סיפורים הם חלק בלתי נפרד מהאדם לאורך ההיסטוריה. בני אדם תמיד אהבו לספר אותם, להאזין להם וללמוד מהם. אך מהו הכוח הטמון בסיפור? מה גורם לנו להימשך אליו כל כך? 

תרבויות, דתות, עמים, חברות וכו' עשו ועושות שימוש בסיפורים כל הזמן, אבל למה? ולמה דווקא בהם? 

ללמוד מנקודת המבט של אדם אחר

כל אחד רואה את העולם מזווית הראיה האישית שלו, דרך ‘המשקפיים שלו’, החוויות והניסיון האישי. כשאדם מספר לנו סיפור, הוא מעביר לנו חלק מעולמו האישי ואנו לומדים על העולם, על חיים שלנו ושל אחרים מתוך נקודת המבט של המספר.

הזדהות

דרך עלילה, דמויות וגיבורים של סיפורים, אנחנו מתחברים לסיפור ומזדהים. סיפורים עוזרים לנו לעצב את אישיותנו דרך ההזדהות וחיבור לגיבורים. סיפורים אף מעצבים את הזהות הקולקטיבית שלנו כעם, כדת, כתרבות, כחברה, כקבוצה וכו'. 

דתות שונות עושות שימוש בסיפורים. לדוגמה, כולנו מכירים את הסיפורים הרבים המופיעים בתנ"ך. אחד מהם הוא סיפור עקידת יצחק. לפי התנ"ך, אברהם ניסה לעקוד את יצחק בנו. בקוראן, לעומת זאת, מופיע סיפור על עקידת ישמעאל כך שהמוסלמים מאמינים, שאברהם ניסה לעקוד את ישמעאל. זוהי דוגמה לאופן שבו סיפורים שונים מעצבים זהות דתית אחרת לכל דת או עם. ואכן, לכל עם, תרבות ודת יש את הסיפורים שמאפיינים ומעצבים אותם.

סיפורים כדרך להעברת מסרים

רוב האנשים למדו לכתוב ולקרוא בעיקר אחרי המהפכה התעשייתית שהתרחשה באמצע המאה ה- 19. אבל מה היה לפני כן? איך העבירו מסרים? התשובה היא כמובן באמצעות סיפורים. 

גם היום אנו משתמשים בסיפורים כדי להעביר מסרים. אפשר להעביר כמעט כל מסר דרך סיפור, באופן ישיר או עקיף, בצורה שנוגעת בלב ובנשמה. לפעמים, הסיפורים מאפשרים לנו להעביר מסרים מורכבים ומסובכים, כאלה שרוב האנשים מתקשים להבין, בקלות, כיון שדרך סיפור אפשר לפשט ו'להקליל' מידע מורכב ומסובך.

סיפורים נוגעים ברגש

סיפורים טובים יכולים לשמח אותנו, לעודד, לתת תקווה, לעורר מוטיבציה, לתת השראה או בכיוון השלילי - להפחיד, להעציב, לאכזב ועוד. סיפורים משפיעים על הרגשות שלנו ויש להם ערוץ ישיר ללב שלנו. כאשר סיפור נוגע לנו ללב, מעורר בנו אמפתיה וגורם לנו לחוש מעורבים ונרגשים אנו, כבני אנוש, אוהבים את זה.

פיתוח דמיון ויצירתיות

סיפור טוב, מאפשר לנו לשכוח לרגע ממציאות החיים ולהיכנס לעולם אחר. הרי זה כוחו של הדמיון: לקחת אותנו למקומות חדשים, כאלה שבלי סיפור לא היינו מגיעים אליהם. דרך הסיפור, אנו יכולים לפתח את הדמיון שלנו, ליצור ולחשוב ‘מחוץ לקופסה’. סיפור יכול לקדם את היצירתיות שלנו ולהוביל אותנו לפתרונות חדשים. ישנם סיפורים ישנים שסיפרו על דברים דמיוניים שהיום כבר הפכו למציאות וכמו שוולט דיסני אמר: ‘אם אתה יכול לראות את זה בדמיונך, תוכל לראות את זה במציאות’.

לדוגמה: פעם היו מספרים סיפורים על ‘אלאדין והשטיח המעופף שלו’ והיום, יש לנו מטוסים שניתן לטוס בהם, במקום השטיח המעופף הדמיוני.

התפתחות אישית ושינוי בעולם

סיפורים מעודדים פיתוח שפה והבעת רגשות וחוויות ומאפשרים לקורא להיכנס לעולמן הפנימי של הדמויות. סיפורים טובים משתמשים בדרך כלל בשפה עשירה ובמילים מדויקות, שמעבירות את הכוונות ותחושות הדמויות. קריאה והאזנה לסיפורים אלה מאפשרות להזדהות עם הדמויות ומעשירות את השפה של הקורא/ המאזין.

סיפורים אוניברסליים שחוצים גבולות

ישנם סיפורים מעולים שחוצים תרבויות, דתות ולאומים. איך? כי הם מעבירים מסר, נקודת מבט או אמרה שמתאימה לכל האנושות. אלה סיפורים מעניינים, שיכולים לגעת בלב של כל אדם ולא משנה לאיזו תרבות, לאום או דת הוא שייך.

זיכרון

אנשים זוכרים את הסיפורים הרבה יותר טוב כמעט מכל דבר אחר כגון טקסט, דיבור או הרצאה. חשבו על כל שנות הלימודים שלכם, מה אתם זוכרים יותר? בדרך כלל, רוב האנשים זוכרים את הסיפורים ששמעו במהלך הלימודים שלהם. תחשבו על ההרצאות ששמעתם בחייכם. אם שולבו בהן טקסטים סיפוריים כלשהם, אין לי ספק שאתם זוכרים אותם טוב יותר מאשר את יתר הדברים.

הנאה והרפתקה

סיפור טוב בדרך כלל מהנה מאוד. אנשים נהנים לשמוע או לקרוא סיפורים. סיפור טוב הוא מפתיע, מעורר סקרנות ובהרבה מקרים, הוא הרפתקה מעניינת שנוגעת בלב ומעוררת מחשבה.

התמקדות וריכוז

סיפורים עוזרים לנו להתמקד. גם לאלה שיש להם בעיות קשב וריכוז, הרבה יותר קל ללמוד דרך סיפורים ולהתמקד דרך סיפור. כדי לעקב אחרי ההתרחשויות וחוויות של דמויות בסיפור, צריך להתרכז, אבל העובדה המעניינת היא שבדרך כלל, במקרים בהם אנו מאזינים או קוראים סיפור, אנחנו עושים את זה בכייף ובקלות. למה? כי בני אנוש אוהבים ורגילים לסיפורים.

מנהיגות והשפעה בחברה

אמרנו שסיפור הוא כלי נפלא להעברת מסרים ולחולל שינויים. לכן, מנהיגים, פוליטיקאים ואנשים שרוצים להשפיע בחברה, משתמשים די הרבה בסיפורים. באמצעות הסיפור הם מראים לאנשים מה נכון ומה לא, מה כדאי ומה לא (כמובן לפי דעתם). כיוון שסיפורים הם כלי שמשפיע על תת המודע ועוקף רציונליות, אפשר ‘לשתול’ כל מסר באמצעותם, בראשם של אנשים.

סיפור ככלי נוסף בחיים

היום, אנשי חינוך רבים כגון מורים, מחנכים ואפילו אנחנו, ההורים, עושים שימוש נרחב בסיפורים כדי להעביר מסרים חינוכיים לילדים ולנוער. יש אנשים שמשתמשים בסיפורים גם בראיונות עבודה ויש עולם שלם של סיפורים עסקיים שמאפשרים חיבור של לקוחות לעסק.

 

הסיפורים מאפשרים לנו לתת פשר ומשמעות לחיינו. הם מאפשרים לנו חיבור והזדהות עם אחרים, מרגשים אותנו, מלמדים אותנו ומעבירים לנו מסרים בדרכים מיוחדות, מסקרנות, מהנות ולפעמים בלתי נשכחות. סיפורים גם מפתחים את הדמיון ואת היצירתיות שלנו. הם פותחים צוהר לעולם קסום, מעניין, מסקרן וכייפי. לכן, למרות שסיפורים הם כלי עתיק יומין הם יהיו תמיד רלוונטיים לאנושות.

קרדיט: Jodi Sugar
קרדיט: Jodi Sugar