לא הכל שחור או לבן. חז"ל אמרו זאת לפני שנים רבות: 'כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות' (ברכות נח ע"ב)

לכל אחד ואחת מאתנו יש דעות שונות על כל מיני דברים בעולם ולכל אחד ואחת מאתנו סגנון תקשורת שמייחד אותו או אותה.

תארו לכם עולם שהיה עשוי כולו צבע אחד בלבד. עצמו עיניים ודמיינו את זה: את הפרחים, הגבעולים, העלים, האדמה, הדשא, הכבישים, הבתים, האנשים והבגדים. הכול בצבע אחד. המראה הזה, מוזר ככל שיהיה, היה מפעים אותנו בתחילה, אבל מהר מאוד היה הופך למשעמם. לא כך?

סגנון התקשורת שייחודי לכל אחד ואחת, הצבע שמאפיין אותנו, הדרך להביע את עצמנו בפני אחרים - כל אלה הופכים את העולם למעניין יותר.

נושא סגנונות התקשורת נחקר במשך שנים ונכתב עליו רבות. במאמר זה אנסה להביא אותו מנקודת מבט קצת אחרת: באמצעות מודל הצבעים. חשוב להבין, שלצבע, כצבע, אין משמעות מיוחדת, אבל השימוש במודל הצבעים מפשט ומקל את ההבנה שלו, בוודאי עבור מי שאינו מכיר את התחום.

אבל רגע: בשביל מה כדאי לדעת מהו סגנון התקשורת שלנו ושל העומדים מולנו?

בתקשורת הבין אישית, האחריות להעברת המסר מוטלת כולה על מוסר המסר, ועל מקבל המסר מוטלת המשימה להחליט כיצד לפעול. אם המסר לא יעבור בצורה נכונה אל מקבל המסר, קבלת ההחלטות עלולה להיות שונה מהאופן שבה מוסר המסר התכוון לה. אנחנו, כמוסרי המסר לא יכולים לשנות את דפוס החשיבה של המקבל, אבל מה שאנחנו בהחלט יכולים לעשות כמעבירי מסר, הוא להעביר את המסר לצד השני (מקבל המסר) באופן שמותאם לו: בדרך שבה הוא מפרש, מבין וחושב. כך, נוכל לגרום לו להבין אותנו בצורה נכונה ומדויקת הרבה יותר, בדיוק כפי שאנחנו מתכוונים.

המטרה, אם כך, היא להשאיר את מקבל המסר באזור הנוחות שלו ולגרום לו לקבל את המסר אותו אנחנו רוצים להעביר, בדרך הקלה ביותר שלא תצריך ממנו מאמץ בפרשנות או במחשבה למה אנחנו מתכוונים.

כבעלות ובעלי עסקים וכאנשים שמתקשרים הסביבה, חובת הגמישות, היצירתיות והתאמת העברת המסר לצד השני לא רק מוטלת עלינו, אלא שהיא גם תשרת אותנו.

מוכנים לצאת איתי למסע שכולו צבע והיכרות טובה יותר שלנו את עצמנו ואת הסביבה?

על משמעות הצבעים

רגע לפני שנצלול פנימה, חשוב להגיד שבהקשר של הצבעים, אין צבע טוב וצבע פחות טוב. אין נכון ולא נכון. הצבעים מאפיינים את סגנונות התקשורת שלנו ובהחלט ייתכן שנזהה בעצמנו יותר מצבע אחד. לכל אחד ואחת מאתנו יש צבע דומיננטי אחד וצבע משני ולחלקנו, ייתכן אף צבע שלישי במאפיינים שלו.

שנתחיל?

הטיפוס האדום - הדומיננטי

אנשי הטיפוס האדום הם דומיננטיים, בעלי מוטיבציה גבוהה, החלטיים, מהירי תגובה, ישירים ותחרותיים. הם חדורי מטרה, לא מוכנים שאנשים אחרים יבזבזו להם את הזמן, נחושים ומבצעים פעולות בצורה אימפולסיבית. כוח הרצון שלהם חזק, הם פועלים בצורה ישירה ומרגישים צורך עז בשליטה. טיפוסים אדומים מוכנים לקחת סיכונים על מנת לעמוד באתגרים ועצם קיום אלמנט הסיכון הוא שגורם להם לרוץ קדימה בכל הכוח. מכירות ומכירים מנהלות ומנהלים כאלה?

אדם עם סגנון תקשורת אדום יאופיין, בדרך כלל, באופן הבא: אנשים עם סגנון תקשורת אדום מדברים בקול רם, עונים מהר ובחדות, תזזיתיים, עסוקים תמיד במשהו ולא מסוגלים לשבת לרגע אחד. טיפוסים אדומים אומרים את מה שהם חושבים, לא 'מתייפייפים' או הולכים סחור סחור. שפת הגוף שלהם ברורה: הליכה מהירה, ראש מורם כלפי מעלה, מישירים מבט ומסתכלים בעיניים. האדומים מצפים שיפנו להם את הדרך ולכן, אם אתם נתקלים בטיפוסים אדומים, אל תצפו לחיוכים (בעיקר אם מדובר בפגישה עסקית) או לסמול טוק. גשו ישר למטרה. חבל על הזמן.

הטיפוס הצהוב - מעורר ההשראה

אנשי הטיפוס הצהוב הם האנשים שכולנו מגדירים כחברותיים. הם אלה שהיו בוועדות החברה בכיתה, ורבאליים מאוד, חיוביים, בעלי אמפתיה גבוהה ויצירתיים. לרוב, הם פועלים באימפולסיביות ורגישים מאוד. הטיפוסים הצהובים, חייבים להיות בסביבת אנשים כל הזמן, בדידות היא דבר מסוכן עבורם ולכן, הם יעשו הכול כדי לא להיות לבד. אנשים שמשתייכים לצבע הצהוב מגיבים מהר, חיים בעתיד ונעים כל הזמן קדימה.

אנשים עם סגנון תקשורת צהוב מתאפיינים באופטימיות רבה. הם בעלי גישה חיובית לחיים ומחפש כל הזמן הזדמנויות. באנשים עם אופי יזמי יש, ללא ספק, הרבה מהצבע הצהוב. אנשים צהובים אלא האנשים שחיים את החיים בשביל לחיות. תמצאו אותם לרוב במרכז המעגל, יש בהם משהו שמח ש'ממגנט' אליהם אנשים. הם תמיד דואגים לאווירה טובה ושמחה. גם אם מדובר בפגישה עסקית הם ידאגו שהיא תהיה באווירה נעימה וזורמת, ככל שניתן. 

האנשים הצהובים רגישים מאוד, אך אל תטעו: קבלת ההחלטות שלהם מהירה בדיוק כמו זה של האדומים, אלא שבניגוד לאנשים האדומים, הטיפוסים הצהובים מקבלים החלטות 'מהבטן'. הם מתרכזים בעיקר ביצירת מערכות יחסים, מסוגלים לדבר עם כולם, אנרגטיים, תוססים ומאוד מאוד סקרנים. דבר נוסף שהטיפוסים הצהובים מתאפיינים בו הוא אהבת מגע. הם יוצרים קשר רך ונעים, משתמשים בהמון מחוות ומימיקות ומרבים להתקרב לבן או בת השיח שלהם. שפת הגוף שלהם פתוחה ומזמינה, הם יחייכו כמעט תמיד, ידברו בקצב מהיר, יקפצו מנושא לנושא ויצפו שתעקבו אחריהם.

הטיפוס הכחול - המנתח

בני אדם כחולים הם האנשים השיטתיים, האנליטיים. אצלם, לכל דבר ישנה סיבה ושום דבר לא קורה במקרה. הטיפוסים הכחולים ינתחו כל דבר שקורה, עד שיבינו מדוע הוא קרה והם נתפסים כמרוחקים חברתית בעוד שלמעשה, הם בוחנים את הסביבה בהם הם נמצאים.

האנשים הכחולים נתפסים כשקטים מאוד, למרות שבתוכם מתרחשות סערות שאותן הם מעדיפים להשאיר בתוכם. הם מצייתים לחוקים ולכללים, דייקנים, זהירים ונוקטים בפעולות זהירות. מהירות התגובה שלהם איטית מאוד והם חסידי סדר תכנון. יש להם עניין רב במערכות יחסים (טיפוסים של אנשים) ובאופן כללי, הם קונבנציונאליים, הגיוניים וכל החלטה שלהם מתקבלת לאחר חקירה ובירור עמוקים.

אנשים עם סגנון תקשורת כחול הם טיפוסים מנתחים. הם מעריכים, בוחנים וחוקרים כל הזמן. האנשים הכחולים הם מאורגנים, מסודרים ומאוד מציאותיים. הם בוחנים כל דבר, מחשבים את ההשלכות ורק אז, פועלים. טיפוסים כחולים לא יצאו לפעולה אלא אם הם ידעו בוודאות את התוצאות שלה. הם טיפוסים ששואלים שאלות שוב ושוב ואחרי שהם מסיימים לשאול את כל השאלות, הם ישאלו עוד. יש מי שעלול לפרש את הטיפוס הכחול כסוג של 'קרצייה', אבל זה ממש לא כך. הטיפוס הכחול הוא טיפוס מחושב. הוא לא לוקח סיכונים מיותרים ופועל רק בהתאם לתוצאות העתידות שבשטח. 

טיפוסים כחולים הם לא ביישנים. הם לא מרבים לדבר כי הם חוקרים את הסביבה שבה הם נמצאים, מנתחים את האנשים שסביבם ורק אם יש להם מה להגיד, הם יגידו. אצל הטיפוס הכחול האמת נמצאת בפרטים הקטנים. הם אנשים של שליטה מלאה ואם הם לא בשליטה מלאה, מבחינתם זה כמו לא להיות בשליטה בכלל. בדרך כלל הם אנשים זהירים, הבטיחות היא בראש סדר העדיפות שלהם. אצל הטיפוס הכחול הדרך קודמת למטרה

ישנם מקרים שבהם אנשים כחולים עשויים להימנע מנקיטת פעולות מסוימות במידה והם ירגישו שהם מתקשים בהערכת הסיכונים של הפעולה. הם מייחסים חשיבות רבה לעובדות ולאיכות והדבר בא לידי ביטוי בדייקנות ובשיטתיות, יש מי שיגידו שבהגזמה. אנשים כחולים מתאפיינים בחשיבה לוגית ורציונלית. אם אפשר להוציא את הרגש מהמשוואה, הם יעדיפו זאת. הם מעדיפים לשמור מרחק מאנשים, לעמוד בצד, לבחון ולהתבונן. שפת הגוף שלהם תהיה בדרך כלל סגורה. הדיבור שלהם כמעט ולא ילווה במחוות (מעין 'פוקר פייס'). אין להם צורך להיות במרכז, הם בעלי מרחב אישי גדול ומרגישים בנוח בספייס שלהם. הקול של אנשים כחולים מאופק ושקט. הם משדרים שליטה ולא עושים מעצמם עניין כלל.

 הטיפוס הירוק - התומך

הטיפוסים הירוקים מתאפיינים למעשה בשילוב של כל שלושת הצבעים יחד. הם האנשים היציבים, הרגועים, אלה שאוהבים חיבורים בין האנשים בתוך החברה והקבוצה וחברותיים מאוד. האנשים הירוקים אוהבים את השגרה, מעדיפים כמה שפחות שינויים, פועלים וחיים בזמן הווה, בכאן ובעכשיו. הם נמנעים מקונפליקטים, אדיבים, מאופקים ונאמנים.

סגנון התקשורת הירוק הוא השכיח ביותר וככזה, הוא הממוצע של הצבעים האחרים. בני אדם עם סגנון תקשורת ירוק הם המאוזנים ביותר. הם נינוחים, לא רגישים ולכן, קל להתמודד איתם. 

טיפוס ירוקים ייתנו לאחר את כל המקום שלו (של האחר), הם רגועים באופן משמעותי ביחס לאחרים, הם מנסים להרגיש ולפעול לפי תחושות. אנשים ירוקים נמנעים מקונפליקטים ויעדיפו לא להעליב או לפגוע באף אחד. הם שוחרי השלום, אמת ואהבה. הם הטיפוסים המשתלבים שמגלים סובלנות כלפי התנהגות האחר. הטיפוסים הירוקים הם התגלמות הטוב בעולם. הם ירוצו ראשונים לעזרה. הם מחויבים למערכות יחסים ויעשו הכל כדי לשמר אותן. בני אדם ירוקים ניחנו באוזן קשבת הטובה ביותר. הם יתעניינו בכם תמיד, יברכו אתכם לשלום ויצפו שגם אתם תתעניינו בשלומם. הם אוהבים את השגרה, המוכר והידוע. הם לא אוהבים שינויים. 

מבחינת הירוקים, הקבוצה עומדת בראש והרבים עומדים לפני היחיד. יש מי שיגיד שטיפוסים ירוקים הם בני אדם מאוד מופנמים. הם כמעט ולא מדברים ובעיקר מקשיבים. הירוקים שומעים את כל מה שאומרים להם, יש להם נטייה טבעית להאזין באמת לבעיות של האחר הקשבה מלאה. הם יוצרים קשר עין ידידותי. הקול שלהם אף פעם לא יהיה קול חזק אפילו מעט נמוך. יש להם שפת גוף נינוחה המשדרת רוגע ובטחון עצמי. הם לא קופצניים. הם נשענים לאחור והכל, בתנועות רגועות ובטוחות.

דעו מול מי אתם עומדים

אז איך נתקשר בצורה האפקטיבית ביותר עם כל אחד מהטיפוסים ונתאים להם את המסרים הנכונים?

מול אדם אדום

  • גשו ישר למטרה ואל תבזבזו זמן על שיחת חולין
  • תנו לו את המקום שלו והשאירו את האגו מחוץ לחדר
  • תנו לו מעורבות מלאה בקבלת החלטות. זכרו שקבלת ההחלטות שלו נעשית בצורה מהירה ועניינית
  • ביחס לעדכונים שוטפים, עדכנו את הטיפוס האדום כל הזמן בהתקדמות (אבל זכרו לעשות את זה 'ישר ולעניין') 

מול אדם צהוב

  • אפשרו לו 'להגיע' אליכם. זכרו שהצהוב חייב להיות בסביבה של אנשים
  • שמרו על מרחב נינוח וחיובי
  • תנו לו לדבר. הסקרנות שלו תצמיח דברים חדשים וטובים
  • שדרו אופטימיות והכל יסתדר. האדם הצהוב יצליח לשכנע בכל מה שירצה

מול אדם כחול

  • אל תלחיצו. זכרו שאדם כחול חייב לדעת את כל התשובות לשאלות שלו והוא לא יסגור עסקה מבלי לקבל את כל התשובות
  • היו סבלניים וזכרו שהאדם הכחול הוא לא קרצייה. הוא יסודי
  • תנו לאדם הכחול כמה שיותר פרטים. דברו אתו בפרטים הקטנים
  • אתם ספונטניים? זה לא יעבוד לכם עם אנשים כחול

מול אדם ירוק

  • קחו אתם יוזמה והובילו. האדם הירוק יצטרף אליכם
  • כנות ואמת. תהיו אתם, כי הירוק יאפשר לכם את זה
  • אפשרו לירוק בעיקר להקשיב. הוא כבר 'יוציא' מכם הכל
  • הציגו את התמונה כולה. הירוק לא אוהב חוסר בהירות ונלחץ מהלא נודע

אני מקווה שכל אחד ואחת מכם מצא את עצמו כטיפוס כזה או אחר. לגמרי הגיוני שזיהיתם בעצמכם כמה טיפוסים, כיון שאנחנו אנשים מורכבים ולא חד מימדיים. כדי שנצליח לתקשר בצורה הטובה ביותר עם מי שעומד מולנו ולהעביר את המסרים שאנחנו מעוניינים להעביר, בצורה הקלה, הטובה והמדויקת, כדאי לכולנו לדעת מול איזה טיפוס אנחנו עומדים. 

עוד דבר שחשוב לזכור, הוא שאין טוב או לא טוב. אין צבע אחד שעדיף על פני צבע אחר. כולנו אנשים עם מאפיינים כאלה ואחרים וסגנון תקשורת ייחודי. אם נדע לתקשר בסביבה מוכרת יותר, בהתאם למאפיינים, נוכל ליצור שיח מקדם ואפקטיבי יותר.