בימים בהם כולם מדברים על בינה מלאכותית (AI), החלטתי לזקק לכם 5 תובנות, 7 השלכות מרכזיות על עולם העבודה ו- 5 עקרונות בסיס בעידן הכלים הטכנולוגיים החדשים.

5 תובנות מרכזיות

  1. הדגש הוא על ביטול טוטאלי של חסמים, כולל חסמים טכנולוגיים, בכניסה לעולם העכשווי, למעט כישורי שפה. כוונתי היא שכל אדם יכול להשתמש בפלטפורמה הזו ולהגיע לתוצאות מקצועיות מרשימות בזמן קצר. האתגר הוא לנסח את השאלה או המשימה באופן מדויק ולעיתים בשרשרת שאלות מזקקות, עד להגעה לתשובה, לפתרון, או לתוצר האופטימלי.
  2. העידן החדש מעמיד בסימן שאלה מהותי את חשיבות התארים הקלאסיים לשוק העבודה. מה הרלבנטיות של ידע שילמד סטודנט בימינו, כאשר יסיים את התואר בעוד 3-4 שנים? האם ייתכן שנסתפק בלימודי תעודה או מיקרו תואר או רק OGT = ON THE JOB TRAINING, או לימוד עצמי?
  3. OPEN STRATEGY - אסטרטגיה גמישה ומתעדכנת במקום חזון ואסטרטגיה ארוכי טווח. מה המשמעות של אסטרטגיה ארוכת טווח, בעולם בו שינויים דרמטיים ממעלה שניה מתרחשים בשכיחות כה גבוהה?
  4. מכונות או מחשבים לא יחליפו את כלל בעלי המקצוע, אך מקצוענים שמשתמשים ומתמקצעים ב-AI יחליפו מקצוענים שאינם משתמשים בהם.
  5. בעידן הרשתות החברתיות הפכנו ליותר רובוטיים ודיגיטליים, אז האם ייתכן שדווקא הבינה המלאכותית תחזיר אותנו להיות יותר אנושיים?

 דווקא בעידן בו משימות, שאלות ובעיות יוכלו לקבל פתרון מיטבי בזמן קצר באמצעות הבינה המלאכותית - לתכונות אנושיות כגון הכלה, חמלה, רגישות וכו׳, יהיה ערך עצום ובלתי ניתן להחלפה.

עולם העבודה החדש - משמעויות מרכזיות וראשוניות

ריכזתי כאן מספר תחזיות סבירות המבוססות על מגוון השינויים שאנו חווים בשוק העבודה בהמשך לכלים הטכנולוגיים החדשים.

1. שחרור מזמן ומרחב

כלים של AI יעשו במקומנו פעולות רבות ובזמן אפסי ולכן נוכל ונרצה לעבוד הרבה פחות.

תקופת הקורונה הביאה עמה תופעה נרחבת של ‘התפטרות שקטה’ - רבים התרגלו לא לעבוד או לעבוד פחות בצורה ניכרת, וליהנות מהזמן הפנוי שנוצר. אותם אנשים אינם מוכנים לחזור ל'תנאי העבדות' האינטנסיביים של עולם העבודה, והאפשרויות שהבינה המלאכותית מזמנת לנו עלולים להחריף ולהקצין את המגמה של לעבוד פחות ומכל מקום שהוא.

2. THE FUTUR OF PIECES (ביטוי של העתידנית עדי יפה)

עולם העבודה ייחתך ל'חתיכות' של משרות, תפקידים ופרויקטים. כל אדם יוכל לעבוד בכמה משרות כי כל משרה תדרוש מאותו אדם פחות זמן.

3. בעלות על הקריירה – לא עוד עולם של מעסיקים!

העובדים יחליטו כמה הם מעוניינים לעבוד ויבחרו ארגונים המתאימים לערכים שלהם, שמתחברים לרצון הגובר למשמעות ולא רק לפרנסה.

4. נתיבי קריירה רוחביים לפי מיומנויות ויכולות ולא לפי תפקיד או טייטל - SKILLS BASED ORGANIZATION  

קריירה ורזומה ייבנו ויוצגו לפי כישורים ומיומנויות כגון יכולת פרזנטציה, מומחיות בדיני עבודה, חניכת צוותים, DATA ANALIST וכו׳, ולא לפי הצגת תפקיד מסורתית כגון מנהל שיווק או רכזת משאבי אנוש.

5. משכיר לפרילנסר

יותר ויותר משרות של שכירים יומרו לפרילנסרים וקבלני משנה. השוק והמעסיקים ירצו לשמור על גמישות ארגונית אופטימלית, לצד ניהול טאלנטים בכישורים ומיומנויות משתנים, ובמקביל גם העובדים יחפצו בגמישות, גיוון ושליטה ב-WORK LIFE HARMONY.

6. השמה ‘נקיה’

גיוסים יתבססו על מערכות התאמה דיגיטליות על פי כישורים ומיומנויות ולא לפי תפקיד, ויוכלו להתגבר על סטריאוטיפים בתהליכי הגיוס. עולם הגיוס וההשמה ידוע כרווי הטיות הכוללות מגדר, גילנות, לאומיות, שבטיות ועוד. מערכות התאמה טכנולוגיות שיוגדרו היטב בקריטריונים ובמילות המפתח, יוכלו להתגבר על כך באופן משמעותי.

7. סוף מעמד הג'וניורים?

חלק ניכר מהעבודות ה'שחורות' של הג'וניור הקלאסי במקצועות שונים יוחלפו ע"י מערכות AI. האם זה ייתר את מעמדם או העסקתם של הג׳וניורים? ככל הנראה, האתגר של הג׳וניורים יהיה לסגל כלי בינה מלאכותית באופן יעיל וחדשני ולהביא ערך מוסף משמעותי לארגון. ככל שיעשו כן יוכלו להפוך את השינוי להזדמנות, ולהתקדם מהר יותר לסניורים.

אז בשורה התחתונה: מה נדרש מהעובד בעידן החדש?

  1. לקיחת אחריות על הקריירה ובנייתה על בסיס כישורים ומיומנויות ייחודיים
  2. ‘לשים עיניים על הכדור’ (שוב - עדי יפה), היכולת לזהות בזמן אפס שינויים וללמוד כלים חדשים בזמן אפס.
  3. OPEN STRATEGY  - קבלת החלטות דינמית ופתוחה לאור שינויים תכופים.
  4.  חדשנות ויצירת הזדמנויות באופן רציף.
  5. חוסן נפשי והסתגלות מהירה לשינויים תדירים.

לסיכום

אנחנו כבר בתוך הגל, הרכבת יצאה מהתחנה והיא דוהרת, יש שאף מכנים אותה ‘המהפכה התעשייתית החמישית’. אין לנו את הפריבילגיה והזמן ‘לזרום עם זה’: כל ארגון וכל עובד חייבים לעצור עכשיו, כרגע, ללמוד את ההשלכות ולהתארגן מחדש באופן מותאם.