הצבעים נמצאים בכל מקום – במסכים, בציורים, בבגדים, ובטבע. הם חלק בלתי נפרד מהחוויה החזותית שלנו, אך לא תמיד אנחנו עוצרים לחשוב כיצד הם נוצרים למעשה.

אנסה להסביר.

על הקשת בענן המופלאה ביום גשום, כבר דובר בתנ"ך - ההבטחה של אלוהים שלא יחזור המבול. הקשת משמשת פעמים רבות כסמל ואפשר למצוא אותה בהדפסות ובשלטי חוצות למיניהם.

מה בין קשת צבעונית מודפסת לבין קשת בענן ביום גשם? שתיהן קשת צבעונית אבל אחת היא קשת של אור והשנייה מודפסת בצבעי פיגמנט והדרכים בהן אנחנו רואים אותן הפוכות.

ממה נובע ההבדל בעצם?

צבעי האור – איך הם נוצרים?

כדי להבין איך צבעי אור עובדים, נחזור לרגע לקשת בענן. כאשר אור השמש, שהוא למעשה אור לבן, עובר דרך טיפות גשם, הוא נשבר ומתפצל לשבעה צבעים עיקריים: אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול, סגול וגוונים שביניהם. 

הסיבה לכך היא שהאור הלבן מורכב משילוב של כל צבעי האור יחד. כאשר קרני האור פוגעות במשטח שקוף כמו מנסרה (טיפת גשם), כל צבע נשבר בזווית שונה בהתאם לאורך הגל שלו, וכך מתקבלת הקשת שאנחנו רואים בשמיים.

בטלוויזיות, מחשבים וטלפונים, כל פיקסל במסך מורכב משלוש נורות זעירות בצבעים אדום, ירוק וכחול (Red Green Blue) RGB.

כאשר שלוש הנורות נדלקות יחד בעצמה גבוהה, אנחנו רואים צבע לבן. כאשר הן כבויות לחלוטין, מתקבל צבע שחור מוחלט. שינוי העוצמות של כל אחת מהנורות מאפשר יצירה של מיליוני צבעים שונים.

זו הסיבה שמערכת צבעי האור נקראת מערכת צבעים אדיטיבית (מוסיפה). ככל שמוסיפים יותר אור, הצבעים מתבהרים, וכשהם מגיעים לשיאם - הם יוצרים לבן.

צבעי הפיגמנט – איך הם עובדים?

בעוד שצבעי האור נוצרים מהקרנה של גלים אלקטרומגנטיים, צבעי הפיגמנט מבוססים על ספיגה והחזרה של אור. כאשר אנו רואים חפץ מסוים בצבע מסוים, זה בגלל שהמשטח שלו סופג חלק מהצבעים ומחזיר רק את הצבע שאותו אנו רואים. למשל, תפוח ירוק נראה ירוק כי הוא סופג את כל הצבעים מלבד הירוק, שמוחזר אל עינינו.

CMY (ציאן, מג'נטה, צהוב) בציור ובדפוס, משתמשים במערכת צבעים אחרת המכונה CMY (ציאן, מג'נטה וצהוב) ולעיתים מוסיפים גם שחור להדפסה איכותית יותר.

המערכת הזו נקראת מערכת צבעים סובטרקטיבית (מחסירה) משום שכל צבע נוסף שמערבבים סופג עוד אור, ולכן הצבעים נעשים כהים יותר.

אם נשלב את שלושת צבעי הפיגמנט העיקריים - ציאן, מג'נטה וצהוב - התוצאה תהיה כמעט שחורה, כיוון שהם יחדיו סופגים כמעט את כל אורכי הגל.

הבדל בין ערבוב אור לערבוב צבעי פיגמנט

אם נשתמש בפנסי אור צבעוניים ונאיר קיר לבן, נראה תוצאה שונה מאשר ערבוב צבעים בציור. לדוגמה:

  • ערבוב אור אדום וירוק יוצר צבע צהוב
  • ערבוב אור כחול וירוק יוצר צבע תכלת (ציאן)
  • ערבוב אור אדום וכחול יוצר צבע מג'נטה

לעומת זאת, כאשר מערבבים צבעי פיגמנט:

  • אדום עם צהוב יוצר כתום
  • כחול עם צהוב יוצר ירוק
  • אדום עם כחול יוצר סגול

השפעת תפיסת הראייה את הצבעים

נקודה מרתקת נוספת, היא שהצבעים שאנו רואים אינם אבסולוטיים אל תלויים בדרך שבה העין והמוח שלנו מעבדים את האור.

האם כולם רואים את אותם הצבעים?

המוח מתרגם את גלי האור לאותות חשמליים, וייתכן שאצל אנשים שונים יש וריאציות קלות בפענוח זה.

מעבר למכניקה הפיזיקלית של הצבעים, יש גם אלמנט של תפיסה. עינינו מכילות שלושה סוגי תאים קולטי אור (קולטני קונוס) שרגישים לצבעים אדום, ירוק וכחול. המוח מפרש את האותות שהעין מקבלת ויוצר את התמונה הצבעונית שאנו רואים.

מחקרים מראים שאצל אנשים מסוימים, בעיקר כאלה עם עיוורון צבעים, קולטני האור פועלים באופן שונה, מה שגורם להם לראות צבעים בצורה שונה מאחרים. ישנם גם מקרים נדירים של אנשים עם יכולת ראייה צבעונית רחבה יותר מהממוצע (טטרהכרומטים), שיכולים להבחין בגוונים נוספים שאדם רגיל לא יכול לראות.

לסיכום

הצבעים שאנחנו רואים אינם רק עניין של אסתטיקה, אלא גם תוצאה של חוקים פיזיקליים, תפיסה ביולוגית ומנגנונים מורכבים של אור וחומר. 

בפעם הבאה שתתבוננו בקשת בענן או תערבבו צבעים בציור – תדעו שהקסם הזה מבוסס על עקרונות מדעיים מדויקים.

אז בין אם אתם מתעסקים בעיצוב גרפי, אמנות, צילום או פשוט נהנים מהעולם הצבעוני שסביבכם, הבנה של אופן יצירת הצבעים תאפשר לכם להעריך אותם עוד יותר.