כולם מכירים את המוסד לביטוח לאומי – הגוף שנותן מענקים כספיים בשלבים שונים בחיינו: בלידה, בפציעה, בחולי, באבטלה, ואם אתם הורים – מענקים כספיים מגיל לידה ועד שהילדים יגיעו לבגרות בגיל 18. אבל כדי שביטוח לאומי יוכל לממן את אותם מענקים הוא נדרש לגבות כספים ומי משלם את הכספים האלה? השכירים והעצמאיים כמובן. 

ביטוח לאומי גובה באופן שונה את התשלומים משכירים ומעצמאים ולכן חשוב, שכל אחד ידע מהן הזכויות והחובות שלו מול ביטוח לאומי, בהתאם לאופי העבודה שלו.

איך עצמאים משלמים לביטוח לאומי?

בניגוד לשכירים שהמעסיק מקזז עבורם מהתלוש כספי את התשלום לביטוח לאומי מידי חודש, עצמאים נדרשים לשלם בעצמם את תשלומי הביטוח הלאומי. 

בתחילת השנה יודיע רואה החשבון של העוסק מהו הצפי לגובה המס שעל העצמאי לשלם (בהתאם לרווחים הצפויים) ועל סמך צפי זה, ישלם העצמאי, מידי חודש, כספים לביטוח לאומי בהוראת קבע ובדרך כלל, מכרטיס האשראי. 

התשלום הזה נקרא ‘מקדמות’. 

ביטוח לאומי למעשה שואב נתונים מהדו"ח השנתי המוגש למס הכנסה ובהתאם להם הוא ממסה את בעל העסק. 

בסוף השנה, רואה החשבון יבדוק האם צפי ההכנסות היה גבוה יותר מההכנסות בפועל או נמוך מהן ועל סמך זה, העצמאי ישלם תוספת לביטוח לאומי, או יקבל החזר. יש לבדוק את הרווחים שלנו גם במהלך השנה ולעדכן את המקדמות בהתאם.

מדוע תשלום המקדמות חשוב?

נניח שאת או אתה עצמאיים, הולכים ברחוב בדרך לפגישת עבודה חשובה, נופלים, נחבלים ולא יכולים לעבוד לתקופה מסוימת. ביטוח לאומי הוא המוסד שיצטרך לפצות אתכם על אבדן היכולת לעבוד. 

כיצד יקבע ביטוח לאומי את גובה הפיצוי? בהתאם למקדמות ששולמו בשלושת החודשים האחרונים שקדמו לפציעה. אם תשלום המקדמות  היה נמוך מידי, כלומר שאין הלימה בין תשלום המס לבין ההכנסות בפועל, תפוצו בסכום נמוך ממה שאתם באמת משתכרים כעצמאיים.

ניקח דוגמה שאירע ללקוחה שלי: ליאור עוסקת פטורה, פנתה אלי לאחר שרואה החשבון הקודם שלה לא בדק את נושא מקדמות ביטוח לאומי, היא לא שילמה אותן ובבת אחת נדרשה לשלם חוב על סך שמונת אלפים שקלים. זה לא נעים, זה מכעיס ויותר מכל – מיותר ולכן התעקשו תמיד לשלם את המקדמות ובזמן.

מה אפשר לעשות כדי להקטין את תשלומי המס?

בתור התחלה, כדאי להכניס כמה שיותר הוצאות מוכרות לחישוב. למה הכוונה? חלק מהוצאות העסק (גם לעסק המתנהל בבית) מוכרות לצורכי מס. הרבה אנשים לא לוקחים בחשבון שחלק מהרכישות שלנו מוכרות במס ולכן מומלץ להפריד אותן בזמן הרכישה משאר הקניות לבית. כיבוד כמו עוגיות, עוגות, שתייה קלה וחמה, סוכר, פירות וירקות – כדאי להפריד משאר הרכישות. גם חומרי ניקוי נחשבים להוצאות לאחזקת המשרד ולכן מוכרים במס. כך גם לגבי דלק שמוכר כהוצאה ולמרות זאת אנשים רבים אינם לוקחים בחשבון את ההוצאות האלה ומדובר בכסף ש'שוכב על הרצפה’.

כדי שנוכל לקבל הכרה בהוצאות חשוב לבקש חשבונית מס קבלה על שם העסק. 

מהו מעמדכם בביטוח לאומי?

לפעמים, אנחנו רוצים לעסוק במשלח יד נוסף על היותנו שכירים. זה מובן ולגיטימי. 

במקרים אחרים, אנחנו עוזבים את עבודתנו כשכירים ומחליטים להיות ‘עצמאים על מלא’. 

כך או כך, חשוב להגדיר את מעמדנו מול רשויות המס ובכללן – המוסד לביטוח לאומי, אחרת מעבר לכך שאנחנו עלולים למצוא את עצמנו חייבים הרבה (מאוד!) כסף לרשויות המס, אנחנו עלולים לגלות יום אחד, שכאשר אנו זקוקים לו ביותר, ביטוח לאומי לא יהיה לצדנו. 

לדוגמה: אם מעמדנו לא הוסדר כראוי מול הביטוח הלאומי והמקדמות לא שולמו כנדרש, לא נהיה זכאים לפיצוי אם חס וחלילה נפגע או נפצע במסגרת העבודה. 

לאחרונה נדון בבית המשפט העליון מקרה שבו אדם שניהל עסק עצמאי נפצע במהלך עבודתו וביטוח לאומי סירב להכיר בו כנפגע עבודה משום שמעמדו כעצמאי לא הוסדר כנדרש. אותו אדם תבע את רואה החשבון שלא עדכן את מעמד במוסד לביטוח לאומי ובית המשפט קבע, שהאחריות בעיקרה מוטלת על רואה החשבון, אך לצד זאת מומלץ שלא להקל ראש ולבדוק בעצמכם שאתם מוגדרים כמו שצריך ומשלמים את המקדמות כדין. 

לסיכום 

ודאו עם רואה החשבון שלכם שאתם אכן עונים להגדרה של עצמאי, בררו כמה מקדמות עליכם לשלם ושלמו אותן במלואן ובזמן. 

אני ממליצה לקבוע לפחות פעמיים בשנה פגישה עם רואה החשבון שלכם ולוודא שאין לכם חוב בביטוח לאומי.

בהצלחה.