לפני חמש שנים, יותם עבד כמהנדס תוכנה בחברה טכנולוגית גדולה. למרות שההצלחה שלו בחברה הייתה ניכרת, יותם הרגיש שמשהו חסר. הוא החליט להתנדב בפנימייה לנוער במצוקה, שם גילה את אהבתו האמיתית והתשוקה שלו - חינוך והדרכה. 

כשהבין שזהו היעוד שלו, התפטר מעבודתו, השלים לימודי חינוך ופתח בית ספר לרובוטיקה לנוער מהמגזר המוחלש. בית ספר זה מלמד לא רק טכנולוגיה, אלא גם כישורי חיים והתמדה. 

היום, יותם מביט לאחור ויודע, שהשינוי התעסוקתי שעשה הביא אתו סיפוק ומשמעות עמוקים הרבה יותר. הוא מרגיש שמצא את היעוד שלו והוא לא ‘הולך לעבודה רק כדי להרוויח הרבה כסף’ אלא הוא מביא ערך אמיתי לעולם. 

מוטיביציה פנימית - במה מדובר

מוטיבציה פנימית היא סוג של מוטיבציה שמקורה בתוך האדם עצמו. היא נובעת מהערכים, האינטרסים והצרכים האישיים של האדם והיא מהווה את הכוח המניע אותו לפעול ולהתקדם. 

אנשים בעלי מוטיבציה פנימית נוטים להיות יותר פרודוקטיביים, מוצלחים ומרוצים מחייהם. הם נוטים לעמוד ביעדים שלהם יותר מאנשים אחרים, להתגבר על אתגרים ו'לחזור לעניינים' לאחר כישלון. אבל יש תנאי אחד שהוא מעל הכל - התשוקה של האדם והרצון שלו לחיות בצורה חופשית ומאושרת. 

אז איך מוצאים את המוטיבציה הפנימית שלנו באמצעות חיבור לתשוקה?

הדרך למצוא את המוטיבציה הפנימית שלנו כרוכה בתהליך של חקירה עצמית ופתיחות לאפשרויות חדשות. 

הנה כמה טיפים שיכולים לעזור למצוא אותה

  • הקשיבו לעצמכם. מהם הדברים שאתם נהנים מהם במיוחד? מהם הדברים שעושים לכם טוב? מהם הדברים שאתם טובים בהם?
  • התנסו בדברים חדשים. אל תפחדו לנסות דברים חדשים, גם אם הם לא קשורים לתחומים שבהם אתם חושבים שאתם טובים. אתם עלולים לגלות תחומים חדשים שמעניינים אתכם ושבהם אתם יכולים להצליח.
  • דברו עם אנשים אחרים. אנשים אחרים יכולים לתת לכם תובנות חדשות על עצמכם ועל הדברים שאתה אוהבים. שוחחו עם חברים, משפחה, מורים או יועצים ושאלו אותם מה הם חושבים עליכם ועל היכולות שלכם.

והנה מספר שאלות שיכולות לעזור בתהליך החקירה העצמית

  • מהם הדברים שאני אוהב/ת לעשות?
  •  מהם הדברים שאני טוב/ה בהם?
  •  מהם הדברים שחשובים לי?
  • מהם הערכים שלי?
  • איזה סוג של השפעה אני רוצה להשאיר על העולם?

דוגמאות לאנשים שמצאו את המוטיבציה שלהם בדרכים שונות

  • אשת עסקים צעירה החליטה לפתוח עסק משלה לאחר שהתנדבה במרכז לנשים מוכות. בפעילות במרכז היא גילתה, שהיא טובה בתקשורת עם אנשים, אוהבת לעזור ולכן החליטה להשתמש ביכולות שלה כדי לעזור לנשים אחרות.
  • אדם צעיר החליט ללמוד משפטים לאחר שראה את אביו עוזר לאנשים במצוקה. הוא ידע שהוא רוצה לעשות משהו משמעותי בחיים והאמין שקריירה במשפטים תאפשר לו לעשות זאת.
  • אישה מבוגרת החליטה להפוך למורה לאחר שראתה את הנכדים שלה לומדים. היא אהבה לעבוד עם ילדים והיא ידעה שהיא יכולה לעזור להם ללמוד ולצמוח.

והנה כמה עצות נוספות

  • אל תחששו לשנות כיוון. זה לגמרי בסדר אם תגלו שהמוטיבציה הפנימית שלכם נמצאת במקום שונה ממה שחשבתם. אל תהססו לנסות דברים חדשים ולחפש את הדבר שגורם לכם להרגיש חיים.
  • אל תפחדו להיכשל. כולם נכשלים מדי פעם ומה שחשוב הוא ללמוד מטעויות ולהמשיך הלאה.
  • התמקדו בדרך ולא ביעד. הדרך למצוא את המוטיבציה הפנימית שלכם אינה קלה או מהירה תמיד וחשוב להתמקד בהנאה מהדרך ולא רק בהשגת היעד.

ומה הקשר בין מוטיבציה פנימית לייעוד האישי?

הייעוד האישי הוא הדבר שגורם לנו להרגיש ‘חיים’. זהו הדבר שאנחנו טובים בו, שאנחנו אוהבים לעשות ושתודות לו אנחנו מרגישים סיפוק ומשמעות. 

המוטיבציה הפנימית, התשוקה, הן הכוח שמניע אותנו להגשים את הייעוד האישי שלנו. המוטיבציה הפנימית מאפשרת לנו להתמיד בעבודה קשה, להתגבר על אתגרים ולעשות דברים גדולים. 

המוטיבציה הפנימית מסייעת במציאת הייעוד האישי בכך ש:

  • היא מאפשרת לנו להתמקד בדברים שאנחנו אוהבים לעשות. כאשר אנחנו עושים דברים שאנחנו אוהבים, אנחנו נוטים להצליח בהם יותר. זהו מקור נוסף לתשוקה פנימית, שכן ההצלחה מחזקת את הרצון שלנו להמשיך לעשות את הדברים שאנחנו אוהבים.
  • היא מאפשרת לנו להתגבר על אתגרים. כאשר אנחנו נחושים להגשים את היעוד האישי שלנו, אנחנו יותר נוטים להתגבר על אתגרים שעומדים בפנינו. התשוקה הפנימית שלנו מספקת לנו את הכוח והאנרגיה הדרושים כדי להתקדם גם כאשר הדברים קשים.
  • היא מאפשרת לנו למצוא משמעות בחיינו. כאשר אנחנו עושים משהו שאנחנו מאמינים בו, אנחנו מרגישים סיפוק ומשמעות. זהו מקור נוסף לתשוקה הפנימית, שכן הסיפוק והמשמעות מחזקים את הרצון שלנו להמשיך לעשות את מה שאנחנו עושים.

לסיכום

מוטיבציה פנימית היא מרכיב חשוב במציאת הייעוד האישי שהוא הסיבה לשמה הגענו לעולם הזה. 

המוטיבציה הפנימית מאפשרת לנו להתמיד בעבודה קשה, להתגבר על אתגרים ועל מכשולים ולעשות דברים גדולים. 

כדי למצוא את הייעוד שלנו בחיים חשוב שנפתח, קודם כל, את המוטיבציה הפנימית ואת זה עושים באמצעות תהליך התבוננות עצמית שיכול לארוך זמן, אך הוא לגמרי שווה את זה. בתהליך הזה עלינו להיות פתוחים לאפשרויות חדשות, להתנסות ולהסיק מסקנות.

כדי לחיות חיים מלאים ומאושרים עלינו למצוא את הייעוד שלנו ולממש אותו ולכן, אל תוותרו. חקרו, חפשו, התנסו - עד שתמצאו.