים בקרב הקהל הרחב ובקרב קהילת האמנים. זכרו: גם אם יש תקופות של אי - ודאות ודאגה, הכנה והתמדה יכולות לעזור לכם להגשים את המטרות האמנותיות שלכם ולהבטיח, שהתערוכה שלך תזכה להערכה הראויה.