בעלי עסק עצמאי מנסים ובצדק למקסם את כמות ההוצאות המוכרות במס, כדי לצמצם כמה שניתן, את תשלום המס שישולם למדינה. מכאן אפשר להבין מדוע עצמאים רבים מחפשים דרכים להכיר בהוצאות הנסיעה שלהם לחו"ל. בהקשר זה ישנו כלל ברור בכל הקשור להכרה בהוצאות נסיעה לחו"ל: אם ההוצאה הכרחית בייצור הכנסה וקשורה ישירות לפעילות העסקית - היא תוכר במס, ואם לאו- היא לא תוכר.

דוגמאות לנסיעות לחו"ל המוכרות במס לצורכי העסק הן: 

  • השתתפות בכנס
  • פגישה עם לקוחות או עם ספקים 
  • והשתלמות מקצועית

כן, כן, נסיעה לדיסנילנד עם הילדים אינה ‘הוצאה מוכרת’.

בואו נעשה סדר בכל הקשור לסוגי ההוצאות המוכרות במס ולגובה הפטור שרשות המיסים מכירה בו.

אבל נתחיל מההתחלה: תיעוד, תיעוד, תיעוד

קודם כל חשוב לזכור, שחובה לשמור כל תיעוד של כל הוצאה הקשורה לנסיעה. 

כך למשל, אם התכתבתם עם הספק באמצעות המייל וקבעתם מועדי פגישות, או אם קיבלתם אישור להשתתפות בתערוכה – שמרו את כל האסמכתאות ותעדו אותן, כיון שייתכן ותתבקשו להציג בהמשך הוכחות לקיום הפעילות העסקית בחו"ל. 

אם הנסיעה הייתה במטרה להיפגש עם לקוחות, חשוב לנהל רישום יומי של הפגישות: עם מי נפגשתם, מה עשיתם, על מה דיברתם וכו'. אם ההוצאה לא הייתה על טהרת הפעילות העסקית בלבד (כלומר כללה גם בילוי למשל), יש לבחון מהו החלק העסקי של הנסיעה ולקחת בחשבון, כי יתכן שלא תהיו זכאים להכרה במלוא ההוצאות. 

אסמכתאות נוספות שחשוב לשמור הן קבלות על רכישת כרטיסי טיסה, תשלומים על השתתפות בתערוכה (בין אם אתם מציגים ובין אם אתם מבקרים), קבלות על בתי מלון וארוחות, הוצאות שונות הקשורות באופן ישיר בביקור (כמו למשל רכישת מתנות ללקוחות או לספקים, רכישת ציוד הדגמה ועוד.

את כל ההוצאות יש לתייק בנפרד משאר ההוצאות השוטפות של העסק ולהוסיף 'דו"ח נסיעה', כלומר דו"ח שמפרט את כל פרטי הנסיעה, לרבות תאריכי הנסיעה, פירוט ההוצאות לפי סעיף וכו'.

איזו הוצאה מוכרת ובכמה?

כל סעיף הוצאה בנסיעה מוכר באופן שונה; 

כך למשל כרטיסי טיסה (למחלקת עסקים או תיירים בלבד) מוכרים באופן מלא ואילו הוצאות עבור לינה מוכרות עד לגובה של 349$ ללילה, לשבעת הלילות הראשונים. שהייה בחו"ל עד 90 לילות תוכר לפי מפתח של 152$ ללילה החל מהלילה השמיני. 

הוצאות אחרות, כמו אוכל ושתייה, יוכרו באופן אוטומטי עד לגובה של 97$ לכל יום שהייה. אם לא נדרשה לינה – ההוצאה תהיה מוכרת באופן אוטומטי עד ל- 162$ לכל יום. 

באשר להשכרת רכב - ההוצאה המותרת היא עד 76$ ליום. 

אבל זה לא נגמר כאן; מס הכנסה מכיר ב- 125% מהוצאות הלינה והוצאות אחרות מתוך רשימה של מדינות שונות. תוכלו לראות את רשימת המדינות הללו בטבלה כאן:

אוסטריה, יוון, אוסטרליה, יפן, איטליה, לוקסמבורג, איסלנד, נורווגיה, אירלנד, ספרד, אנגולה, עומאן, בלגיה, פינלנד, גרמניה, צרפת, דובאי, קאטר, דנמרק, קוריאה, הולנד, קמרון, הונג קונג, קנדה, הממלכה המאוחדת (בריטניה), שבדיה, טיוואן ושוויץ.

בואו ניקח לדוגמה את גילה

גילה החליטה לבקר בתערוכת הצעצועים הגדולה בקפריסין, יחד עם בעלה יוסי, חובב הבירות הידוע, שהחליט להצטרף אליה. 

גילה הזמינה לשניהם כרטיסי טיסה בעלות של 1,160$ (580$ לכל כרטיס) וחדר ל- 3 לילות בעלות של 750$ ללילה (250$ ללילה). 

היא רכשה כרטיס לתערוכה במחיר של 125$ ושילמה גם על אוכל ושתיה במהלך התקופה עבור שניהם.

איזה חלק מהוצאות הנסיעה של גילה יוכרו לצורכי מס? 

מאחר שרק החלק של גילה בנסיעה מוכר לצורכי מס, רק כרטיס הטיסה שלה יוכר ולא של בעלה, כלומר 580$. 

השהות בבית המלון תחושב לפי מחצית העלות כלומר:   375 = 2 /250*3

כרטיס הכניסה לתערוכה מוכר במלואו (125$) ואילו האש"ל יחושבו באופן אוטומטי רק עבור גילה, ללא צורך בקבלות, כלומר, 388= 97*4. 

סה"כ גובה ההוצאה המוכרת במס במקרה זה יהא: 888 דולר.

לסיכום

מס הכנסה עשוי להכיר בסכום לא מבוטל של הוצאות נסיעה כהוצאה מוכרת, בתנאי שההוצאות מוצדקות ומשרתות את העסק. עם זאת, חשוב לשמור אסמכתאות, לתעד וגם, לא לחשוש לשלב גם בילויים, שכן לפחות חלק מההוצאות בגינם יוכרו גם הן. 

אבל הכי חשוב – סעו לשלום וחזרו לשלום!