יוגה צחוק היא שיטה ייחודית של תרגילי נשימה, מתיחות וצחוק מלאכותי, שפותחה בשנות ה-90 על ידי הרופא ההודי מדן קטריה. מטרתה של השיטה היא לשלב בין ההיבטים הפיזיים והנפשיים של הצחוק ולאפשר למתרגלים ליהנות מההשפעות המיטיבות שיש לצחוק על הגוף והנפש.

סדנאות יוגה צחוק מתמקדות בלימוד טכניקות שונות של צחוק מבוקר ונשימות עמוקות, ומשלבות תנועות מתיחה וריקודים פשוטים. המשתתפים לומדים כיצד ליצור צחוק באופן מכוון, גם כאשר הם אינם חשים שמחה או עליזות פנימית. זהו צחוק מלאכותי, אך מחקרים הראו שהשפעתו זהה לזו של צחוק ספונטני.

ישנם מספר יתרונות חשובים להשתתפות בסדנאות אלה

ראשית, יוגה צחוק ידועה כאמצעי מצוין להפחתת לחץ ומתחים. הצחוק גורם לשחרור הורמונים בגוף ואלה משפרים את מצב הרוח ואת תחושת האושר והרוגע. סדנת יוגה צחוק מאפשרת ‘לצחוק החוצה’ דאגות ולחצים ולחזור הביתה במצב רוח מרומם.

שנית, הצחוק ותרגילי הנשימה מסייעים לבריאות הגופנית. יוגה צחוק מגבירה את זרימת החמצן בגוף, מונעת כאבים, מחזקת את מערכת החיסון ואף עשויה לתרום לירידה במשקל. התרגילים הגופניים המשולבים בסדנה משפרים את הגמישות, הקואורדינציה והיציבה.

בנוסף, סדנאות יוגה צחוק עוזרות למתמודדים עם מצבי רוח שליליים כמו דיכאון או חרדה. הצחוק גורם להפרשת אנדורפינים וסרוטונין המשפרים את המצב הרגשי. אנשים הסובלים מדיכאון או חרדה עשויים להפיק תועלת רבה מהשתתפות סדירה בסדנאות אלה.

סדנת יוגה צחוק טיפוסית נמשכת כשעה ומשלבת הדרכה תיאורטית על יתרונות הצחוק יחד עם תרגול מעשי של תרגילי נשימה, מתיחות וצחוק. התרגילים המעשיים כוללים דמיון מודרך, משחקי תפקידים הומוריסטיים, בדיחות ומצבים מצחיקים. בחלק מהסדנאות משתמשים גם באביזרים כמו נוצות לגרימת גירוד המעודד צחוק.

המפגשים מתקיימים בקבוצות של עד כ- 15 משתתפים בדרך כלל, מה שתורם לאווירה חברתית תומכת ונעימה. צחוק בקבוצה יוצר אפקט מדבק ומעצים את ההשפעה החיובית. נוצרת דינמיקה קבוצתית מהנה של כיף משותף.

ישנם מקומות שכמות המשתתפים נעה בין 30-50 וזה נותן את אותו אפקט של צחוק מדבק, וזה לגמרי בסדר.

בהרבה מקומות יש הפעלת סדנאות של קבוצות גדולות של מעל 100 אנשים, ששם כמנחה, זה דורש ממני סוג שונה של הפעלה, אך זה לא פוגם בשמחה ובצחוק המתפרץ, הרי כפי שאמרו חכמינו: ‘כל המרבה הרי זה משובח’.

ישנם מקומות שעורכים את הסדנאות באופן קבוע, יש שעורכים אותן אחת לשבוע, או אחת לשבועיים, ואפילו אחת לחודש. כששומרים על התמדה קבועה, גם לאנשים המצפים להפעלה זה כיף וגם למנחה. מאחר ובסדנאות מתקיים חיבור בין האנשים שכתוצאה ממנו נוצרות בדיחות פנימיות, הבושה פוחתת, יותר מעיזים, נפתחים ופתאום, מגלים כמה כיף לצחוק בצוותא.

יותר מזה, מבחינה בריאותית זה שומר על אנרגיה גבוהה, מעלה את מצב הרוח.

סדנאות יוגה צחוק מתאימות לכל אדם ללא קשר לרקע, יכולות גופניות או ניסיון קודם. הן פתוחות בדרך כלל הן לגברים והן לנשים מכל הגילאים. ישנן קבוצות ייעודיות גם לילדים, נוער וכן לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.

אם כן, סדנאות יוגה צחוק הן כלי יעיל ומהנה להתמודדות עם לחצים, לשיפור מצב הרוח והבריאות, ולחיזוק הביטחון העצמי. הן מאפשרות חוויה חברתית מהנה שיכולה לתרום רבות הן לגוף והן לנפש. מומלץ מאוד למצוא סדנה באזור מגוריכם ופשוט לתת לעצמכם ליהנות מהצחוק!

מחקרים רבים מראים שמעבר להנאה שבצחוק, כשצוחקים 10 דקות ביום מפעילים את החיידקים הידידותיים של המעיים ואז אין צורך לקחת פרוביוטיקה אך אם מתמידים לצחוק 20 דקות ביום, מרוויחים גם את גמישות הסרעפת, שמצד אחד מעלה לנו את יכולת קיבולת נפח האוויר בבית החזה ומצד שני מפעילה לנו את המעיים ומאפשרת ללכת לשירותים מבלי לקחת גורמי עזר כמו שזיפים, עגבניות, תרופות וכו'.

כמו כן, הצחוק מגמיש ומפעיל 600 שרירים בגוף, שבשום דרך אחרת לא עובדים.

האם ידעתם שכשאנחנו צוחקים המוח יכול לעשות רק דבר אחד - לשחרר את הורמוני השמחה האנדורפין, הסרוטנין האוקטיצונין?! אז אם אתם לא רוצים לחשוב יותר, תתחילו לצחוק.

להבדיל מההשקפה שכשיש הרבה בעיות, כדאי ללכת לישון, אני אומרת לכם - אל! פשוט התחילו לצחוק כי כשאנחנו צוחקים, אנחנו מפעילים את המוח לשחרור ואילו כשאנחנו ישנים, כל ‘הבעיות’ צפות מהתת מודע למודע ומציפות אותנו בשנתנו.

ויש עוד עניין: האם ידעתם ש- 20 דקות של צחוק שורפות 500 קלוריות, כמו שעת ריצה? הפתעתי נכון?! אז כן, כל אלו הוכחו מחקרית, גם העובדה שכשאנחנו צוחקים, אנחנו מאזנים את רמות לחץ הדם, רמות הסוכר, משחררים לחץ, כעס, עצבים ותסכול.

אז מה אתם אומרים? עשיתי לכם חשק לצחוק עם כל הדברים הטובים האלה?

ישנם מועדוני צחוק חינמיים לקהל בכל רחבי הארץ ואפילו בזום. 

אני בעצמי התחלתי כמנחת יוגה צחוק לפני 12 שנים. טסתי עד הודו בשנת 2014 ללמוד מד"ר מדן קטריה, ממציא השיטה בכבודו ובעצמו, להיות מורה למנחים ומאז, אני מלמדת אנשים להיות מנחי יוגה צחוק ולהפיץ את השמחה והצחוק הלאה לעולם.

אני יכולה לומר לכם שבזכות היוגה צחוק ריפאתי את עצמי מכאבים כרוניים עזים, דיכאון וחרדה, ומטיפול תרופתי של מחלת הפיברומיאלגיה שקיבלתי לפני 20 שנים.

יונית פינשטיין מורה ומנחת סדנאות יוגה צחוק

קרדיט: חגית סטבינסקי