אנשים רבים סובלים ממחשבות טורדניות שלא רק שאינן מרפות מהם, אלא שהן פרות לגמרי את האיזון ואת שלוות החיים שלהם. 

מחשבות טורדניות אינן מגיעות באופן רנדומלי, אלא הן נגרמות מגירויים חיצונים ופנימיים. במהלך היום, מידע רב מועבר אלינו באמצעות חוויות שהגוף שלנו חווה וכדי שנוכל לזהות, בפרספקטיבה רחבה ומודעת, מה קיים במערכת האנושית שלנו (תודעה, גוף נפש), וכיצד ניתן לייצר סינרגיה בין הדברים, עלינו להתחבר, לפני הכל, לנוכחות שלנו. 

איך עושים את זה? 

אעשה לכם ספוילר: דרך חיבור לנשימה הספונטנית שלנו.

הגוף שלנו מונע על-ידי גירויים בכל רגע נתון. כך גם כאשר הוא מקבל פרשנות של מחשבה שלנו 

כאשר הגוף שלנו מקבל מסר דרך המוח על מצב מסוכן שקיים, התגובה שלו יכולה להיות חוסר שקט, פחד, חרדה וכו'. במצב שבו הגוף לא מקבל מענה למחשבה הזו, המחשבה יכולה להתחיל לחזור, תופעה שמוכרת לנו כ'מחשבה טורדנית'. 

המחשבה החוזרת מבקשת לקבל תשובה ובמקביל, הגוף מרגיש פחד מקבלת התשובה וכך נוצרים תסכול וקונפליקט פנימי. במצב זה, ישנה הקרנה של המחשבות על הגוף: הגוף הפיזי מאבד חיוניות, חשוף יותר לפגיעות רגשית ופיזית ולמחלות. בנוסף, הגירוי האמור  משפיע על הכימיה בגוף שלנו ולמשל ברגעי מתח או חרדה, מופרש חומר בשם קורטיזול, שמייצר התכווצויות בגוף שיכולות להתבטא בלחץ בחזה, קיפאון, שינוי חד של טמפרטורה בגוף, אובדן יציבות, סחרחורת ועוד.

כאשר המחשבה שלנו לא מבינה דבר מה, היא מייצרת פרשנות שאינה בהכרח נכונה או מדויקת. אותה פרשנות מייצרת הגדרה וזו יוצרת מגבלה שמייצרת סימפטומים כדוגמת תסכול, כעס, קשיים בתקשורת, סגירות ועוד. לכן, כדי שנוכל להימנע מהסימפטומים הללו, עלינו לתת תשובה למחשבות שעולות בנו מתוך הידע הפנימי ולא להשאיר מקום לפרשנות. 

על מנת שנוכל להבין לעומק מהי מחשבה ומהיכן היא מגיעה, בואו נבין תחילה ממה מורכב המבנה המקורי שלנו

  1. תוכן: במקור שבנו אנו מגיעים עם תודעה ומתוכה נוצרת השראה. ההשראה היא החלק שמוביל לתהליך היצירה לחומר. תהליך זה מועבר לנו דרך תחושות ורגשות.
  2. המבנה הפיזי: כדי לממש את ההשראה יש בנו כלים שונים כמו הגוף הפנימי, הגוף החיצוני, המוח, מבנה המחשבה וכו'.
  3. הגוף הפנימי: ניתן לכנות זאת גם כתודעה. המילה ‘גוף’ מועברת כהמחשה ואילו התודעה היא חסרת צורה ומועברת בתחושה של שקט פנימי. בתודעה קיימת ידיעה נרחבת, בלתי מוגבלת בכל תהליכי חיינו, שהיא מקור האדם (אני).
  4. הגוף החיצוני: כאן מדובר בחלק הפיזי של הגוף הכולל את האיברים הפנימיים, מערכת הכימיה והפיזיקה, זרימת הדם ומה שנראה, כלפי חוץ, כאיברים החיצוניים.
  5. המוח: נמצא בראש ומעבד נתונים שמגיעים אליו דרך תמסורות מגירויים שמופעלים מהגוף הפנימי, מהגוף החיצוני (מגירויים סביבתיים) וממערכת הזיכרון הקיימת בנו.
  6. מבנה המחשבה: מבנה המחשבה במקורו הוא כלי ריק שנועד לחבר את תהליך המימוש של ההשראה לתהליך היצירה. ההשפעות ויכולת ההכלה של הכלי מוגבלות. במקורו מבנה המחשבה הוא כלי שאמור ליצור חיבור אחד בין ההשראה שמגיעה מהתודעה, לבין המשך תהליך ההגשמה.

מבנה המחשבה יכול לעבוד בשתי אפשרויות

  • הטענת המחשבה מהתודעה האישית: הכוונה היא לחיבור של הידע האישי הקיים אצל האדם למערכת הביצוע שלו. למשל: אדם שמתכנן לבנות בניין ויודע איך אמורה להיראות התוכנית. הוא לא משער ולא צריך לחשוב על כך, אלא זה קורה באופן טבעי וידוע. 
  • הטענת המחשבה במידע לוגי ראשוני ומצומצם, ומכאן לפרשנות: באופן זה אין תקשורת והבנה בין כלי המחשבה למערכת הידע והתודעה הפנימית והגופנית הפיזית, אלא המחשבה יוצרת גירויים של רגשות מכווצים שמתנגדים לתנועת היצירה שהגוף מוכן ונמצא בה. בהתנגדות נוצרת חסימה פיזית שמורגשת בגוף, בתנועה ובאנרגיה הכללית ואז מגיעים סימפטומים שונים כדוגמת לחץ באזורים שונים, כאב פיזי, חוסר שקט פנימי, הפרעות שינה, תשישות ואפיסת כוחות, נתקים בתקשורת האישית והבין אישית והסביבתית, וחוסר נוכחות בגוף. למשל: אדם שהולך ברחוב ומקטלג אנשים כטובים או כרעים לפני הפרשנות שהוא נותן לתווי הפנים שלהם. מדובר בפרשנות שנעשית על בסיס תחושת פחד ורצון להישרדות, רגש ולא על בסיס ידע.

אם כן, כאשר המחשבה מונעת מתוך פרשנות שנובעת מחוסר ידע, מתחילים להופיע אצלנו סימפטומים שונים של פחד, חוסר שקט, נתק בתקשורת, חוסר הבנה ומחשבות טורדניות (מה עומד להיות? האם הוא עומד לתקוף אותי? ועוד). 

אז מה ניתן לעשות? איך משתחררים ממחשבות טורדניות?

טיפול מאפשר לזהות ולשחרר מחשבה וכמו כן, לאפשר גישה וחיבור לניהול החיים מתוך תודעה אישית של יצירה. 

הטיפול נערך בשיחה, כולל אבחון ייעוץ וטיפול ללא מגע, ונעשה בו תהליך של זיהוי ושחרור החסימה שמונעת מהתודעה, לשם יצירת ביטחון וזרימה טבעית ונכונה של הגוף.

במקביל לשחרור חסימת המחשבה, נפתח הזיהוי והחיבור למערכת התודעה האישית. תהליך זה מייצר איזון רגשי וחיבור לאיזון הפיזי להעלאת האנרגיה, דרך יכולת הידע של התודעה האישית. כך מתאפשר החיבור ופעילות מתודעה אישית פנימית והובלת התודעה לסנכרון וסינרגיה במודעות. 

בנוסף, התהליך מביא לפעילות בשיתוף החלקים הקיימים באדם ולמילוי הצורך השותף בפיתוח ויצירה מתוך יכולת בחירה, ללא תלות בכל מעגלי החיים.

לסיכום

מחשבות טורדניות הן תופעה נפוצה שיכולה להשפיע משמעותית על חיינו. הן יכולות לגרום לנו לחרדה, דיכאון, בושה ואפילו פחד, ולהפריע לנו מלהתרכז בעבודה, בלימודים ובמערכות יחסים.

עם זאת, חשוב לזכור, שמחשבות טורדניות אינן המציאות. הן אינן משקפות את מי שאנחנו באמת, ואין להן שום כוח עלינו unless we give them power.

באמצעות אסטרטגיות יעילות להתמודדות איתן, ניתן ללמוד לשלוט במחשבות הטורדניות ולשחרר אותן מהשפעתן על חיינו.

זכרו שהדרך להשתחרר מהכלא של המחשבות הטורדניות אינה קלה, אך היא בהחלט אפשרית. עם מאמץ והתמדה, ניתן ללמוד לחיות חיים מלאים ומשמעותיים יותר, ללא השליטה של המחשבות הטורדניות בנו.