יש ימים שממש מדגדג לך לעשות משהו עבור עצמך כמו לצאת ולחרוך את הפארק בריצה. את אומרת לעצמך: ‘היום אני אתחיל לרוץ כמו שתמיד רציתי’ או ‘היום אתחיל לעשות יוגה באופן רצוף ועקבי וללמוד את כל התנועות בעל פה’. אבל, משהו קצת מתפספס בדרך. 

זה לא שאין בך רצון. את זה דווקא יש לך בשפע, אבל כל פעם מגיעה סיבה אחרת למה לא להתחיל. מזג האוויר לא אידיאלי, או שחולצת הספורט בכביסה, או שבדיוק קמת ונזכרת בפגישה מתוכננת. תמיד ישנן סיבות, אבל נשמע שאת באמת רוצה לשנות ולצאת לדרך חדשה, אז מה עושים? כל מה שאת למעשה צריכה, הוא להטמיע בך הרגלים. אבל איך עושים את זה ומאיפה בכלל מתחילים? 

צעד קטן בדרך לשינוי גדול

אני יודע, בהתחלה זה נשמע לא פשוט. הייתי שם. במשך 25 שנים עבדתי בהייטק והתמודדתי עם קשיים ועם אתגרים משמעותיים. למדתי להטמיע הרגלים שעשו לי טוב, שיפרו אותי והפכו אותי לאדם רגוע, שלו ומסופק יותר. עשיתי שינויים בצעדים מדודים וקטנים, אך כל שינוי ולו הקטן ביותר, היה משמעותי ושיפר באופן ברור את חיי. כל דבר שעשיתי היה למעשה צעד ששיפר את המוטיבציה שלי והגביר את הביטחון העצמי שלי. 
נדמה, שכל מה שצריך זה כוח רצון, כי כך הרגילו אותנו לחשוב, אבל למעשה, זה לא מספיק. 

כוח הרצון יכול לגרום לנו לצאת בהכרזה גדולה אבל מהר מאוד לנטוש את השינוי, אם לא עשינו את הדבר החשוב ביותר: הרגלנו את עצמנו. היכולת שלנו להצליח ולשנות תלויה בהרגלים עקביים וברי יישום. השינוי יכול להיות גדול אבל הדרך אליו לא חייבת לחולל מהפכה. ברגע שההרגל לקום ולעשות יהיה חלק ממך, את כבר לא תקומי בבוקר בהרגשה ש'חייבים' – אלא בהרגשה של ציפייה. 

אז איך מטמיעים את אותם הרגלים ועושים שינוי שיחזיק לאורך זמן? 

שלושה צעדים ראשונים לשינוי הרגלים

א. מקבלים החלטה 

לפני הכל שאלי את עצמך מה את באמת רוצה לשנות ואיזו מטרה עומדת לפנייך. אל תצאי בהצהרות ענק! עשי רשימה של כל המטרות שלך ודרגי אותן מהמטרה שהכי בוער לך להשיג ועד זאת שיהיה נחמד אם תקרה. 
קבלת ההחלטה מטמיעה בנו מודעות לשינוי, סיפוק וכוח. היא מעודדת אותנו לצאת לדרך ומניעה אותנו לצעד הראשון שהוא הרצון להשתנות.

ב. פותחים יומן וקובעים

קבעת להיפגש לקפה עם חברה? יש תור לספר? את הכול את כותבת ביומן, אז למה לא לשריין ביומן שעה לאימון? היומן הוא כלי נהדר – השתמשי בו! אל תקבעי לך אימון בשעות שאת עייפה, או בדיוק כשזו השעה להסיע את הילדים לחוגים, או דווקא בשישי בצהריים כשאת נחה לך עם העיתון והקפה. קבעי לך בזמן שאת יודעת שהאנרגיה שלך בשיאה ושאת יכולה כל כולך להתפנות לפעילות.

ג. מתחילים בקטן

‘מסע של אלף מילין מתחיל בצעד קטן’. זוכרת? 

כדי ליצור הרגלים, אל תצאי בהצהרות דרמטיות שלא תוכלי לעמוד בהן. רוצה להתחיל לרוץ? אין צורך להתחייב שמחר תגמעי עשרה קילומטרים. במקום, עשי רשימה של של כל הכלים שיעזרו לך להתחיל לרוץ. הרשימה יכולה לכלול קימה מוקדמת בבוקר, בגדים נוחים לריצה, זמן פנוי ומרחק אליו את שואפת להגיע. 

התחילי מצעד אחד קטן – כמו לכוון את השעון ל־ 10 דקות מוקדם יותר. אפילו לא תצטרכי להגיד לעצמך שאת יוצאת לרוץ. רק לקום מוקדם יותר. ואחרי שתרגלת קימה מוקדמת, החליטי שאת לובשת בגדי ריצה. זהו. רק להתלבש. אפילו לא לצאת מהדלת ולרוץ באמת. בפעם הבאה את כבר יכולה לצאת מהדלת וללכת להליכה קצרה. ובפעם הבאה (שקבועה לך ביומן כמובן) להתחיל לרוץ בקלילות מרחק קטן. כך את יוצרת אצלך הרגל קבוע:  קימה מוקדמת --> לבישת בגדי ספורט --> יציאה מהבית. הדרך לשינוי היא לא רק באקט עצמו אלא בעיקר בצעדים התומכים מסביב.

 

מתוך הניסיון האישי שלי ומתוך מניסיון בשינוי הרגלים אצל אנשים רבים, אני יודע להגיד היום שזה בכלל לא חשוב מה את רוצה לשנות, אלא מה שחשוב הוא שאת רוצה! 

ברגע שתתחילי להטמיע בעצמך הרגלים קטנים שיתחילו לעשות שינוי, הביטחון שלך בתהליך יעלה ואת תגלי שאת מסוגלת לעוד הרבה מאוד שינויים, מאתגרים יותר – אבל מספקים יותר. 

אשמח לסייע וללוות בתהליך ושיהיה המון בהצלחה.