השפעת האמנות על הנפש ועל הרווחה הנפשית היא כבר מזמן לא קלישאה. ליצירה יש השפעה חיובית על המוח ועל הרגשות שלנו ובעיקר על התהליך האישי שעובר כל מי שיוצר. במאמר הבא אתייחס לכוח המרפא של האומנות ושל סדנת יומן האומנות, היומן הויזואלי, בעיקר באמצעות החוויה האישית שלי. 

אומנות כקרש הצלה

פבלו פיקאסו אמר פעם ש'האמנות מנקה את האבק מחיי היום יום שלנו'.

האמנות היא פלטפורמה נפלאה לביטוי רגשות באופן לא מילולי ולחשיפת רגשות מורכבים, ללא צורך לדייק במילים שלא תמיד מצליחות לשקף את הרגשות האמיתיים. לאמנות יש את היכולת לתרום בצורה חיובית לרווחה הנפשית, הרגשית ואף הגופנית שלנו.

היצירה, העשייה האומנותית, מביאה אותנו למודעות ולעיסוק בכאן ועכשיו. היא מנתקת ממחשבות טורדניות, מאפשרת הפוגה מרגעי המתח היומיומיים והניתוק ממחשבות אלו משחרר את הצורך בשליטה. אפשר לומר שהמקום של השליטה מתועל ליצירה עצמה- ‘אני יוצרת דבר מה, אני בוחרת באלו חומרים לעבוד, אני מחליטה מה תהיה צורתו, ואיך הוא יראה’.

ליצירת ‘היומן הויזואלי’ נחשפתי בתקופה סוערת בחיי. בימים של ‘רכבת הרים רגשית’ ותחושה של איבוד שליטה וחוסר הבנה איך להתמודד. ב'חזית' המטאפורית שניצבה מולי, סדנאות היומן הויזואלי היוו עבורי קרש הצלה, הדבר היחיד שהצליח לעזור לי להרים את עצמי מהספה חזרה לעשייה.

כשוחרת אמנות, מצאתי בסדנאות היומן הוויזואלי מקום מפלט ותמיכה שאפשר לי להתחיל במסע ריפוי עצמי. הסדנאות סיפקו לי מרחב בטוח לביטוי רגשי פתוח ומשוחרר משיפוט, ששימח אותי והשיב לי שליטה על חיי. באמצעות אמנות, למדתי להתבונן פנימה, לקבל את עצמי כמו שאני ולמצוא כוחות להתמודד עם האתגרים הניצבים בפני בעקבות שחרור המועקה.

קרדיט: חן קאופמן
קרדיט: חן קאופמן

מסע פנימה לגילוי עצמי

בעזרת התהליך שעברתי, הבנתי כי יצירת היומן הויזואלי מזמנת תהליך של גילוי עצמי ומהווה נקודת מפנה, בדרך להחזיר לעצמי את המושכות לידיים. הבנתי גם שהיומן הויזואלי יכול לשמש עבורי כלי נפלא בהנחיה ויאפשר לי לתת כוח גם לאחרים. הרי בכל אחד טמונה היכולת לרפא את עצמו ובלווי נכון ובמסגרת מתאימה, אפשר לממש זאת. אני מלווה בתהליך הזה, תוך לימוד טכניקות שונות ופתיחת המיינדסט לאפשרויות רבות ולא מוכרות, מבלי לאבד את הדרך האישית שכל אחד צריך לעבור.

ביומן הויזואלי, ‘דפי נפש’, אנו יוצרים בעזרת דימויים וסמלים המייצגים את התהליך הנפשי שלנו - יומן אישי בו אנו משתמשים במגוון צבעים וחומרים יצירתיים כמו שקיות תה, עלים ואפילו רשתות נגד יתושים כדי לבטא את עצמנו. בהדרגה, התהליך האישי מתבהר דרך הסמלים הוויזואליים. כשמאגדים את כל הדפים יחד, מקבלים תמונה מלאה של הנפש ומתאפשר לנו לחקור וללמוד על ה'אני' הפנימי באמצעות ביטוי יצירתי וחזותי.

קרדיט: חן קאופמן

 

במקום בו נגמרות המילים

האומנות אם כך, היא אמצעי לעקוף את המקום שבו המילים לא מצליחות לבטא את מנעד הרגשות שאנו חווים. בסדנת היומן הויזואלי שאני מעבירה לא צריך להיות אומן ואין צורך בניסיון עם חומרי היצירה השונים. כל שנדרש הוא להיות נוכח עם עצמך, בלי להביט לצדדים, אולי רק כדי לקבל השראה, להתחבר לילד הפנימי שבנו, להרגיש חופשי לבטא את עצמך ללא שיפוטיות, למצוא את הדרך לתת ביטוי למה שעל הלב, ללא מילים. אין נכון או לא נכון, אין ציונים ואין מקום לביקורת. אומנות היא גשר לבניית גישה חיובית ופרואקטיבית לפתרון בעיות והתמודדות מול אתגרים.

שפת האמנות יוצרת קשר ישיר ומחברת בין אנשים. בסדנת אמנות מתקבצת קבוצה של אנשים שלא בהכרח מכירים זה את זה, אבל העיסוק המשותף ביצירה יוצר קרבה וחברויות, גם אם זמניות ועל אחת כמה וכמה אם מחליטים ללכת יחד כקבוצה, בין אם זו קבוצת חברות, או בילוי משפחתי חוויתי.

יחד עם זאת, האמנות היא גם חוויה אישית, אינטימית וסודית הגלויה רק ליוצר עצמו. היא מאפשרת התבוננות פנימה וחשיפה של רגשות וחלקים באישיות באופן שלא תמיד אנו חושפים כלפי חוץ. כלומר, גם כאשר בוחרים לעבור את החוויה כקבוצה מגובשת, למשל בגיבוש של מקום העבודה או בקבוצת חברות טובות או משפחה, עדין נשמרת סודיות של החבוי בתוך היצירה ורק אם נרצה, נחשוף את מה שעומד מאחוריה.

משתתפת בסדנה: ‘יצאתי עם רצון להמשיך לקבל עוד ועוד התנסויות בחומרי יצירה ובשירים ושיחות עומק ומהפתיחות שהן מביאות. נהניתי מההדרכה שלך מהקבלה, מהשקט, מהרצון לתת ולשתף, מהשיח איתך ועם הנשים המקסימות שנפתחות אט אט ומשתפות מחייהן’.

זה אולי נשמע מפתיע, אבל ליצירה אמנותית יש השפעה חיובית על המוח. מחקרים הראו שיצירה אמנותית מעודדת פעילות של תאי עצב (נוירונים) במוח, משפרת יכולות חשיבה ותורמת לבריאות כללית של המוח. כלומר, השתתפות בפעילויות יצירתיות באופן כללי טובה למוח ויכולה לשפר את תפקודו.

כאשר משחררים את המקום השיפוטי ואת הביקורתיות, קורה הקסם! לעיתים דרוש יותר ממפגש אחד, כי זהו חלק מתהליך שכל אחד חווה באופן שונה ובקצב שונה אבל כשזה קורה - תחילה בטיפטוף ואז עשוי להמשיך כמפל עוצמתי, פורצים החוצה ויוצאים לחופשי רגשות חבויים, הפורקים מעלינו את המשקעים, הכאבים והעומס המכביד ומאפשרים לנו להיטען חזרה בכוחות. כפי שחוויתי אני את החוויה העוצמתית הזו, אני נהנית לצפות במשתתפי הסדנאות בהנחייתי ולראות אותם עוברים חוויה דומה לזו שאני עברתי ואשר בסופה, תגיע תחושת הסיפוק העצום ואני כמו אז חווה זאת שוב יחד איתם בכל פעם מחדש, מתרגשת מהצלחתם.

צֶבַע הַנֶּפֶשׁ

כְּשֶׁנַּפְשִׁי חֲבוּלָה, מוֹצֵאת כּוֹחַ בִּצְבָעִים

טוֹבֶלֶת מִכְחוֹל בְּכָחֹל שֶׁל שָׁמַיִם, לָבָן שֶׁל עֲנָנִים

וּמִתּוֹכִי יוֹצֵאת צְעָקָה שְׁקֵטָה עַל גַּבֵּי נְיָר גַּס מְמֻחְזָר

בְּצֶבַע הָאָדֹם, הַכַּעַס, בְּכָחֹל הָאוֹפְּטִימִיּוּת וּבְלָבָן הַתִּקְוָה

הַיָּרֹק מַרְגִּיעַ לִי אֶת הַחֲרָדָה.

וְכָל יוֹם, צְבָעִים נוֹסָפִים, צְבָעִים נֶעֱלָמִים

וְהַמִּכְחוֹל עָיֵף, אֲבָל מַמְשִׁיךְ לִצְבֹּעַ אֶת נַפְשִׁי

(דפנה מנדל)

קרדיט: חן קאופמן

 

איינשטיין אמנם אמר פעם ש'אי אפשר לחזור על אותה פעולה שוב ושוב ולצפות לתוצאה שונה בכל פעם' אבל בעולם האמנות, תהליך היצירה משתנה בכל פעם, גם בתחושות גם בחומרים ובכל פעם יכולה לצאת תוצאה שונה והיא מותאמת לחוויה האישית של המשתתף ונוגעת במקום בו הוא נמצא ובמצבו הרגשי.

‘אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים’ (ד"ר סוס)

היתרון הנוסף של היומן הויזואלי הוא שאפשר לקחת אותו לכל מקום. אני נוסעת איתו לחופשות, לוקחת אותו איתי בהמתנה לפגישות שונות ובכל מקום בו אני יכולה לשוב ולעיין בו או ליצור בו.

אני מאמינה שהיכולת לתקשר באמצעים חוויתיים ובעיקר דרך אומנות, כל אומנות, היא הדרך עבור כל אדם להצליח להוציא החוצה את כל מה שחבוי ומעיק, כמו גם את כל מה שמשמח, בדרך שאף מילה לא באמת יכולה להביע.

סדנת יצירת היומן הויזואלי היא מסע אישי ומיוחד לכל אחד, אני מזמינה אותך לצאת למסע הזה - לפתוח את הדלת לעולמך הפנימי, לחקור ולגלות את עצמך מחדש דרך האומנות.

יחד ניצור מרחב בטוח ומשוחרר משיפוטיות וביקורת להתבוננות פנימה ומשם, לצמיחה.

קרדיט: חן קאופמן