האם יש אדם שלא רוצה לקדם שינויים נכספים בחייו? האם יש מישהו שיסרב ‘לקפוץ למים’ ולהגשים עצמו, למרות הפחד מפני הלא מוכר והלא ידוע? האם אתם מכירים אדם שלא יסכים לצאת מאזורי הנוחות למען הגשמת חלומותיו?

אני מדמיינת אתכם קוראים את השאלות הרטוריות האלה וחושבים לעצמכם ‘נו, אם... אז... ואם... אז…’, אבל רגע, עוד לא סיימתי עם השאלות. השאלות האמיתיות שאני רוצה לשאול אתכם הן:

1) האם אתם מכירים אדם שיסרב לשחרר אמונות ומחשבות שמגבילות אותו ואינן מיטיבות אתו?

2) האם אתם מכירים מישהו שלא היה רוצה לשחרר דפוסי התנהגות שאינם מיטיבים ומשרתים אתו ואף מזיקים לו?

אני מזמינה אתכם להפליג איתי רגע בדמיון. דמיינו את עצמכם כהרפתקנים, מיטיבי לכת, היוצאים למסע טיפוס על הר האוורסט. דמיינו שאתם נמצאים בעיצומו של מסע הטיפוס, מתקרבים לגובה של 3,500 מטר מעל פני הים. האם ייתכן מצב שבו תמשיכו לטפס מעבר לגובה הזה? האם תמשיכו לטפס, ללא עצירות בגבהי ביניים וללא התאקלמות הדרגתית לתנאי השטח? 

עכשיו, נחזור למציאות

מתוך הנעשה בקליניקה שלי:

מתאמנת: ‘גם כשהכל לא רגיל, אני עדיין צריכה לשמור על האיזון’.

זה מה שאמרה לי המתאמנת בעקבות קלף מסר סמוי ששלפה. כמה שניות לאחר מכן, כששאלתי אותה ‘מה היית בוחרת להשאיר מאחור, עם בואה של שנת 2024?’ היא ענתה: ‘את תחושת השליטה. הייתי רוצה לשחרר שליטה. לשחרר את כל ה- Overthinking’.

שימו לב לאיתותים העצמיים שלה: בפרשנות הראשונית האינטואיטיבית לתמונה, היא ביקשה ‘לשמור על האיזון בחייה' ומן הצד האחר, הביעה רצון ‘לשחרר’ מתוך מודעות עצמית לכך, שהדפוס ההתנהגותי המאפיין אותה (Overthinking), עושה בדיוק ההיפך, קרי מפר את האיזון בחייה 'כאן ועכשיו'.

איתותים עצמיים אלה מבטאים, למעשה, את הקונפליקט במציאות חייה, בין הרצוי למצוי.  

כלומר, במבחן המציאות, בעת התמודדות עם שינויים בחיינו, אנחנו ממאנים להרפות ולשחרר אמונות ומחשבות, על אף שאנו כבר יודעים, שהן מגבילות אותנו ומונעות מאתנו להתקדם; ברגעי האמת, רוב בני האדם, נוטים לאחוז ולהיאחז יותר יותר במוכר, בידוע ובנוח כמובן. 

מדוע? 

כי הפחד הגדול, הוא פחד מפני אי הוודאות. למעשה, הפחד הגדול ביותר - הוא הפחד מן הפחד.

עכשיו, עצרו לרגע ונסו לעכל המשפט האחרון.

כמה פעמים בחייכם, פחדתם מפני שינוי (שבדרך כלל נכפה עליכם) שעברתם בחייכם האישיים ובמבט לאחור, לאחר שצעדתם זמן מה בשינוי והפנמתם אותו, לא האמנתם ואף קצת צחקתם על עצמכם, על הפער - בין המחשבות והחששות שהיו לכם מפני השינוי לבין, המצב החדש, שנוצר בעקבות השינוי שבפועל היטיב עמכם?

שימו לב לקונפליקט: ככל שנאחזתם ב'ישן' והבעתם התנגדות לשינוי (לעיתים מדובר בהתנגדויות לא מודעות), כך הפרתם יותר ויותר את האיזון בחייכם וככל שהאיזון בחיים האישיים מופר, כך מתפספסות הזדמנויות להתפתחות ולצמיחה אישית. 

הנטייה הטבעית (כצורך הישרדותי) שלנו, כבני אנוש, ואף יותר מכך, כמין של בעלי חיים, היא להגיב מידית לתרחישים ולאירועים שנקרים בדרכנו. הנטייה הטבעית שלנו, כבני אדם, היא לייצר מיד פתרונות, או יותר נכון, לחרוץ את גורלנו ב-2 מצבים אפשריים – או... או... 
או המצב שהוליד את ‘הבעיה’ (צומת קבלת ההחלטות, האתגר, המצב הלא נוח, מצב שנתפש כמאיים), או המצב המנוגד והקיצוני לו, שיביא את הפתרון האחד והיחיד ‘הקיים’.

אותם תרחישים ואירועים המוזכרים לעיל מייצגים את השינויים הטובים בחיינו, כמו גם את הפחות טובים, כפי שאנחנו תופשים אותם וככאלה, הם לתפיסתנו ‘מחבלים’ בשגרה הבטוחה שלנו. אבל, כאשר אנחנו בתהליכי התפתחות ותודעה עצמית מקדמת, אנו מצליחים לשחרר את הדפוסים האוטומטיים שלנו, אשר אינם מיטיבים איתנו; אנחנו מסכימים לעצור, אפילו לרגע, בשלב ראשון ובהמשך, לזמנים ממושכים יותר וככל שאלה יתארכו, הם יעידו על התחזקות באמונה בעצמנו ובביטחון בדרכנו.

וכאן נכנס ה- NLP לתמונה

ברגעי העצירה הללו, אנו קולטים ומבינים כי, ‘תמיד יש יותר משתי אפשרויות בחירה לפתרון בעיה’ (אחת מהנחות היסוד של ה-NLP);
ברגעי העצירה הללו - הפרספקטיבה מתרחבת, ההתבהרות, תרתי משמע, מתחזקת, ומיד לאחריה, מגיעות בזו אחר זו -

  • תחושת רוגע (השקט הפנימי)
  • תחושת ביטחון
  • ולבסוף, מגיעה גם תחושת שלמות

כשאנחנו לומדים לנרמל ולנטרל כאחד, את תחושות הפחד שלנו מפני מצבים הנתפשים על ידנו כ'איומים', אנחנו מצליחים לפעול ביעילות ובחיוניות הן עבור עצמנו והן עבור הסובבים אותנו.

אחד הכלים המשמעותיים שמסייעים לנו לשמור על איזון בחיינו, תוך התמודדות עם האתגרים הנקרים בדרכנו, הן בשגרה והן בעתות מצוקה ומשבר, הוא היאחזות בעוגנים חיוביים.

אחת ממטרות תהליך הליווי האישי באימון NLP, הוא עיגון שבא לידי ביטוי ב-3 אופנים:

  1. חיזוק עוגנים חיוביים
  2. שחרור עוגנים שליליים
  3. יצירת עוגנים חיוביים חדשים נוספים
צילום: ים שירה אלחמיאס

לסיכום 

באמצעות תהליכי העיגון באימון NLP, המתאמן מצליח להחליף רגש שלילי  ברגש רצוי – מיטיב ומקדם; לשמור על המוטיבציה  שלו, גם בתקופות קשות ומאתגרות ובנוסף, לשמור  על מוטיבציה פנימית, לחזק את עצמו מבפנים בתחושות חיוביות, ללא קשר למתרחש סביבו.

הודות לכך, הוא מצליח לצלוח את המצבים/התקופה המאתגרים מחד ולהפוך לחסין יותר ויותר בפני האתגרים הבאים, הגדולים יותר, שבדרך. 

כך אנו, בני האדם, מצליחים להגביר חוסן נפשי; כך אנו, בני האדם, מצליחים לעשות קפיצות - קטנות כגדולות במסלול חיינו; כך אנו, בני האדם, מצליחים לייצר, במו ידינו, את המקפצות הרצויות במסלול חיינו. אותן מקפצות, שלמעשה מעידות על תהליך התפתחות אישי מתמיד ומאוזן, המזין מחד ושומר על איזון גוף-נפש-רוח כאחד מאידך.