אם הייתי נותן לכם 200,000 ש"ח במתנה - הייתם שמחים לקבל אותם? 

ואם הייתי נותן לכם את הסכום הזה בזמן הפרישה והיציאה שלכם לפנסיה, האם הייתם יכולים לנצל את הסכום הזה למטרות חשובות וטובות? 

בתקופת הפרישה, ישנן הטבות מס ששוות הרבה מאוד כסף. הטבות, שמי שמשכיל לנצל אותן בצורה חכמה, מקצועית ומותאמת, יכול לחסוך סכום כסף רב בתקופה קריטית של החיים. אנשים רבים לא מודעים להטבות שמגיעות להם על פי חוק, מגיעים לתקופה הזו 'לא מוכנים' ומקבלים החלטות במהירות, מבלי להתייעץ ומבלי שיוכלו לחזור אחורנית ולשנות אותן. אם אתם או אחד הקרובים לכם מתקרבים לגיל פרישה או עומדים לצאת לפנסיה, המאמר הבא הוא בדיוק בשבילכם. 

נתחיל מההתחלה: על מה ניתן לקבל הטבות מס בתקופת הפרישה והיציאה לגמלאות? 

ישנן מספר דרכים לנצל הטבות מס בתקופת הפרישה והיציאה לגמלאות ואלה הן:

  • הטבה שניתנת בעת משיכת מענקי פרישה ופיצויים
  • הטבות שקשורות לקצבה החודשית (פנסיה)
  • מיצוי הטבת מס על הפנסיה באמצעות 'קיבוע זכויות' והפיכת כסף קצבתי להוני
  • הטבות בתכניות מותאמות בניהול הכסף הפנוי ההוני

 

משיכת מענקי פרישה ופיצויים

ניתן לנצל הטבת מס על משיכת מענק פרישה על סכום של 12,500 ש"ח לכל שנת עבודה. יצוין, כי במידה והטבה זו מנוצלת במלואה, לא ניתן יהיה לנצלה בהתייחס לרכיב אחר. חשוב לבצע שני חישובים: האחד - חישוב מס על מענק הפרישה, ללא ניצול ההטבות במס שמגיעות וחישוב נוסף, עם ניצול ההטבות. כך אפשר יהיה להשוות ולראות באיזו דרך מבין השתיים המס שתדרשו לשלם יהיה נמוך יותר.

בנוסף, כדאי לחשב את המס על מענקי הפרישה בפריסת המס אחורה ובפריסת המס קדימה (לפי ההכנסות שצפויות לנו בעתיד), להשוות בין התוצאות שמתקבלות ורק אז לבחור בדרך הנכונה. כל מומחה מקצועי לפרישה ידע לערוך חישוב זה עבורכם. 

באחת הפעמים פנה אלי אדם בן 70 שפרש לפני שלוש שנים וביקש למשוך את מענקי הפרישה מהפנסיה כיון שתכנן לבנות בית. בדיקה העלתה שהוא משך פנסיה מקרן הפנסיה מבלי שנאמר לו על ידי היועץ הפנסיוני של הקרן, שהפנסיה שהוא מושך כוללת את מענקי הפרישה וכי לאחר מכן, לא יוכל 'לגעת' במענקי הפרישה כי התקבלו עבורם פנסיה לפורש. אותו אדם הפסיד מאות אלפי ש"ח ואילו היה מתנהל עם מומחה ויועץ פרישה מראש, הדברים היו נראים אחרת.

 

דוגמה לחישוב שערכנו ללקוח שחסך לו כ- 100,000 ש"ח: 

קרדיט: רפאל כהן מומחה פרישה

 

קבלת קצבה חודשית (פנסיה)

כשעובד עומד לפרוש, עומדות בפניו החלטות לא מעטות וחשובות לקראת הפרישה. פרט לצד הפסיכולוגי, לבירוקרטיה הרבה ולהחלטות מה לעשות כעת, הוא נדרש להחליט מה לעשות: האם למשוך אם מענק הפרישה, כולו או חלקו, כסכום חד פעמי שעליו ניתן לנצל הטבת מס או להשאיר את מענק הפרישה לפנסיה ולקבלו כקצבה. במצב השני, הפורש יגדיל את הקצבה החודשית ויוכל לנצל את הטבת המס שלא ניצל קודם לכן (ובכך לגרום להקטנת מס ההכנסה על הקצבה). 

 

קיבוע זכויות והפיכת כסף קצבתי להוני

לכל אזרח ואזרחית שמשלמים מיסים ישנו סל הטבות מס שמגיעות להם לאורך 32 שנות העבודה (טרם הפרישה). מי שניצל הטבות מס במהלך 32 שנות העבודה, לא יוכל לנצל הטבות זהות בפרישה ולהיפך: מי שלא ניצל הטבות מס במהלך 32 השנים האחרונות טרם לפרישה, יכול וזכאי לנצלן כעת. לכן, כל פורש ופורשת שמגיעים לגיל פרישה ומתחילים לקבל פנסיה צריכים לבצע חישוב לקיבוע זכויות. באמצעות זאת, הם מקבעים את הזכות לניצול הטבות מס ולקבלת הטבת מס על פנסיה או על משיכת קופות פנסיה כסכום חד פעמי או מענקי פרישה (או שילוב ביניהן). 

כל אחד ואחת לפי צרכיו, רצונותיו והמערך הפיננסי שהוא או היא נדרשים לו בעת הפרישה.

גם כאן חשוב להתייעץ עם מומחה פרישה ולבצע ייעוץ פרישה כהלכה, שיכול לחסוך כסף רב. שווי הטבות אלה יכול להגיע למיליון ש"ח עבור פורש בכיר.

אותו לקוח שחסך בדוגמה בתחילת המאמר 100,000 ש"ח פנה אלינו כיון שהיה מעוניין למשוך כספים מקופת גמל קצבתית. הקופה הייתה ישנה, כללה כ- 300,000 ש"ח והלקוח שרצה למשוך את הכספים כסכום חד פעמי היה אמור לשלם 35% מס. לשמחתנו, הצלחנו לעצור את תהליך משיכת הקופה ובעזרת קיבוע זכויות שביצענו ללקוח, הוא קיבל את כל היתרה פטורה ממס, כסכום חד פעמי ובכך חסך 100,000 ש"ח נוספים.

 

ניהול כספים

כל פורש ופורשת וכן אנשים שחוסכים לפני גיל הפרישה יכולים, החל מגיל 50, לנהל את הכסף הפנוי שלהם בתוכנית מיוחדת שמתאימה לפורשים. התכנית כוללת הטבת מס על רווחי הון (15% נומינלי במקום 25% ריאלי), הקטנת עלויות ניהול במקום 2%-3% עלויות ניהול שכוללות עמלות קניה ומכירה, דמי משמרת ודמי ניהול לגוף המנהל 0.6%-0.75% בלבד. עלויות אלה כולל את כל הפעולות וכן ניהול איכותי של מנהל השקעות לפי בחירת הפורש/ת. בנוסף, ישנה אפשרות 'למשוך' את הכסף כקצבה ללא מס כלל וללא תלות בקצבאות אחרות שמתקבלות או בשכר עבודה שמתקבל. ניתן לנייד את הכסף ממנהל השקעות אחד לשני ללא הגבלה וללא עלויות לפי רצון הפורש ולפי התחרות בדמי הניהול, בתשואה ובשירות.

לסיכום

כל החלטה שאנחנו לוקחים שקשורה להטבות מס היא בלתי הפיכה, יכולה לעלות לנו הרבה כסף ולכן חשוב שלא נקל בה ראש ונתכנן אותה היטב. 

דברים אלה נכונים פי כמה בהקשר של הטבות מס בעת הפרישה, שכן לחלקנו כל שקל שייחסך חשוב לעת זקנה בפנסיה. את התכנון יש לבצע עוד לפני היציאה לפנסיה, בעזרת מומחה או יועץ פרישה, ולעדכן את המעסיק על רצונותיכם, כדי להימנע ממצב שבו המעסיק יעשה ככל העולה על רוחו ויטיל עליכם חובת מיסוי גבוהה. הטבות המס השונות ניתנות לניצול, כל עוד לא נוצלו קודם לכן, במלואן או בחלקן, אך תמיד יש לבחון את החלופות השונות ורק אז, לאחר שכל הנתונים ידועים וברורים, לקבל החלטה.

דבר נוסף שחשוב לזכור, הוא לעדכן את המוטבים שלכם על התוכניות הקיימות וכן, לעדכן את הצוואה על הכספים ועל הנכסים הקיימים. 

 

בהצלחה ואשמח לענות על שאלות.