'איזו אמיצה את לקום ולעזוב מקום עבודה אחרי כל כך הרבה שנים'

'השתגעת?! בגיל כזה לעזוב עבודה ולהתחיל משהו אחר לגמרי?' 

‘זה בטח משבר גיל ה- 40 שתוקף אותך’

 

מי מאתנו לא מכיר גברים ונשים שבגיל 40 פלוס החליטו לעזוב את מקום העבודה ולעשות שינוי בקריירה? השינויים האלה יכולים לקרות לנו מכל מיני סיבות שקשורות להתפתחות בחיים, אבל עצרתם רגע לחשוב מה בדיוק קורה שם מאחורי הקלעים? למה 'ככה פתאום', מתעורר בנו צורך לשנות את מסלול הקריירה שלנו? ולמה, אם אנחנו כל כך רוצים את זה, זה עדיין כל כך מפחיד? ובכלל, איך אפשר להיערך נכון לתהליך השינוי הזה?

שינויי קריירה באמצע החיים קורים כי כולנו משתנים!

במהלך החיים, אנחנו עוברים תהליכים שונים, חלקם קשורים להתפתחות המקצועית שלנו וחלקם להתקדמות החיים. כך, מצעירים חסרי דאגות ומשוחררים, שחולמים על דרכם בחיים (מקצוע, עבודה, זוגיות, משפחה, מקום מגורים) אנחנו ממלאים  לאט לאט את המטען שלנו בהתנסויות, השכלה, זוגיות ומשפחה, בודקים כיווני התפתחות מקצועיים, רוכשים ידע, חברים ומעגלי חיים שונים. 

כשאנחנו עוברים את גיל 40, אנחנו לא אותם אנשים שהיינו בתחילת הדרך. התוכניות שהיו לנו, שהתבססו על מה שידענו וחלמנו בשנות ההתבגרות שלנו, נראות לפעמים לא מתאימות למי שהפכנו להיות. בנוסף, החוויות הטובות והפחות טובות שאנחנו עוברים בחיים וההשתנות שלנו לאורך השנים, 'מסתדרים' עם רצון לבצע שינוי קריירה אחרי גיל 40.

לפעמים, אנחנו מתפתחים במקום העבודה, מתקדמים בתפקידים, מקבלים תחומי אחריות נוספים, צוברים ידע רב וחושבים שהעתיד יכול להימשך ללא שינויים משמעותיים, אבל דווקא אז קורים דברים שלא תכננו ושמשפיעים עלינו כמו: 

שינויים משפחתיים כגון גירושין או מחלה שעשויים לגרום לשינוי סדרי העדיפויות שלנו, תחושת מיצוי של התפקיד הנוכחי או חוסר יכולת להתקדם באותו מקום עבודה שיגרמו לנו לחפש שינוי כיוון, חלומות שהשארנו מאחור על כיווני תעסוקה והתפתחות שנראו פעם בלתי אפשריים וכעת מתעוררים לחיים ולפעמים, הילדים שגדלו ועזבו את הקן, לצד הזמן החופשי שנוצר לנו ותהליכי התפתחות אישית שאנחנו עוברים מאפשרים לרעיונות חדשים לנבוט בתוכנו. 

החיפוש אחר עניין חדש בחיים, שקורה פעמים רבות מתוך תהליך התפתחות אישית, מעלה גם שאלות לגבי הקריירה, המימוש העצמי, החלומות ומה עוד חשוב לנו להכניס לחיינו. בנקודת זמן זו, מתחילות שאלות כמו האם אני רואה את עצמי ממשיכה באותו מסלול עד הפנסיה, אלו חלומות שמרתי עמוק במגירה ולא מתחשק לי להשאיר לעד בחושך ואז, מתבהר לנו שזו ההזדמנות לעשות שינויים בקריירה, לפני שיהיה מאוחר מדי.

אנחנו רוצים לשנות את הקריירה, אבל מפחדים. למה? 

שינוי קריירה הוא במהותו תהליך שמזיז אותנו מהמקום המוכר והבטוח למקום חדש. כל שינוי צופן בחובו הרבה מן הלא נודע ומחקרים מראים, כי האדם נוטה מטבעו להישאר במקום המוכר והידוע, גם אם הוא אינו מיטיב אתו. 

גם כשאנשים חווים תחושות לא חיוביות כמו שעמום, כעס, חרדה, תסכול ואפילו פחד,  הם יתקשו לרוב לבצע שינוי ולעבור למקום חדש בשל החשש מכישלון, אי הוודאות לגבי השינוי, חרדה מהתוצאות וחוסר הידיעה לגבי המקום החדש. העדפת הקביעות והיציבות במקום הישן, גם אם הוא אינו מיטיב איתם, תגבור פעמים רבות על הרצון בשינוי.

שינוי בקריירה מחייב אותנו להתמודד עם גורמים נוספים שמשפיעים על תחושת הביטחון שלנו:

  • פחד מאובדן פרנסה
  • ויתור על כל הידע שנצבר במהלך שנות העבודה
  • איבוד מוניטין מקצועי וחברתי
  • חוסר יציבות בסדר יום שלנו כתוצאה מהיעדר מקום עבודה קבוע
  • התחלה חדשה בתחום המקצועי מלווה לפעמים גם בשינוי מעגלים חברתיים ואובדן קשרים קיימים
  • צורך בהתמודדות עם לימודים, הכשרה וחומר מקצועי חדש, בגיל שבו לרוב קשה יותר ללמוד דברים חדשים
  • חוסר וודאות לגבי הצלחה או כישלון של המהלך
  • איבוד הזהות המקצועית - מה ה'טייטל' שמגדיר אותי ומי אני בלעדיו?
  • שאלות מהסביבה הקרובה כמו ‘במה את עובדת?’ עשויות לייצר תחושת בלבול, בושה וחוסר וודאות
  • שינוי התחום המקצועי עשוי לערער את הביטחון העצמי שלנו, לגרום לנו לחשוב שלעולם לא ננצל את הכישורים שלנו ולשכוח מהן החוזקות שלנו שאיתן הגענו למקום הנוכחי 

כל אלה מייצרים פחד עמוק וחשש שתהליך שינוי הקריירה לא יצלח ושאולי עדיף להישאר במקום המוכר והבטוח. אם נבין שגורם הפחד הוא זה שמעכב אותנו, נוכל להתמודד אתו ביתר הצלחה ולעשות את הצעד המיוחל של שינוי קריירה.

מתי ואיך הבנתי שאני רוצה לעשות שינוי קריירה

את ארבעת בניי ילדתי בהפרשים קטנים יחסית. במקביל לגידול האינטנסיבי שלהם, פיתחתי קריירה בתפקידים ניהוליים מגוונים שכללו ניהול אנשים, אחריות רבה ועבודה מול גורמים פנים וחוץ ארגוניים רבים.

דילמת 'האימהות מול קריירה' הייתה נוכחת בחיי תמיד ולפני כעשר שנים, סביב גיל 42, כשבני הצעיר כבר למד בביה"ס היסודי, התחילה להתעורר בי ההבנה שאני קמה בבוקר בחוסר חשק לעבודה.

בכל יום שהתחיל רק חיכיתי לרגע בו אחזור הביתה. כשהשתתפתי בישיבות עבודה הרגשתי פחות שייכות, פחות אכפתיות ופחות עניין.

בדקתי את האפשרות של שינוי תפקיד במקום העבודה הקיים, חשבתי על שינוי מקום עבודה, אבל לרגע לא חשבתי באותו זמן על מעבר משכירה לעצמאית. שינוי כזה זה לא היה כלל בתסריטים שדמיינתי. 

ככל שעבר הזמן הבנתי שהתפקיד הנוכחי לא מקדם אותי ולא מאפשר לי לעסוק בחיפוש אחר עבודה חדשה. לשמחתי, המצב הכלכלי בבית שהשתפר עם השנים אפשר לי לעצור לרגע ולחשוב מה באמת אני רוצה לעשות בהמשך הקריירה התעסוקתית שלי.

ככל שחשבתי על כך, הבנתי 2 דברים משמעותיים:

א. צריך לתכנן את תהליך שינוי הקריירה מבחינה כלכלית ולהגדיר זמן לעצירה

ב. הרעיון של להיות שעות רבות יותר עם ילדיי בבית קוסם לי ועומדת מולי ההזדמנות האחרונה להיות איתם, לפני ששני הצעירים עוברים ללמוד בחטיבת הביניים. 

בנוסף הבנתי, שהקריירה שבניתי והייתה מאד משמעותית ומתגמלת עבורי מכל בחינה לאורך השנים לא עונה יותר על הצרכים הנוכחיים שלי, שיש לי רצונות נוספים לממש ושלא אוכל לממש אותם במקום העבודה ובתפקיד הנוכחיים שלי.

ואז... הגיעו כל השדים והפחדים שמלווים תהליכי שינוי!

התחלתי לחשוב: 

מה יקרה אם זה לא יצליח?

מה תגיד הסביבה?

איך אתפרנס?

מה אעשה עם כל הידע שרכשתי עד כה? האם הוא ילך לפח?

ועוד ועוד...

ובכל זאת, לקחתי החלטה! החלטה שרבים סביבי הגדירו אותה כאמיצה מאד ואני הגדרתי אותה כברירה היחידה שעמדה בפניי כדי למצוא משמעות חדשה ואמיתית להמשך חיי התעסוקתיים.

עזבתי את מקום העבודה שלי ויצאתי למסע של חיפוש הדרך החדשה, שבסופו הקמתי את העסק שלי כעצמאית.

אז איך עושים שינויים בקריירה בצורה מובנית ונכונה

כמו בכל שינוי, גם כאן: הדבר החשוב ביותר הוא תכנון

מניסיוני האישי ומתוך מליווי של נשים נוספות שעשו שינויים בקריירה אחרי גיל 40 אני יכולה למנות מספר תחומים שכדאי להתייחס אליהם בתהליך השינוי.

אני נוהגת לחלק את התחומים ל- 3: פיזי, כלכלי ורגשי.

במישור הפיזי 

  • תכנון מקום העבודה
  • תכנון סדר יום
  • הכנת חדר/ פינת עבודה/ סטודיו/ משרד

במישור הכלכלי

  • הקצאת כסף להכשרה מקצועית רלוונטית
  • רכישת ציוד נדרש למשרד/ סטודיו/ עסק
  • הכנת עתודות כספיות לתקופת המעבר שיאפשרו פרנסה (קרן השתלמות, דמי אבטלה, חסכונות, צמצום הוצאות וכו')
  • התקשרות עם אנשי מקצוע כמו מלווה עסקי, רו"ח/יועץ מס

במישור הרגשי

  • הכנת 'תומכי משברים' מהסביבה הקרובה שידעו על התהליך ויוכלו לתמוך בעת הצורך
  • ליווי על ידי מאמן אישי/מקצועי ברמה הרגשית שיעזור להתמודד עם פחדים, החרדות וגורמים מעכבים בתהליך
  • הצטרפות לקבוצות או מעגלים עסקיים שיהוו קבוצת השתייכות ותמיכה

רצוי כמובן לתכנן מראש גם כמה זמן אנחנו מקצים לתקופת השינוי והמעבר לקריירה חדשה וזאת, כדי לאפשר לעצמנו מצד אחד מרחב מסוים של חופש ומצד שני, גבולות ברורים שידרשו מאתנו מחויבות לתהליך ועמידה בזמנים. מובן, שכל תכנון הוא גם בסיס לשינויים, אולם תכנון מוקדם יעזור, ללא ספק, להיצמד לתהליך ולהתקדם לעבר המטרה של שינוי בקריירה.

ולמה ייעוץ לשינוי קריירה יכול לעזור מאוד בתהליך

אם החלטת לעשות שינוי קריירה, כדאי מאוד לשקול תהליך ליווי וייעוץ מכמה סיבות: 

  1. כמו כל תהליך אימוני, מדובר בתהליך שמאפשר לעצור ולהסתכל מבחוץ על הגורמים המעורבים בשינוי ולהבין טוב יותר את תהליך השינוי שאת או אתה צפויים לעבור
  2. בשונה מתהליכי אימון סטנדרטיים, ייעוץ קריירה ניתן לעשות בתהליך מקוצר של 6-8 מפגשים בלבד שיביאו אותך למקום של הבנה ובהירות בקשר לעיסוק החדש הרצוי
  3. בתהליך הייעוץ מציפים את החוזקות והכישורים שלך, דבר שמאפשר לנצל אותם בהמשך טוב יותר
  4. הצפת הפחדים והחששות ומציאת הדרך להתמודד איתם יעזרו לך להתגבר על עיכובים בתהליך
  5. עבודה על מעגלי התמיכה שיוכלו לעזור לך ברגעי משבר וקושי ואיך ניתן לייצר אותם עבורך יסייעו בהתמודדות עם תהליך השינוי
  6. בדיקת הערכים שמובילים אותך ומה חשוב לך לקבל ממקום העבודה החדש או מהעסק שתקימי כעצמאית הם חלק מתהליך הייעוץ. כשהערכים שלך יהיו ידועים וברורים, הדרך לחפש עבודה חדשה שתענה על הדרישות שלך תהיה קלה יותר
  7. תהליך הייעוץ כולל גם מיפוי הכלים והידע שברשותך והבנה, האם יש צורך ברכישת ידע נוסף
  8. בייעוץ ייכתבו קורות החיים שלך באופן שהם ישרתו את הרצונות שלך וישקפו את הידע והניסיון שלך
  9. תקבלי כלים להתמודדות מיטבית בראיון עבודה
  10. ביחד יותר קל מאשר לבד!

לסיכום

גם אחרי גיל 40 אפשר בהחלט לעשות שינויים בקריירה. על אף ולמרות הפחדים שמלווים תהליך כזה, אם ניקח בחשבון את הגורמים המשפיעים, נערוך תכנון נכון ונייצר את המשאבים הנדרשים, אפשר לעבור אותו בצורה מיטבית. ייעוץ לשינוי קריירה הוא תהליך שיכול לעזור מאוד במיקוד האישי, בהבנה מה חשוב לך בתפקיד הבא, מה אנחנו מביאים אתנו ומה אנחנו רוצים לקבל בקריירה החדשה כך, שהשינוי המיוחל יעשה בצורה מוצלחת וקלה יותר.

 

בהצלחה בתהליך השינוי והגשמה עצמית נעימה.