תומס קרלייל אמר: 'אדם בלי מטרה הוא כמו ספינה בלי הגה כיוון'. כדי להתקדם ולהגיע לאנשהו, אדם חייב לדעת לאן הוא הולך.

כולנו רוצים להשיג מטרות בתחומים שונים: זוגיות, משפחה, התפתחות אישית, קריירה, אבל מתי בפעם האחרונה עצרתם לרגע לחשוב ולשאול את עצמכם מה אתם רוצים בחיים? מהן המטרות שלכם? מה חשוב לכם ומה יגרום לכם לאושר ולתחושת הצלחה?

עבור רוב האנשים התשובות לשאלות אלו אינן ברורות מפני שהם אינם טורחים לחשוב עליהן. רוב האנשים מתמקדים יותר במה שאינם רוצים בחייהם מאשר במה שהם רוצים להשיג. רוב האנשים לא מציבים מטרות ויעדים מוגדרים כהלכה, אלא יותר רצונות ושאיפות ומהסיבה הזו המטרות שלהם לא עובדות. הצבת מטרות היא כלי משמעותי וחשוב על מנת להגיע להגשמה. על מנת להשיג את המטרות שלנו ולחיות את החיים שאנו רוצים, אנו חייבים קודם כל שיהיו לנו מטרות ברורות לחיים, וזאת כדי שנוכל לקדם אותן. 

במאמר זה אבחן את הדרכים לקביעת מטרות ולהשגתן ואשתף בטיפים חשובים.

קביעת מטרות – הכלי הראשון ליצירת שינוי משמעותי

כשאנחנו מציבים יעדים, אנחנו למעשה יוצרים מעין מפת דרכים להצלחה ומגדירים את הדרך שלנו. רשימת מטרות היא משימה פשוטה אבל בעלת משמעות והשפעה אדירה על ההצלחה שלנו. היא עוזרת לנו לתכנן את החיים ולהתמקד בתוצאות שאנו רוצים להשיג ובעיקר, היא משדרת שאנחנו רציניים בנוגע לחיים ולעתיד שלנו.

הצבת מטרות נותנת לנו כיוון ומטרה. היא מאפשרת לנו למקד את האנרגיה שלנו בדברים החשובים באמת ולשמור על מוטיבציה גם כשאנחנו מתמודדים עם אתגרים. מטרות מסייעות לנו גם למדוד את ההתקדמות ולעקוב אחרי הגשמת החלומות שלנו.

שימת מטרות היא כלי טכני המסייע לנו לעשות סדר ולמקד את עצמנו בדרך ליעד. זהו שלב קריטי לעיצוב ההצלחה שלנו ולא ניתן לדלג עליו. אין זה משנה כמה אתם חושבים שאתם כבר יודעים מהן המטרות שלכם – כדי להצליח בחיים אנחנו חייבים שיהיו לנו מטרות כתובות, ברורות ומנוסחות היטב.

איך להציב מטרות – מדריך בחמישה שלבים

אז איך עושים את זה? איך נציב לעצמנו מטרות כדי להתחיל ולפעול להגשמתן? 

1. הגדרת סדרי עדיפויות 

שאלו את עצמכם מה חשוב לכם ומה פחות? בחרו את סדרי העדיפויות שלכם בחיים. זו תהיה מפת הדרכים שלכם והיא שתנחה אתכם בקבלת ההחלטות על מה לשים את הפוקוס והדגש. סדרי עדיפויות מכוונים אותנו לעשות קודם את מה שחשוב לנו ביותר.

2. הגדרת מטרות ספציפיות ומפורטות

מטרה כמו 'לרדת במשקל' היא מאוד עמומה – כמה לרדת? עד מתי? באיזה אופן? הגדירו מטרות מפורטות, מדידות וברורות כמה שיותר כדי להבין לאן אתם רוצים להגיע. בנוסף, הגדרה ברורה של המטרה עוזרת לנו לדעת מתי הגענו ליעד.

ברגע שאנו מבינים את הצורך האמיתי שעומד מאחורי השגת המטרה ושלמענו אנו פועלים, אולי נגלה שיש דרכים אחרות ויעילות יותר למלא אחר אותו צורך, ושהשגת היעד כלל אינה רלוונטית.

חשוב מאוד: נסחו את המטרה באופן חיובי. תת המודע שלנו לא מבין שלילה וכשאנחנו אומרים מה אנו לא רוצים, תת המודע משמיט את ה'לא'.

דבר נוסף והכי חשוב בנושא הגדרת המטרות הוא להעז לחלום! 

3. בדיקה: האם המטרה שהגדרנו אכן ריאלית? 

אחרי שהגדרתם את המטרות שלכם חישבו - האם אפשרי להגשים אותן? לדוגמה, לרדת 30 קילוגרמים בחודש זו מטרה לא ריאלית. חשוב להגדיר מטרות מציאותיות שלא יגרמו לכם להרים ידיים ולהתייאש.

4. בניית תכנית 

תכנית תעזור לכם ביישום המטרות שלכם. הגדירו זמנים לכל מטרה שבחרתם, חלקו אותה למטרות משנה קטנות שיהיו הדרך להגשמת המטרה. יעד צריך להיות תחום בזמן, כולל לוח זמנים להשגת מטרות המשנה שלנו.

5. מעקב ובקרה

בדקו פעם בחודש האם פעלתם לפי התוכנית שלכם? האם ביצעתם את משימות המשנה לעבר הגשמת המטרה? בכל פעם שאנו מסמנים 'בוצע' על מטרה שהשלמנו, מתעוררת בנו תחושת סיפוק ורצון להמשיך הלאה למימוש המטרות הבאות שלנו. בנוסף, אפשר ללמוד המון מלחקור את העבר ולקבל תובנות כיצד לפעול בעתיד.

טיפים ועצות נוספות

1. דעו את ה'למה'

חשבו למה אתם רוצים להגשים את המטרות הללו, מהם הרווחים שיהיו לכם אם תשיגו את המטרות שלכם, ומהם ההפסדים אם תוותרו עליהן. כתבו את ה'למה' שלכם והשתמשו בו כהשראה וכמנוע לעשייה.

2. הקיפו את עצמכם בסביבה תומכת

הקיפו את עצמכם בחברים, בני זוג ומשפחה שיפרגנו, יתמכו ויהיו שם בשבילכם כדי לעודד ולסייע לכם בהגשמת חלומותיכם.

3. שמרו על חיוביות

אחד הסודות להצלחה הוא להאמין בעצמכם ולשמור על חיוביות לגבי עצמכם, בכדי לחזק ולהעצים את תחושת המסוגלות העצמית והערך. הבנת התכלית של המטרה היא זו שמייצרת את המוטיבציה, התשוקה וההתלהבות. כשאנחנו מבינים מה נרוויח כשנגיע ליעד, ולעומת זאת מה נפסיד אם לא נגיע, אנחנו מתמלאים באנרגיה ונחישות לעשות את מה שדרוש לצורך השגת המטרה.

4. חגגו את ההצלחות שלכם

הצלחתם להשיג מטרה או מטרת משנה בדרך להשגת היעד? חגגו את זה וציינו את המאורע. פוקוס על הצלחות קטנות וגדולות נותן לנו טעם של עוד.

5. לימדו מכישלונות

לפעמים נצליח ולפעמים נלמד. כישלון גם הוא חלק מהחיים. הסתכלו על כישלונות כדבר טבעי ומלמד שלא מעיד עלינו או על הערך העצמי שלנו והפיקו ממנו לקחים לעתיד.

הסיפור האישי שלי

את תאונת הדרכים ששינתה את חיי עברתי בגיל 21. אושפזתי במחלקת טיפול נמרץ במצב קריטי ואחרי שבועיים, שבהם הרופאים ניסו להציל לי את הרגל, נאלצתי לחתום על טופס קטיעה כשאני תלוי בין חיים ומוות, ולהתחיל חיים חדשים ללא רגל.

עוד בתקופת האשפוז, לאחר הקטיעה במחלקה האורטופדית, הבנתי שאצטרך להמשיך הלאה וללמוד לחיות עם הקטיעה ושבעצם אין לי ברירה אחרת. לאחר שסיימתי את תקופת השיקום בביה"ח 'תל השומר' הצבתי לעצמי יעדים כשהמטרה שלי הייתה אחת: להמשיך הלאה, לא לוותר לעצמי ולחזור לחיים רגילים הכי מהר שאני יכול.

שנה בדיוק אחרי התאונה, חזרתי ללימודים והמשכתי מהמקום בו הפסקתי. הצבתי לעצמי מטרה נוספת: לחזור לתחביבים שהיו לי לפני הקטיעה– צלילה, רכיבה על אופניים וטיולים בארץ ואכן חזרתי לעשות את כל אלו. היום אני מדריך צלילה, רוכב על אופניים רגילים ומטייל בארץ בכל רגע פנוי שיש לי.

גם כאשר נולד בני הבכור, והבנתי שיש דברים שלא אוכל לעשות, כמו להרים אותו ולסחוב אותו ממקום למקום, או לטייל אתו עם עגלה, עדיין החלטתי והצבתי לעצמי מטרה ברורה: להיות אבא 'רגיל' - כזה שעושה דברים עם הילדים ואוסף איתם חוויות.

להיכשל זו לא אופציה עבורי, ולכן אני מציב לעצמי מטרות ויעדים. גם כאשר אני נכשל, אני תמיד קם וממשיך מהיכן שהפסקתי. למדתי שאני יכול, ושהמגבלה היחידה היא אצלי בראש, וכל מה שאחליט שאני עושה ומסוגל, אני אצליח לעשות אותו. כך אני מרגיש ומאמין מאז, וכך אני גם חי את חיי. 

בהרצאה שלי 'לא קם על רגל שמאל' אני משתף ומספר על הדרך שעברתי מאז הקטיעה ועל המסע שלי עם עצמי. מסע של הסתגלות למצב פיזי חדש, ובמקביל הצבת יעדים לעצמי. כחלק מה'אני מאמין' והמסע שלי עם עצמי אני גם פעיל בעמותת 'הצעד הבא', הבית של הקטועים בארץ ותומך ומלווה קטועים חדשים בתהליך של התמודדות עם הקטיעה וכל מה שכרוך בכך. אני מתנדב בקהילה, מעביר את ההרצאה שלי בבתי ספר ומשתתף בתוכנית ההסברה של החברה למתנסי"ם בנושא של אנשים עם מגבלה וקידום שילובם בקהילה.

באתר שלי 'לא קם על רגל שמאל', אני משתף חוויות מחיי ומהפעילויות שאני לוקח בהן חלק, על מנת להשפיע ולתת תקווה קודם כל לאנשים שעוברים את התהליך שאני עברתי ובנוסף לחנך את הדור הבא שלנו שאנשים עם מגבלה הם שווים.

לסיכום זכרו

'מסע של אלף מיילים מתחיל בצעד אחד' (לאו טסו). אחד האתגרים הקשים בעבודה עם רשימת מטרות הוא לזכור להתעדכן בה באופן שוטף. רבים מהאנשים שכותבים רשימת מטרות נוטים לשכוח ממנה בתוך שבוע, מפני שמהר מאוד הם חוזרים לשגרה היומיומית ושוכחים להתעדכן בה. לכן, חשוב לוודא שהרשימה שלכם נמצאת במקום שיהיה לכם נוח לצפות ולהתעדכן בה לעיתים קרובות.

דרך טובה נוספת לתזכר אותנו במטרות שלנו היא לתלות תמונות במקום בולט בבית על מנת שיזכירו לנו אותן, כך שנוכל לראות אותן מדי יום ולמקד את עצמנו בעשייה לקידום מטרות אלו. לא חייבת להיות לכם ברשימת המטרות פעולה ישירה לקידום המטרה. לרוב, הצעד הראשון צריך להיות דווקא פעולה תומכת כמו צבירת ידע, ייעוץ או הסרת אמונות מגבילות.

בשורה התחתונה, לא משנה מה תעשו, העיקר להתחיל לעשות בלי לדחות, כי לרוב הבעיה אינה חוסר ידע, אלא חוסר פעולה. בסופו של דבר לא משנה כמה תשקיעו בתוכנית, היא תמיד תהיה נתונה לשינויים ואף פעם לא תהיה מושלמת – תמיד יהיה מה לשפר תוך כדי תנועה ותמיד תישאר מידה של חוסר ודאות והדרך הטובה ביותר להילחם בזה היא להתחיל לפעול.