אם עלי לזקק תכונה אחת שמייחדת את כל ה'מצליחנים' - הרי זוהי אסרטיביות. אצל רובנו, תכונה זו אינה מולדת כי אם מיומנות נרכשת. באמצעות כלים פשוטים ניתן ללמוד אותה ולשלוט בה ובעזרתה, גם במציאות שסביבנו.
מאמר זה מבוסס על סדרת הרצאות וסדנה שאני מעביר למנהלים ולעצמאים בנושא אסרטיביות ניהולית. ככל שאני בוחן נושא זה יותר, כך אני מגלה שזהו נושא שלא נוגעים בו במערכות החינוך השונות. לכן, החלטתי לכתוב עליו כאן, אף שזו רק נגיעה 'על קצה המזלג', ולו רק כדי לגרום לכם, הקוראים, ללכת ו'לרכוש לכם אסרטיביות'.

מהי אסרטיביות?

מקורה של המילה אסרטיביות בלטינית - ASERRER ופירושה 'אמירת דברים בתוקף'. בעיני, אסרטיביות היא היכולת לומר ולהשיג דברים בצורה החלטית מבלי לפגוע או לגרוע מהצד השני. 

ביטויי אסרטיביות כוללים התנהגויות חיצוניות, שפת גוף, תקשורת מילולית ושאינה מילולית, טון דיבור, קשר עין, ועוד. אני ממליץ בחום לכל אחד ואחת המעוניינים לקדם את עשייתם, בין אם אתם מטפלים, מנהלים, מאמנים, מטופלים ושחקנים הרוצים לקדם עצמם בחיים, לרכוש לעצמכם מיומנות זו.
אומר שוב, זה אינו פרק שיהפוך אתכם לאסרטיביים, אלא נקודות למחשבה, להדגמה, עליהן אני מרחיב בהרצאות וסדנאות שאני עורך.

מרכיבי האסרטיביות

על מנת לשפר את היכולת האסרטיבית, יש להתמקצע במספר דברים לעומק. השאלות שיובאו להלן בכל סעיף וסעיף הן נקודות למחשבה שאני ממליץ לענות עליהן ולראות כיצד ניתן לפתח ולטפח אותן. זאת אני עושה לעומד בסדנאות ובהרצאות שאני עורך לארגונים, למנהלים בכירים ולעובדים וכן בתהליכי אימון אחד על אחד.

1. מציאת העוגן

שאלת הבסיס שיש לשאול היא: היכן נמצא העוגן שלי, הבסיס?

אם נקודת העיגון שלי היא פנימית, לא משנה מה קורה בחוץ, תמיד אהיה יציב בהתנהלות שלי. אם נקודת העיגון שלי היא חיצונית, כמו 'מה אנשים אומרים עלי' או 'מה יגידו' - אני עלול לאבד את הכיוון בכל שינוי בהתייחסות אלי.

2. בהירות

בהקשר זה יש לשאול שתי שאלות: 

  • האם אני יודע מה אני רוצה להשיג? 
  • והאם אני יודע להעביר את המסר הזה?

אומרים כי 50% מהפתרון הוא הגדרת הבעיה, רק אם אדע מה אני רוצה להשיג אוכל להתחיל לחתור למטרה, אך אין זה מספיק!
לא מספיק שאגדיר לעצמי מה אני רוצה להשיג. עלי לדעת איך להעביר זאת הלאה ולו רק על מנת לאסוף סביבי את אותם אנשים שיוכלו לסייע לי בהשגת המטרה.

3. אפיון האינטרס האישי שלי

בהקשר זה יש לשאול:

  • מהם החלומות שלי?
  • מהם הצרכים שלי?
  • לאן אני רוצה להגיע?

זהו נושא מאוד משמעותי בתהליך שכן כפי שציינתי לעיל, רק כשאדע להגדיר לעצמי מהו האינטרס שלי בתהליך, אוכל לחבר אלי אנשים עם אינטרסים חופפים ויחד איתם יהיה לי קל הרבה יותר לקדם את האינטרס שלי. WIN WIN - יחד עם בעלי אינטרסים דומים או חופפים לשלי אוכל להסביר ולגייס את אותם אנשים שסביבי.

4. עמידה על שלי

בהתייחס לכך יש לשאול:

  • מה מפריע לי כדי לעמוד על שלי?
  • מהם המחסומים החיצוניים שעלי להתמודד איתם?
  • מהם המחסומים הפנימיים שעלי להתמודד איתם?
     

חסמים או מעכבי פעילות הם אלה שימנעו ממני להשיג מאחרים את הרצון שלי. אם לא אדע עליהם, לא אוכל להסירם לפני שאגיע אליהם, אך אם אדע ואאפיין אותם מוקדם ככל האפשר, ההתקדמות לעבר התוצאה תהיה חלקה יותר.

5. ביטוי ישיר וכן של רגשות

בנקודה זו יש לשאול:

  • מה אני מרגיש?
  • איך זה עוזר לי בדרך להשגת מטרתי?
  • באלו דרכים אני מביא את הרגשות לידי ביטוי?

אם יש משהו שאנשים מתחברים אליו אלו הן רגשות, או כפי שאני אומר תמיד למתאמנים שלי: יש רק דבר אחד שמנצח עובדות והן הרגשות. ברגע שאדע מה אני מרגיש ואהיה מודע לרגשות שלי, יקל עלי לגרום לסובבים אותי לרצות לעשות מה שאני רוצה ולאסוף אותם איתי בדרך.

6. מימוש זכויות אישיות

בנקודה זו יש לשאול:

  • מהן הזכויות שלי?
  • האם בכלל מגיע לי?
  • מה צריך לעשות על מנת לממשן?
  • מהי הדרך שלי על מנת להגשים את החלומות והרצונות שלי?

כשאני מדבר על זכויות איני מתייחס לזכויות שהסביבה העניקה לי - המדינה, החברה, המשפחה, אלא לאמונה הפנימית, ללהט הפנימי שבוער בתוכי 'האמונה בצדקת דרכי' שמגיע לי להשיג את אשר אני רוצה. בדיוק כפי שמגיע לחברי להשיג את מה שהוא רוצה ולרתום אותו מתוך אמונה משותפת בצדקת דרכנו.

7. שליטה - יכולת בחירה בשימוש באסרטיביות

בהקשר זה יש לשאול:

  • באלו מצבים כדאי לי להשתמש באסרטיביות?
  • באלו מצבים אסרטיביות פחות נחוצה לי?

בהרצאות שלי אני מדבר על שלושת ה-F's: 'Freeze, Fight, Flight' ועל היכולת שלנו לשלוט בכל אחד מהם בהתאם לצורך, על מנת להגיע לשליטה ב-F הרביעית: FUNCTION. על כך אני מרחיב גם בספר שלי 'עולמות מופלאים' היכולת שלי לתרגל שליפה של רגשות כמו גם שליפה של אסרטיביות, היא אבן הראשה בהגדרת האסרטיביות שבי.

8. הסכמה כנקודת מוצא

הסכמה היא תנאי לשיתוף פעולה ולכן יש לשאול:

  • איך ניתן לרתום את האנרגיות סביבי לטובתי (כולל האנרגיות שפועלות לכאורה נגדי)
  • אלו יכולות שקיימות בי יעזרו לי לעמוד על שלי?
  • איזו תמיכה חיצונית נחוצה לי כדי לעמוד על שלי?

על נושא זה ארחיב בהמשך המאמר בתרגיל 3 וניתן לקרוא עליו גם בספרי 'עולמות מופלאים' בפרק שעוסק באסרטיביות ובו מופיעים תרגילים נוספים.

חשוב לזכור, שהיכולת להשיג את מה שמגיע לי מהסביבה, מבלי לפגוע בה, היא זו שמבדילה בין תוקפנות לאסרטיביות.

ועכשיו, לתרגול 

ישנם מספר תרגולים שניתן לערוך כדי לשפר את האסרטיביות שלנו והנה שלושה מהם:

תרגיל 1: תרגול מראה

התרגיל הבא עוזר לפתח מודעות לגוף ולשפת הגוף שלנו כאשר אנו מתקשרים באופן אסרטיבי. 

מצאו מקום שקט שבו אתם יכול להתאמן ללא הפרעות. עימדו בנוחות עם שתי רגליים על הרצפה ודמיינו סיטואציה שבה תצטרכו להיות אסרטיביים. תרגלו דיבור עם עצמכם בצורה אסרטיבית, תוך שימת לב לשפת הגוף שלכם. השתמשו בטון בטוח ושקט, שמרו על קשר עין ועל עמידה זקופה.
לאחר שתרגלתם כמה פעמים, צלמו עצמכם מדברים, צפו בהקלטה והתמקדו בשפת הגוף שלכם. האם יש שיפור? האם יש דברים נוספים שתרצו לעבוד עליהם?

תרגיל 2: תרגול עם חבר או בן משפחה

התרגיל הזה עוזר לתרגל אסרטיביות יחד עם אנשים אחרים.
בקשו מאדם שאתם סומכים עליו לעזור לכם לתרגל את האסרטיביות שלכם. בחרו סיטואציה שבה אתם יכולים לתרגל להיות אסרטיביים, השתמשו בטון בטוח ושקט ושמרו על קשר עין ישיר ועל עמידה זקופה. לאחר שתרגלתם מספר פעמים, קבלו משוב מהאדם שלצדכם: האם אתם מדברים בצורה אסרטיבית? האם יש שיפור? האם ישנם דברים נוספים שאתם יכולים לשפר?

תרגול 3: רתימת האנרגיה הסביבתית

תרגיל זה מסייע לתרגול הכתוב בסעיף 8. מי שתרגל אייקידו (אומנות לחימה) או אומנות לחימה רכה אחרת יודע, שאחת הדרכים להכריע את היריב היא ראשית להסכים איתו, ללכת עם האנרגיה שהוא משחרר, וברגע שזו שוחררה - להסיט אותה לכיוון שאנו בוחרים. במקום להתנגד לאנרגיה שמגיעה מולנו אנו מסכימים איתה (אני מזמין את כולכם לעשות כמה אימוני אייקידו, כדי להבין על מה אני מדבר).

קרדיט: יועד אגמון AI

 

את הטכניקה הזו ניתן ליישם בכל עימות

אם נקלעתם לוויכוח על נושא מסוים, התחילו את דבריכם בשלוש המילים 'אני מסכים אתך', או 'זו בהחלט אפשרות אחת, ואני רוצה לתת אפשרות נוספת', או - 'אני מבין שזה עובד לך. מה שעובד לי במקרה כזה הוא...'. 

אל תשתמשו במילה 'אבל'. דלגו עליה. שקפו את מה שבן שיחתכם אמר: חיזרו במילים שלכם על דבריו, והראו לו כך שאכן הבנתם את מה שהוא טען ואחרי השיקוף הוסיפו משפט כגון: 'לדעתי, בנוסף אפשר גם...' ורק אז הכניסו את דעתכם. או, ‘אני בהחלט מסכים איתך, אתה למעשה אומר ש...’ או, 'ולדעתי כדאי גם לחשוב על...'.
בדרך זו, תצליחו לדלג על רוב ההתנגדויות הנובעות מהסיפור סביב המקרה, מרגשות, מדעות שונות וכדומה, ולגשת לנושא אחרי ש'ריככתם' את ההתנגדות של הצד השני, באמצעות הסכמה והבנה.

לסיכום

אסרטיביות היא מיומנות חשובה שיכולה לשפר את איכות החיים שלנו ולסייע לנו בתחומים רבים בחיים לרבות בעבודה: בהשגת מטרות, בניית מערכות יחסים חיוביות עם עמיתים ובוסים, קבלת העלאות ושיפורים, בזוגיות: לבטא את הצרכים והרצונות שלנו בצורה בריאה ולהגן על עצמנו מפני פגיעה, במשפחה: לקבל החלטות משותפות, ליצור גבולות ברורים ולחנך ילדים באופן אמפטי ויעיל ובחברה: לבטא את הדעות והעמדות שלנו בצורה אותנטית ולקדם ערכים חשובים לנו.
יש מי שהאסרטיביות טבועה בו ויש מי שנדרש להתאמן עליה, אך ככל מיומנות אחרת, ניתן לפתח אותה ולשפר אותה באמצעות כלים פשוטים והאימון עליה לגמרי שווה את המאמץ.