פעם, בעולם הישן, כשהיינו ילדים, אף אחד לא דיבר על מימוש עצמי, על ערכים ועל תהליכי בחירת קריירה. העבודה של ההורים שלנו הייתה קבועה ויציבה לאורך שנים רבות והקביעות בעבודה, שכללה גם תנאי העסקה ולעיתים העלאה בשכר ככל שהוותק עלה, נתפסה כדבר החשוב ביותר. חיפוש מקום עבודה כלל בדיקה של היכולת לקבל קביעות, קצב ההתקדמות והתוספות למיניהן שהיו כלולות באותה עבודה.
ההורים של ההורים שלנו התייחסו לקביעות בעבודה כאל דבר משמעותי המעיד על יציבות, ביטחון, רצינות ויכולת לבסס את המשפחה. מי שעבר ממקום עבודה אחד לאחר בקצב גבוה, נתפס כחסר יציבות, לא מצליח, לפעמים אפילו לא בעל יכולת השתלבות וכדומה. היכולת להתקדם בדרגות, להתמקצע, לעלות בשכר ולהבטיח את פרנסת המשפחה היו כולן חלק 'מחבילת הקביעות' במקום העבודה ונתפסו כחשובות במיוחד. זה היה בעולם הישן, אבל אז - 

הגיע העולם החדש!

בעולם החדש הופיעו דברים אחרים שהגדירו את סדר העדיפויות. דינמיות, מעברים בין עבודות, דאגה לתרבות הפנאי ולמשפחה ומימוש עצמי תפסו את המקום של הקביעות. סיסמאות כמו שמירה על ה- wellbeing ומימוש עצמי הפכו למובילות בחיפוש אחר מקום העבודה האולטימטיבי.

הדור הנוכחי כבר נולד לתוך זה. קביעות בעבודה כבר אינה מעידה על ביטחון כלכלי והיכולת להתקדם גם בתפקידים וגם בשכר לפעמים אפילו עולה במעבר בין עבודות.

בתוך הדינמיות הזו, נולד מושג חדש שנקרא 'ניהול קריירה'. 

אם עד לפני 15-20 שנים, 'לעשות קריירה' היה נחשב לעבוד באותו מקום לאורך כל שנות הקריירה שלך, כיום המעבר בין עבודות כל 3-5 שנים, מחייב אותנו לנהל את הקריירה שלנו ולבחור בכל פעם מחדש את מקום העבודה הבא שיקדם אותנו ברמה האישית.

איך מנהלים קריירה?

כדי שנצליח לנהל את הקריירה שלנו ולנווט בין כל העבודות, לבחור כל פעם מחדש מה נכון לנו, מה מתאים לאותו זמן ואיפה נוכל להביא את הכישורים שלנו במלואם, כדאי שנדע מהם הערכים המובילים אותנו בקריירה. תהליך בחינת הערכים שלנו יכול לתת לנו כלי מצוין לחיפוש העבודה הבאה, לבחינת הצעות עבודה מקבילות שיש לנו ולהתאמה מיטבית בין הצרכים האישיים שלנו מול מה שמקום העבודה יכול להציע לנו.

כיום, כבר פחות נהיה מוכנים להתפשר על הדברים שנקבל ממקום העבודה תמורת שכר שישביע את רצוננו. כולנו חיים בעולם של התפתחות אישית, מימוש עצמי, תרבות פנאי וקידוש זמן המשפחה כך שנרצה לאפשר לעצמנו לשלב בין העבודה והקריירה שלנו, לבין המימוש העצמי.

מהי הזהות האישית שלי ואיך לשמור עליה במעבר בין עבודות

הרבה אנשים סבורים, שמה שמגדיר אותם הוא התפקיד בעבודה, הטייטל, מי אני בתוך הארגון שבו אני עובד. זוהי הגדרה אחת אבל היא חלקית ביותר. נוח לנו להסתתר מאחורי הזהות המקצועית שלנו, אבל מה קורה אם פוטרנו? או אם החלטנו לעזוב מקום עבודה אחד ואנחנו נמצאים בתהליך חיפוש כרגע? אז, מתחילות לעלות השאלות:

מי אני ללא הזהות המקצועית?

מי אני ללא הטייטל שלי?

מה מגדיר אותי?

וכאן יש לנו הזדמנות מצוינת לעשות עצירה ובחינה של הזהות האישית שלנו:

מה חשוב לנו בחיים?

מה היכולות הייחודיות שלנו?

מה הכישורים שנולדנו איתם?

מה הכישורים והמיומנויות שרכשנו בתפקידים השונים שעשינו ונוכל להביאם לכל מקום עבודה חדש?

מהם חמשת הערכים המובילים אותנו (בחיים, במשפחה, בעבודה) עליהם לא נהיה מוכנים להתפשר?

דרך שאילת השאלות האלו והסתכלות פנימה לתוך עצמנו, נוכל לחדד מהי הזהות האישית המובילה אותנו בחיים ולהשתמש בה ככלי לחיזוק העצמי שלי בבואנו לנהל את הקריירה שלנו.

מה אני מביא איתי ומה חשוב לי לקבל

כאשר אנחנו מבקשים לנהל את הקריירה שלנו ולמצוא לעצמנו עבודה חדשה, כדאי שמול עיננו תעמוד רשימת הערכים שלנו וכן רשימת הצרכים שחשוב לנו שמקום העבודה שלנו יענה עליה.

לדוגמה, שאלות כמו:

האם חשוב לי לעבוד במרחק שלא יעלה על חצי שעת נסיעה?

להשתכר לא פחות מ- X ש"ח לחודש?

שיהיו לי לפחות 2 ימי עבודה מהבית במהלך השבוע?

שבמקום העבודה יהיה שוויון בשכר ובאיוש התפקידים בין המינים? ועוד

אלו שאלות שינחו אותנו בחיפוש אחר מקום עבודה שיענה על הצרכים שלנו וישרת אותנו במידה שווה לכך שאנחנו נשרת את מקום העבודה.

בנוסף, חשוב שנדע להציג את הכישורים והמיומנויות שאנו מביאים איתנו, בדגש על הכישורים המייחדים אותנו מאחרים.

במה אני הכי טובה?

מה למדתי במקומות עבודה קודמים ועכשיו אני מאד מקצועית בו?

מה היכולות האישיות שאני מביאה ויכולות לתת ביטחון למעסיק שלי שאדע להתמודד עם משימות מסוג מסוים?

על איזה סט ערכים אני נשענת ומה אפשר ללמוד מזה עלי?

ברגע שנדע להציג את הייחודיות שלנו, לצד השני יהיה יותר ברור למה כדאי להעדיף אותנו על פני מתמודד אחר לאותו תפקיד.

לסיכום

כדי שנוכל לשלוט באופן מיטבי על ניהול הקריירה שלנו, לאפשר לעצמנו לבחור נכון את מקום העבודה שגם יענה על הצרכים שלנו וגם נוכל לתת בו את המיטב שלנו, חשוב שנעבור תהליך של בחינת הערכים המובילים, מיפוי הצרכים שלנו ומיקוד היכולות והכישורים הייחודיים שלנו שיתנו לנו ערך מוסף מול המעסיק.

כשנכיר באופן ברור את הזהות האישית והמקצועית שלנו, נדע מהם הערכים שלנו ולא נתבייש בצרכים שלנו, נוכל לבחור מקום עבודה שיקדם אותנו, יצמיח אותנו ויאפשר לנו לממש את עצמנו לצד תרומה משמעותית ומקצועית לארגון.

באופן כזה, נהיה מודעים וניקח אחריות לניהול הקריירה שלנו ופחות 'נזרום עם מה שבא' וניתן לחיים לנהל אותנו.