קריירה היא חלק חשוב של ביטוי עצמי ויש לה השפעה משמעותית על מעגלי החיים שלנו. לכן, תכנון קריירה הוא צעד חשוב שדורש מודעות עצמית, בחינת אפשרויות, מיקוד, קבלת החלטות אסטרטגיות, הכנה וחוסן נפשי. השאיפה היא לשלב בין עשייה שנהנים ממנה, טובים בה ומרגישים מתוגמלים ממנה. תהליך בחירת קריירה שתואמת את הכישרונות, התשוקות, הצרכים והערכים הייחודיים שלך יכול להיות מרגש ומאתגר כאחד. במאמר זה, אציג עצות ותובנות שיעזרו לך לצאת למסלול קריירה מספק שמתאים לך בדיוק.

כוחה של הערכה עצמית

לפני צלילה אל תוך האוקיינוס העצום של אפשרויות קריירה, חשוב להתחיל בתהליך הערכה עצמית. הבנת הערכים, תחומי העניין, החוזקות, הצרכים, המוטיבציה, התשוקות, התכונות, הניסיון, הכישרון, הנטיות והפוטנציאל האישי שלך היא בסיס מהותי לביצוע בחירות קריירה מושכלות.

כל אחד מחלקי ההערכה העצמית חשוב במידה רבה. כך לדוגמv, לא כל מה שטובים בו נהנים ממנו ולהיפך. תשוקה היא הכוח המניע לביצועים יוצאי דופן ושביעות רצון בעבודה ומאפשרת להתגבר על אתגרים בחוסן.

לאורך הקריירה שלי כיועצת לשינוי דיוק ופיתוח קריירה פגשתי אנשים רבים שהגיעו לתחושת תקיעות בקריירה, מצב שבו מה שקיים לא תואם ולא ברור מה הצעד הנכון הבא. לרובם היה קושי להסביר את בחירות הקריירה שלהם, הבחירה נשענה בעיקר על הרצון לשנות את הקיים.

הגדרת המטרה

כמו בכל תהליך, לפני שיוצאים לדרך כדאי להגדיר מה המטרה שלך. כדי להגביר משמעותית את vסיכוי להשגת המטרה כדאי להגדיר אותה על פי מודל 'סמארט' ולוודא שתהיה מפורטת, מדידה, ברת השגה, רלוונטית ותחומה בזמן. הגדרת מטרה תאפשר לך לוודא התקדמות ממוקדת ואפקטיבית תוך הגדרת יעדים והכנת תכנית עבודה להשגתה.

פתיחת מקסימום אפשרויות

כשיש בידך מיפוי עצמי מקיף ומטרה ברורה וידועה מגיע השלב של פתיחת מקסימום האפשרויות. בחירה שלמה מתאפשרת מתוך היכרות טובה עם עצמנו ועם האפשרויות שעומדות בפנינו. יצירת מקסימום אפשרויות פוטנציאליות מתבצעת על ידי חקר תפקידים, חקר שוק והבנת סוגי ארגונים. השגת תובנות לגבי תעשיות ותפקידים חיונית לקבלת החלטות קריירה מושכלות ותאפשר לך להרחיב את נקודת המבט שלך ולגלות הזדמנויות חדשות שאולי לא שקלת. חשיבה משותפת וסיעורי מוחות יכולים לתרום לפתיחת אפשרויות. שלב זה עלול ליצור תחושת בלבול אבל אל דאגה היא זמנית בלבד.

זמן בחירות

לאחר שלב פתיחת האפשרויות מגיע הזמן למיקוד ולקבלת החלטה לגבי הכיוונים שנכונים לך יותר מאחרים. את הבחירה כדאי לעשות בצמוד לבחינת המיפוי וההערכה העצמית שהצעתי לבצע תחילה, זאת כדי לבחור בנאמנות לעצמך ולכל מה שהגדרת שנכון וחשוב לך בקריירה.

מינוף הכישורים והיכולות שלך

הבנת הכישורים והיכולות שלך ומינוף שלהם ביעילות, הם המפתח להצלחה בקריירה שתבחר. מומלץ לזהות את כישורי הליבה שלך ולבחון איך הם מתיישבים עם שאיפות הקריירה שלך. בהתאם, כדאי לפתח תוכנית לשיפור כישורים באמצעות סדנאות, קורסים או הכשרות כדי לייצר יתרון יחסי מול מועמדים אחרים. שלב זה מתייחס גם לאסטרטגיות חיפוש עבודה וליצירת הזדמנויות, הכנת קורות חיים מקצועיים, הכנה לראיון עבודה ולתהליכי מיון ואבחון.

לרוץ למרחקים

חשוב לזכור שמטרות שלנו בחיים יכולות להשתנות. אנחנו אנשים שמתפתחים ומשתנים, השוק משתנה והתפקידים משתנים. בדרך אל המטרה עולים לעיתים מכשולים, התמודדויות בלתי צפויות ואתגרים. שלב חיפוש העבודה טומן בחובו פרדוקס משמעותי: מצד אחד אנו נדרשים להיות במיטבנו בשלב הזה: ממוקדים ומלאי בטחון, מוטיבציה והתלהבות. מצד שני יש בתהליך הזה כל כך הרבה אי וודאות, אכזבות ולעיתים אפילו תחושת דחיה. כמו בריצה, גם כאן יש משמעות עצומה לחוזק מנטאלי שלך שיאפשר לך להתגבר על מצבים מורכבים, לא לוותר ולהמשיך להתקדם אל המקום הנכון שלך בקריירה.

לסיכום

אנחנו משקיעות ומשקיעים בקריירה שלנו את רוב שעות האור מידי יום. לבחירת מקצוע שמתאים לך יש משמעות עצומה על כל מעגלי החיים שלנו והיא דורשת השקעה בחשיבה מעמיקה ומערכתית. 

כדאי להשקיע במיפוי עצמי מקיף. זו אבן הדרך הכי חשובה. אל תוותרו על פתיחת מקסימום אפשרויות עיסוק. תשקיעו במחקר שוק ותפקידים כדי לקבל תובנות חשובות לגבי מקצועות שונים שעשויים להתאים לכם.

אם אתם חשים צורך, כדאי להיעזר בייעוץ קריירה מקצועי שיסייע לכם למצות את התהליך בדרך אל המקום הנכון עבורכם. אנחנו נמצאים בעידן מרתק עם אפשרויות מגוונות מאוד בשוק העבודה והלגיטימציה לשינויי קריירה גבוהה מתמיד.