דמיינו את עצמכם עוברים את הסף, נכנסים דרך דלתות הכניסה לבניין ומקבל את פניכם חלל, שלעתים קרובות נתעלם ממנו - הלובי והוא שופע משמעות.

למרות שזה עשוי להיראות כמו אזור מעבר בלבד, לובי מעוצב היטב יכול וצריך להיות הרבה יותר. זהו הנציג השקט שלכם, זה שנותן את הטון לחוויה בפנים ומעצב ומקבע את הרושם הראשוני שנשאר הרבה אחרי שהגענו ליעד. בין אם מדובר במתחם דירות נעים ובין אם מדובר במגדל משרדים שוקק חיים, עיצוב הלובי ראוי לתשומת לב רבה, שכן השפעתו חורגת הרבה מעבר לאסתטיקה.

במאמר זה, נחקור את המשמעות של עיצוב לובי הכניסה, הן בבנייני מגורים והן בבנייני משרדים, ונברר כיצד עיצוב מתחשב יכול לשפר את הפונקציונליות, האסתטיקה וחווית המשתמש הכוללת.

עיצוב והשראה: חלי ברבר-אהרונוף, באמצעות מידג'רני

עד כמה רושם ראשוני חשוב?

נכנסתם לבניין משרדים עם לובי סטרילי ומואר בעמימות. האם תרגישו בטוחים לגבי הצלחת החברה השוכנת בו או לגבי החדשנות שלה? עכשיו דמיינו את עצמכם נכנסים ללובי מגורים שטוף אור טבעי, עם מקומות ישיבה מזמינים וצמחיה עוטפת. האם זה לא מעורר מיד תחושה של קהילה ורווחה?

הלובי הוא ההצצה הראשונה והאחרונה שמקבלים המבקרים, ולעיצובו תפקיד מכריע בעיצוב התפיסה שלכם לגבי הבניין כולו ודייריו.

בין אם זהו בניין מגורים ובין אם מדובר בכניסה לבניין משרדים, הלובי הוא ההכרות הראשונה שיש למבקרים עם המקום והוא מכין אותנו למה שמעבר.

לובי מעוצב היטב משדר, באופן מיידי, תחושה של סגנון, תחכום ותשומת לב לפרטים.

בבנייני מגורים אנחנו מבקשים להיכנס לחלל שמשרה אווירה חמה ומסבירת פנים, הגורמת לדיירים ולאורחים להרגיש בבית מהרגע שנכנסו פנימה.

עבור בנייני משרדים, לובי מעוצב בקפידה משדר מקצועיות וזהות ארגונית, ומשאיר רושם חיובי על לקוחות, שותפים ועובדים.

אלו הפנים של החברה; הלובי יהיה הדבר הראשון שיראו הלקוחות שלכם או אפילו העובד החדש בחברה. אותו רושם ראשוני יקבע איך יתרשם המבקר מאופי העסק או הארגון, אם יהיה או לא יהיה חיבור. לובי הכניסה מציג ומשקף את העסק שלכם ועליו לייצר את הרושם הנכון שאתם מבקשים לשדר, גם אם מדובר בעסק או חברה שאינם מקבלים קהל, הם מקבלים מדי בוקר את העובדים ולנראות אזור הכניסה יש השפעה פסיכולוגית על הבאים.

הלובי כסימן לבאות

לובי הכניסה משמש כמיקרוקוסמוס של נושא העיצוב הכולל של הבניין. זוהי הקדמה לחללים הפנימיים הבאים, ומציע הצצה אל השפה העיצובית, פלטת הצבעים והאווירה הכללית. 

עבור בנייני מגורים, הלובי יכול ליצור תחושה של שלווה, יוקרה או מודרניות, בהתאם לאווירה המיועדת והמבוקשת ע"י הדיירים. אם למשל, מדובר בבניין המאוכלס משפחות שילדיהם בגרו וזוגות מבוגרים, נבחר חומרים וצבעוניות בהתאם, בשונה מבניין בו מתגוררות משפחות צעירות.

בבנייני משרדים, הלובי יכול ואף רצוי שישקף את התרבות הארגונית, המיתוג ואופי העסק, על מנת ליצור חוויה מגובשת המתיישרת עם ערכי החברה.

כל מי שנכנס לבניין, בין אם זה משקיע פוטנציאלי או עובד חדש שמועמד לגיוס, זהו המקום בו הם מקבלים החלטה באופן ספונטאני ובלתי מודע. לכן, אזור זה צריך להיות מעוצב באופן שישקף את ערכי המותג, הצבעוניות שלו, ובכלל זה את תדמית החברה. כאשר בעלי החברה משקיעים בנראות מעוצבת המשקפת את ערכי העסק, התחושה המתקבלת היא שמדובר בארגון שמשקיע בעצמו וייתן שירות וחוויה טובים לעובדיו וללקוחותיו.

עיצוב והשראה: חלי ברבר-אהרונוף, באמצעות מידג'רני

שיפור הפונקציונליות

מעבר לאסתטיקה, לובי כניסה מעוצב מייעל את הפונקציונליות ונותן מענה לצרכים המעשיים של הדיירים ושל עובדי המשרדים. שילוט ברור, זרימה אינטואיטיבית ומרחבים ייעודיים למידע, המתנה או אינטראקציה, הם חיוניים. למשל, דלפק קבלה בבנייני משרדים ועמדות קונסיירז' לחללי מגורים, מטפחים תחושה של נינוחות ויעילות, מה שהופך את הניווט הראשוני בבניין לחוויה נעימה.

בבנייני מגורים משמש הלובי כחלל מעבר המהווה חיץ בין הסביבה החיצונית לבין חללי המגורים הפרטיים. פינות ישיבה, תאורה מתאימה, פרטי אמנות וכמובן צמחיה, תורמים לתחושת החמימות והביתיות אותה אנו מבקשים לייצר עם הכניסה לבניין, כהכנה להגעתנו הביתה.

בבנייני משרדים, הלובי משמש כמרכז לפונקציות שונות. זה אמור להקל על זרימת תנועה חלקה, להציע אזורי המתנה נוחים ולספק גישה לשירותים חיוניים כגון מעליות, עמדות מידע מונגשות ונקודות בידוק במידת הצורך. תכנון מרחבי מתחשב ועיצוב ארגונומי בלובי, תורמים להתחלת יום העבודה שלנו באופן יעיל וידידותי יותר למשתמש.

טיפוח אינטראקציה חברתית

בחלק מהמקרים, לובי הכניסה אינו רק מעבר מהחוץ לפנים, אלא חלל קהילתי המעודד אינטראקציה חברתית. 

בבנייני מגורים הוא יכול לשמש נקודת מפגש לשכנים ולטפח תחושת קהילה. פינות ישיבה נוחות, תערוכות אמנות מתחלפות שיוצרים הדיירים ועוד. בבניינים בהם האג'נדה שיתופית, ( Co-living) בית קפה קטן או ספריה שיתופית, יכולים להפוך את הלובי למרכז חברתי. המרחבים המשותפים בבניין מזמנים ומזמינים מפגשים. האג'נדה הזו תופסת במיוחד אצל הצעירים ואני מאמינה שגם לבני גיל השלישי שעדיין שומרים על עצמאות וגרים בדירה משלהם, יכולה להתאים תפיסת חיים זו, כמובן, עם התאמות לצרכים הייחודיים לגילאים אלו.

גם בבנייני משרדים ניתן לעצב את הלובי באופן שיעודד שיתוף פעולה ופגישות לא רשמיות. שילוב פינות ישיבה מגוונות, מסכי אינפורמציה דיגיטליים, או בר קפה, יכולים ליצור חלל מזמין שבו העובדים יכולים להתחבר ולהחליף רעיונות. 

על ידי טיפוח אינטראקציה חברתית, לובי הכניסה הופך לאזור דינמי ומרתק המשפר את החוויה הכוללת של הבניין.

עידוד יצירה ומעצבים מקומיים

לובי הכניסה מספק הזדמנות מצוינת להציג אלמנטים אומנותיים ועיצוביים המשקפים את זהות המבנה. בבנייני מגורים, ניתן להציג יצירות אמנות או פסלים שמשלימים ומתאימים לקונספט הכללי והכל בהתאם לתקציב מוגדר ובתאום עם נציגי הדיירים. בנוסף, נופך אישי זה גם תורם לעושר התרבותי של הקהילה.

בבנייני משרדים, הלובי יכול לשמש כחלל גלריה, המציג אוספי אמנות ארגוניים או יצירות מוזמנות המתכתבות עם חזון החברה וערכיה. לאמנות יש את הכוח לעורר יצירתיות, לעורר שיחות וליצור סביבה מעוררת ויזואלית שמשפרת את סביבת העבודה הכוללת. אמנות היא גם חלק מהקשר של החברות עם החברה והתרבות שבה הן פועלות והיא מאפשרת תמיכה במעצבים ויוצרים ישראלים צעירים. תמיכה ביוצרים אלו יכולה לבוא לידי ביטוי גם בהצגת גופי תאורה ייחודיים, פרטי ריהוט וחיפויי קיר מיוחדים המעוצבים ומיוצרים ע"י מעצבים מקומיים.

קיימות ונגישות

בעולם של היום, עיצוב מודע הוא המפתח. שילוב של תאורה חסכונית באנרגיה, אוורור טבעי וחומרים בני קיימא. ודאו שהלובי נגיש לכולם, עם שבילים ומעברים ברורים, רמפות ושילוט לאנשים עם מוגבלויות. תכונות אלו יוצרות מרחב מכיל ומסביר פנים יותר לכולם ומדגימות אחריות סביבתית וחברתית.

להאיר פנים

גם לתאורה יש תפקיד חשוב ומרכזי בקבלת הפנים של האורחים המגיעים לבניין. תכנון תאורה כרוכה בבחירה מתאימה של תאורה טכנית שמתחשבת בנתוני החלל כגון גובה תקרה, האם החלל הנתון בהיר או כהה, משטחים מבריקים או מט ובנוסף, שילוב תאורת אווירה ליצירת תחושת ‘וואו’, כמו תכשיט מיוחד שנותן טאץ' סופי. במקומות בהם מתאפשר, נאפשר כניסת אור טבעי בשפע ובמקרים בהם האור הטבעי מסנוור, נשתמש בווילונות.

בחירת חומרים מחושבת, כגון ריצוף עמיד וגימורים איכותיים, לא רק תורמת למשיכה האסתטית אלא גם מבטיחה אורך חיים וקלות תחזוקה. לובי כניסה מתוכנן היטב הופך לאזור מעבר זורם ומגובש המשפר את הזרימה הכוללת של הבניין.

לסיכום

לובי הכניסה הוא הרבה יותר מסתם סף; הוא נותן את הטון ומעצב רושם ראשוני. על ידי מתן עדיפות לעיצוב שלו, נוכל ליצור חללים שהם לא רק אסתטיים אלא גם פונקציונליים, מסבירי פנים ומשקפים את זהות הבניין וערכיו. זכרו, לובי מעוצב הוא השקעה שלא רק משפרת את החוויה עבור הדיירים והמבקרים, אלא גם תורמת להצלחה ולרווחה הכוללת של הבניין עצמו.

אז, בפעם הבאה שאתם נכנסים לבניין, קחו רגע להעריך את הלובי. זה לא רק מקום לעבור בו; זה סיפור שמחכה להתגלות, שגריר שקט שמעצב את החוויה שלכם בפנים, ועדות לכוחו של עיצוב לרומם אפילו את החללים הרגילים ביותר.