אף אחד לא מכין אותך לרגע המשבר. אותי, המשבר תפס בשנת 2002, באמצע יום עבודה רגיל, כשעבדתי כמנהל מכירות הארצי בחברת yes. שיחה מאבא שלי שהודיע לי על אסון שפקד אותנו: אחותי, נועה אורבך ז"ל, נרצחה בפיגוע ירי והיא בת 18 בלבד. היא סיימה יום לימודים בתיכון בכפר סבא ומחבל ירה לה בגב. 

אסון גדול. משפחה שעוברת טלטלה. אבל. כניסה למשפחת השכול והרבה שאלות שקשורות ביום שאחרי.

איך ממשיכים מכאן?

להכיר את עצמנו ולהתמקד בדברים שאנחנו יכולים לשנות ולהשפיע

כולנו נולדנו עם תכונות אופי מסוימות וכל אחד מאתנו רכש במהלך חייו מיומנויות. לכל אחד יש מתנות בצורה של איכויות, יכולות, ניסיון וקשרים. לכל אחד ארגז כלים שמלווה אותו או אותה במהלך חייו ומסייע בהצלחות, בהישגים וגם ביציאה ממשברים. הכרות מעמיקה שלנו עם עצמנו וחיבור למי שאנחנו, לארגז הכלים שלנו ול'מתנות' שלנו, יעזרו לנו להתמודד עם משברים כאשר הם קורים.

משברים הם חלק מהחיים של כולנו, בין אם נרצה אותם או לא. הם לובשים צורות שונות, מגיעים בזמנים שונים ולעיתים לא צפויים, אך מה שבטוח הוא שהם כאן, נוכחים בחיינו. לכן, טוב נעשה אם נשאל את עצמנו על מה אנחנו יכולים להשפיע ועל מה לא. כדאי להתמקד במקומות שבהם יש לנו אחריות ושההתנהלות או העשייה שלנו, יכולה לשנות את המצב. 

לי לא הייתה אפשרות לשנות את אירוע הרצח של נועה ז"ל, אך בהחלט הייתה לי אפשרות לבחור מי אני רוצה להיות בשבועות, בחודשים ובשנים שלאחר המשבר.

זה הזמן לקרב ולהרחיק

אחד הכלים החשובים ביותר ליציאה ממשברים היא סביבה תומכת. זה הזמן לבחור באנשים שרוצים בטובתנו, שיודעים איך 'להרים' ולעודד אותנו, שמסוגלים להכיל אותנו ואת הקשיים והתחושות שאנו חווים, שעברו כברת דרך בעולם ההתפתחות והצמיחה האישית ושיכולים להיות גב תומך עבורנו. מותר ואף רצוי בתקופות משבר 'לשחרר' אנשים שפחות עונים על ההגדרות האלה ובכלל, טיוב הסביבה שלנו תסייע בהתקדמות ובצמיחה.

ואם כבר משבר, אז שיהיה בתנועה

להיות בתנועה עושה טוב ללב ולנשמה. אני זוכר שכשקמתי מהשבעה העסיקה אותי המחשבה, האם זה בסדר לחזור לבלות, לרקוד, להקשיב למוסיקה ולשמוח? הבנתי, שהצלקת תהיה תמיד בתוכי, האבל, הזיכרון והעצב לא ייעלמו, אבל השמחה בחיי היא בתחום אחריותי ולכן, אני צריך להשקיע בה אנרגיה ומחשבה. 

ובמקביל לבילויים, זה הזמן לעשות טוב לעצמכם מבחינה עסקית ומבחינת קריירה. אם חוויתם משבר, הרי אתם יכולים ויש לכם כוח ועוצמה לעשות שינוי. זה הזמן להזכר בחלומות שלנו, לבחור בהגשמה שלהם, לגבש לעצמכם את החזון ואת מי שאתם בוחרים להיות בתקופה החדשה בחייכם. 

אומנם לא בחרתי באסון שקרה למשפחתי ולי, אבל את היום שאחרי בהחלט כן: בחרתי לצאת מאזור הנוחות ולהפוך משכיר לעצמאי וכך, כבר 15 שנים אני בעלים של עסק בתחום האימון ובכל בוקר שאני קם, אני מזנק מהמיטה ואומר לעצמי 'איזה כייף שיום חדש מתחיל'. 

מאמונות מעכבות לאמונות מקדמות

אמונות מעכבות (או כפי שאני קורא להן 'הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו'), הן מחשבות ש'רצות' לנו בראש והן תולדה של דברים שראינו וחווינו בחיים. המחשבות האלה מעכבות אותנו מלעשות דברים והאתגר הגדול הוא לזהות אותן ולבחור להפוך אותן לאמונות מקדמות, כאלה שיאפשרו לנו לקום כל בוקר, להאמין, לראות את הטוב ולנוע קדימה.

אני לדוגמה החזקתי במשך שנים באמונה מגבילה לפיה 'להיות עצמאי, מסוכן יותר מלהיות שכיר'. כך לימדו אותי בבית וכל עוד החזקתי במחשבה הזו, לא יכולתי לעשות שינוי. ביום שהכרתי את הכלי שמאפשר לשנות פרדיגמות מעכבות ולהפוך אותן למקדמות, הדברים נפתחו. האסון שחווינו אפשר לי לשנות את הסיפור בראש שלי. גיליתי שלהיות עצמאי מסוכן בדיוק כמו להיות שכיר. גיליתי שאת העסק שלי אני בונה משנה לשנה וכמו יין הוא משתבח בזמן שחברי השכירים פוטרו לא פעם ונאלצו להתחיל בכל פעם מחדש. בזמן שאני בוחר לקום בבוקר ולייצר לעצמי ימים מלהיבים בעסק, חברי השכירים חווים החלפות מנהלים, קולגות וממשקים לא נעימים אבל בניגוד אלי, אין להם ברירה אלא להתמודד איתם. אם נצליח לשנות את הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו בראש, נוכל להתקדם לעבר עתיד טוב יותר עבורנו.

מנהיגות עצמית - היכולת להוביל את עצמך ליעדים שלך

ההתבוננות על המנהיגות העצמית שלי והיכולת להוביל את עצמי למקום מיטיב הייתה גילוי גדול בשבילי. כל חיי כשכיר, מנהלים אמרו לי מה לעשות ועכשיו, כעצמאי, נדרשתי להנהיג את עצמי. הייתי צריך לייצר לעצמי חזון, להציב לעצמי מטרות ויעדים, לבנות תכנית פעולה, להיערך לתרחישים שונים, לאילוצים ולחשוב על חלופות. כעצמאי, אני נדרש להיות בהוויה ובדמות שמקדמים אותי, להיות חדשני ויצירתי וזה כייף גדול. 

השילוב של להיות מנהיג, להיות בתנועה ולהבין על מה אני יכול להשפיע ועל מה לא, פותח את התודעה וכשהתודעה נפתחת  - אין דרך חזרה.

 

החיים מזמנים לכל אחד ואחת מאתנו אירועים כואבים ונקודות שבר. אי אפשר להימנע מהם, אבל אפשר 'לצלוח' אותם טוב יותר ולצמוח מהם. 

חשוב שנזכור, שלמרות הקושי שאנחנו חווים סביב משבר, היה טוב לפניו ויהיה טוב ואולי אפילו יותר טוב, אחריו. 

לכולנו יש את הכוחות לא רק לצלוח משברים, אלא גם לצמוח מהם וזאת בעזרת שימוש בכלי אימון, התפתחות וצמיחה אישית. באמצעות קריאת מאמרים כמו זה שאתם קוראים כעת, צפייה בסרטונים, הימצאות בהוויה של סקרנות ושאילת שאלות ולעיתים, באמצעות ליווי של איש מקצוע שיקל עלינו לבצע שינוי בעקבות משבר - נוכל להתרומם מנקודות השפל למקום גבוה יותר ולתמונת מציאות שתיטיב אתנו. 

 

בהצלחה.