הקבלה חושפת את הקשר המופלא בין רות לבועז, עם רמזים נסתרים באותיות שמותיהם. התאמה נפשית, רגשית ואתגרי קשר נחשפים דרך סוד האותיות, מציגים קשר חזק וראוי שהניב את בית המלוכה של ישראל.

לפני 3,336 שנים, נצטווינו לשמור על חג הפסח, שנחגג באביב. שבעה שבועות לאחר מכן, אנו חוגגים את חג מתן תורה, הוא חג השבועות. בחג השבועות אנו קוראים את מגילת רות, סיפור גאולתה של רות על ידי בועז, במאבק בין טוב ורע ובבחירות מופתיות של חסד ונדיבות. מגילת רות מדגישה את חזון חברת המופת הישראלית, המתמקדת בצדקה וחסד. 

 

עיון בארון הספרים היהודי, היינו במגילת רות, בתנ"ך  ובספר יצירה, לקח אותי למסע מרתק. הרשו לי לקחת אתכם למסע בין תקופות, אותיות, מלים ושמות.                                                                                                                

בשחר קיומנו, עת יצאנו ממצרים נצטווינו לשמור שחג הפסח החל ביום י"ד לניסן לשנת ב'תמ"ח, יום חג חרותנו, יום ההולדת הלאומי שלנו, יחול תמיד באביב. ככתוב בספר שמות פרק י"ג פסוק ד' "הַיּוֹם, אַתֶּם יֹצְאִים, בְּחֹדֶשׁ, הָאָבִיב".

שבעה שבועות לאחר מכן, ביום החמישים, ביום שבת, ו' בסיון ב'תמ"ח חל יום היובל, יום חג מתן תורה. ביום זה חגגנו את חג השבועות, וקיבלנו במדבר את החוקה הראשונה שלנו. חוקה כלל עולמית, הקוראת לעם ישראל להיות אור לגויים ולפעול למען האנושות כולה.

ביום היובל אנו מצווים על פי ספר ויקרא לנהוג לפי מצוות היובל, מצוות הקשורות לאדמה ולפרט, מצוות המאפשרות גאולת קרקע של אדם שירד מנכסיו ושל אלמנה שבעלה נפטר והשאירה ללא ילדים.

בחג השבועות אנו קוראים את מגילת רות, המספרת את סיפור גאולתה של רות בת עגלון מלך מואב בידי בועז בן שלמון, ראש הסנהדרין, ראשון לחכמי ישראל ואחיינה של נעמי אלמנת אלימלך, בשנת ב'תת (שלמון ואלימלך היו אחים).

ההתמקדות במגילה היא לא רק במאבק בין טוב ורע, אלא בבחינה מעמיקה של הבחירות שאנשים עושים. בעוד שהאדם הסביר עשוי לבחור בפעולות המתקבלות על הדעת, רות ובועז בוחרים לנהוג בחסד ובנדיבות, מעבר למה שמצופה מהם. זהו מבחן לא פשוט, שכן הוא מציב את הבחירות היומיומיות של האדם במרכז הבמה ומשווה אותן להחלטות יוצאות הדופן של אנשי המופת.

בין מצוות התורה ישנן מצוות חסד, שעוסקות בעשייה מעל ומעבר לנדרש, בחריגה מהשגרה. מצוות אלו מייחדות את עם ישראל כעם השואף להיות מופת בין העמים. אחת המפורסמות שבהן היא מצוות ‘לקט, שכחה ופאה’, המופיעה בסוף פרשת ‘כי תצא’ (דברים כה:). מצוות אלו מצוות אותנו להותיר לעניים מהשיבולים והאלומות שבשדה, כדי שאיש לא ירעב ללחם. מיד לאחר תיאור מצוות השדה מופיע הציווי על מצוות הייבום, מצווה יוצאת דופן שמתעלה מעל הנורמה ומגיעה לתחום המופת.

המגילה מציגה את בית לחם כעיר שבה אידיליית החסד הישראלית מגיעה למימוש מלא. בית לחם היא העיר שבה שולטים חוקי החסד ולכן, רות היא ‘אמה של מלכות’. רות ובועז בבית לחם מולידים את החסד כתשתית הבסיסית למדינה שיקים נכדם, דוד המלך. בעולם כזה ייבנה עולם חסד. בבדיקת סוד האותיות של רות ובועז אנו מוצאים רמזים נוספים לקשר המוצלח בין רות ובועז.

מכאן אנו למדים, כי במגילת רות יצוקים היסודות של חזון חברת המופת הנוהגת לפי כללי צדקה וחסד המעוגנים בחוק לצד כללי המשפט, כפי שחזה דוד המלך בהקמת מדינת ישראל הראשונה.

סוד האותיות והשמות

ספר יצירה, החיבור הקדמוני של אברהם אבינו, אשר גרסתו הערוכה של רבי עקיבא בן יוסף מצויה בידינו היום, מתאר כיצד נעשה שימוש באותיות כדי להוציא את הבריאה אל הפועל. 

את האותיות ניתן להציב בצירופים אין ספור, על ידי שינוי סדרן בתוך המלים ובתוך שמות האנשים. לאותיות כוחות קוסמיים רוחניים המשפיעים על האדם ומכאן גם על האנשים הנמצאים בסביבת חייו.

חקר סוד האותיות ומקומן של האותיות משפיע אנרגטית על השם הפרטי. אות זהה במיקום שונה נותנת משמעות אחרת. הקבלה משתמשת במונח מל"ך שהם ראשי תיבות של : מוח לב כבד.

האות הראשונה של השם הפרטי מייצגת את המוח (חשיבה) ומשויכת לספירת כתר בעץ החיים הקבלי. ספירת הכתר קשורה למחשבות, שאיפות, רצונות, מאוויים אשר מייצגים את המניעים, את האידיאלים המודעים, את סגנון המחשבה והלימוד. האות הראשונה נקראת בקבלה ‘אור פנימי’.

האות השנייה של השם מייצגת את הרגשות ומשויכת לספירת תפארת בעץ החיים הקבלי. תפארת היא ספירת צור התודעה של האדם וקשורה למספר הייעוד ומתארת את המערכת הרגשית: המזג הרגשי, הצרכים הרגשיים והרצון לחוש אושר וסיפוק. בקבלה, ספירת תפארת מייצגת את קו הרחמים, האיזון שפורץ קדימה, הדחף המאזן בין הדין לבין הרחמים.

האות השלישית בשם מייצגת את (הכבד) ומשויכת לספירת מלכות בעץ החיים הקבלי. ספירת מלכות קשורה למספר ההשתלבות בחברה המייצג גם את התדמית והרושם אותם האדם רוצה לשדר כלפי זרים וכלפי סביבה שאינה מוכרת ובטוחה. כבד על פי היהדות ועל פי הרפואה הסינית מתארים את הכעסים כ'אש הכבד', חלק מהאותיות בעלות אנרגיה הפורצת החוצה וחלק מהאותיות בעלות אנרגיה המפנימות פנימה, דבר שעלול להשפיע על בריאות האדם.

האות הרביעית וכל אות נוספת בשם הפרטי המשויכות לספירות חסד - גבורה בעץ החיים הקבלי. המייצגות את יכולת הביצוע והמעשיות של האדם. אנו נקשור את ספירות חסד גבורה אל העשייה והתעסוקה אשר מייצגות את הכישורים הנרכשים של האדם, ואת הכלים העומדים לרשותו בתפקוד בחיי היומיום והתנאים בהם יפיק מעצמו את המיטב ויצליח לממש את חייו.

זוגיות

כדי לבדוק את פוטנציאל הזוגיות בין שני אנשים אנחנו נחבר בין אותיות השם הפרטי שלהם בהתאמה, כאשר יש לזכור, כי השם חייב להיות בן 4 אותיות ואם חסרה אות, מכפילים את האות האחרונה הקיימת בשם (כך למשל השם ‘טל’ הופך ל'טללל').

חיבורי האותיות הראשונות מייצגים את ההתאמה הנפשית בין בני הזוג, את טיב החשיבה של כל אחד מהם ואת רמת החברות ביניהם.

חיבורי האותיות השניות מייצגים את הקשר הרגשי בין בני הזוג, את המשיכה המינית ביניהם, את הצרכים הרגשיים שלהם בזוגיות ואת יחסם לבית למשפחה ולילדים.

חיבורי האותיות השלישיות מייצגים את הקשיים בקשר הזוגי. כיצד בני הזוג מתנהגים בעת כעס, מתח או ריב ומהו התיקון של כל אחד מהם.

חיבורי האותיות הרביעיות מייצגים את הפן החברתי ואת התחום המעשי של בני הזוג.

הסוד הקבלי של הצופן של בועז ורות

בואו ונבדוק כעת את הקשר בין בועז לרותת. כן, הכפלנו את האות ת' השלישית בשם רות וקיבלנו גם אות רביעית ת'.

חיבור האות הראשונה ב-ר מספרים לנו על ההתאמה הנפשית בין בני הזוג, את טיב החשיבה של כל אחד מהם ואת רמת החברות ביניהם.

קשר המצביע על שפע והצלחה. צירוף האותיות ב-ר יוצר את המלה 'בר' שמשמעה תבואה ופירושה שפע. כאשר יש שפע, יש גם מקום לגמילות חסדים ולמתן צדקה. בר – חיות הבר הן חופשיות ולכן מציינת גם חופש. 'רב' מציינת רב או מורה וכן רב = הרבה ולא מעט. חיבור אותיות אילו באות הראשונה יספר על קשר מצוין. קשר שיש בו שפע של פרנסה והצלחה בכל תחום בחיים. קשר תקשורתי טוב. קשר בו שני בני הזוג יכולים לצמוח ולגדול, תוך תמיכה הדדית. קשר המצביע על אהבת חופש ואי אהבת מוגבלות ולכן מומלץ לתת זה לזו חופש ומרחב פעולה. זוגיות חונקת וקנאית עלולה להביא לנתק.

חיבורי האות השנייה ו-ו מייצגים את הקשר הרגשי בין בני הזוג, את המשיכה המינית ביניהם, את הצרכים הרגשיים שלהם בזוגיות ואת יחסם לבית למשפחה ולילדים.

קשר הנותן ביטחון רגשי ויציבות כלכלית. בני הזוג סומכים זה על זה. לרוב אותיות זהות מסמלות אנרגיה וחשיבה דומה ולכן גם הסכמה והבנה טובה. שניהם אנשים ארציים, יציבים וחומריים הדואגים לעולם החומר ושימור הקיים. הקשר המיני חזק ויש ביניהם משיכה גדולה. עליהם רק להיזהר מכך ששניהם קשי עורף ועקשנים כמו פרד ולזכור שבחיי נישואין חייבים מידי פעם להתגמש. יש ביניהם התאמה גדולה בכל נושא, כולל בנושא חינוך הילדים והדאגה לבית.

חיבורי האות השלישית ע-ת מייצגים את הקשיים בקשר הזוגי. כיצד בני הזוג מתנהגים בעת כעס, מתח או ריב ומהו התיקון של כל אחד מהם.

מושג הזמן משמעותי בקשר זה. צירוף האותיות 'ע-ת' באות השלישית מצביע על תיקון קבלי מעניין. כל אחד מבני הזוג הינו המראה המדויקת של התכונות השליליות של האחר ולכן כל אחד מאפשר לאחר לראות את חסרונותיו האמתיים. הדבר יכול להוות לשניהם מקפצה רוחנית אדירה, מה שמכונה בעולם הקבלה 'תיקון'. יש קשר חזק ורוחני ביניהם. זוהי זוגיות שקטה ברובה ונעימה לשניהם.

חיבורי האות הרביעית ז-ת מייצגים את הפן החברתי ואת התחום המעשי של בני הזוג.

בתחום המעשי: אחד מבני הזוג מעשי ותכליתי יותר מהשני. אחד מהם דואג לעתיד בעוד השני דואג להווה. אחד מהם הוגה את הרעיונות בעוד השני מבצע אותם הלכה למעשה.

בתחום החברתי: שניהם מאד חברותיים. אחד מהם אוהב התפלמסות, סקרן ומגורה מכל דבר אינטלקטואלי. מתעניין לדעת מה חדש ומה קורה. בן הזוג השני זקוק לחברים כדי לחלוק עמם את עולמו הרגשי. הוא מתעניין בעולמם הרגשי, שואל לבעיותיהם ותמיד נכון לעזור אם יבקשוהו. פסיכולוג במהותו ואוהב לייעץ, לתמוך ולעזור.

הנה כי כן, אנו רואים קשר זוגי מוצלח וראוי ואין זה פלא, שהשניים האלה זכו שמביתם ייבחר בית המלוכה של ישראל.

לסיכום

האותיות בשמות של בני הזוג יכולים ללמד אותנו על ההתאמה ביניהם, האתגרים וההזדמנויות הייחודיים שטמונים בזוגיות שלהם. באמצעות פיצוח הסוד הקבלי של הצופן הזוגי אפשר, לא רק לנתח את הזוגיות, אלא גם לצאת למסע רוחני מרתק אל תוך עולם המיסטיקה והקבלה. זוהי הזדמנות ייחודית להבין טוב יותר את עצמכם, את בן/ בת הזוג שלכם ואת הקשר המיוחד ביניכם.

אם גם אתם מעוניינים לדעת מה מספרת מפת הסוד הקבלי של הצופן הזוגי שלכם, או שאתם עומדים לצאת לדייט שאינכם בטוחים שכדאי לכם לצאת אליו, או שאתם רוצים ללמוד כיצד לשדרג את התקשורת שלכם מול האנשים בסביבת חייהם, אני מזמין אתכם להצטרף אלי וללמוד את התחום המרתק הזה.