דן, מהנדס תוכנה מצליח בחברת הייטק, הרגיש תמיד שמשהו היה חסר לו, כשהתעסק רק בקוד ובמסכים. עם הזמן, התחביב שהיה לו מצעירותו, הציור, הפך ליותר ויותר מרכזי עבורו. הוא החליט לקחת את התחביב לשלב חדש והפך אותו למטרה. דן הקצה לעצמו שעות קבועות לציור בכל שבוע, השתתף בסדנאות אומנות כדי לשפר את יכולותיו והציב לעצמו מטרה ברורה: לקיים תערוכה אישית תוך שלוש שנים. 

לאחר עבודה קשה ושיטתית, הוא הצליח לארגן תערוכה מוצלחת מאוד וזכה להכרה כצייר מוכשר. היום, דן משלב את עבודתו כמהנדס עם האומנות ומשוכנע, שהוא קרוב יותר למיצוי הפוטנציאל האישי שלו.

בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים שואפים למציאת הייעוד שלהם ולהגשמה עצמית בתחומים שונים בחייהם. תהליך זה כרוך בהצבת מטרות ויעדים ברורים וניתן לומר, שזו אחת הדרכים העיקריות להגיע להצלחה ולתחושת סיפוק אישי. 

אך כיצד ניתן לנצל את כוחן של מטרות ויעדים על מנת להשיג הגשמה עצמית? בואו נבחן את הנושא לעומק.

מציאת הייעוד האישי

לפני שמתחילים בהצבת מטרות, חשוב לזהות את הייעוד האישי שלנו. הייעוד הוא המשמעות והמטרה שאליה אנחנו שואפים להגיע בחיינו. הייעוד אינו תמיד ברור ומידי; לעיתים הוא דורש חקירה עצמית מעמיקה וזמן לבירור. 

כדי למצוא את הייעוד האישי, אפשר לשאול שאלות כמו: ‘מהם הדברים שגורמים לי להתרגשות והתלהבות?’ או ‘במה אני חושב שאני יכול לתרום לעולם?’.

הצבת מטרות ככלי להגשמה

לאחר שמצאנו את הייעוד האישי (או לפחות כיוון כללי), הצעד הבא והנדרש ביותר הוא הצבת מטרות. 

המטרות מהוות אבני דרך מוחשיות, שמובילות אותנו לעבר הגשמת הייעוד שלנו. מחקרים מראים, כי אנשים שמציבים מטרות ברורות ומתמקדים בהן חווים יותר הצלחה והנאה בחיים. 

ישנן מספר גישות להצבת מטרות בצורה יעילה

1. שיטת ה-SMART

מטרות צריכות להיות ספציפיות (Specific), מדידות (Measurable), ברות השגה (Achievable), רלוונטיות (Relevant) ומוגדרות בזמן (Time-bound). כך למשל, אם הייעוד האישי שלכם הוא לשפר את החינוך בישראל, מטרה יכולה להיות: ‘ליצור תכנית לימודים חדשנית שתשולב בבתי ספר עד סוף 2025’.

2. חלוקה ליעדים קטנים 

פירוק המטרות הגדולות ליעדים קטנים ועקביים יכול לסייע בשמירה על מוטיבציה ובניהול יעיל של הזמן והמשאבים. למשל, אם המטרה הגדולה של אדם היא לכתוב ספר, אפשר להתחיל ביעד קטן של כתיבת פרק אחד בחודש.

סיון הייתה מורה בבית ספר יסודי ושמה לב לכך, שישנם תחומים שעליהם לא ניתן דגש במערכת החינוך המסורתית. היא הרגישה שיש לה יכולת להוסיף ולשפר בתחום הלימוד האלטרנטיבי והציבה לעצמה מטרה, להקים סטארט-אפ חינוכי שיעניק לילדים כלים נוספים ללימוד עצמי ולפיתוח יצירתיות. 

תחילה, היא התמקדה בכתיבת תוכניות לימוד ופיתוח מערכות דיגיטליות ולאחר מכן, גייסה צוות והצליחה להשיק את המוצר הראשון שלה. כך, בעזרת הצבת מטרות עקביות ועבודה מתמדת, הצליחה לשנות כיוון בקריירה שלה ולהגשים את ייעודה החינוכי בדרכה הייחודית.

הגשמה עצמית דרך התקדמות מתמדת

הגשמה עצמית אינה מסתיימת בהשגת מטרה אחת או מספר מטרות. מדובר בתהליך מתמשך של התפתחות וגדילה אישית. לאחר השגת מטרה מסוימת, נפתח בפנינו השער לאתגרים נוספים ולהזדמנויות חדשות.

לדוגמה, אדם אשר הצליח להשיג תפקיד ניהולי בחברה שבה הוא עובד עשוי לגלות, כי יעדו הבא הוא פיתוח מיומנויות מנהיגות נוספות או פתיחת עסק עצמאי בתחום אחר. בדרך זו, ההתקדמות המתמדת בחיים תורמת להגשמה העצמית ומובילה לבניית חיים עשירים ומוגשמים יותר.

דוגמה להגשמה אישית

ניתן להביא דוגמה של אישה שבחרה להסב מקצוע באמצע החיים. היא עבדה במשך שנים רבות כעורכת דין, אך הרגישה כי אינה מגשימה את ייעודה האמיתי. לאחר שהקדישה זמן לחשיבה ולהתבוננות פנימית, החליטה להפוך למדריכת יוגה; היא הציבה לעצמה מטרות קטנות כמו השלמת קורס מדריכים, פתיחת קבוצת תרגול קטנה ובנייה של קהילה בתחום זה. 

דרך הצבת היעדים והעמידה בהם, היא חשה כי חייה מלאים ושלמים יותר.

לסיכום

מציאת הייעוד והגשמה עצמית באמצעות הצבת מטרות ויעדים כרוכות בתהליך שעשוי להעשיר את חיינו בצורה משמעותית. 

באמצעות הצבת מטרות מדויקות וחלוקתן ליעדים ניתנים להשגה, אנו מסוגלים לנווט את דרכנו האישית במדויק ולמצוא סיפוק והגשמה בתחומים השונים של חיינו. 

לעולם לא מאוחר מדי להתחיל בתהליך זה, וכל צעד קטן שאתם מבצעים מקרב אתכם אל עבר מטרותיכם הגדולות וייעודכם האמיתי.