אין ספק שמסחר בשוק ההון הוא אחד מהעיסוקים המרתקים והמתגמלים ביותר שיש: הוא מעניק עצמאות פיננסית, ביטחון כלכלי, חוסר תלות במצב הכלכלי במשק, בבוסים או בלקוחות ויש בו יתרון נוסף חשוב: ניתן לעשות אותו במגוון רחב של דרכים, כך שכל אחד יכול למצוא את הדרך המתאימה לצרכים וליכולות שלו. 

כדי למממש את הפוטנציאל שגלום במסחר בשוק ההון, צריך לעבור תהליך למידה נכון, ועל כך, במאמר הבא.

מה צריך לדעת כדי להצליח במסחר בשוק ההון?

כדי להצליח במסחר בשוק ההון יש צורך לרכוש ידע בסיסי ולא פחות חשוב מכך, לפתח מיומנויות מסוימות.

הנה מה שנדרש לדעת:

1. אסטרטגיית מסחר רווחית

זה, כמובן, הבסיס. בלי זה כל שאר הדברים לא יהיו רלוונטיים. אסטרטגיית מסחר טובה, חייבת לכלול את כל המרכיבים הבאים:

הגדרת השוק בו פועלים 

האם האסטרטגיה מיועדת למסחר במניות, בתעודות סל, בצמדי מטבעות, או בחוזים עתידיים? לכל סוג של נייר ערך יש מאפיינים שונים ונדרשת אסטרטגיה שונה לכל אחד. לכן, בכל פעם שאנחנו מפתחים אסטרטגיה (או לומדים אחת), עלינו להגדיר תחילה לאיזה שוק היא מיועדת. לאחר מכן נוכל לבדוק האם היא במקרה מתאימה לשווקים נוספים, או שיש לבצע בה שינויים כדי שתתאים לשווקים אחרים.

הגדרת מסגרת הזמן בה פועלים

ניירות ערך מתנהגים באופן שונה במסגרות זמן שונות. לכן כחלק מאסטרטגיית המסחר חיוני להגדיר את מסגרת הזמן שבה היא פועלת. מספר דוגמאות למסגרות זמן אפשריות: טווח של חודשים ושנים, מסחר SWING (טווח של ימים אחדים) ומסחר תוך יומי (day trading).

רעיונות שפועלים נהדר במסגרת זמן מסוימת, עשויים להיות קטסטרופליים במסגרת זמן אחרת. למשל, מהניסיון שלי, אסטרטגיות מסחר שעובדות טוב על צמדי מטבעות במסגרת זמן ארבע שעתית, עובדות הרבה פחות טוב במסגרת זמן יומית או שעתית.

כללים ברורים לחניכת פוזיציה

בין שאנחנו פועלים בשיטת המסחר הטכני, הפונדמנטלי, או בכל שיטה אחרת, האסטרטגיה חייבת להגדיר מה בדיוק צריך לקרות כדי שנחנוך פוזיציה. לוורן באפט, למשל, ישנם מספר פרמטרים לפיהם הוא מחליט האם חברה כלשהי איכותית לטעמו, והוא יחנוך פוזיציה רק אם יוכל לקנות את מניותיה במחיר אטרקטיבי. הכללים שלו לחניכת פוזיציה: חברה איכותית ביחד עם מחיר אטרקטיבי למניותיה. לעומתו, סוחרים טכניים יגדירו תנאים טכניים לחניכת פוזיציה לדוגמה: הצטלבות של ממוצעים נעים, או פריצה של תבנית טכנית כזו או אחרת.

כללים ברורים למימוש רווח

אחת מהבעיות של סוחרים רבים היא שהם לא יודעים מתי לממש את הרווח. כתוצאה מכך, ישנם מקרים רבים בהם עסקאות מרוויחות הופכות למפסידות או שבגלל היעדר כללים למימוש הרווח, הסוחר עושה זאת מוקדם מדי ומוותר על רווחים נוספים שהיה יכול להפיק.

כללים ברורים לקטיעת הפסד

בכל פעם שהסוחר רוכש (או מוכר בשורט) נייר ערך, עליו לקחת בחשבון את האפשרות שהנייר ינוע לכיוון ההפוך מזה שציפה לו. לכן אסטרטגיית המסחר חייבת לכלול כללים ברורים לקטיעת ההפסד.

ניהול סיכונים

כל עסקה בפני עצמה עלולה להניב רווח או הפסד, ועלינו לקחת זאת בחשבון. יותר מזה, כל אסטרטגיה תסבול במהלך הזמן מרצפים של עסקאות מפסידות. לכן, ניהול סיכונים הוא מרכיב חיוני מכל אסטרטגיית מסחר. לכל הפחות, סעיף ניהול הסיכונים צריך לכלול התייחסות לגודל הפוזיציה בכל טרייד ולירידת הערך המרבית (maximum draw down) שתגרום לנו לעצור את השימוש באסטרטגיה.

2. מיומנויות ביצוע הפעולות

מסחר פעיל בשוק ההון מחייב את הסוחר לבצע, באופן עצמאי, פעולות במערכת המסחר שמספק לו הברוקר (או הבנק) שאתו הוא עובד. למשל, עליו לדעת כיצד להעלות על הגרף אינדיקטורים או מתנדים, איך לנתח את הגרף, כיצד להזין פקודות מסחר, וכדומה. בדרך כלל, רכישת המיומנויות האלה אינה קשה, אך היא חלק הכרחי מתהליך הלימוד והתרגול שעל הסוחר לעבור. דרך אגב, כדי למנוע הפסדים כספיים כתוצאה מטעויות וחוסר מיומנות, את התרגול הזה מומלץ לעשות בסימולטור מסחר (תוכנת דמו). כל הברוקרים מספקים, באופן כזה או אחר, סימולטור מסחר.

3. משמעת

לאחר שעומדת לרשות הסוחר אסטרטגיית מסחר מוגדרת היטב ורווחית, ולאחר שרכש את המיומנויות הטכניות הנדרשות כדי להוציא אותה לפועל, עליו להתמודד עם האתגר המנטאלי. אחרי הכול, אם הסוחר לא יפגין את המשמעת הנדרשת ויוציא לפועל את אסטרטגיית המסחר ככתבה וכלשונה, הוא לא ייהנה מהרווחים שהיא יודעת לייצר. התייחסות לדרך שבה בונים ומחזקים את המשמעת, ובכלל את החוסן המנטאלי, נמצאת מחוץ לטווח של המאמר הזה רק אדגיש, שכל תכנית הכשרה רצינית חייבת לכלול התייחסות קונקרטית לנושא הזה. אחרת, הלימודים יהיו תיאורטיים בלבד ולא יאפשרו לתלמיד ליישם באופן מעשי ורווחי את מה שלמד.

4. תחומי ידע נוספים

שלושת המרכיבים שצוינו לעיל – אסטרטגיית מסחר מנצחת, מיומנויות ביצוע הפעולות, ופיתוח משמעת הם הבסיס ההכרחי לצורך ביצוע מסחר מוצלח. תחומי ידע נוספים שעשויים לסייע לסוחר הם: הכרת עולם הכלכלה (בעיקר מאקרו כלכלה), הכרת תחום המימון, וידע בסיסי בסטטיסטיקה ובהסתברות. תחומי ידע אלה אינם חיוניים למסחר רווחי, אבל ככל שידיעות הסוחר רבות יותר, כך תרומתן תבוא טוב יותר לידי ביטוי.

כיצד ניתן ללמוד מסחר בשוק ההון?

אחרי שהבנו איזה ידע עלינו לרכוש ואיזה מיומנויות צריך לפתח כדי שנוכל להפוך את המסחר למקור הכנסה, בואו נבין את היתרונות והחסרונות היחסיים של כל שיטת לימוד.

1. לימודים אקדמיים

למיטב ידיעתי, באקדמיה לא לומדים מסחר בשוק ההון. ככלל, לימודים אקדמיים מעניקים לסטודנט ידע נרחב, אבל הם בעלי אופי תיאורטי (לא לחינם רואי חשבון, עורכי דין, רופאים, פסיכולוגים ועוד נדרשים לעשות סטאז' לפני שיוכלו לעבוד באופן עצמאי).

לענייננו, לימודים אקדמיים במסלולים של כלכלה, מנהל עסקים, תעשייה וניהול וכדומה, יעניקו לכם ידע בכלכלה, במימון, בסטטיסטיקה ובהסתברות. יתכן אפילו שתלמדו מספר קורסים שקשורים ספציפית לשוק ההון ולהשקעות, אולם לא באופן שיאפשר לכם לסחור בהצלחה.

אם כל מטרתכם היא לימוד מסחר בשוק ההון, לימודים אקדמיים הם לא הדרך היעילה ביותר לעשות זאת. מצד שני, אם כבר רכשתם ידע אקדמי בתחומים כלכליים או עסקיים, הידע שרכשתם יוכל לסייע לכם להתקדם מהר יותר ולהגיע רחוק יותר לאחר שתשלימו את ההשכלה שלכם בתחום המסחר.

2. לימוד עצמי באמצעות חומרים חינמיים באינטרנט

לכאורה, כיום ניתן למצוא באינטרנט הכול. בהקשר של לימוד מסחר תוכלו למצוא שם הסברים על ניתוח טכני, אינדיקטורים, מתנדים, תבניות טכניות, ואפילו אסטרטגיות מסחר. אפשר למצוא ללא קושי גם הסברים על השווקים השונים, על מערכות המסחר השונות, על ההבדלים בין ברוקרים שונים ועוד.

לצד היתרון של החיסכון הכספי, ללימוד עצמי באמצעות רשת האינטרנט ישנם מספר חסרונות בולטים. ראשית, קיימת הצפה של מידע, כולל של מידע סותר. שנית, קשה מאוד לאתר את המידע האיכותי מתוך אין סוף המידע הפחות איכותי שקיים ברשת. נקודה שרוב האנשים לא מודעים לה היא שמורים המפרסמים סרטוני הדרכה עם אסטרטגיות המסחר שלהם, לא מציגים את כל מרכיבי האסטרטגיה אלא רק את העיקרון הבסיסי שלה שכן אחרי הכול, אם הם יפרסמו את אסטרטגיות המסחר המלאות שלהם ללא עלות באינטרנט, מי ירכוש את הקורסים שלהם?

לסיכום, לימוד עצמי באמצעות חומרים חינמיים ברשת האינטרנט הוא לא רק עניין של בזבוז זמן, אלא גם של טעויות שעלולות להוביל להפסדים כספיים. 

בכל זאת, מה כן ניתן להפיק מלימוד עצמי באמצעות חומרים חינמיים באינטרנט?

ידע בסיסי שיעזור לנו להחליט באיזה סוג ניירות ערך ובאיזה שיטת מסחר ברצוננו להתמקצע. למשל: לימוד מושגים בסיסיים בתחום המסחר בשוק ההון, רכישת מידע ראשוני על סגנונות המסחר השונים, או הכרת סוגי ניירות הערך השונים ומאפייניהם.

מעבר לכך, כדאי להכיר את שתי שיטות הלימוד הבאות.

3. לימוד קורס במכללה

מכללות מציעות מגוון קורסים הקשורים לשוק ההון: ניתוח טכני, ניהול תיק השקעות פרטי, השקעות ערך, ניתוח דו"חות כספיים ועוד.

ללימוד מסחר בשוק ההון בקורס במכללה יש מספר יתרונות בולטים: תוכנית לימודים מובנית ומסודרת, ניסיון בהדרכה ואפשרות לקבלת סיוע פרטני. בדרך כלל הקורסים האלה כוללים גם המלצה על מערכת מסחר ספציפית והדרכה לגבי אופן התפעול שלה.

כמובן שלימוד קורס במכללה כרוך בתשלום, אך הוא נמוך בהרבה מאשר בלימודים אקדמיים, כמו גם מאפשרות הלימוד הנוספת שאציג בהמשך. 

ללימוד במכללה ישנם שני חסרונות בולטים. ראשית, בדרך כלל יהיה מדובר בקורס קבוצתי. כלומר לא תהיה התאמה של חומרי הלימוד, קצב הלימוד או צורת הצגת הדברים לצרכים הייחודיים שלכם. זה, כמובן, עלול לפגוע הן בחוויית הלמידה והן באיכותה. החיסרון השני הוא, שבדרך כלל המורים שמלמדים במכללות אינם סוחרים פעילים, לבטח לא כאלה המתפרנסים מהמסחר וכתוצאה מכך, אין להם את היכולת להעניק לכם את התובנות והידע שמגיעים מניסיון מעשי מוצלח במסחר.

לסיכום, קורס במכללה הוא דרך יעילה לרכוש את הידע הבסיסי בצורה מסודרת ושיטתית, אולם סביר להניח שלאחריו עדיין לא תוכלו להרוויח מהמסחר בשוק ההון.

4. לימוד באופן אישי מסוחר מצליח (מנטור)

זוהי שיטת הלימוד שתחייב אתכם להשקעה הכספית הגבוהה ביותר. יחד עם זאת, זו גם הדרך היחידה ללמוד את אסטרטגיות המסחר המדויקות שבהן פועל הסוחר המצליח, להבין ולסגל את צורות החשיבה שלו, להכיר את שיטות העבודה שהוא מיישם וליהנות מליווי אישי על כל המשתמע מכך.

בלימוד עצמי באמצעות חומרים חינמיים באינטרנט, או מלימוד קורס במכללה, תצאו עם המון ידע תיאורטי ורעיונות. אולם לא עם תוכנית פעולה סדורה. את זה רק מנטור יוכל להעניק לכם.

זו כנראה הסיבה לכך שהרוב המכריע של האנשים שמתפרנסים ממסחר בשוק ההון הגיעו לכך רק לאחר שעבדו עם מנטור איכותי.

לסיכום

כדי לסחור בהצלחה בשוק ההון, עלינו לרכוש את הידע המתאים, לפתח מספר מיומנויות טכניות פשוטות, ולבנות חוסן מנטאלי שיאפשר לנו להוציא לפועל את אסטרטגיות המסחר שלנו באופן עקבי ומדויק.

שני המרכיבים הראשונים הם טכניים במהותם ואם תמצאו את המורה המתאים, תוכלו לרכוש אותם בקלות יחסית. בניית החוסן המנטאלי היא תהליך מורכב יותר, שגם אורך זמן רב יותר, ושמחייב "אימונים" בלתי פוסקים.

ארבעה מקורות לימוד עיקריים עומדים לרשותנו – לימודים אקדמיים, לימוד עצמי באמצעות רשת האינטרנט, לימוד קורס במכללה וליווי אישי מסוחר מצליח (מנטור). לכל אחת משיטות הלימוד יש את היתרונות והחסרונות היחסיים שלה.

בסופו של דבר, כל אחד צריך לבחור בשיטת הלימוד, או בשילוב של שיטות לימוד, המתאים לצרכיו, למטרותיו ולהעדפותיו.