גברים ונשים רבים שנמצאים בתפקידי ניהול או בכל תפקיד אחר פונים אלי לא פעם ואומרים בתסכול: 

‘הכל אצלנו פוליטיקה ובגלל שאני לא פוליטיקאי.ת, אין שום סיכוי שאצליח להתקדם כאן’. 

פוליטיקה נחשבת בעיני רבים למשהו מלוכלך ומגונה שאנשים הגונים וערכיים לא מתקרבים אליו ואני רוצה לשאול - האמנם?

בואו נבדוק ונגדיר מהי פוליטיקה ארגונית ומשם נוכל להתעמק ולגבש תכנית פעולה.

ובכן, פוליטיקה ארגונית היא מכלול הפעילויות שנעשות בארגון במטרה להשיג השפעה ועוצמה. השפעה ועוצמה הן משאבים המקדמים יעדים ואינטרסים של פרטים בארגון או של כל הארגון במצבי אי הסכמה או חוסר וודאות. 

ככלל, ככל שיש לארגון פחות משאבים, מטרות מנוגדות ומספר רב של בעלי עוצמה, כך יש בו יותר פוליטיקה.

בואו נדגים איך הדברים עובדים בארגון שכולנו מכירות ומכירים: המשפחה שלנו. 

כן. גם המשפחה שלנו היא ארגון וגם בה יש פוליטיקה ארגונית. רוצים לדעת איך אני יודעת את זה? 

האם במשפחה שלכם ישנם לפעמים חילוקי דעות בקשר לשאלה איך לחגוג אירוע משמעותי במשפחה כמו יומולדת 80 להורים או חתונת זהב? האם אתם מתווכחים ולפעמים ממש מתעמתים בסוגיה, איפה לחגוג את ערב פסח או את ראש השנה? האם חלילה יש לכם עימותים שקשורים לירושות? 

כל המצבים האלה קשורים להשפעה ולעוצמה ופועלים בהם אותם כוחות כמו בפוליטיקה ארגונית, כפי שמייד אסביר.

הבנו שבכל ארגון שמונה שני אנשים ויותר, כולל המשפחה שלנו, קיימת באופן מובנה פוליטיקה ארגונית שנובעת מהרצון להגדיל את ההשפעה והעוצמה של האנשים בארגון. משכך ובהינתן שאין בכך משהו שלילי או חיובי אלא זו פשוט עובדה קיימת, כדאי לנו להכיר את ‘חוקי המשחק’ על מנת להתנהל בצורה מיטבית ויעילה במשחק החיים הזה.

נחזור לדבר על הארגון שבו אנחנו עובדים. 

מתוך הבנה שברצוננו לקדם את מטרות הארגון ואת המטרות שלנו, באופן מיטבי ובהתאם לערכינו, חשוב להכיר ולהטמיע מספר עקרונות:

1. היו מודעים לסביבה הארגונית

חשוב להבין את המבנה הארגוני, את תרבות הארגון ואת שחקני המפתח שבו. שימו לב לדינמיקות החברתיות, ליחסי הכוחות ולמערכות היחסים בין אנשים.

קל לזהות את הדינימקות האלה ואת יחסי הכוחות גם בערוצים הפורמליים של הארגון כמו בדיונים, כנסים וכו' וגם בערוצים הבלתי פורמליים כמו באירועים חברתיים, בחדר האוכל ועוד.

2. בנו קשרים

פתחו קשרים עם אנשים מכל רמות הארגון. השתתפו באירועים חברתיים, הציעו עזרה לאחרים והיו קשובים לצרכים של אחרים.

חשוב מאוד להיות אותנטיים באינטראקציות הבינאישיות אחרת זה פשוט לא יעבוד. כאשר אתם מציעים עזרה מקצועית או אישית למישהו בארגון חשוב שתהיו לגמרי בעניין וכי תיהנו מהנתינה, ללא התניה בתועלות עתידיות. באופן דומה, כאשר אתם מנהלים שיחה בלתי פורמלית עם מישהו תקשיבו באמת, תתעניינו באמת, כי אנשים מזויפים מזוהים בקלות.

3. היו אסרטיביים

אל תפחדו להביע את דעתכם ולעמוד על מה שחשוב לכם. מנהלים ובעלי תפקידים בארגון מצפים מכם להביע עמדה מקצועית ואישית בסוגיות שעל הפרק ולא להיות אנשים מרצים שמכוונים לדעת הבוס או לדעת הרוב. 

עם זאת, חשוב לעשות זאת בצורה מכבדת ולא מתלהמת, באופן שהמסרים יעברו באופן רהוט וממוקד בלי לפגוע או לגמד אחרים, בלי להשמיץ מנהלים, עובדים או את הארגון.

4. היו מיומנים בתקשורת

שימו לב שתקשורת בנויה גם מתקשורת מילולית אך בעיקר מתקשורת בלתי מילולית, שכוללת שפת גוף ומתבטאת בקשר עין, טון דיבור, ביטויים שאנחנו בוחרים, מימיקה בפנים ועוד. 

חיוך, הקשבה אמיתית, אמפטיה- כל אלה מעודדים הירתמות והקשבה של האחרים ויקלו עליכם להעביר מסרים באופן יעיל ולייצר הסכמות.

5. פתחו נטוורקינג, מערכת קשרים, באופן מתמיד

צרו והגדילו קשרים חברתיים באופן מתמיד עם מגוון אנשים בארגון - אנשים מצוותים וממחלקות אחרות, מנהלים ועובדים ‘פשוטים’, עובדי חברה, עובדי חוץ, ספקים וכו'. רשת הקשרים שתטוו תסייע לכם להגדיל את ההשפעה שלכם ולקדם מטרות ארגוניות ואישיות שכן כולנו אוהבים יותר להיענות, להתאמץ ולסייע לאנשים שיש לנו איתם קשר אישי ולא רק פורמלי. זכרו שהשריר הפוליטי שלכם גדל בהתאמה לגידול בנטוורקינג שלכם ולכן המאמץ לגמרי ישתלם.

6. הישארו אתיים

חשוב לפעול בצורה אתית, מוסרית וישרה, גם בעולם הפוליטיקה הארגונית. הימנעו מרמאות, משימוש במידע פנים או מפגיעה באחרים. הקפידו לפעול בהתאם לערכי הארגון ולערכים האישיים שלכם.

אם הבטחתם לשמור על דיסקרטיות או שאתם מחויבים לכך, אל תפרו זאת. אל ‘תמכרו’ את עצמכם, מישהו מהארגון או את הארגון עצמו בעד שום רווח או תועלת. זה יכול אולי להצליח בטווח הקצר אך בטווח הארוך זה יכשיל אתכם. בנוסף, אם לא תתנהגו לפי הערכים האמיתיים שלכם תחוו לחץ ותסכול הולך וגדל.

לסיכום

שריר הפוליטיקה הארגונית הוא שריר גמיש שיכול להתפתח. בדקו עם עצמכם כיצד תוכלו לשפר מודעות ארגונית, קשרי עבודה, אסרטיביות, תקשורת ונטוורקינג, תוך שמירה על אתיקה מקצועית ואישית.

חשוב לציין, שפיתוח מיומנויות בפוליטיקה ארגונית דורש התמדה לאורך זמן וכי מדובר בריצת מרתון, צורת חיים ולא בספרינט. עם זאת, ההשקעה משתלמת, שכן יכולות אלו יעזרו לכם להתקדם בקריירה שלכם, להשפיע על קבלת החלטות בארגון ולתרום להצלחתו.

פיתוח מיומנויות של פוליטיקה ארגונית הן קריטיות להצלחה ולקידום ולעיתים כדאי להיעזר באיש מקצוע כדי להתפתח גם בתחום זה.