'אתה תמיד הרבה יותר ממה שאתה חושב'. זוהי הנחת יסוד שלקוחה מעולם ה- NLP. 

לצערנו, במציאות, הנחת היסוד הזו נבחנת רק בעתות משבר; ישנם אנשים שמגלים חוסן נפשי ואפילו פורצים גבולות חדשים כתוצאה ממשבר שאליו הם נקלעו וישנם אחרים ששוקעים. 

מהי אותה יכולת ואותו חוסן נפשי שקיימים בבני אדם ומאפשרים להם לצאת ממשברים וכיצד ניתן לחזק את היכולת הזו?

מאמר זה ינסה לענות על השאלה הזו. הוא מבוסס על הניסיון האישי שלי ועל ההתמודדות עם משבר כלכלי אליו נקלעתי בעקבות קריסת עסק שניהלתי בעבר, ועל הידע שרכשתי כמטפל וכמורה בשיטת ה- NLP שמסייע לאנשים להתמודד עם משברים עסקיים ואישיים.

חוסן נפשי וטיפוח חוזקות

חוסן נפשי אינו איכות קבועה. זהו סט של מיומנויות ותכונות שכל אדם יכול לטפח ולפתח אותן. חוסן נפשי כרוך בחידוד גמישות קוגניטיבית, ויסות רגשי ומינוף תמיכה חברתית. כל אלה תורמים ליכולת להתמודד עם משברים.

אנשים עם חוסן נפשי גבוה, נוטים לראות במשברים הזדמנויות לצמיחה ולא מכשולים בלתי עבירים. הם יודעים לנסח מחדש חוויות שליליות, מה שמאפשר להם למצוא משמעות חדשה ולהחליף את המשבר בהזדמנות ולתרגמה למטרה חדשה.

מרכיבי החוסן הנפשי

חוסן נפשי מורכב ממספר אלמנטים:

1. גמישות קוגניטיבית: מושג זה מתייחס ליכולת לשנות את תהליכי החשיבה ואת נקודות המבט שלנו כאשר אנו מתמודדים עם מידע או עם אתגרים חדשים. המשמעות בפועל היא להיות פתוחים לנקודות מבט אחרות, להיפתח לאפשרויות חדשות ולהתאים את החשיבה שלנו לדרישות המצב החדש. גמישות קוגניטיבית מאפשרת לנו לנסח מחדש חוויות שליליות וכישלונות כהתנסויות חדשות ומאתגרות. במקום להתעכב על מה שהשתבש, אנחנו יכולים להתמקד במה שאנחנו יכולים ללמוד מהמצב ואיך אנחנו יכולים לצמוח כתוצאה מכך. מיומנות זו מאפשרת לנו לראות אתגרים כהזדמנויות להתפתחות אישית ולא כמכשולים בלתי עבירים.

2. ויסות רגשי: כאן מדובר ביכולת לנהל ולשלוט בתגובות הרגשיות שלנו, במיוחד בזמנים של לחץ ומצוקה. אנשים גמישים מזהים את רגשותיהם מבלי לאפשר לרגשות להשתלט על ההחלטות ועל הפעולות שלהם. כאשר אנו מתמודדים עם משבר, ויסות רגשי מאפשר לנו להכיר ברגשות הפחד, העצב או הכעס שלנו, יחד עם יכולת לשמור על תחושת שליטה. על ידי כך, אנו יכולים להימנע מתגובות אימפולסיביות שעלולות להחמיר את המצב. במקום זאת, אנו יכולים לתעל את הרגשות שלנו לפעולות בונות ולפתרון בעיות, מה שתורם ליכולת שלנו לעמוד ולהתקדם.

3. תמיכה חברתית: אנשים הם יצורים חברתיים, ותמיכה חברתית היא אבן יסוד בחוסן הנפשי. פיתוח רשת תומכת של חברים, משפחה, מנטורים וחברי קהילה מספק רשת ביטחון בזמנים קשים. שיתוף האתגרים שלנו עם אחרים לא רק מקל על נטל רגשי, אלא גם מציע נקודות מבט מגוונות ופתרונות פוטנציאליים מצד רשת התמיכה. באמצעות שיחות משמעותיות, אנו מקבלים תובנות חדשות מנקודת מבט אחרת, ותחושת ביטחון שאנחנו לא לבד במאבקים שלנו. בנוסף, להיות חלק מקהילה תומכת מטפח תחושת שייכות, שהיא חיונית לשמירה על רווחתנו הנפשית והרגשית. כאשר אנו מסוגלים להישען על אחרים לעידוד והכוונה, אנו משפרים את יכולתנו לעמוד לאחר מצוקה.

איך מפתחים את החוסן הנפשי

לפני הכל חשוב להבין, שהחוסן הנפשי הוא 'שריר' שנבנה באימון מתמיד וכי יש לשקוד עליו דווקא באופן קבוע גם כשטוב לנו, כדי שיעמוד לרשותנו בעת צרה. פיתוח החוסן הנפשי יעשה באמצעות פיתוח רכיביו השונים:

את הגמישות הקוגניטיבית נוכל לטפח על ידי התרגולים הבאים:

לעצור מידי פעם להתבוננות פנימית. אפשר לעשות זאת על ידי תרגול מדיטציה או בהתבוננות על המחשבות מעמדה של צופה לא מעורב. בדרך כלל, בחיי היום יום, אנחנו מזדהים עם המחשבה שלנו, אלא שאפשר גם לבחון את המחשבות מנקודות מבט נוספות: של צופה ניטראלי או מעמדה של מישהו אחר כמו למשל של אדם שאנחנו מעריכים שיודע להתמודד עם מצבים מהסוג הזה. אנחנו יכולים לשאול את עצמנו: 'מה הוא היה עושה בסיטואציה כזו?'

כמו כן, אנחנו צריכים להיות מודעים למחשבות שלנו ולשאול את עצמנו: 'כיצד המחשבה הזו משפיעה על הרגשות שלי?'

מודעות זו יכולה לעזור לזהות מתי אנחנו 'תקועים' בדפוסי חשיבה מקובעים.

כדאי לתרגל זאת באופן קבוע גם על ידי בחינת אזורי נוחות: החליפו את המקום בו אתם יושבים בדרך כלל במפגשי חברה או נטוורקינג. הציגו את עצמכם בדרכים חדשות. סעו למקום מוכר בדרכים חדשות ומצאו עוד דרכים לאתגר את החשיבה שלכם.

כדי לפתח את הויסות הרגשי:

שימו לב לרגשות שלכם ללא שיפוטיות. במקום להילחם ברגש לא נעים שממילא רק מחזק אותו, זהו את הרגש וקבלו אותו במלואו על ידי כך שתאמרו לעצמכם: 'עכשיו אני מרגיש XXX וזה בסדר להרגיש ככה עד שזה יעבור'.

בנוסף, תרגלו נשימה עמוקה וטכניקות הרפיה: ניתן לתרגל שאיפה עמוק ותוך כדי נשיפה לדמיין שיחד עם הנשיפה נושפים את הרגש הלא רצוי החוצה.

בנוסף, עסקו בחמלה עצמית: התייחסו לעצמכם באדיבות ובהבנה. כאשר אתם עושים טעות או מתמודדים עם אתגר, הגיבו לעצמכם כפי שהייתם מגיבים לחבר טוב במצב דומה.

בניית רשת כח באמצעות תמיכה חברתית:

טפחו מערכות יחסים קיימות: צרו קשר עם חברים, בני משפחה ועמיתים לעבודה באופן קבוע. השתתפו בשיחות משמעותיות, התאמנו בלשתף את מחשבותיכם ורגשותיכם עם רשת התמיכה שלכם והציעו את תמיכתכם לאחרים.

שימו לב: עסקו פחות ביעוץ בעיקר במקומות שלא ביקשו מכם את זה במפורש. התמקדו בעיקר בהקשבה לרגשות שותפי השיח שלכם ובהכלה של רגשות אלו.

הצטרפו לקבוצות עניין ולקבוצות נטוורקינג עסקיות: השתתפו במועדונים, ארגונים או קהילות מקוונות שתואמים את תחומי העניין שלך. השתתפות זו תוכל לעזור לכם להתחבר לאנשים בעלי דעות דומות שיכולים לספק נקודות מבט ותמיכה יקרות ערך.

וחשוב לא פחות: אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית. כשאדם מתמודד עם אתגרים משמעותיים, לעיתים הדרכה ממטפל, יועץ או מאמן היא הדבר הנכון. אנשי מקצוע אלה יכולים להציע מרחב בטוח לדון בחששות ולספק הדרכה של מומחה.

זכרו, טיפוח אלמנטים אלה דורש זמן ומאמץ עקבי. התחילו בקטן, ושלבו בהדרגה את התרגולים האלה בחיי היומיום שלכם. עם הזמן, תתפתח אצלכם גמישות קוגניטיבית גדולה יותר, ויסות רגשי ורשת תמיכה חזקה יותר, ואלה יעצימו אתכם בימים טובים ויתמכו ביכולת ההתאוששות בעת משבר.

לסיכום

משברים ותקופות מאתגרות הם חלק בלתי נפרד מהחיים. לאנשים יש יכולת להתאושש ואף לצמוח ממשבר. ההבדל בין אלה שבאמת קמים ממשברים ואלה שלא, נעוץ בטיפוח החוסן הנפשי שמורכב מגמישות קוגניטיבית, ויסות רגשי ותמיכה חברתית. הפוטנציאל לשלושת האיכויות האלה קיים אצל כל אחד ואחת מאתנו ויש לטפח אותם כמו שריר כדי שיהיו זמינים לנו בכל עת.