בשבועיים הראשונים, התביישתי אפילו להגיד את המילה צחוק. אחרי היציאה מההלם הראשוני שפקד את כולנו, רציתי לתת לחבק ולעטוף באהבה את כולנו, אבל לא יכולתי להעז ולהעלות על דל שפתי את המילה צחוק. 

אני יודעת, מניסיון אישי ויומיומי, שצחוק מרפא את הגוף ואת הנפש ובכל זאת - סדנת צחוק? יוגה צחוק? מי בכלל רוצה לצחוק עכשיו? 

והימים חולפים ולא נהיה קל יותר ומתחדדת לה ההבנה שנצטרך למצוא את הדרך לצלוח את התקופה. חלק מהאנשים מסתפקים בלהשאיר את הראש מעל המים, חלק חולמים לחזור לשגרה וחלק מבינים, שמה שהיה לא ישוב עוד והגיע הזמן למשהו חדש.

מתי החלטתי להתחיל לצחוק?

מאז ומתמיד ומאז ה 7.10 יותר מתמיד, יש לי מטרה ברורה: לא ליפול ולשמור על תדר גבוה ויהי מה. עבורי, המטרה הזו היא אתגר גם בלי מלחמות. זהו אתגר בגלל מבנה האישיות שלי שיש שיקראו לו ‘פולניה’, אבל אני אוסיף: ‘פולניה עקשנית’, כזו שמודעת לנטייה הטבעית שלה ובוחרת יום ביומו לכוון את הרדיו הפנימי שבה לתדר של התחנה הרצויה. לא תמיד המשימה הזו פשוטה אבל כשאני מתמידה בה היא תמיד מצליחה.

לפני 16 שנים קיבלתי את המתנה הנפלאה ביותר, מתנה שאפילו לא ידעתי לבקש: מתנת הצחוק. קיבלתי אותה 'במקרה' אבל עם יד הלב - אני, לא מאמינה במקריות. המתנה הזו הוכיחה לי, שכשיש לנו ודאות לגבי המטרה, הדרך תתגלה בפנינו מעצמה. 

לפני 16 שנים קפצה פרסומת על צג המחשב שלי לקורס מנחי יוגה צחוק. הרמתי גבה אבל לחצתי על הלינק ואז, קראתי משפט ששינה את חיי: 

‘הגוף שלנו מגיב לצחוק מאולץ כמו שהוא מגיב לצחוק ספונטני’.

וואוווו! איזו התרגשות וצמרמורת עברו לי בכל הגוף. 

אפשר לצחוק גם בלי חוש הומור, אפשר לצחוק אפילו כשאין מצב רוח. המשפט הזה התחבר לי מיד לידיעה פנימית, שישנן אמיתות שהן מעבר למה שלימדו אותנו תמיד. 

אמרתי לעצמי, שכך אציל את עצמי, בלי שבאמת היה לי מושג במה מדובר. 

אחרי סוף שבוע של הכשרת מנחים ועוד כמה סדנאות צחוק, ראיתי אותי משתנה; הרגשתי תחושת מלאות חדשה בבטן, קלילות באוויר, ראיתי שאני מגיבה לסיטואציות בהרבה פחות רגישות ומתאהבת בעצמי ובחיים יותר מתמיד. 

זה היה הרגע שבו החלטתי שאני רוצה להעביר את זה הלאה. הבנתי שאם תרגול צחוק יצר אצלי כזה שינוי, יש לי את היכולת להשפיע ולייצר שינוי דומה אצל גברים ונשים רבים.

למה כל כך חשוב לצחוק?

הצחוק הוא כלי ריפוי שנולדנו אתו. הוא קיים אצלנו בגוף ‘בילד אין’ ואנחנו לאט לאט ‘פוגעים במנגנון’. 

חשבו על ילדים שצוחקים בקלות המון פעמים ביום (כ- 500), ללא עכבות ומכל בדיחה. חשבו על הצחוק המתגלגל כשאנחנו משחקים איתם ‘קו קו’. הכניסה למסגרות מכניסה אותנו למסגרות תרתי משמע: אנחנו מקבלים מסר שאסור לצחוק משטויות ושבשביל להצליח בחיים, אנחנו צריכים להיות רציניים. 

אם נסתכל מסביב על חברים ומכרים שלנו, נראה המון א.נשים שבנו משפחה גדולה, השיגו תפקיד חשוב, ממון רב, אבל הם אינם שמחים, אינם צוחקים כמעט (ממוצע הצחוק שלהם עומד על כ- 10 פעמים ביום), חלקם מעט נוקשים ואף מרגישים ריקנות מבפנים. 

אני חושבת, שהגענו לעולם הזה כדי להיות שמחים ומאושרים וכי זו המטרה העיקרית. לכן, החזון שלי הוא לצאת לרחוב ולראות אנשים שמחים, מחייכים, צוחקים, אפילו מדלגים. אני מייחלת לך שכולנו נהיה עסוקים באהבת חינם וכי השפע ישגשג לנו בין האצבעות, בקלילות. אני באמת מאמינה שזה מה שמגיע לנו וכשהמציאות הגלובלית המשתקפת בפנינו עכשיו כל כך רחוקה מכך, אני מאמינה שיש לנו אחריות לשנות את התדר. 

דומה מושך דומה והגברת האור מתוך בחירה מודעת, תגרש את החושך הגדול. 

מכך מגיעה אלי הידיעה הברורה, שכל צחוק שאצחק וכל רגע של שמחה שאחווה מתוך מודעות, יתמוך אנרגטית בחטופים, בחיילים, במפונים ובכל אישה ואיש שחווים קשיים רבים כל כך בתקופה הזו. 

במועדון הצחוק שלי, אנחנו צוחקות כל שבוע את תפילת הצחוק ומדמיינות את כולם חוזרים הביתה בשלום. 

ד"ר מדן קטריה כתב לפני 25 שנים, במאמרו שעסק בנושא תרפיית הצחוק, כי לצחוק ישנם יתרונות רבים לבריאות הגוף והנפש שלנו ולכן, אנחנו צריכים להזכיר לגוף איך צוחקים ואפשר לצחוק גם בלי סיבה ובלי בדיחה. 15 דקות של צחוק מדי יום עושות שינוי אמיתי בגוף ובנפש. 

כן. כמו בכל תחום, גם כאן נדרשת משמעת ויכולות לעלות התנגדויות שנובעות מדפוסים ישנים, אבל את השינוי שהצחוק עושה אפשר להרגיש מיד. 

נסו לחייך, גם אם החיוך מאולץ. החזיקו את החיוך עד דקה ברציפות. שימו לב לאזור בין הגרון לבטן התחתונה. האם משהו השתחרר שם? האם הייתה תנועה במצב הרוח? 

עכשיו דמיינו מה קורה כשמתחילים לצחוק: משתחררים הרבה יותר אנדורפינים במוח, יש ירידה בהורמוני הסטרס, נעשה עיסוי לאברים הפנימיים בגוף.

ועכשיו דמיינו אתכם עומדים במעגל, עם קבוצת אנשים, כולם מסתכלים בעיניים זה של זו וכולם צוחקים בקול גדול. לחלק קל יותר ומי שמתקשה נעזר במי שקל לו. זה מדבק. כל מה שצריך כדי להצליח, הוא רצון להרגיש טוב יותר והחלטה לצאת מהמסגרות.

צחוק משפיע בטווח הקצר באופן מיידי. למשל, צחוק לפני בדיקת דם מפיג את החרדה ממחטים וכך גם צחוק לפני הרצאה או מבחן. צחוק הוא זרז טבעי בשלבי לידה והוא גם מפורר פחדים שונים.

אחרי סדנת צחוק חד פעמית התחושה היא של שחרור, רווחה ושמחה פנימית. תחושות שאפשר לתרגל שוב ושוב ולהרגיל את הגוף בהן. כשצוחקים, משתחררים גם רגשות מודחקים אז אם אחרי סדנת צחוק משתחרר בכי או כעס, קבלו זאת באהבה, כי הגוף רצה לשחרר את זה.

תרגול צחוק קבוע משפיע בכל מישורי החיים. אני למדתי את תרפיית הצחוק בזמן שעברתי תהליך הפריה חוץ גופית ואין לי ספק שהוא היווה זרז לקליטת ההיריון.

ומה קורה בסדנאות צחוק

בסדנאות הצחוק שאני מעבירה קורה קסם בין אנשים. בסדנת צחוק לנשים מתגלית עוצמה נשית מלאה בחמלה, אהבה ושמחה מבפנים. יש רצון כן לרפא את עצמנו ואחת את השנייה. כך גם במסיבת רווקות, שבה יש עוצמה רבה ברצון המשותף לשמח את הכלה. הצחוק גם ישחרר את כל הלחץ של לפני החתונה ויאפשר לכלה ליהנות ולהיות עטופה.

בסדנת צחוק עם בני המשפחה נפתחים הלבבות, מתהדקים הקשרים והרבה פעמים נפתח פתח ליישוב סכסוכים. לעיתים אנרגיית הצחוק מפתיעה בנוכחותה למשפחות שלא רגילות לשבת ולהתגלגל מצחוק סביב שולחן השבת. צוחקים גם בזוגות וגם בפורום של בפורום אינטימי של משפחה גרעינית. מקסים ומחמם את הלב

בסדנאות צחוק לבני הגיל השלישי קורה קסם מדהים של היזכרות וחזרה לילדות; ככל שצוברים יותר ניסיון בחיים, מבינים את המסר שמותר לצחוק, מותר להשתטות ומגיע לנו להיות שמחים ומאושרים.

לסיכום

בתקופה הנוכחית, לכולנו יש סיבות להתעקש לכוון את הרדיו הפנימי לתדר הנכון. כשהתדר שלנו יהיה גבוה נדביק גם את כולם סביבנו ואז, בספרי ההיסטוריה יהיה כתוב שבעת הזו, האנשים בחרו בעצמם, בשמחתם ובאחדותם. 

ככל שנגביר תדרים גבוהים כמו אהבת חינם וצחוק, כך התמונה הכללית הגלובלית תשתנה לטובה. 

נכון שזה מה שגם שאתן ואתם רוצות ורוצים?