ליווי אישי היה מאז ומעולם תהליך מקדם, כל עוד היה אדם שהגיע לצומת דרכים בחייו ולא ידע לאן לפנות, ובמקביל מצא אדם אחר, בעל מקצוע היכול ללוות אותו באותו זמן מסוים בחייו, ונוצר ביניהם אמון הדדי. לפני שנים אמר לי אחד מלקוחותיי ‘תודה שמצאתי אותך בשלב זה בחיי. עזרת לי להבין מה אני רוצה ואיך אפשר להגיע לחלום שלי’. מדובר באדם כמוני כמוכם שהרגיש תקוע ולא הצליח להבין מה הוא עושה לא נכון. הוא ממש התאהב בתהליך והצליח ‘לשבור את תקרת הזכוכית’ של עצמו. הוא היה שכיר בחברה למסחר וכיום הוא עצמאי מצליח שעוסק בתחום שהוא אוהב.

את דרכי כמאמן אישי ועסקי התחלתי לפני כ- 20 שנים ומאז המשכתי ללמוד, להתפתח ובמקביל להדריך וללוות אנשים. בעיניי, תהליך האימון האישי, ההדרכה והליווי הוא תהליך מרתק. הזכות להכיר אדם כלשהו, אישה או גבר, בנקודת זמן בחייהם בה הם מתלבטים, שואלים עצמם שאלות, וללכת איתם כברת דרך מעצימה ומקדמת, היא זכות גדולה.

איך זה עובד? 

זו בדרך כלל השאלה הראשונה שאני נשאל.

הפגישה הראשונה היא בדרך כלל פגישת היכרות ותיאום ציפיות. מהצד שלי, מחויבות לתהליך ושקיפות ומצד הלקוח – הגדרת מטרות להשגה, מחויבות לתהליך ונכונות לשתף בקשיים. חשוב להבין כי זה תהליך. ככזה, לוקח זמן להיכנס אליו ובטח לעשות שינויים בחיים באמצעותו, אם זה בתפיסות החיים, לפעמים הרגלים, וכמעט תמיד, יציאה מאזורי הנוחות כדי להתקדם. מכאן בהתאם לזמן וליכולת הכספית (וכמובן הרצון לעבוד), אנחנו בונים תוכנית פגישות.     

יצא לי ללוות אנשים שכירים ששאלו עצמם ‘מה אני רוצה לעשות’, או ‘איך אני יכול  להתקדם בעבודה שלי’. יצא לי ללוות עצמאים שמרגישים כי הם (וגם העסקים שלהם) תקועים על אף שרוצים לגדול ולהתפתח. במקרים הללו, אני משתף תחום מומחיות נוסף שלי, זוגיות/משפחה, שעלולים להיפגע ככל שהעסק גדל, אלא אם עושים זאת נכון, ככל שאפשר.

לאחר שיחת ההיכרות וההבנה הראשונית מה האדם מחפש ורוצה, אנחנו מתחילים ‘לפרק’ את מה שיש: מקצוע, תחביבים, איכויות אישיות, רצונות, ערכים ועוד. אנחנו עושים זאת כדי להבין מה זורם ועובד, והיכן יש קונפליקטים.

כדי שנמחיש את כוונתי, אשתף אתכם בדוגמה מעט קיצונית: אדם אשר רוצה להיות שודד אבל יש לו ערך יסוד של אמת, יושר. הרי ברור שלא יוכל לממש את חלומו כיוון שערכיו יחסמו אותו. מכאן ניתן להבין שאנו צריכים להכיר את עצמנו לעומק ולהבין האם יש חסמים ערכיים לרצונות שלנו, או אולי חוסר אמונה בעצמנו.

לפני מספר שנים הגיע אלי לקוח שאמר שהוא יודע שהוא טוב בעבודתו ופעמיים אף הציעו לו להתקדם לדרגת ניהול, אך הוא סירב. לאחר תשאול ושיח הבנו שגדל בבית בו אבא שלו נהג לומר לו שהוא לא מוצלח, שלא יוכל להתקדם בחיים. היתה לבחור אמונה עצמית פנימית שנוצרה מדמות ההשראה שלו – אבא, שהוא לא מוצלח, ולכן אין מצב שיצליח להיות מנהל, לחלק משימות, הוראות. לקח לנו זמן, תרגול ועבודה משותפת וכעבור חצי שנה, כאשר הוצע לו שוב קידום, הסכים לקבלו על אף חששותיו. ליוויתי אותו במשך תקופה ומהר מאוד הוא התגלה כעילוי; איש של אנשים, יודע להקשיב, להכיל ובמקביל לדרוש ולהוציא מהכפופים לו את המיטב. כיום הוא עובד כמנהל בכיר באחת החברות הגדולות במשק.

חשוב להבין: אנחנו בני האדם, מורכבים מתחושות, רצונות, פחדים, אמונות, ערכים פנימיים וערכים חיצוניים. כדי שנהיה חדים, ממוקדים ומודעים למה שאנחנו רוצים באמת, כל המושגים הללו צריכים להיות מסונכרנים ברובם.

היום, בעידן הרשתות החברתיות, אני פוגש לא פעם אנשים בגילאי 30+ שמגיעים עם תחושת תסכול על מה שהם לא, על הישגים שלא השיגו, על יעדים שלא הגיעו אליהם, על חלומות שעוד לא הגשימו. 

מה קשורות הרשתות החברתיות? אותם אנשים ראו ושמעו על אדם אחד (או יותר) בגילם שכבר מנהל כזה או אחר, או שמרוויח המון כסף, והם בכלל לא שם. גם כאן חשוב לעשות סדר, סוג של ניקיון. מה אמיתי, מה אפשרי, למה אתה או את, ‘צריכים’ להיות כמותם ועוד. 

כל אחד מאתנו נולד עם סט יכולות אישיות ותלוי רק בו לאן ייקח אותן. אחד יכול להיות אומן, השני מדען, השלישי איש ביטחון וכך הלאה והלאה. 

ההשוואה הבלתי נגמרת עם גורמים בסביבתנו עושה לנו רק רע. היא דוחפת אותנו למקומות לא שלנו. אנחנו יוצאים מאיפוס ומיקוד והולכים סחור סחור במקרה הטוב, או נתקעים לגמרי במקומנו במקרה הפחות טוב.

לפני כשנתיים הגיע אלי בחור לא צעיר. אב לילדים שחי את חייו בתחושת כישלון אישית, ללא מקצוע רשמי כלשהו. לאט לאט הבנתי, שיש כאן גבר שכילד אובחן עם בעיות כאלו ואחרות, לא טופל נכון וצבר תסכולים רבים. יחד עם זאת, לבחור יש ראש מדהים וערכים נהדרים. עודדתי אותו להירשם לקורס בסיסי בתחום מסוים ולהפתעתו סיים אותו בהצטיינות. זו היתה הפעם ראשונה בחייו ששמע מילים חמות על כישוריו. 

בהמשך עודדתי אותו ללמוד תואר הנדסאי. בהתחלה אמנם סירב לשמוע אך אני שמח לשתף שבסוף השנה הוא יסיים את התואר ואין מאושר ממנו. יתרה מזאת, הזוגיות שלו השתפרה, הריחוק שהיה מנת חלקה התפוגג והגאווה שאשתו חשה לנוכח הישגיו היא אדירה.

זו תוצאה של תהליך ליווי, הדרכה. כמאמן, שימשתי לו מקל הליכה, תמיכה, ובעזרת האמון בינינו, הכלים המקצועיים והפתיחות שעימה הגיע לתהליך, הצליח למצות את הכישורים והיכולות שלא העז לתת להם ביטוי.

לסיכום 

תהליך אימון אישי הוא תהליך בין שני אנשים הנותנים אמון אחד בשני, חוברים למסע משותף שאת תחילתו הם מכירים והמשכו וסופו הם סימן שאלה. זה תהליך מרתק לשני האנשים, כל עוד הם משתפים פעולה.