Where focus goes, energy flows. And where energy flows whatever you're focusing on grows

'התמקדו במקום אליו אתם רוצים להגיע' (טוני רובינס)

תהליכי שינוי מעצבים את הפרט ואת הצוות. ככל שמפתחים בצמיחה העסקית והאישית גישות חדשניות שמשלבות מתודולוגיה, ערכים ולמידה חווייתית - כך הופך תהליך השינוי לבעל ערך משמעותי.

מאמר זה בוחן את מסע השינוי שמושג באמצעות כלים מעולם ה NLP וערכי הליבה של הנחיית קבוצות לצוותים אורגניים העובדים ופועלים יחד (או שיש להם מטרה משותפת אותה הם רוצים לקדם), באמצעות מפגש ייחודי: עבודה יצירתית בעץ ובכלים מעולם הנגרות.

השילוב בין NLP ועבודה בעץ מייצר עבורי ועבור משתתפי הסדנאות שלי ערך ומאפשר דינמיות שלא יכולתי למצוא בהנחיית הקבוצות הקלאסית של קבוצה במתודולוגיה כיתתית ללא השימוש בנגרות.

 

עולם האימון והטיפול בכלי NLP זוכה לאהדה גדולה בעולם וניתן להוביל באמצעותו שינויים משמעותיים. במהלך הכשרתי עברתי קורס קצר בתחום כדי להעשיר את עצמי בלבד, שאבתי את הרוח הכללית וקיבלתי כלים. מצאתי, שה- NLP מאפשר עיצוב של התנהגות ומהווה כלי רב עוצמה לשיפור התקשורת, לקידום ערכים משותפים וליצירת סביבת עבודה הרמונית ואינטגרטיבית בין השותפים. בחשיבת עומק עצמית ובעיבוד התהליך האישי אותו עברתי, הכנסתי לתהליך העבודה בעץ חוויה מוחשית וסוחפת המגשרת בין התאוריה והפעולה.

תארו לעצמיכם מצב שבו קבוצה עובדת בעץ ובכלים מעולם הנגרות באמצעות עקרונות מנחים של NLP ומתודולוגיה מעולם הנחיית הקבוצות. זהו שילוב המאפשר לצוותים לצפות בהתנהגויות בזמן אמת ולייצר חיבור מידי בין התיאוריה והפרקטיקה המעשית. החיבור בין הדברים מאפשר להבין איך כל פרט בקבוצה פועל, מה המניעים שלו ואיך אפשר להשיג יחד את המטרה, במקרה של הסדנה: מוצר משותף, במקרה של העבודה: תקשורת מיטבית ושיתוף הפעולה.

זוהי אם כך, 'התוצאה האקולוגית שלי'. אינטרפטציה שהוספתי לכלי ה'אנאלפיסטי' לפיו נדרשת הלימה בהבנת התוצאה הרצויה והאקולוגיה הפנימית היא שגם העץ עובר טרנספורמציה, שינוי ועיבוד. זוהי תוצאה אקולוגית של הפרט ושל הקבוצה – ששום דבר רע לא יקרה אם נעשה יחד, גם אם יצא לא הכי מדויק, כל עוד נדע להוביל את עצמינו נכון ובאופן מדויק עבורנו.

'גמישות מחשבתית היא העוצמה העילאית'

כלי זה הוא כלי 'אנאלפיסטי' נוסף שמנחה אותי בבניית הסדנה ובהעברתה.

בסדנה חדשנית זו הצוות והפרט עוברים מסע טרנספורמציה, מסע שינוי שמתחיל בכך שאנשים מגלים את סגנונות התקשורת של הפרט, חושבים באופן יצירתי, חושבים אחרת על העץ שלפניהם ומבינים את ההקשרים בין סגנונות התקשורת של כל פרט בקבוצה לבין הצורך שלהם ואת האופן שבו ניתן לבנות מוצר מעץ שיהיה שימושי, מדויק, יצירתי ומשמעותי. 

בפתיחת התהליך ניתן שאלון אישי שמעמיק את ההבנה על הסגנון האישי של כל פרט ופרט ומאפשר להתחיל לאמץ נקודות מבט מגוונות לתוך הדינמיקה הצוותית.

ככל שהעבודה בעץ מתקדמת, השיחות בין המשתתפים והמשתתפות מתפתחות והתובנות התיאורטיות הופכות לכדי תובנות הממומשות, הלכה למעשה, בתהליכי ביצוע המשימה. 

העבודה בעץ מהווה פלטפורמה להתמודדות עם אתגרי השימוש בכלים ובחומרי הנגרות תוך שימוש במיומנויות תקשורת אלו. אבן היסוד במסע השינוי הזה הוא השילוב בין ערכי הליבה של הצוות. בעוד שה- NLP מספק את הכלים ליישום תקשורת, העץ מספק את האמצעי ליצירת ביטויים מוחשיים וערכיים והמשתתפים פועלים בשיתוף פעולה ובחדשנות תפקודית.

התוצר הסופי מהעץ מהווה מטאפורה לתהליך השינוי: כמו שחלקי העץ עברו תהליך שינוי והפכו מ'קרשים' לתוצר שימושי ומשמעותי, כך גם האישיות והצוות עוברים טרנספורמציה ושינוי אישיותי ורגשי. 

התוצרים המופלאים מחזקים את תחושת המסוגלות האישית והצוותים, מפתחים את תחושת השייכות לקבוצה ולמקום עצמו ומאפשרות פתיח להמשך תהליך עבודה צוותי להמשך התפקוד הקבוצתי.

אמחיש את הדברים בדוגמה מתוך סדנה שנערכה לצוות בחברת שילוח.

הצוות שמנה 15 עובדים הורכב מעובדות ועובדים בגילאים שונים ובוותק שונה. מנהלת הצוות העידה שלמרות שהם נדרשים לעבוד בתיאום ובסנכרון, בפועל אין ביניהם שיח, כך שדברים 'נופלים בין הכיסאות' והמשלוחים יוצאים שלא על פי התקן. השיח היחידי שמתקיים ביניהם הוא שיח של 'כבוד סגולי' (מי יותר, מי פחות ועל חשבון מי) והמטרה של המנהלת בסדנה הייתה לייצר ביניהם שיח ערכי ולקדם תקשורת בין חברי הצוות. 

כדי לעשות זאת, פתחנו בבירור של ערכי הארגון ושל הערכים האישיים של העובדות והעובדים. בדקנו היכן ישנן 'התנגשויות', היכן ישנן התאמות וכך נוצרה פתיחות ושיח בקבוצות קטנות. 

בשלב השני עברנו לעבוד בעץ כשכל צוות עבודה הורכב מעובדים ותיקים וחדשים, גברים ונשים. השאלות שהועלו להתייחסות היו: איך כל אחד ניגש לעבודה, מה התפקיד של כל אחד, כמה מקום נותנים לאחר, איך מקדמים עבודת צוות, כמה שיתוף פעולה בכל שלב וכו'. העובדות והעובדים נדרשו להתייחס לשאלות אלה, תוך כדי שהם עובדים ומתמודדים עם מברגות, מקדחות, מלטשות, בחירת צבעים, אופן ודרך הבניה ועוד. התהליך הזה יצר שיח ערכי ועמוק והתבוננות על האחר, דבר שלא נעשה קודם לכן.

בסיכום הרלפקטיבי אמרו המשתתפים שנעשה כאן משהו שלא היה קודם. משתתף אחד אמר שהוא לא דיבר עם עובדת מסוימת לפני כן ושהעבודה המשותפת אפשרה לו לראות קשיים וחוזקות שלא יכולה היה לראות אותם בעבודה המשרדית, היומיומית והשגרתית. התהליך היווה עבורם פתח להמשך התפקוד הצוותי ולמעשה, נוצרה טרנספורמציה מהעולם הסדנאי לעולם הצוותי ולעבודה השגרתית.

האדוות של תהליכי השינוי הללו חורגות אל מעבר לגבולות הסדנה. 

הסדנה היא רק הטריגר הראשוני, אך היא איננה המהות התהליכית. היא מאפשרת פתח לתובנות ולשיח, מחזקת קשרים ומיומנויות, חוויה וערך ומטפחת שינוי בר קיימא בהתנהגות הצוותית. 

בסופו של דבר, המסע מהתאורה לפרקטיקה, מערכים ליצירה ממשית, מיחידים לצוותים מאוחדים הוא הכוח של המתודולוגיה החדשנית הזו. באמצעות כלי העץ, ה- NLP והנחיית הקבוצות מתגלה שהפרט והצוות הופכים למערכת משותפת ואקולוגית משגשגת ומשתנה.

לסיכום

ככל שהעולם מתקדם לעבר התפתחות אישית וצוותית, וככל שצוותים מתמודדים עם כלים לשינוי בדרך לא שגרתית, הם מבינים עד כמה העניין יעיל ועד כמה תקשורת, שיתוף פעולה ועבודה בעץ מתכנסים יחד ומולידים עתיד מזהיר יותר עבור הפרט והקבוצה, הקהילה והצוות.

ההמלצה האישית שלי היא להקשיב לצרכים של האדם השני ולעצמינו, להבין ממה נובע הצורך של הפרט לפעול כך או אחרת ולנסות להבין את המניע ולא בהכרח את התוצאה.

וכשהתוצאה מהעץ לא מאחרת להגיע, גם ה'אסימונים' של הפרטים בקבוצה 'נופלים', הן באשר לעצמם והן באשר לחברי הצוות שלהם. 

התוצרים מהעץ יהוו את נקודת הציון המוחשית והנוכחת לתובנות ולשינוי. התחושה של 'אני עשיתי את זה' היא בלתי ניתנת להחלפה. היא ניצבת מול העיניים ויש לה טאץ' אישי ואישיותי בעל ערך ומשמעות.