מסכימים שביטחון עצמי הוא אחת התכונות הראשונות שאנחנו מבחינים בה כשאנחנו מסתכלים על אנשים? כריזמה, שפת גוף, בחירת מילים והשימוש בהן, קצב הדיבור, יכולת שכנוע והשפעה, חיבור והזדהות ועוד. כל אלה, הם רק חלק מהאלמנטים שנמצא אצל אנשים שיש להם ביטחון עצמי גבוה. אלו אלמנטים שכשהם נמצאים באדם שמולנו, הם גורמים לנו להעריך אותם, להעריץ ואולי אפילו לאהוב ולהתמגנט אליהם.

לא סתם ביטחון עצמי הוא אחד הדברים הנחשקים שעליהם אנשים מבקשים להתאמן אצל קואוצ'רים, מאמני זוגיות ויחסים וכו'. רובנו רוצים להעלות את הביטחון העצמי שלנו ולא יודעים איך לעשות זאת. אנחנו רוצים לדעת איך לשמר את הביטחון העצמי לאורך זמן ובעיקר ללמוד איך לא לתת לו להתערער או להתכופף במצבים מאתגרים. 

כולנו חווים מצבים מאתגרים ולא פשוטים והשאלה המהותית היא, מה תהיה התגובה שלנו למצבים האלה והאם הם ישפיעו על הביטחון העצמי שלנו.

ביטחון עצמי או ביטחון בעצמי?

מהו ביטחון עצמי

רגע לפני שאנחנו צוללים פנימה, הרשו לי להציע הגדרה למונח 'ביטחון עצמי'. לדעתי, ביטחון עצמי הוא היכולת של האדם לחשוב, להרגיש ולהתנהג בצורה שתואמת את הערכים, האמונות, הרצונות והיכולות שלו, על מנת שהוא יוכל להוציא מעצמו את המקסימום. במילים אחרות, להיות אדם בעל ביטחון עצמי משמעו להיות שלם עם עצמי, ללא תלות ישירה בגירויים חיצוניים.

ההגדרה הזו מובילה אותי להפריד בין שני מונחים: ‘ביטחון עצמי’ לעומת ‘ביטחון בעצמי’.

ההבדל בין המונחים מונח בשאלה הפשוטה: מי משפיע על הביטחון העצמי שלי? 
לדוגמה, אם חברה טובה תגיד לי שאני נראית טוב היום והמחמאה שלה תעלה לי את הביטחון, ברור שהמילים של החברה הן אלה שהעלו לי את הביטחון. ביטחון עצמי כזה הוא בעיני זמני, שביר ולא יציב.

לעומתו, ביטחון בעצמי הוא היכולת שלי להסתכל בראי ולראות את הטוב שיש בי, בלי תלות או השפעה או צורך לקבל אישור מגורמים חיצוניים. אם נחזור לדוגמה הקודמת: היכולת להביט במראה ולהרגיש מבפנים שאני נראית טוב, הרבה לפני שמישהו יחמיא לי. האפשרות להיות מודעת לתכונות, לאיכויות שלי בי ולאהוב את עצמי באופן מלא, גם אם אני מודעת לכך שיש לי פגמים, היא יציבה, חזקה ולכן, עדיפה על פני המצב הראשון.

רק כשהבנתי לעומק את ההבדלים בין שני הדברים ואת הסיבה לכך ש'ביטחון בעצמי' עדיף על 'ביטחון עצמי', הרגשתי שאני מצליחה להעלות ולייצב בחיי שלי את הביטחון שלי בעצמי. לאחר שחקרתי, בדקתי, למדתי, ניסיתי על עצמי ועל מאות מתאמנות ותלמידות שלי, אני שמחה להגיש גם לכם מספר פעולות פרקטיות פשוטות שתוכלו לבצע, לבדוק ולשפר מול עצמכם והכל במטרה להעלות את הביטחון שלכם בעצמכם.

שנתחיל?

מי אתם באמת

שלב ההכרה הפנימית שלנו, הוא השלב שבו נרצה לזקק ולהבין מהם הערכים על פיהם אנחנו חיים ומתהלכים בעולם הזה. הערכים שלנו הם אלה שישפיעו על האופן שבו נתפוס מצבים, נגיב לגירויים וגם על הבחירות החופשיות שלנו. 
ערכים נרכשים ונלמדים תוך כדי חוויות החיים שלנו, בין אם אלו ניסיונות, הצלחות, כישלונות מפוארים, התפתחות ולמידה. 
הערכים המשמעותיים והמובילים שלנו לא ישתנו לרוב, והם אלו שיגרמו לנו 'להיות מי שאנחנו', להשפיע באופן הייחודי לנו, לחזור על דפוסי פעולה, מחשבה והתנהגות במצבים דומים ושונים. אז כשלב ראשון, בדקו עם עצמכם מי אתם באמת.

מהן היכולות האמיתיות שלי?

אחרי שגילינו מהם הערכים שמובילים אותנו ומי אנחנו באמת, כדאי שנשים לב ליכולות שלנו. אבל באמת. ערכו רשימה של היכולות שלכם: מה אתם יודעים ויכולים לעשות. 

בחדר האימון שלי ביקרה לאחרונה מתאמנת שלא ידעה מהן היכולות שלה. היא ישבה מול הדף הלבן ולא הצליחה לכתוב בו כלום. כשהבחנתי בקושי שלה לראות את היכולות שלה, ביקשתי ממנה שתניח רגע את העט וספר לי בפירוט רב, מה עשתה מאז הבוקר ועד לשעה הזו, בה אנחנו יושבות ומדברות. היא סיפרה לי שהיא התעוררה בבוקר, בישלה לילדים ארוחת צהריים, התאפרה, התלבשה, נסעה לעבודה, במשרד נתנה שירות ללקוחות שהגיעו וטילפנו אליה, סיימה את יום העבודה, נסעה הביתה, לקחה את הילדים לחוגים ועכשיו היא מדברת איתי. בזמן שדיברה, כתבתי מילים על הדף וכשהיא סיימה הקראתי לה אותן: לבשל, להתאפר, לבחור, לדאוג לילדים, לנהוג על רכב, לתת שירות, להיות אחראית, להיות מקצועית, לנהל, ללכת, לדבר לחשוב. היא צחקה ואמרה 'אבל זה ברור ומובן מאליו, לא?' וכתגובה, הצעתי לה שנקפוץ למרכז לפגועי ראש באחד מבתי החולים השיקומיים ונבדוק האם כולם שם יכולים לדבר, ללכת ולבשל...

מה יש לכם בחיים שלא תלוי באף אחד אחר?

לכולנו יש תכונות וכישרונות שלא תלויים באף אחד אחר. יש דברים שהם רק שלכם: כישרון ייחודי שרכשתם במהלך החיים שלכם ושאתם יודעים, בינכם ובין עצמכם, שאתם טובים בו. 

אני למשל ידעתי מאז ומתמיד שאני אוהבת לכתוב ואני עושה את זה די טוב. לא רכשתי מאף אחד את הכישרון הזה ואף אחד לא עומד ומאשר האם אני כותבת טוב או לא. וגם אם כן, השאלה החשובה היא האם אני אוהבת את מה שיצא לי או לא. וכאן בא לידי ביטוי השחרור האמיתי מהתלות. 

קחו את התובנה הזו לכל כישרון או דבר שיש לכם שהוא שלכם בלבד, בין אם העולם יודע עליו או לא.

מה החלום שלך?

דרך רביעית ונפלאה לפתח את הביטחון בעצמכם, להגביר אותו ולתחזק אותו, היא להציב לעצמכם מטרות שמשרתות את החלומות שלכם ולוודא, שאתם בדרך ליישם ולהגשים אותם.

אני רוצה לספר לכם על אביטל (שם בדוי), אחת המתאמנות הראשונות שלי. יצאנו לתהליך אימון מנטלי כשהיה לאביטל חלום להיות אמא ולעבור מבחן ממשלתי חשוב שהוא שלב הכרחי לקידום במקום העבודה שלה. היא הגיעה אליי עם המון פחדים, בעיקר מהחלומות של עצמה. בגילוי מהיר הבנו שמדובר בפחד מהמחיר שהיא עלולה לשלם אם אכן תפעל לכיוון הגשמת החלום. אך המחיר של לא לפעול במקרה הזה, היה גדול וקשה בהרבה.
אחרי ש'פירקנו' את הפחד שלה מכישלון והפרפקציוניזם שמנע ממנה לפעול, אביטל התחילה ללמוד, ניגשה למבחן ועברה אותו בהצלחה רבה. במהלך התקופה הצבנו לה מטרות יומיות, שבועיות ותקופתיות, והיא עבדה באופן מבריק להגשמת החלום שלה. כשהמבחן היה מאחוריה, החלום הבא היה להיות אמא. כאן, היו מחירים גבוהים בהרבה, משום שהזוגיות שחיה בה לא היטיבה עמה והאהבה בינה ובין בן זוגה כבתה. היא קיבלה החלטות חשובות, כשהערכים, הרצונות וההבנה מי היא באמת ולאן היא רוצה להגיע, היו לנגד עיניה. תוך פחות משנה מרגע ההחלטה הסופית שלה ופירוק הבית, היא מצאה ובנתה זוגיות חדשה ואיכותית והביאה את בנה הבכור לעולם.
מאז אגב, הספיקה לעבור עוד כמה מבחנים ולהתקדם הן בקריירה והן בשאר תחומי החיים.

לכולנו יש חלומות וחלקם אפילו מפחידים אותנו מכדי שנאמר אותם בקול רם. לרוב, דווקא מה שמפחיד אותנו יותר מכל, הוא המקום הנכון ושם נמצא הפתרון שלנו  לתחושות הפחד וחוסר הביטחון.

‘שקט!’ לרעשי הרקע

הפעולה האחרונה שאציע לכם כדי להגביר ולחזק את הביטחון בעצמכם ובהמשך ישיר לסעיף הקודם היא התעלמות ושחרור מרעשי הרקע. מכירים את הקולות שעולים בנו: 'מה יגידו עלי' אם אעשה או לא אעשה, 'מה יחשבו עלי' אם אגיד או אטעה או אכשל?

בהקשר הזה חשוב לזכור, שלאנשים סביבנו תמיד יהיה מה לומר ולהציע. היקרים והקרובים שלנו דואגים לנו ואחרים אולי דואגים לנו ואולי לעצמם.

לגישתי, אם את או אתה מאמינים בעצמכם ובדרך שלכם ו'תחושת הבטן' שלכם אומרת שאתם עושים את הדבר הנכון בשבילכם – לכו על זה! אני כמובן לא מדברת על דברים שהם בניגוד לחוק או פוגעים באופן זדוני באחר, אבל זה הרי ברור מאליו.

אף פעם לא תהיה לנו וודאות לגבי הצלחה ושליטה יש לנו אך ורק על ההתנהגויות והתגובות שלנו לאירועים שונים. שאלו את עצמכם, לפני כל תגובה והתנהגות, האם היא מקדמת אתכם, האם היא 'מרימה' לכם או שהיא מעכבת ומבאסת. את התשובה האמיתית על עצמנו, יש רק לנו.

אחד המסעות המשמעותיים ביותר שלי לבניית הביטחון שלי בעצמי

בשנת 2016 התאמנתי לקראת מרוץ של 74 ק"מ שאמור היה להתקיים בהרי ירושלים. המרוץ התבטל בהתראה קצרה והוצע לי לנסוע למרוץ אחר, בצרפת, של 80 ק"מ. אף פעם לא רצתי קודם מרחק כזה ובנוסף, השתתפות במרוץ בצרפת דרשה ממני לקצר את תקופת האימון שלי בכחודש וחצי, המון ביחס לאורך המרוץ בשבילי. עשרות מהחברים שלי ואפילו המשפחה שלי חשבו שאני עושה טעות, שהמרוץ הזה 'גדול עלי' ושעדיף שאחשב מסלול מחדש לקראת מרוץ אחר בארץ. 

את ההחלטה וההימור שאצליח להתמודד עם המרחק, עם התנאים ועם אופי המרוץ, קיבלתי אחרי שיצאתי לריצה בת  4 שעות במצפה מודיעין ביער בן שמן. זו הייתה הפעם הראשונה שהתעלמתי מכל רעשי הרקע, העצות וההצעות של חבריי לריצה (מלבד של אורי, המאמן שלי), והחלטתי לצאת למסע. ההחלטה נבעה מתחושת בטן ואמונה שהמרוץ בצרפת 'שייך לי' וכי ביכולתי לצלוח אותו.

הריצה היתה מדהימה. מזג האוויר היה מושלם, הנוף של השטח והיערות היה עוצר נשימה ואת קו הסיום, שהיה בקומה השנייה של מגדל אייפל, חציתי לאחר 80 קילומטרים, 1,500 מטרים של טיפוס מצטבר בעליות ו- 12:30 שעות בדיוק.

אם הייתי מקשיבה לחברים, למשפחה ולרעשי הרקע, הייתי מפספסת את אחת החוויות המדהימות והמעצימות של חיי. אגב, זו הייתה דרך מעולה לסנן חברים קנאים וקטני אמונה, אבל על כך, במאמר אחר :)

ואם נסכם

השיטות שהזכרתי יכולות לעזור בבניה ובהעלאת הביטחון בעצמך ובעיקר, בתיחזוק והביטחון ובהשארתו שם, לאורך זמן. התשובות האמיתיות נמצאות אצלנו מהרגע הראשון: הן מתחילות מההיכרות המשמעותית ביותר שלנו את עצמנו, דרך הערכים והיכולות הבסיסיות אך גם המורכבות והייחודיות לנו. לאחר שנכיר ונדע את כל אלה, הצעד הבא הוא לבחון מהו החלום האמיתי שלנו ומהן המטרות שיביאו אותנו להגשמת החלומות. וכמובן, עלינו להימנע כמה שאפשר מרעשי רקע שמפריעים לנו להקשיב לאינטואיציה, לתחושות הפנימיות שלנו ובעיקר, לאמונה שלנו בעצמנו.

 

בהצלחה ולכו לפתח ביטחון בעצמכם.