האם הגדלת המודעות העצמית שלנו ואימון מנטאלי יכולים לשנות את חיינו? האם סדנה בת יומיים - שלושה יכולה לעשות שינוי אמיתי?

מה קורה באמת בעולם ההתפתחות האישית ואיך ישנם אנשים שמצליחים לעשות שינוי מהותי ומשמעותי ויש את אלה שמתלהבים מהנושא, מנסים לעשות שינוי ולא מצליחים?

על מעגל השינוי

כשאדם מחליט לעשות שינוי, התהליך שהוא עובר נקרא ‘מעגל השינוי’. מדובר במודל מעגל דינאמי שכתבו צמד הפסיכולוגים פרוצ'סקה ודיקלמנטה, האפשר להתקדם במעגל ולחזור אחורנית. ניתן לשהות בכל שלב במעגל כמה שרוצים ומשך השהות בכל שלב, תלוי בתהליך שעובר כל אחד ואחת.

שלבי מעגל השינוי

1. קדם הרהור

שלב זה הוא שלב של סגירות מחשבתית שבו האדם אינו מכיר בבעיה שלו או בצורך שלו להשתנות. הוא אינו שוקל בכלל אפשרות של שינוי ומציג טיעונים והגנות המצדדות בשימור התנהגותו או הרגליו.

2. הרהור

זהו השלב הראשון בו נוצר הסדק בחומת ההתנגדות. אנשים רבים מבלים שנים בשלב זה, האדם ער לבעייתו ומתחבט, האם כדאי להיכנס לתהליך של שינוי.

3. החלטה

השלב דבו האדם מחליט כי הוא רוצה את השינוי! עצם ההחלטה לעתים היא בהצהרה בלבד ואינה נשענת על שיקולים שכלתניים או מבוקרים.

4. פעולה

השלב בו מבוצעים צעדים מעשיים שתפקידם לקדם אותנו למטרה.

5. שימור

 השלב בו לומדים לשמר את השינוי שהושג בשלב הפעולה.

6. נפילה

מעגל השינוי רואה בנפילות כחלק מהתהליך. העובדה שהאדם ‘נופל’, אינה מעידה על כישלון, אלא זהו חלק מחוויית הלמידה. בשלב זה חשוב שנבין אלו כלים יש ברשותנו כדי לקום ולהמשיך הלאה.

לפי תיאוריית סולם הצרכים של מאסלו, בני אדם נוטים לשאוף לספק צרכים פיזיולוגיים ונפשיים שונים, החל מצרכים בסיסיים ביותר ועד למותרות, להגשמה עצמית ועוד. רק כאשר הצרכים ההישרדותיים הבסיסיים ביותר שלנו מסופקים (כמו מזון, מים, שינה, בריאות, ביטחון, משאבים קיומיים וכו'), אנו מתפנים לדאוג לצרכים בדרגה גבוהה יותר (כמו אהבה, שייכות, ביטחון עצמי, כבוד ועוד). השלב הבא הם מענה לצרכים המנטליים, כשבראש הפירמידה מתנוסס הצורך להגשמה עצמית, השאיפה להתפתחות וצמיחה אישית ולמימוש מלוא הפוטנציאל שלנו בכל הרבדים.

אדם שהחליט לעשות שינוי, כזה שהגיע למודעות גבוהה יותר, נעזר בדרך כלל בתחילת דרכו בהתייעצויות עם מקורבים מביני דבר שחלקם עשו שינויים בעצמם. הוא נעזר ברשת האינטרנט, בספרים, בפודקאסטים, בסדנאות, באימון אישי ועוד.

לדוגמה: מתאמן שלי הגיע אליי עם שאלה ‘האם אני מקיים סדנאות לניהול כעסים?’ הוא ראה שיש סדנאות כאלה ברשת האינטרנט וקיבל המלצה עליי. 

הייתה לו בעיה והוא פנה אלי כי חבר אמר לו, שסדנה יכולה לעזור לו. הסברתי לו שסדנה אולי תיתן לו מעט ידע והתלהבות ליצירת שינוי, אך אם הוא לא יעשה שינוי משמעותי ויתרגל על בסיס יום יומי לפי פרוטוקולים שונים שעוזרים לוויסות רגשות, לא יקרה כלום, כי כל מה שירכוש בסדנה, יתמוסס לאט לאט והוא יחזור לסורו. סדנה חד פעמית עשויה לעורר בנו ניצוץ של השראה, אך זו האחריות שלנו להמשיך לשמור על הגחלת.

מהי הדרך המומלצת ביותר למציאת אושר וכיצד מחשבה יוצרת שינוי או מציאות? 

בתרבות ההתפתחות האישית והעזרה העצמית הושרשו המון נוסחאות וסיסמאות להצלחה. עד כמה אנחנו באמת מבינים אותן ועד כמה הן יכולות לעזור לנו במסע לשינוי הנכסף?

מחשבה אינה מייצרת מציאות, המחשבה מייצרת רגש, הרגש מייצר פרשנות, הפרשנות מביאה לפעולה והפעולה מייצרת תוצאה. נכון שהכל התחיל במחשבה, אך ללא פעולות סיזיפיות בנחישות והתמדה, לא תהיה תוצאה, לא יהיה שינוי במציאות.

תרבות ההתפתחות האישית והעזרה העצמית התפתחה ומצאנו את עצמנו מחפשים בערגה אחר סדנאות וריטריטים, אחר מאמנים ומנטורים ששמענו סיפורים וראינו אנשים שהושפעו מהם. האם בכל אלה אכן טמון הסוד להעפלה לפסגת הפירמידה? לשינוי המיוחל? מתברר שאלה לא מעט קונספירציות שגויות שעלולות לייצר אמונות מגבילות בעצמן ודווקא לעכב אותנו בתהליך התפתחות. כיצד, אם אן, ניתן להתגבר על התפיסות השגויות הללו? בעזרת התפתחות אישית, אך כזו שנעשית תוך תהליך הדרגתי ומתמשך, ללא קו סיום.

התפתחות אישית משמעותה שיפור בתבניות חשיבה מהותיות. המוח האנושי עמיד בפני שינויים ולכן לא סביר, שמהפך משמעותי בחיים שלנו יכול להתרחש באופן מידי או בזמן קצר.

ספרים לעזרה עצמית וסדנאות שמנטורים וסופרים מספרים לנו בהם, שתוך זמן קצר יחסית יחול אצלנו השינוי הנכסף, לא מספרים לנו את כל האמת; האמת היא שלוקח זמן הרבה יותר ארוך לשנות הרגלים ולהתפתח, בדיוק כמו שבחדר כושר נדרשת עבודה יום יומית, לפעמים מתסכלת ומאתגרת, ורק לאחר תקופה שבה עבדנו בנחישות ובהתמדה נראה תוצאות. התוצאות הטובות מדרבנות אותנו לקבוע יעדים חדשים, גבוהים יותר, והנה כאן בעצם קורה הקסם של שינוי בהרגלים ובאמונות המגבילות שלנו.

כל שינוי מגלה לנו מקום חדש בתוכנו לחקור, להבין ולגדול בו, מקום שלא היה זמין לנו לפני כן. סדנה או ספר עשויים לעורר בנו השראה רגעית, אך אם לא נמשיך את המומנטום היא עשויה לדעוך או להישכח. החוכמה היא למנף אותה. אם נבחר להמשיך להעמיק, ללמוד ולתרגל את שילוב התובנות שקיבלנו בחיינו גם לאחר שהסתיימה הסדנה או הספר, זו עבודת ההתפתחות האמיתית.

תרבות ההתפתחות האישית מלמדת אותנו שאנחנו השולטים בחיינו ובגורלנו.

כשאנחנו מאמינים שיש לנו שליטה מוחלטת על חיינו, ונצמדים יתר על המידה לסיסמאות שונות שאומרות שאנחנו יכולים יותר וכו' עלולה להיווצר מיס קונספציה, שלפיה אנו מביאים על עצמנו את כל מה שקורה לנו, לטוב ולרע. המחשבה הזו עלולה להיות קשה ומכבידה, שלא לומר פשטנית ומוטעית ולכן, כדאי לשחרר ולהשתחרר ממנה ולשים סימן שאלה גדול על המחשבות והאמונות האלה.

אז אולי ההערכה העצמית שלנו היא הקובעת והיא השורש לכישלון או הצלחה?

מחקרים מראים, שהערכה עצמית נמוכה אינה מובילה בהכרח לדברים שליליים. כמו כן, הם מראים, שהערכה עצמית גבוהה אינה מבטיחה שחיינו יתנהלו בכיוון הרצוי לנו.

הערכה עצמית גבוהה עשויה להוביל להערכת יתר של עצמנו. אנשים בעלי הערכה עצמית גבוהה דירגו את עצמם בעקביות כפופולאריים יותר, בעלי כישורים חברתיים טובים יותר ואינטליגנטים יותר מאשר האדם הממוצע. עם זאת, הערכות חיצוניות ומבדקים אובייקטיבים לא תמכו בכך. המדע מצביע על כך שאם ההערכה העצמית שלנו גבוהה, אנחנו אולי נרגיש נהדר, אבל גם אולי נחיה באשליה.

לסיכום

מה שמכשיל בדרך כלל תהליכי התפתחות עצמית, הוא רכיב הפעולה. 

דמיון ומחשבה, רצון לשינוי אומנם מציתים אצלנו את התהליך (בין אם זה שינוי דפוסים, מוטיבציה או התמקדות במה שאנו רוצים) אך זהו רק השלב הראשוני. 

משם, המערכת הפנימית שלנו מבליטה בסביבתנו הזדמנויות שתומכות במטרה שלנו, כמו ספרים, מאמנים, מנטורים שיטות שונות וכו' אך אין די בכך. 

כאן בדיוק נכנס למשחק מרכיב הפעולה. 

אין זה מספיק לדמיין את המטרה על ידי שיטות שונות כמו מדיטציה, מיינדפולנס וכו'. גם להיות במיינדסט הנכון יקל על תהליך השינוי וההתפתחות ויביא לתשומת ליבנו את מה שלא ראינו בעבר, אך כדי להשלים את התהליך, יש להביא לכך שנפעל בהתאם להגשמת המטרה, נקבל החלטות, ננצל הזדמנויות, ניזום מהלכים וכו' ולא כזבנג וגמרנו. כפי שכתבתי, שינוי והתפתחות אישית דורשים זמן, נחישות ועבודה סיזיפית כדי להשיג את מה שאנחנו רוצים להשיג.

לרוב, אנשים שמחפשים שינוי פונים למאמנים או למנטורים שונים. חשוב שהאנשים המשפיעים האלה יהיו מוכרים ע"י לדוגמה לשכת המאמנים, שיהיו מקצוענים עם ניסיון רב ככל האפשר וכמובן, אם אפשרי, עם המלצות אמיתיות.

חשוב גם להיזהר משרלטנים שמבטיחים הבטחות סרק ומפריחים סיסמאות באוויר. 

אני יכול להעיד על עצמי שסדנה חד פעמית בה השתתפתי לפני כעשור, גרמה לי להתחיל בתהליכים ארוכים ומשמעותיים יותר ובסופו של דבר, היא גרמה לי לבצע שינוי מהותי בחיי. למרות שייחלתי רק לשינוי ולהתפתחות בנושא העסקי-כלכלי, הסדנה והתהליכים שהגיעו בעקבותיה גרמו לי להתפתחות אישית משמעותית בכל המובנים: במערכות היחסים שלי בבית ובעסק, בדימוי ובהערכה העצמית שלי, בתחושת המסוגלות שלי ועוד. תודות לכך עברתי שינוי מקצועי משמעותי ומצאתי את השליחות ואת הייעוד של חיי כמאמן וכמרצה. בנוסף, למדתי לכתוב ובימים אלו הספר שכתבתי נמצא בתהליכים אחרונים של עיבוד והוצאה לאור.