לפני כ-5000 שנים, בעולם העתיק, צמחו במקביל שתי תרבויות מפוארות: האחת במצרים והשנייה, במסופוטמיה. בתרבות המצרית שלטו הפרעונים. הכתב שלהם היה מאויר (כתב החרטומים) והיה להם פנתיאון רחב של אלים. הם פיתחו חקלאות שלחין לאורך נהר הנילוס והקימו ארמונות מפוארים, שעד היום נחשבים לאחד מפלאי תבל. בתרבות שצמחה צפונה יותר, במסופוטמיה, על גדות הפרת והחידקל, היו ערי ממלכה רבות עם ארמונות ומקדשים מפוארים והאנשים התנהלו בכתב היתדות, יצרו חקלאות שלחין ממימי הנהר והקימו ממלכות עשירות מאוד. 

לאורך אלפי השנים שימשה ארץ ישראל כגשר בין שתי התרבויות הללו והושפעה משתיהן. כך התפתחה לה תרבות מקומית המשלבת את שני העולמות. לתוך העולם הזה הגיע אברהם אבינו וייסד דת חדשה שאין שניה לה: דת מונותאיסטית של אל אחד, יחיד ובלתי נראה. 

מכאן הלכה הדת היהודית והתפתחה. העם התגבש, הקים את ממלכות ישראל ויהודה (נשארה רק יהודה), התנ"ך נכתב והאמונה הלכה והתחזקה. בימי בית שני, כתגובה לשחיתות בשכבת הכהונה שניהלה את בית המקדש (המקום בו העם יצר קשר עם אלוהים באמצעות הכהן הגדול), התפתחו כתות שונות ביהדות שאחת מהן היא של ה'פרושים' שאנו צאצאיהם. באותם ימים החל להתפתח בארץ ישראל, בגליל, סביב הכנרת ובירושלים, זרם יהודי נוסף שהאמין שהמשיח הגיע בדמות ישוע. 20 שנים אחרי צליבתו, נפרד זרם זה באופן רשמי מהיהדות וכך התפתחה לה הדת הנוצרית. 

לאורך השנים התפצלה הדת הנוצרית להרבה ענפים כתוצאה מוויכוחים תאולוגים בין אנשי הדת והוקמו כנסיות שהושפעו רבות מהשלטונות במקומות בהן הוקמו. כך התפתחה לה הכנסיה הקתולית באירופה בהשפעת השבטים השונים, הכנסיה היוונית אורתודוכסית תחת שלטון האסלאם והכנסיה הרוסית תחת תרבות שלטת שונה לגמרי. עם השנים נוצרו מאות זרמים וכנסיות שונות זו מזו שהמאחד ביניהם הוא האמונה בישוע. 

במאה ה-7 הנביא מוחמד עולה על בימת ההיסטוריה ומביא עמו את הקוראן והאמונה המוסלמית. מהר מאוד המוסלמים כובשים לא רק את האזור כאן אלא מקימים אימפריה גדולה ומפוארת שבתור הזהב שלה, במאות ה-9 וה-10, פיתחה רבות את תחום הרפואה, המדעים והחוכמה שאנחנו מבוססים עליה כיום. 

מלבד תקופה קצרה בה הצלבנים שלטו באזור במאות ה-11 וה-12, השלטון המוסלמי נשאר בשלטון עד המאה ה-20 ובדומה למה שקרה ביהדות ובנצרות, מתוך האיסלם התפתחו זרמים שונים ונולדו דתות חדשות (דרוזים, בהאים). 

כפי שתיארתי כאן בקצרה - במהלך ההיסטוריה כל זרם וכל אמונה הותירו בארץ חותם, זאת כיוון שכאן נולדו שלוש האמונות ובמהלך השנים, ירושלים המשיכה לתפוס את תשומת ליבם של המאמינים.

במאה ה-20 חלה התפתחות מואצת של האזור, כזו שלוותה לצערנו גם במלחמות רבות ובמאבקים. 

אמנם מדינת ישראל מאופיינת ברוב יהודי, המיעוט שבה מורכב מפסיפס מרתק של דתות, זרמים ותרבויות שמרבית האנשים שחיים כאן לא ממש מכירים.

אני מזמינה אתכם לצאת ולטייל בארץ ולגלות קבוצות של אנשים עם אמונות שונות, בתי תפילה שונים, מוזאונים, בתי הארחה, מוזיקה, שירים, מאכלים ושפע של תרבויות שונות ומרתקות. 

הנה מספר דוגמאות לקבוצות מרתקות שחיות כאן בארץ

  • הצ'רקסים - אשר חיים בכפר כמא ובריחניה. הם מוסלמים בעלי תרבות ייחודית להם, תלבושות ריקודים, מאכלים ושפה.
  • הסופים - זהו הזרם המיסטי של האיסלם. ישנם בארץ כמה מסדרים, ביניהם מסדר המחוללים שמייסדו היה איש האהבה, ג'לאל א-דין רומי. מי שרוצה לחוות אירוע מיוחד במינו, מומלץ שיצטרף לטקס הזיכר שלהם עם הדרווישים המחוללים. 
  • האחמדים - זהו זרם מוסלמי שמאמין רק בקוראן ולא בחד'ית (התורה שבעל פה המוסלמית, בדומה לקראים) שמרכזם בכאבאיר בחיפה. 
  • הבהאים - שמרכזם בחיפה ועכו. אמנם ראשיתם בדת האיסלם, אך הם פרשו לדרך של שלום, אהבה ואסתטיקה. 
  • הקראים - זרם יהודי שמרכזו ברמלה המאמין בתורה כלשונה בלבד ולא בתורה שבעל פה. יש להם מרכז ברמלה ומוזיאון מיוחד בירושלים בו ניתן ללמוד ולהתעמק בדרכם ומנהגיהם. 
  • השומרונים - זרם שיצא מהיהדות כבר בתקופת בית ראשון והתגבש לו בימי בית שני. הם ממשיכי ממלכת ישראל שנחרבה בשנת 722 לפנה"ס ורואים עצמם כעם ישראל המקורי שנשאר כאן 2500 שנה. יש להם מרכז בחולון וגם בשכם.
  • הזרמים הנוצרים הם רבים ומיוחדים וקצרה היריעה מלתאר כאן את כולם, אך אציין כי לרובם המכריע של הזרמים יש בארץ נציגות כזו או אחרת, כנסייה או מקום הקדוש להם ואמנה מספר דוגמאות לזרמים הנחשבים לפחות מוכרים:
    אופוס דאי - זרם שהוקם בשנת 1928 ומאמין בעיקרון ההתקדשות לאל דרך העבודה היומיומית. מרכזם באבו גוש ובו בית כנסים ומוזיאון מעניין.
    קהילת בני האושר - קהילה קתולית שנמצאת בארץ משנת 1975 ומרכזה באמאוס ניקופוליס. הם מנהלים חיים מיוחדים ומקיימים קשרים עם הקהילה היהודית באיזורם.
    ארגון הדרך הנאוקאטקומנאלית - מרכזו הוקם ב-1999 בדומוס גלילאה שמצפון לכנרת. דרכם ייחודית ומיוחדת וקושרת עצמה למקורות היהודים. 

לסיכום 

העליתי כאן רק טעימה קטנה מהמגוון המרתק של דתות ותרבויות אשר נמצאות וחיות בתוכנו, לידנו ולצדנו. אני מזמינה אתכם לצאת, לגלות, לפגוש וללמוד עוד ממה שיש לארצנו להציע.