מרגישים קושי לדבר מול אנשים? נמנעים מלהביע את דעתכם? חושבים שאתם לא מספיק טובים? קשה לכם בקבלת החלטות? מטריד אתכם  לדעת מה חושבים עליכם? 

אם כן, אני רוצה לבשר לכם שאתם צריכים להעלות את הביטחון העצמי שלכם והבשורה המשמחת היא שאפשר לעשות את זה באמצעות אימון/טיפול רגשי.

אז מה זה בעצם ביטחון עצמי? 

ביטחון עצמי הוא האמונה שלנו בעצמנו וביכולות שלנו להצליח בחיים. 

ביטחון עצמי גבוהה הוא מרכיב משמעותי בחיים שלנו וישפיע על רמת ההתקדמות שלנו בחיים, על תחושת המסוגלות שלנו להציב לעצמנו יעדים ואתגרים בחיים ולהשיג אותם. חוסר ביטחון מהצד השני, יעכב את ההגשמה העצמית שלנו, בעיקר בגלל ספקות עצמיים ומחשבות מגבילות שיש לנו על עצמנו ועל היכולות שלנו. 

ניתן לחלק את המושג ביטחון עצמי לשניים

א. ביטחון עצמי כללי 

סוג זה מאפיין אנשים אשר ירגישו תחושת נוחות ויציבות בסיטואציות חדשות או בפגישות עם אנשים זרים. אנשים אלו לרוב יציעו להתנדב או לעזור ככל שיוכלו, גם אם הבקשה אינה קשורה לתחום התמחותם. בנוסף, אנשים שניחנו בביטחון עצמי כללי, לא יהססו להגיד שאינם מבינים בנושאים מסוימים ואדרבא: הם ירצו ללמוד ולהשכיל.

ב. ביטחון עצמי ספציפי 

אנשים אלו חשים ביטחון ויציבות בנושא ספציפי בחייהם (לרוב בנושא אחד) למשל: במקצוע שלהם, בתחביב אהוב או אפילו סביב תכונת אופי בולטת שלהם. 

אנשים אלה עשויים לחוות ביטחון עצמי נמוך בתחומים אחרים, אך זה לא יפגע בתפקוד שלהם בנקודות החוזק. 

ואיך טיפול רגשי נכנס לתמונה?

טיפול רגשי כולל שיחות אישיות ומפגשים 1:1, שבמהלכם ניתנת הכוונה ותרגול שיעזרו ויעצימו כל אחד ואחת מכם באופן פרקטי.  תחילה, נאתר את המקור לבעיות ולקשיים ובהמשך, נתחיל תהליך טיפול ברמת המחשבה, הרגש, האמונה והצד הפיזי (לצורך ריפוי מלא). מיד לאחר מכן תצליחו לראות אפשרויות שהיו חסומות בפניכם בעבר ומאותו רגע תוכלו לשפר כל תחום בחייכם (כן אני ממש מתכוונת לשיפור משמעותי), בכל רובד בחיים שלכם וכל זאת תודות להסרת המכשולים ולחיזוק תחושת האמונה העצמית. 

שיפור הביטחון העצמי הוא תהליך שלוקח זמן ותירגול.

4 כלים מהווים את הבסיס לביטחון עצמי גבוה ואלו הם:

1. מודעות עצמית 

רוב החיים אנחנו מתפקדים על ‘טייס אוטומטי’ ולא באמת מודעים או שמים לב למחשבות, לרגשות ולפעולות שלנו. מודעות עצמית מהווה את נקודת ההתחלה בתהליך העלאת וחיזוק הביטחון העצמי. על ידי ערנות ולמידה מתמדת נגיע למודעות גבוהה, שתהיה קרקע לצמיחה ולהתפתחות.

2. התחברו לעצמכם

רגשות וצרכים רגשיים הם אלה שמניעים אותנו, הם המנוע הפנימי שלנו. החיבור יבוא לידי ביטוי בכך שתקשיבו לעצמכם ולרגשות שלכם. כשתלמדו לעשות זאת תגלו את התקשורת העמוקה שלכם עם עצמכם. 

3. הכירו בהישגים שלכם

עשו רשימה של כל הדברים שהשגתם בחיים, קטנים כגדולים, וכך תפתחו את הפוטנציאל האמתי שבתוככם. כאשר אנחנו מכירים בהישגים שלנו, אנחנו מטפחים מוטיבציה ועשייה, מפתחים נחישות והתמדה ומתחזקים גישה חיובית לעצמנו, לעשייה שלנו ולחיים. למעשה, אנחנו מכירים בעוצמה שלנו.

4. התנסו והתפתחו

תנו לעצמכם אישור להתחיל להתנסות במקומות בהם הביטחון העצמי שלכם נמוך ואל תחכו להזמנה או לאישור מאף אחד אחר. 

לדוגמה: אנשים עם ביטחון עצמי נמוך ברמה החברתית יכולים להתחיל לבצע פעולות בתחום החברים מהן נטו להימנע לאורך החיים. באופן זה, הם יוכלו לשפר מיומנויות חברתיות ולהפחית את החשש שנובע מהציפייה לתוצאה חברתית לא נעימה. 

מומלץ לעשות את הדברים בהדרגה: להתחיל בפתיחת שיח אקטיבי עם בן אדם זר לכמה שניות בשביל ‘להתאמן עליו’ ולהמשיך עד למצב שבו אנחנו ממש מפתחים קשרים עם אנשים חדשים בקלות. 

לסיכום

טיפול רגשי הוא גישה יעילה ומועילה להגברת הביטחון העצמי שלנו. על ידי עבודה עם רגשותינו והתמקדות בפיתוח מודל עצמי חיובי ובריא, נוכל לשפר את איכות החיים שלנו ולגבש תחושה יציבה של בטחון ותודעה עצמית. אל תשכחו שמדובר במסע ובתהליך ולכן חשוב להתחיל בצעדים קטנים לחיים גדולים ומשמעותיים.

מה שחשוב לדעת הוא שלאורך זמן, שינויים אלה יהפכו להרגלים, יניבו תחושת מסוגלות והצלחה וישפרו את התפיסה העצמית שלכם באופן רחב, מעבר לתחום בו התמקדתם באימון או בטיפול רגשי. בכך תחזקו את היכולת שלכם להתמודד עם אתגרים, להתפתח ולהתקדם בחיים ותשפיעו על תחושת ההצלחה וההערכה שלכם.

והכי חשוב: הגיע הזמן שתפסיקו להתבייש. תבטאו, תצמחו, תתפתחו ותתקדמו. העולם צריך לשמוע אתכם. זכרו שאנשים לא נולדים עם בטחון עצמי אלא מפתחים אותו!

 

מקורות:

Zhao, S., Wei, S., Luo, J., & Chen, J. (2020). A Summary of Research on Self-Confidence and Its Role in the Students. Journal of Advances in Education Research, 5(3), 114-118

Steve Andreas Help with Negative Self-talk
 

Beauchamp, M. H., & Anderson, V. (2010). SOCIAL: an integrative framework for the development of social skills. Psychological bulletin, 136(1), 39