הורים רבים תוהים האם ביטחון עצמי הוא תכונה מולדת, גנטית, או שמא ניתן לטפח ולשפר אותו. התשובה היא שילוב של שניהם. אמנם ישנם גורמים גנטיים המשפיעים על האישיות שלנו, אך המחקר מראה בבירור כי ביטחון עצמי הוא מיומנות שניתן ללמוד ולשפר, בדיוק כמו כל מיומנות אחרת בחיים.
מהו ביטחון עצמי?
ביטחון עצמי הוא ההערכה החיובית שיש לנו כלפי עצמנו, האמונה ביכולות שלנו להתמודד עם אתגרים ולהשיג את המטרות שלנו. ילדים ובני נוער בעלי ביטחון עצמי גבוה נוטים להיות יותר סקרנים, יצירתיים, חברותיים, ובעלי יכולת התמודדות טובה יותר עם כישלונות.
ביטחון עצמי: זו לא רק תכונה מולדת
אמנם ישנם ילדים שנולדים עם נטייה טבעית להיות יותר בטוחים בעצמם, אך זה לא אומר שילדים אחרים נועדו לכישלון. מחקרים מראים, כי חוויות הילדות, החינוך והסביבה משפיעים באופן משמעותי על רמת הביטחון העצמי של הילד. הורים משמשים כמודלים לחיקוי עבור ילדיהם, התנהגותם, דיבורם והאופן שבו הם מתייחסים לעצמם ולסביבה, מעבירים מסרים חזקים לילד.
איך אפשר לטפח ביטחון עצמי בילדים?
תמיכה ועידוד
חשוב לעודד את ילדכם לנסות דברים חדשים, גם אם הם יכשלו. הביעו אמון ביכולות שלהם והדגישו את המאמצים שהם משקיעים ולא רק את התוצאה הסופית.
קבלת טעויות כצעד הכרחי ללמידה
במקום להעניש על טעויות עזרו לילדכם להבין, כי טעויות הן חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה.
קביעת יעדים ריאליים
עזרו לילדכם לקבוע יעדים שניתן להשיג אותם, ותחגגו יחד את ההצלחות.
חיזוק החוזקות
התמקדו בחוזקות של ילדכם ועזרו להם לפתח אותן.
בניית תחושת מסוגלות
הציעו לילדכם משימות שאתם בטוחים שהם יוכלו לבצע בהצלחה, ובכך תבנו אצלם תחושה של מסוגלות.
דוגמה אישית
הראו לילדכם איך להתמודד עם אתגרים בביטחון עצמי.
שיח פתוח
הקשיבו לילדכם, התעניינו בתחומי העניין שלהם ותנו להם מקום לבטא את הרגשות שלהם.
ואיך משפיעות הרשתות החברתיות על הביטחון העצמי של ילדכם?
לרשתות החברתיות ולעולם הדיגיטלי ישנה השפעה רבה על הביטחון העצמי של בני ובנות הנוער. הרשתות החברתיות מציעות מחד פלטפורמה לחיבור חברתי, לשיתוף חוויות ולביטוי עצמי, אך לצד זאת, עשויה להיות להן השפעה שאינה מטיבה. לדוגמה:
השוואה מתמדת: הרשתות החברתיות מציגות תמונה מעוצבת ומסוננת של חיי אחרים, מה שמוביל להשוואה מתמדת ולחוסר שביעות רצון עצמית. בני נוער עשויים להרגיש לא מספיק טובים, יפים או מצליחים בהשוואה לחבריהם המקוונים.
לחץ חברתי וירטואלי: הפחד מפספוס והרצון להיראות ‘מושלמים’ ברשת, יוצרים לחץ חברתי עצום. בני נוער עשויים להרגיש צורך לשתף רק את ההיבטים החיוביים בחייהם, מה שמוביל לתחושה של בידוד והיעדר קבלה.
בריונות ברשת: התופעה של בריונות ברשת הולכת וגוברת ופוגעת מאוד בביטחון העצמי של בני ובנות נוער. תגובות שליליות, השפלות והפצת שמועות יכולות להותיר צלקות נפשיות עמוקות.
ומה ההורים יכולים לעשות?
שיחה פתוחה
קיימו שיחות גלויות עם בני הנוער על השימוש שלהם ברשתות החברתיות, על ההשפעות החיוביות והשליליות, ועל החשיבות של שימוש ביקורתי.
מודעות
עזרו לבני הנוער להבין, כי התמונות והסרטונים שהם רואים ברשת לא תמיד משקפים את המציאות.
גבולות ברורים
קבעו גבולות ברורים לשימוש ברשתות החברתיות, והקפידו על מעקב אחר הפעילות שלהם.
חיזוק החיוביות
התמקדו בחוזקות של בני ובנות הנוער ועזרו להם לפתח תחביבים ועיסוקים מחוץ למסכים.
גם למורים ישנו תפקיד בבניית הביטחון העצמי של התלמידות והתלמידים בכיתות באמצעות:
א. סביבת למידה תומכת: יצירת אווירה כיתתית חיובית, שבה כל תלמיד מרגיש בטוח לבטא את עצמו ולעשות טעויות. סביבה תומכת היא חיונית לבניית ביטחון עצמי ולכן חשוב להקפיד עליה.
ב. הכרה בהישגים: חשוב להכיר בהישגים של כל תלמיד, גם הקטנים ביותר, ולהעניק משוב בונה.
ג. התאמה אישית: התאמת דרישות הלימודים ליכולות של כל תלמיד תעזור לו להצליח ולהרגיש תחושת מסוגלות.
ד. עידוד עצמאות: עידוד התלמידים לקבל החלטות עצמאיות ולפתור בעיות יגדיל את תחושת המסוגלות שלהם.
ה. דוגמה אישית: המורה משמש כמודל לחיקוי לתלמידיו ולכן, הבעת ביטחון עצמי, סקרנות והתלהבות מהלמידה יכולה ‘להדביק’ גם את התלמידים.
מורים יכולים לעזור לתלמידות והתלמידים שלהם לפתח ביטחון עצמי בכמה צורות:
א. פעילויות קבוצתיות: פעילויות שיתופיות מעודדות עבודת צוות ובניית קשרים חברתיים, מה שמגביר את תחושת השייכות והביטחון.
ב. פרויקטים אישיים: פרויקטים המאפשרים לתלמידים לבטא את עצמם באופן יצירתי, יכולים לחזק את תחושת המסוגלות שלהם.
ג. התמודדות עם כישלונות: עזרה לתלמידים להבין, כי כישלונות הם חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה ועודדו התמדה.
לסיכום
ביטחון עצמי הוא מיומנות חשובה שניתן לטפח ולשפר בכל גיל. הורים ומורים יכולים להיות גורם מכריע בעיצוב הביטחון העצמי של הילדים על ידי מתן תמיכה, עידוד והקניית כלים להתמודדות עם אתגרים.
מה שחשוב לזכור הוא שכל ילד וילדה הם ייחודיים וכי הדרך לטפח ביטחון עצמי משתנה מילד לילד.