האם שינויים קטנים במרחב המחייה שלנו יכולים לגרום לנו להרגיש טוב יותר, לשפר הרגלים, לשנות כיוונים בחיים וליהנות מבריאות פיזית, רגשית ומנטלית טובה יותר? התשובה היא חד משמעית כן. 

נתחיל מסיפור 

אני מתמודדת עם אנדומטריוזיס, מחלה כרונית פרוגרסיבית שאיימה לקחת כל חלקה טובה בחיי, מזה 20 שנים. 

אחרי 15 שנים של כדורים וניתוחים הבנתי שזה לא עובד והחלטתי לקחת את המושכות לידיים ולקבל שליטה על הגוף ועל הכאבים בעצמי. חקרתי כל מה שצריך לדעת על אורח חיים תומך בריאות עם כל העקרונות החשובים כמו: תזונה, שינה, שמש, הקשבה ותנועה ויומיים אחרי שהרופאים המליצו לי על ניתוח חמישי בבטן, הפסקתי להיות רגישה כלפי עצמי ונכנסתי לקורס אינטרנטי של חצי שנה שבו למדתי איך לחיות לפי תזונה שמבוססת על פירות, ירקות ואגוזים בלבד. 
כמי שהתזונה שלה היתה מבוססת על ג'אנק, לחיות על פירות וירקות לא היה פיקניק עבורי והקושי הגדול היה מבחינתי הצורך להתמיד. אבל גם כשהקושי הנפשי חלחל חיפשתי פתרונות ומצאתי אותם במקום הכי מוכר לי - בבית שלי. פיניתי מהדרך את כל מה שהיה מיותר, התאמתי את תכולת המטבח לתזונה החדשה ומשפטים חיובים על הלוח המחיק כמו: ‘אני שמחה, בריאה וחופשיה’ נכתבו. 

בנוסף, התאמתי את הפינה בסלון לאימונים, את המשרד לריכוז ולשיפור מצב הרוח ואת חדר השינה למנוחה בשעות שכולם עוד ערים ופתאום, שמתי לב שהחיים שלי התחילו להשתנות. 
לראשונה בחיי הצלחתי להתמיד בהרגלי תזונה חדשים וספציפיים מאוד, חשבתי ופעלתי אחרת ממה שהכרתי ומצב הרוח שלי נשאר חיובי. נוצר סביבי עוגן שאפשר לי להישען עליו ולהיתמך בו באמצעות הבית שלי.

השפעת העיצוב על האדם

מחקרים רבים שנעשו על השפעת העיצוב על האדם מלמדים, שהסביבה בה אנו חיים לא רק משרה עלינו אווירה כזו או אחרת או משמשת אותנו ביום יום, אלא שיש לה יכולת להגביר או להפחית מתחושת הביטחון, הנוחות והרוגע שלנו. היא יכולה להפוך אותנו לשמחים או פרודוקטיביים יותר, לספק לנו שינה טובה יותר ולשפר את בריאותנו ואת איכות חיינו.

העיצוב הטיפולי

העיצוב הטיפולי הוא רק חלק קטן מעולם שלם של תכנון ויצירת סביבות ריפוי מבוססות ראיות. הוא לוקח בחשבון את הקשר המהותי בין הסביבה הפיזית לאדם ופועל ליצירת מרחבים התומכים בבריאות הפיזית, הרגשית והמנטלית שלו.
תורת העיצוב התומך של אורליך (Ulrich, 2014) לדוגמה, מסבירה שהמוקד העיקרי בתכנון ועיצוב מרחבים תומכי בריאות צריך להיות בסיפוק מענה ללחצים ולחרדות וטיפוח היכולת להתמודד מולם. לפיכך, אורליך מגדיר 3 פרמטרים שצריכים להתקיים בתוך סביבה תומכת בריאות: תחושת שליטה, תמיכה חברתית והסחת דעת חיובית.

עד לתקופת הקורונה עיקר השימוש בעיצוב הטיפולי היה בארכיטקטורה ובתכנון מרחבים לשירותי הבריאות, שנועדו לצרכי המטפלים והמטופלים. הבידוד החברתי, חוסר הוודאות והשהייה הממושכת בבית הפכו את המתחים והחרדות לשכיחים ונוכחים כמעט בכל בית והעצימו את החשיבות של הבית הפרטי כמוביל אורח חיים בריא ורגוע יותר. באנשים התעורר הצורך לחזק באופן חיובי את בריאותם ולהיחשף למרחבים התומכים ברווחתם.
ההבנה כיצד ניתן לעצב מרחבי מגורים כדי לקדם בריאות טובה יותר מסייעת להגדיל את הסיכוי של כל אדם להישאר מלא תקווה, ממוקד ופרודוקטיבי, ולהפוך בריא ומאושר יותר.

הגדרת אזורים בעיצוב הבית לשיפור הבריאות ואיכות החיים

אחת מהנחיות הליבה ביצירת סביבה תומכת בריאות היא בהגדרת אזורים המיועדים לרווחת הגוף, הנפש והתודעה שלנו:

אזור בריחה: המקום שאליו נוכל 'לפרוש' כדי לאתחל ולשחזר את הנפש, הגוף והנשמה שלנו.
אזור פרודוקטיבי: מרחב בו נוכל לעסוק בפעילות הלימוד או העבודה המועדפת עלינו.
אזור אימון: מרחב המספק הזדמנויות לעסוק בפעילויות גופניות כמו ספורט ואימוני כושר.
אזור שהייה ופעילות: אזור שיוצר הזדמנויות ליותר מדייר אחד לשהות יחד. מעין אזור בריחה משפחתי.

אזורים אלה נוצרו משילוב תאוריות ומחקרים שונים שנעשו להבנת וליצירת סביבות ריפוי אופטימליות. 

מאז שהתחלתי לעסוק בתחום העיצוב הטיפולי אני תמיד מתרגשת מהשינוי שחל באנשים שיוצרים סביבה אופטימלית עבורם. 
בין אם זה כדי להתמודד טוב יותר עם מחלה כרונית, להפחית כאבים או לאזן בעיות קשב וריכוז, אחד הדברים החשובים ביותר שלמדתי במסע לאורח חיים תומך בריאות ובליווי א.נשים הוא שאי אפשר להפריד לעולם בין גוף, נפש, תודעה וסביבה.

ובכל הקשור לעיצוב

זה לא הוא שמרפא את הגוף, אלא האדם מרפא את הגוף והעיצוב מעודד אותו לפעול ומספק לו את כל מה שהוא צריך כדי להתמקד במטרה. יחד עם זאת, חשוב שכל אחד ימצא את הדרכים שבהן העיצוב יכול להשפיע על יצירת שינוי חיובי בחיים שלו וימצא את הדרך להתאים את הסביבה החיצונית לצרכיו הפנימיים שלו. חשוב לדעת על מה לחשוב לפני שמכניסים משהו הביתה ואיך הוא משתלב מבחינת סדר וארגון, צבעים, קווים ועוד.

ומה קרה בסוף הסיפור מהפתיח?

השגתי את המטרה: השגתי שליטה על המחלה ועל הכאבים שסבלתי מהם ואני עדיין שומרת על אורח חיים תומך בריאות שכולל איזון בין כל הפרמטרים החשובים: גוף, נפש, תודעה וסביבת חיים. והבית? הוא ממשיך לעבוד עבורי ועבור משפחתי, במלוא המרץ.

טיפ קטן לסיום

אם קשה להבין מה לא מאוזן שם בפנים, כל מה שצריך לזכור הוא ש'הבחוץ' ובמקרה הזה, הבית, משקף את כל מה שקורה בתוכנו ושהטיפול בו מטפל גם בנו ומסייע לנו לשפר את בריאותנו ואת איכות חיינו. לכן, אני מאמינה שהשקעה בבית שלנו זו לחלוטין השקעה ששווה לעשות.

שלכם, אסנת

מקורות:

  1. Antonovsky, A. (1979). Health, Stress, and Coping: New Perstectives on Mental and Physical Well-being. San Fransico: Jossey-Bass
  2. Owens, T. (2020, January). The new sciense of 'Therapeutic' architecture - and what it could mean for your workplace. Work in mind, p. 3
  3. Franklin, D. (2012). How Hospital Gardens Help Patients Heal. San Francisco: Scientific American, A division of Springer Nature America, Inc