בגיל 40 תכננתי לצאת לטרק מיוחד שחלמתי לעשות אותו המון שנים. התאמנתי, שיפרתי את הכושר הגופני, קניתי את כל הציוד שהיה דרוש, למדתי את המסלול ותכננתי הכל לפרטי פרטים, אבל אז, רגע לפני שהתאריך המתוכנן הגיע, הכל השתבש. אירוע בריאותי חייב אותי לעצור, לטפל בעצמי, להוריד הילוך (וכאחת שרגילה להיות בהילוך 4, לרדת להילוך ראשון לתקופה לא קצרה זה בהחלט מאתגר) לאפשר לעצמי לקבל עזרה מאחרים ולחשב מסלול מחדש.

כן. משברים הם חלק מחיינו. הם לא מגיעים 'בהזמנה' ולכל אחד מאתנו דרך שונה להתמודד איתם. יש שיקרסו ממשבר ויש שייצאו ממנו מחוזקים, אבל כדי שנצליח לצאת מהמשבר מחוזקים, חשוב שנבין מה קורה לנו בזמן משבר ואיך אנחנו יכולים לנהל אותו.

מהם האירועים שמביאים אותנו להתמודדות עם משברים?

‘אני במשבר ולא מסוגלת להתמודד עכשיו עם כלום!’ כמה פעמים שמעתם את המשפט הזה מחברה קרובה, בן או בת הזוג שלכם, קרוב משפחה? תסכול עמוק והרגשה שהכל סוגר עלינו ושום דבר ממה שהיה מוכר ובטוח כבר לא מגן עלינו. לפעמים אפילו נחווה פחד משתק ממה יהיה בעתיד ואיך נצליח לצאת מהמצב הזה שמציף אותנו עכשיו.

החיים של כולנו רצופים אירועים שחלקם מתוכננים וחלקם מגיעים אלינו בהפתעה. משברים בחיים לא מגיעים כשאנחנו מוכנים, כשיש לנו זמן להתמודד איתם והם גם לא בדיוק חלק מרשימת התוכניות שלנו לאותה תקופה.

משברים יכולים להופיע בכל מיני תחומים:

החל ממשבר בזוגיות ואפילו גירושין, משבר בעבודה והחלטה לשנות מקצוע או מקום עבודה, משבר בריאותי שמכריח אותנו לעצור ולטפל בעצמנו או במי מקרובינו שחלה, משבר כלכלי שמשנה את המצב בבית ומחייב היערכות חדשה ועד למשבר הכרוך חלילה באובדן חיים של אדם קרוב לנו.

היכולת שלנו להתמודד עם משברים טמונה בהבנה שמשברים הם חלק טבעי ממהלך חיינו ולא תמיד יש ביכולתנו למנוע אותם. הבנה זו היא המאפשרת לנו לגייס כלים להתמודדות עם המשבר.

התמודדות עם מצבי משבר כחלק מהחיים

הבסיס החשוב ביותר להתמודדות עם משבר היא היכולת שלנו לתמרן לא רק במקומות המתוכננים ובאזורי הנוחות שלנו, אלא ללמוד להתמודד עם חוסר וודאות, פחד, חרדה, רגשות שליליים ולחץ.

אם נסכים להבין שלא על הכל יש לנו שליטה בחיים, אם נקבל את העובדה שמהלך חיינו מושפע גם מהחלטות ומעשים שלנו וגם מגורמים סביבנו שאין לנו שליטה עליהם - יהיה לנו קל יותר להתנהל בתוך מצבי המשבר שמגיעים לתוך חיינו.

במהלך חיינו אנחנו מגיעים להרבה צמתים שמזמנים לנו נקודות החלטה והכרעה. גם התמודדות עם משבר היא צומת והיא מחייבת אותנו לבחור את הדרך שבה נפעל כדי לעזור לעצמנו ולסביבתנו הקרובה להתמודד.

אבי הלוגותרפיה, הפסיכואנליטיקאי המוכר ויקטור פרנקל, כתב בספרו 'האדם מחפש משמעות': 'הכל יכול להילקח מאדם אלא דבר אחד: אחרון החירויות האנושיות – לבחור בגישה של אדם בכל מערכת נסיבות נתונה, לבחור בדרך משלו'. כלומר, לא משנה מהן הנסיבות בהן אנחנו נמצאים, איזה אירוע הגיע לפתחנו, איזה משבר 'נחת' עלינו, אנחנו אלו השולטים בבחירה כיצד לנהוג באותו הרגע.

אם נבין שמשברים הם חלק מחיינו, נוכל לגייס בשעת משבר כוחות וכלים כדי להתמודד איתם ואז, ההתמודדות תהפוך להיות חלק מהיכולות שלנו וכח משמעותי בנו.

מה בעצם עובר עלינו בזמן משבר?

הדרך להתמודד עם המשבר מתחילה, בראש ובראשונה, מהבנת התהליך אותו אנו חווים והדרך שאותה עלינו לעבור. כל משבר בהכרח מזיז אותנו מנקודה בה היינו בסיטואציה מוכרת למקום חדש ובלתי ידוע, משיגרה מוכרת וביטחון אל תוך חוסר וודאות. המעבר למצב של חוסר וודאות מיד מציף אצלנו שאלות כמו: מה יהיה? איך נתמודד? איך נצלח את התקופה הקרובה? התגובה הראשונה של אנשים במצבי אי וודאות היא קושי בקבלת החלטות, בלבול, דכדוך ותחושת ערעור היסודות. בהתמודדות עם משברים בחיים אנו חווים לעיתים תחושות דומות לאלו של תהליך אבל, כפי שהגדירה אותן הפסיכיאטרית אליזבת קובלר רוס:

הכחשה - לא יכול להיות שזה באמת קורה! (רצון להתעורר בבוקר ולגלות שזה היה רק חלום רע)

כעס - למה זה קורה דווקא לי או ליקרים לי?

מיקוח - מה הייתי יכול לעשות אחרת כדי שזה לא יקרה?

דיכאון - עצב עמוק ודכדוך על המצב

קבלה - השלמה, תחילתה של הדרך ליציאה מהמשבר

אם נאפשר לעצמנו קודם כל לקבל שזה חלק מהתהליך (קבלת התחושות והבנה שהן חלק, עוזרת להתמודד איתן) השלב הבא יהיה למצוא את הכלים שיעזרו לנו להתמודד ולצאת מהמשבר.

כמעט כל משבר שאנחנו חווים מייצר אצלנו איזשהו אובדן (גם אם לא מדובר באובדן חיים): אובדן של מקום מוכר ובטוח, אובדן שליטה על חיינו, אובדן קשר שהיה חשוב ומשמעותי עבורנו, אובדן בריאות וחוויה של בגידה של הגוף, אובדן ביטחון כלכלי ועוד.

כשאנחנו נמצאים בתחושת אובדן, כל שלבי האבל יכולים להופיע והם חלק מתהליך ההתמודדות שלנו עם מה שאיבדנו ועם ההסכמה לזוז קדימה למקום חדש. לכן, כחלק מההתמודדות עם משבר, חשוב לתת מקום לתחושות של כעס, עצב, הכחשה, דכדוך, בלבול וחשוב לדעת שהמקום של הקבלה, שהוא תחילתו של שלב היציאה מהמשבר, יכול להגיע רק אחרי שנאפשר לעצמנו או לאדם שחווה את המשבר להיות עם התחושות הללו.

אלו כלים נוכל לגייס לעזרתנו כדי לצאת מהמשבר?

הידיעה שכולנו נחווה משברים כאלו או אחרים במהלך חיינו לא הופכת אותם לקלים להתמודדות. הבשורה הטובה היא שלכולנו יש כלים להתמודד עם משברים ואתגרים בחיים. לפעמים, אלו כלים שמוכרים לנו ושנחשפנו אליהם דרך התמודדויות 'קלות' שעברנו ולפעמים, הם עדיין לא מוכרים לגמרי ונגלה אותם תוך כדי התמודדות עם המשבר.

מניסיון חיי, בהם חוויתי משברים של אובדן ושל שינויים משמעותיים בחיים, אני מציעה את הכלים הבאים שיכולים לעזור להתמודדות בשעת משבר:

1. למה אני?

להסכים לשאול את השאלות הקשורות לתהליך האבל, גם אם לא בהכרח לקבל או לתת להן תשובה.

2. להבין את שלבי התהליך

להכיר בתחושות שעשויות להתלוות לתהליך משברי ולהסכים לחוות אותן. הן חלק מהדרך שעלינו לעבור.

3. מיהם מעגלי התמיכה שלי?

למצוא את מעגלי הכוח שיכולים לתמוך בי בתקופת המשבר - משפחה, חברים, גורמי מקצוע, קהילה. אם אין מעגלי תמיכה שיכולים לסייע לי, לייצר אותם, לפנות לאנשי מקצוע, להיעזר בגורמי תמיכה מהקהילה. להסכים לקבל עזרה!

4. מה טוב בזה? אלו פרופורציות אפשר לקבל לחיים מתוך המשבר?

הבנת הכאן ועכשיו של חיינו. הידיעה שבכל רגע יכול לקרות משהו לא מתוכנן ולכן כדאי לחיות את הכאן ועכשיו במלואם.

5. יכולת הבחירה

תמיד ניתן לבחור איך להתייחס למצב שנקלענו אליו, לבחור את הצעדים שנעשה כדי להתקדם, לבחור את האנשים שילוו אותנו במקום הזה, לבחור את הקצב שנכון לנו ולבחור את הדרך המתאימה לנו ביותר.

6. למצוא את המשמעות

למצוא מה ה'למה' שלי שאתו אני מתקדם או מתקדמת קדימה מתוך המשבר. להסכים לשאול את עצמי מהי המשמעות של המשבר בחיי? מה הוא בא לסמן לי? מה תפקידו? לפעמים, שאלת המשמעות יכולה להישאל ולקבל מענה רק בשלב מאוחר יותר, בפרספקטיבת זמן רחוקה יותר. אולם לעתים, גם בשעת המשבר עצמו, במצב שמחייב עצירה מלאה של החיים אנו יכולים לשאול את עצמנו מדוע נדרשנו לעצירה הזו? מה היא מאפשרת לנו? מה היא יכולה לייצר חדש עבורנו?

לרוב יהיה קשה לחזות איך ננהג בשעת קושי ומשבר. התמודדות בשעת משבר היא מבחן לכוחות הפנימיים שלנו וכמו כל מבחן, תוצאותיו יתבררו לנו רק כשנעבור אותו. יחד עם זאת, היכרות עם שלבי התהליך יכולה לצמצם חלק מתחושות אי הוודאות והבלבול שמהוות חלק מכל תהליך של משבר ולעזור לנו להתמודד בצורה טובה יותר.

לכל אחד דרכי התמודדות שונות עם משבר

חלק מהאנשים שחווים משבר 'ייעלמו מהשטח לזמן מה', לא ישתפו חברים ובני משפחה במה שעובר עליהם, ינסו להתמודד לבד או להדחיק ורק כאשר יכלו כל הקיצין, הם יבקשו עזרה. אצל אנשים כאלו המשבר נתפס כחולשה, ורובנו לא אוהבים לחשוף את חולשותינו ברבים. אחרים, יפרסמו מעל כל במה על המשבר שפוקד אותם, ישתפו בתחושות, ברגשות, בקושי וברגעי הצלחה קטנים וגדולים. אלה האנשים שמתייחסים למשבר כאל אתגר שיש לצלוח ולהתגבר עליו והשיתוף הוא אחת מדרכי ההתמודדות שלהם. התמיכה והאמפתיה שהם מקבלים מסייעים להם בהתמודדות הרגשית עם המשבר.

יש כאלו שישתפו רק מעגלים קרובים אליהם ויבקשו את עזרתם. אנשים אלו רואים במשבר אתגר אישי שהם מוכנים לחלוק עם אנשים קרובים, אך לא מוצאים צורך או סיבה לשתף את כל הסביבה, מה גם שסביר להניח שהעזרה תגיע בעיקר מהקרובים להם.

לכל אדם מתאימה דרך התמודדות אחרת והיכולת שלנו להתגבר על המשבר טמונה בבחירה נכונה ומתאימה לנו של דרך ההתמודדות עם המשבר. אנחנו אנשים שונים וחשוב שניזהר מלחקות התנהגות של מישהו שראינו או שמענו, אלא נבחר את הדרך הנכונה ביותר עבורנו.

לסיכום

משברים הם חלק בלתי נפרד מחיינו. לכל אחד מאתנו דרך שונה המתאימה לו להתמודד איתם. אם נבין את השלבים שיש לעבור ונגייס את הכוחות והכלים שיש לנו כדי לצלוח אותם, נוכל בכל נקודת זמן לבחור את הדרך הנכונה לנו ולהתגבר על המשבר.