אני זוכרת שכשהייתי ילדה אמי נהגה לומר לי: ‘בכל פעם שאת פותחת דלת כניסה לבניין, אל תשחררי אותה מיד. בדקי אם מישהו עומד מאחורייך ואם יש, שימי לב שאת לא משחררת לו את הדלת בפנים, אלא מחזיקה לו אותה’. היא היתה מוסיפה ואומרת, ש'העולם מתחלק לשניים - אלו שבודקים אם עומד מישהו מאחוריהם ואלו שאינם'. לא הבנתי אז שבמשפט הזה היא הנגישה לי למעשה את התהליך של פיתוח מודעות עצמית.

המונח מודעות עצמית, מביא תובנות רבות עוצמה בהוויה הפנימית שלנו, וחושף אוצרות נסתרים של הבנה ומהות אישית. מהרגע שמתחילים לפתח מודעות עצמית, מגלים שפע של יתרונות משמעותיים ומקבלים הבנה טובה יותר של הערכים והמניעים שלנו. כמו כן, מודעות העצמית מציידת אותנו בכלים לניווט דרך אתגרי חיי היומיום בצורה חכמה. חקירה והעמקה אינטימית של מודעות עצמית, היא הבסיס להתפתחות ולצמיחה אישית מתמשכת, ומאירה את הדרך אל חיים מספקים ומאושרים, בהתאם לשאיפות הלב שלנו.

מודעות עצמית, הינה מצפן פנימי, המנחה את הבחירות וההחלטות שלנו בבהירות ומאירה את מי שאנחנו ביחס לעולם. בואו נגלה ביחד גישה המבוססת על 10 עקרונות לפיתוח מודעות עצמית.

1. ענווה

עמדה של ענווה הכרחית לפיתוח מודעות עצמי.

מודעות עצמית מתחילה בהתבוננות בכל החלקים בתוכי, גם היפים, וגם הפחות יפים. אין מקום כאן לאגו, המפריע ומתנגד להתבוננות זו, וגם לא מאפשר שיפור עצמי. ברצון להכיר את עצמי, יש לגלות את החולשות, את המגבלות שלי, באותה חשיבות של החוזקות והערכים שלי.

ענווה עוזרת להטיל ספק בכל הדברים שחשבתי שאני יודעת. התהליך מתחיל בנקודה שבה אני מפנימה, שאני לא יודעת הכל ומוכנה להיות פתוחה לדעות ועמדות שונות.

ענווה היא המפתח המניע ללמידה, שהוא הדבר החשוב ביותר בפיתוח מודעות עצמית. עלי ללמוד מי ‘האני השלם’, ללמוד מחוויות העבר, להסתכל על עצמי באופן אובייקטיבי, ביקורתי (לא שיפוטי), לקבל או לבקש הערות וביקורת באופן בונה מאחרים, מבלי להיפגע.

כמו כן, פיתוח מודעות עצמית הינו תהליך, שלא מסתיים לעולם. ענווה מאפשרת לי, להסכים להיות בעמדה שבה תמיד יהיה מקום לשאלות, הזדמנות נוספת ללמידה והבנה, שלעולם לא אדע הכל.

הנה כמה דרכים לפיתוח מודעות מכוון ענווה:

  • לברר את החולשות והחוזקות שלי
  • לגלות מה סדר הערכים שלי
  • לנתח מה קרה בכישלונות (מה גרם לזה לקרות), כמו גם בהצלחות
  • לעשות רשימה של הפחדים ולהבין מה המסר שלהם?
  • לבדוק מהם הצרכים הבסיסים שלי (פיזיים ורגשיים), האם הם מסופקים ואם לא, מדוע ומה אפשר לעשות?
  • בדיקה מהם מקורות הסטרס אצלי?
  • להתבונן על ההרגלים שלי - מה מקורם? האם הם עדיין משרתים אותי היום?
  • בחינה מה עובד לי בקלות ומה לא?
  • לנתח מאיפה אני באה (הורים, משפחה, אירועים משמעותיים, הרגלים, סוג של חינוך, אמונות משפחתיות ועוד)
  • לבדוק ‘מי אני’ בכל מערכות היחסים, מה מתאים? מה ניתן לשנות?

2. כנות

על מנת לענות על השאלות הקודמות, יש צורך בכנות. נכון שזה לפעמים לא נוח, כואב, או אפילו מפחיד אבל, על מנת להתקדם, יש צורך לפקוח עיניים ולהסתכל במציאות. יש צורך להפסיק עם תירוצים וסיפורים. לא ניתן להישאר בעולם דמיוני, המגן עלי מחרדות, של ‘מה אם...?’, ‘אני לא מאמין ש...’. אין כאן מקום לשקר לעצמי. שקר עצמי הוא בדיוק הדרך ההפוכה מפיתוח מודעות עצמית. מודעות עצמית הולכת יד ביד עם הורדת מסכות. 

אני ממליצה לכם לחזור עכשיו שוב לשאלות הקודמות, והפעם, לנסות ולענות בכנות מוחלטת.

3. קבלה וטולרנטיות (סובלנות)

להסתכל על עצמי בכנות אינו אומר שיש מקום לשיפוטיות, אשמה, או הענשה עצמית. אין מקום להילחם נגד החלקים שגיליתי בתוכי ואני לא אוהבת. 

על מנת להתקדם בתהליך של פיתוח מודעות עצמית, יש לקבל באופן מלא את כל מה שגיליתי על עצמי, ולהתייחס לזה כאל נקודת התחלה להתפתחות שאני שואפת אליה, אבל עם הרבה מאוד חמלה וסובלנות. כדאי לזכור, שכל מה שעשיתי וכל מי שאני, הוא תוצאה של החינוך שקיבלתי והדברים שחוויתי ואסור לשכוח שעשיתי תמיד את הכי טוב שלי.

קבלה וטולרנטיות מאפשרות לשחרר את ההתנגדויות ולהתמסר לתהליך, תוך כדי חיבוק עצמי. בידיעה שלא תמיד קל, לפעמים כואב, אני צריכה כאן עיניים טובות על עצמי. 

בהמשך, אהיה מסוגלת לראות גם אחרים עם עיניים טובות ולפתח אמפטיה.

4. פגיעות ואומץ

לעיתים, לחשוף את כל מה שבתוכי, עלול להרגיש מסוכן ולא נוח אך לצד זאת, זה מאפשר להציף הכל ולהביא ריפוי למקומות הנדרשים. נכון, זה, דורש אומץ, אך פגיעות ואומץ, הולכים יחד בכל התחנות בתהליך של פיתוח מודעות עצמית, כגון:

  • לפתח ביטוי עצמי, ואותנטיות
  • לעבור שינויים
  • לשחרר שליטה ולהתקדם אל הלא נודע

5. סקרנות ופתיחות

כיצד ניתן להיות אמיץ באופן שיאפשר פיתוח מודעות עצמית? סקרנות, היא זו שבאה לעזור. היא מניעה, ונותנת כוח לנתח את עצמי – בסקרנות ללא שיפוטיות - לשים לב למחשבות, לרגשות, לתגובות, להתנהגות, לרצונות ולערכים שלי.

סקרנות מובילה להתנסות במגוון נושאים (אומנות, התפתחות אישית, מיינדפולנס, נשימות, מוזיקה, פילוסופיה, פסיכולוגיה, תודעה וכו'), דרך סדנאות, הרצאות או פודקסטים. מומלץ להיות פתוח ולהשתמש בכלים האלה העוזרים לגלות תכונות חדשות בעצמי, ולזהות מקומות שכדאי לחזק. 

בנוסף לכך, סקרנות ופתיחות עוזרים לי לדייק את מה שנכון, מלהיב, מהדהד בי ומביא אותי להעמיק בנושא.

ככל שמגוונים, מתנסים וחווים, מפתחים גמישות מחשבתית, שהוא אחד התוצרים של פיתוח מודעות עצמית. בזכותה ניתן לעבור ממיינדסט של נוקשות, לגמישות ותנועה, ניתן לאפשר שינוי תפיסה, גישה, פרספקטיבה, ודפוסי התנהגות (המגיעים כעט מבחירה מודעת, ולא מחינוך או נורמות של החברה).

6. השקעה ולקיחת אחריות

השתתפות בסדנאות/הרצאות מהנה ומקדמת אך לצד זאת, היא מובילה אותי עד נקודה מסוימת בתהליך פיתוח מודעות עצמית. בזכותה חשפתי נושאים המרגישים לי ‘לא סגורים’ (יש לי רגישות, פגיעות, כאב, פחד, הימנעות בכל פעם שהנושא עולה). הדרך לטפל ולפתור אותם דורשת השקעה נוספת. אני ממליצה לעשות זאת באמצעות טיפול פרטני, אימון אישי – מפגש אחד על אחד. זהו שלב מתקדם בפיתוח מודעות עצמית, המביא בדרך כלל לתוצאות רצויות ולשינויים, הגורמים לי קבלת החלטות והתאמות אמיצות.

תובנה חשובה שמומלץ לקחת בחשבון היא שהשינוי המגיע, משפיע על הקשרים עם הסביבה. הסביבה עלולה להגיב באופן מופתע ואף להתנגד לשינוי, כך שנדרש לתת לה זמן להתרגל, ולעיתים להתאים אותה ל'אני' החדש – קשרים ייעלמו, וחדשים ייווצרו במקומם. עלי לקחת אחריות ולוודא שהסביבה החדשה תומכת, מעודדת, חיובית, מקדמת ומושכת אותי למעלה ואם לא, לקבל החלטה.

התאמה מחדש הינה הדבר הנכון גם בהקשר של הגבולות שלי ויכולה להבחן בנושאים נוספים בחיים.

העיקרון הנ"ל הוא המאתגר ביותר, הוא עלול להעלות תחושות לא נעימות או אפילו לגרום לתקיעות ולכן מומלץ להיעזר באיש מקצוע.

7. סבלנות והתחייבות

פיתוח מודעות עצמית אינו מתרחש ביום אחד. כמו כן, לא קיים קסם היכול לקצר את התהליך. דרוש זמן ללמוד לשים לב לחוויות, מחשבות, רגשות, תחושות, לגלות את החולשות, חוזקות, ערכים, לעשות שינוים והתאמות בדרך. כל אחד מתקדם בהתאם לקצב האישי שלו. לכן, צריך סבלנות ומשמעת עצמית על מנת להמשיך גם כשהתוצאות לא נראות באופן מידי. חשוב לשמור על רצון להתקדם ולהתפתח כל הזמן. זו התחייבות שיש לי לעצמי.

8. חיבור ללב

שימו לב: פיתוח מודעות עצמית אינה דרך מחשבתית (הרבה פעמים, המחשבות גורמות לנו ללכת לאיבוד, כי הן לא באמת שלנו) אלא היא דרך להתחבר ללב, לתחושות, לרגשות, לחוויות ולתשוקות שלנו. מודעות עצמית היא חיבור למרכז, לאור שבנו, זה לחוות את ההווה, להיות כאן ועכשיו. אין מה לחפש, הכל כבר כאן בפנים.

בילדותנו, לא לימדו אותנו לקבל את הדברים האלה ובמיוחד לא את הרגשות שלנו. לכן, פיתוח החיבור ללב, הינו חלק חשוב ומהותי בפיתוח מודעות עצמית, הדורש מיקוד ולמידה.

כאשר נשארים במחשבות ומנותקים מהרגשות, או חווים הצפה רגשית, מתפתחת תחושת בדידות, תחושה שאף אחד לא מבין אותנו. האגו (המחשבות שלנו) תופס את כל תשומת הלב שלנו, ומחזיק אותנו ‘כלואים’.

רגש בא להעביר לנו מסר לגבי המצב/אירוע בו אנו נמצאים ברגע נתון. הוא ה-GPS שלנו. תפקידו לספר לנו האם הצרכים שלנו מסופקים, האם חסר לנו משהו, האם אנחנו מרוצים /לא מרוצים, האם ההחלטה ‘מרגישה’ לנו נכונה/מתאימה ועוד. פיתוח מודעות עצמית בא לעשות סדר במקום הזה.

חלק ממודעות עצמית, הינה פיתוח מיומנות קשבות (תשומת הלב), שבה אנו יודעים להבחין ברגשות השונים שעולים אצלנו, נותנים להם לעבור דרכנו, וגם יודעים לחבר אותם לאירוע שהפעיל ולמי שאנחנו ברגע זה. כאשר אנו קשובים, ניתן לזהות את הטריגר לרגש (כבר מרגיע ומוריד את המתח) וכמובן לפעול, על מנת להרגיש טוב יותר.

החיבור לרגשות, לקול הפנימי, לאינטואיציה, מאפשר קבלת החלטות נכונות/מתאימות וביתר קלות. החלטות נכונות נובעות בדרך כלל מבחירה חופשית (ללא השפעה או צורך באישור מגורם חיצוני), ומובילות לעצמאות.

חיבור ללב מתייחס גם לרצונות ולתשוקות שיש לנו, במיוחד כאשר הם לא מקובלים (אינם בנורמה). החיבור ללב מוביל אותנו להציב לעצמנו מטרות חשובות (אפילו אמיצות), וכך להגיע להגשמה עצמית.

לסיכום, כמה דרכים היכולות לסייע בפיתוח ושיפור תשומת הלב (קשבות עצמית): מיינדפולנס, מדיטציה, התבוננות, דמיון מודרך, נשימות, הליכה בטבע, ועוד.

9. אהבה ומשמעות

אהבה זה מעבר לרגש. אהבה היא תדר, זוהי אנרגיה, זה בעיקר סטייט אוף מיינד ודרך חיים.

כאשר אין מודעות (עצמית) הפעילות/התנהגות שלנו נובעת, במקרים רבים, מפחד כי כך חונכנו. כאשר אנחנו עוברים לפעול ממקום של מודעות עצמית, אנו נוטשים דרך חיים המופעלת מפחד ויכולים לעבור לפעול ממקום של אהבה.

בעבר, תפקיד הפחד היה להעיר אותנו כנגד סכנה ולהפעיל מנגנון הגנה. הפחד היה הכרחי להישרדותו של האדם הקדמון. כיום, ישנן פחות אפשרויות למצוא עצמנו בסכנת חיים, אבל מנגנון הפחד נשאר וגורם לתחושת מתח.

לכן כיום, ברוב המקרים, הפחד הוא סוג של ‘הזיה’. הוא בעצם בא לספר לנו, שאולי קיים סיכון (אבל בהחלט לא סכנה), חוסר נוחות, או אי וודאות. אם לא מחוברים לרגשות העולים, אנחנו עלולים להישאר באינסטינקט, המביא סגירות ותקיעות וכתוצאה מכך, אנו עלולים לבחור בדרך לא נכונה לנו (לדוגמה במקרים של הימנעות ובריחה).

פיתוח מודעות עצמית מוביל להתבוננות בפחד, להבנת תמרורי האזהרה, לתובנה שאין כאן סכנה, ומאפשר התקדמות ללא התנגדות. מכאן ואילך, הפחד כבר לא מנהל אותנו, דבר המאפשר להתחבר ולפעול ממקום של אהבה ונותן משמעות אחרת לחיים.

10. חיוביות ומנהיגות

פיתוח מודעות עצמית דורש היפרדות מעמדה של קורבן. אנחנו כבר מבינים שאף אחד לא פוגע בנו בכוונה. כמו כן, אף אחד לא יבוא להציל אותנו –הכל באחריותנו.

כאשר נוטשים את עמדת הקורבן, מפסיקים להתלונן על המצב ומתמקדים במה שיש, אנו עוברים לסטייט אוף מיינד חיובי ולוקחים אחריות על המציאות וההווה.

אחת הדרכים המוכרות לפתח עמדה זו, היא לכתוב כל יום במחברת כמה דברים טובים שקרו באותו היום- מחברת הוקרת תודה.

עמדה אחראית היא עמדה בה אנחנו לא מחכים לאף אחד (וגם לא מחקים אף אחד), לא משווים עצמנו, ולא תלויים באישור של אף אדם. אנחנו הופכים למנהיגים של עצמנו (בעתיד, אולי גם מנהיגים באופן כללי).

כאשר אנו במודעות עצמית, אנחנו מזמנים לחיינו דברים טובים, ממגנטים אנשים הדומים לנו, באותו תדר וגישה (מאוד חשוב בהקשר של מציאת זוגיות) שמתאימים לנו, מעודדים אותנו, מעריכים אותנו ומאפשרים לנו לגדול.

לסיכום

חוסר במודעות עצמית, עלול להוביל לתחושה של חיים בתוך מבוך – מחפשים את הדרך, מנסים, דואגים, חוששים, מתלבטים, מפחדים, מתנגשים בקיר, הולכים לאיבוד, מתייאשים.

בתוך המבוך, הכל נראה אותו דבר; חווים הרבה מתח, אין שום רמז לדבר שמחכה לנו מעבר לפינה. ברגע שמצאנו דרך שעובדת, רוצים להחזיק בה, לא לשנות כלום, כי סוף סוף, יש לנו שליטה על משהו.

מודעות עצמית, מאפשרת לנו להביט על המבוך ממקום גבוה ולראות, באופן בהיר, את הדרכים האפשריות, כך שנוכל לבחור בקלות בדרך הנכונה לנו, דבר שמקנה לנו ביטחון עצמי, התנהגות חכמה ופחות מושפעת מעמדתם של אחרים. במצב זה אנחנו יכולים לשחרר שליטה ולהיות בזרימה והרמוניה, ליהנות יותר, להיות רגועים יותר, מתקיים חיבור בין הראש ללב והתחושה היא של חיים עוצמתיים יותר.

פיתוח מודעות עצמית, זה להיוולד מחדש ל'אני האמיתי' ומתן אפשרות לעצמנו להיות הגרסה הטובה שלנו.

פיתוח מודעות עצמית מתחילה עם סדק קטן במבוך. תהיו סקרנים ותסכימו להסתכל מעבר לסדק, לקבל את מה שתגלו, שיוביל אתכם מחוץ למעגל שבו אתם נמצאים.

אני מאחלת לכם התעוררות נעימה, דרך לפיתוח מודעות עצמית מהנה ומרתקת, וקבלת מתנות משמעותיות ומופלאות לאורך הדרך שתעברו.