PTSD, או הפרעת דחק פוסט טראומטית, היא הפרעה רצינית ומתישה המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם ובארץ בפרט (כאזור הנמצא באין ספור מלחמות ומבצעים צבאיים). הפרעה זו, הנובעת מאירוע טראומטי, מתבטאת כמחשבות טורדניות, פלאשבקים או סיוטים הנובעים מהאירוע עצמו, לעתים קרובות יחד עם חרדה ודיכאון חמורים.

ההפרעה יכולה גם להוביל למגוון תופעות פיזיות כמו כאבים בלתי מוסברים, פיברומיאלגיה, ובמקרים חמורים אף להוביל להתקפי אפילפסיה או ALS.

בעוד ששיטות טיפול מסורתיות כמו פסיכותרפיה ותרופות הוכחו כמועילות, תחום שמתפתח וזוכה להכרה ככלי משמעותי לטיפול ב PTSD הוא טיפול בנשימה. טיפול בנשימה מבוסס על פרקטיקות עתיקות אך מגובה על ידי המדע המודרני, ומציע יתרונות עמוקים לאלו המתמודדים עם PTSD.

מהו בעצם טיפול בנשימה?

טיפול בנשימה, המכונה גם תרפיה בנשימה או עבודת נשימה, מוכר גם בארץ כריברסינג מתמקד בשליטה מודעת בנשימה. המטרה העיקרית היא להשפיע על מצבים נפשיים, רגשיים ופיזיים בעזרת טכניקות נשימה שונות. טכניקות כמו נשימה סרעפתית, נשימה מעגלית (אף ופה) נשימה קצבית ונשימת קופסה, מסייעות להפעיל את מערכת העצבים הפארא-סימפתטית של הגוף, המערכת שאחראית על פעילויות הרגיעה של הגוף.

היתרונות של טיפול נשימה עבור PTSD

א. הפחתת חרדה ומתח: 

תסמיני PTSD מלווים לרוב ברמות מתח וחרדה מוגברות. טיפול בנשימה פועל כמפחית מתח טבעי, מעורר תגובת הרפיה, מאט את קצב הלב והורדת לחץ הדם. התוצאה היא מצב נפשי רגוע ומאוזן יותר, המציע תחושת שלווה לאנשים החיים עם PTSD.

טיפול בנשימה גם מגדיל את הסבילות של הגוף לפחמן דו חמצני, דבר שמגדיל את מנעד התגובה של המוח הזוחלי ומרחיק את תגובות החירום שלו במצבים על עצירת נשימה כתוצאה מסיטואציות מלחיצות או אפילו פלאשבקים מהאירוע הטראומטי.

ב. שיפור הויסות הרגשי: 

אנשים רבים עם PTSD נאבקים עם ויסות רגשי, מה שמוביל לתגובות רגשיות פתאומיות ואינטנסיביות. טיפול בנשימה יכול לעזור לנהל את הרגשות הללו טוב יותר על ידי טיפוח איזון פנימי (מה שמושג גם במיינדפולנס) ויצירת קשר חזק יותר בין הגוף לנפש.

ג. שיפור איכות השינה: 

הפרעות שינה הם תופעות שכיחות אצל הסובלים מ-PTSD. נשימה מבוקרת וטכניקות נשימה שונות שמלמדים את המטופל, יכולה לשפר את איכות השינה על ידי קידום רגיעה והפחתת חרדה שלרוב מפריעה לשינה נינוחה.

ד. הגברת התפקוד הקוגניטיבי: 

PTSD יכול להשפיע גם על תפקודים קוגניטיביים, כולל קשב, זיכרון ומיומנויות קבלת החלטות. תרגילי נשימה, על ידי הגדלת רמות החמצן בגוף והגדלת הסיבולת ל 2CO והפחתת הלחץ, יכולים לשפר את הביצועים הקוגניטיביים ולעזור לאנשים להתמקד טוב יותר.

הגדרת ציפיות לתהליך הטיפול

עד כמה שטיפול בנשימה יכול להיות מבטיח ועצמתי, חשוב שיהיו ציפיות ריאליות כאשר מתחילים את תהליך הטיפול. טיפול בנשימה אינו תרופת קסם שפועלת בין לילה. צורת טיפול זו היא מסע הדורש סבלנות ומסירות. זו מיומנות שלומדים ומשפרים עם הזמן. אנשים מסוימים עשויים להבחין בשינויים משמעותיים תוך מספר שבועות, בעוד שאצל אחרים השינוי עשוי להימשך זמן רב יותר.

חוויות אישיות עשויות להשתנות. המסע של כל אחד עם PTSD הוא ייחודי, וכך גם התוצאות בטיפול בנשימה. חיוני להיות בהקשבה לגוף ולנפש שלך, להתאים את התרגולים שלך בהתאם לנוחות ולהתקדמות שלך.

רצוי לחפש הכוונה מקצועית. בעוד שניתן לתרגל טיפול בנשימה באופן עצמאי, בהתחלה, מומלץ לפנות לאיש מקצוע שעבר הסמכה בתרפיה בנשימה, במיוחד עבור אלו עם PTSD. מטפלים מאומנים יכולים לספק טכניקות מתאימות, תוכניות מותאמות אישית ותמיכה רגשית, כדי להבטיח שתפיק את המרב מהטיפול שלך.

בעוד שטיפול בנשימה יכול להביא ליתרונות משמעותיים ולפריצות דרך עמוקות בטיפול, חשוב להבין שהתועלת הגדולה ביותר היא כאשר נעשה בו שימוש בשילוב עם טיפולים אחרים כמו פסיכותרפיה או טיפול קוגנטיבי אחר. לכן חשוב להכניס את המטפל בנשימה למעגל תקשורת עם יתר המטפלים שלך כדי שיוכלו לתאם את מהלכי הטיפול באופן היעיל ביותר עבור המטופל.

 

תחום הטיפול בנשימה מציע פוטנציאל עצום עבור אלה שחיים עם PTSD. על ידי רתימת כוח הנשימה שלנו - כוח חיים שלעתים קרובות מתעלמים ממנו אך חיוני - נוכל לטפח ריפוי ולסלול את הדרך לחיים שלווים ומאוזנים יותר. להחזיר את הבעלות על הגוף ואת הרגיעה לנפש, עם מסירות וסבלנות, טיפול בנשימה יכול להיות כלי יעיל לניהול והפחתת הסימפטומים המתישים של PTSD.