כאשר ניגשים לעצב בית למשפחה עם ילדים יש לקחת בחשבון היבטים שימושיים שונים, כדי להבטיח מרחב מחיה בטוח, פונקציונלי ומהנה לכל בני הבית.

האתגר המרכזי בעבודה כזו הוא איך להבטיח שהבית ייראה טוב ויהיה גם מעוצב, תוך כדי מתן מענה לצרכים הפרקטיים היומיומיים.

בטיחות

דבר ראשון שיש לקחת בחשבון כשמעצבים בית למשפחות עם ילדים הוא שמירה על הבטיחות. הבית אמור להיות הסביבה הבטוחה והמוגנת ביותר לבני הבית ולילדים במיוחד. ביטחון בבית מקנה לילדים ביטחון עצמי ורוגע. 

כולנו יודעים שלילדים קורות ‘תאונות’ בתדירות גבוהה ומעבר להשגחה הורית אחראית, ישנם מספר אמצעים שבעזרתם תוכלו להבטיח, שלילדיכם יקרו פחות תאונות, לפחות בבית. Better Safe than Sorry. מכירים?

מה עושים? מתקינים אביזרי בטיחות ייעודים לילדים כגון שערי בטיחות, מקפידים על קצוות מעוגלים ברהיטים, מאבטחים ארונות באמצעות חיזוקם אל הקיר ומתקינים ריצוף מונע החלקה, במיוחד בשטחים הרטובים. בנוסף, מוודאים ששקעי החשמל אטומים לילדים.

תכנון חלל אחסון ואזורי משחק

בעת תכנון החלל יש להשאיר מרחב למשחק ולפעילויות במידת האפשר. אזורים מוגדרים ספציפיים למשחק, ישמרו לכם על הסדר בבית לאורך זמן. 

כדאי לדאוג למקומות אחסון מרובים דבר שמאפשר צמצום העומס בבית למינימום. אין דבר כזה יותר מדי אחסון ובעזרת תכנון נכון תוכלו ליצור מקומות אחסון ייעודיים שלא יעמיסו על החלל ויתנו פתרון לחפצים הרבים שיש לכם ולילדים. 

כמובן לא לוותר על ארון בכל חדר אבל אם אפשר גם במסדרון או בסלון, וכך הבית שלכם יהיה תמיד מסודר כי לכל חפץ יהיה מקום.

חדרי שינה

במחשבה על עיצוב חדרי השינה, דאגו לייצר מקומות אחסון מתאימים לחפצי הילדים, אם במדפים מובנים ונגישים להם, במגירות אחסון מתחת למיטה וכו'.

בשלב הזה כדאי לזכור שילדים גדלים ומהר, והצרכים שלהם משתנים כל הזמן. על כן כדאי לתכנן מראש ‘חדר שיגדל עם הילד’ וניתן יהיה לשינוי  ולהתאמה לגיל הילד באמצעים פשוטים.

זה נכון שרהיטי חדרי ילדים מעוצבים בצורה מושכת, אבל קחו בחשבון שארון של ילד קטן לא יספיק לנער מתבגר. אולי כדאי מראש לוותר ולקנות ארון גדול יותר גם לחדר התינוק.

חצר/מרפסת

אם מתאפשר לכם ויש  בבית מרפסת או חצר, עצבו אותם בצורה ידידותית לילדים, עם ציוד משחק, כך שתהיה שטח בטוח לילדים לצאת ולשחק בה. אין כמו אוויר צח. גם אתם צריכים כזה, אבל חשוב לוודא שהשטח סגור ושהילדים לא יכולים לצאת ממנו בכוחות עצמם.

במרפסת – יש לוודא שהמעקה גבוה מספיק ושאין לילד אפשרות לטפס על משהו וחלילה ליפול וכמובן לא לשכוח לרגע, שילדים קטנים לא נשארים ללא השגחת מבוגר, במיוחד בחוץ.

חומרים בעיצוב הבית

בבחירת חומרים לעיצוב הבית, העדיפו תמיד חומרים עמידים הקלים לניקוי, גם ברצפות, גם בצבעי הקירות ובמיוחד, ברהיטים. ספה המרופדת בבד עמיד שקל לנקות אותו תעשה לכם חיים קלים וגם תישמר לאורך זמן. 

לא חובה לבחור ריפוד כהה בגלל שבבית גדלים ילדים, כיון שהיום אפשר למצוא בקלות ריפודים בהירים ששומרים על מראה נקי בתחזוקה קלה.

ילדים ורעש

אין ספק שכאשר ישנם ילדים בבית, יש שמחה וגם יותר רעש. יש מצבים שאנחנו לא שולטים בהם ואם רעש מפריע לכם, אולי כדאי שתוסיפו בעיצוב הבית חומרים סופגי קול, כגון שטיחים ווילונות, שיעזרו לאקוסטיקה בחלל. 

אולי כדאי להקצות חדר משחקים מיוחד לילדים שבו הרעש לא יפריע לכל הבית.

תאורה

לא תמיד נכנס מספיק אור טבעי מהחלונות ועל כן כדאי, בעת עיצוב התאורה בבית, לקחת בחשבון את השימושים של כל חדר וכל פינה ולהתאים את התאורה לפעילות המתבצעת בהם.

כיום יש נטייה לתכנן תאורה בשכבות כדי להתאים את הבית לפעילויות השונות – תאורת יום, תאורה לפעילות שקטה, תאורה לערב וכו'. 

לכל תרחיש יש תאורה המתאימה לו וכדאי להיוועץ ביועץ תאורה כדי למקסם את החלל מבחינה זו ולהתאים גם לילדים ולצרכים שלהם.

פרטיות

אתגר משמעותי נוסף בחיי משפחה הוא איזון הפרטיות של כל בני הבית.

במידת האפשר, תכננו לכל ילד חלל פרטי משלו שבו יוכל להיות עם עצמו ולשמור בו את החפצים האישיים שלו. הדבר תורם לתחושת העצמאות והשקט של הילד.

עיצוב חללים פרטיים למבוגרים זה משהו שתמיד ברור לנו, אבל בואו נחשוב רגע, שגם לילד שלנו מגיע מרחב פרטי משלו.

מרחבים משותפים

דאגו בסלון למספיק מקומות ישיבה לכל בני הבית. אם אין מקום לספה גדולה אפשר להוסיף פופים לילדים הקטנים והדומים דקורטיביים, שיכולים לשמש גם כמקומות ישיבה.

גם בפינת האוכל כדאי לדאוג שלכל אחד מבני הבית יהיה כיסא וגם כאן, אם אין מספיק מקום, אפשר לקנות שולחן שניתן לפתיחה ולהוסיף לו ספסל או כסאות נערמים.

כמובן שברגע שיש מרחבים משותפים בהם כל המשפחה נפגשת - הבית שלכם שלם. במרחבים אלה תוכלו לנצל את הזמן ביחד לפעילות מהנה לכל בני המשפחה.

אביזרים

אם אתם אנשים שאוהבים חפצי נוי ואביזרים, אין ספק שזה מאתגר בבית שבו יש ילדים קטנים. 

בשנים הראשונות, על מנת לשמור על חפצי הנוי, כדאי להניח אותם בארונות סגורים - אפשר בארון ויטרינה גבוה, או במדפים גבוהים על מנת שהילדים לא יוכלו להגיע אליהם. כמובן שרהיטים גבוהים יש לאבטח ולחבר אל הקיר על מנת שלא יתמוטטו.

לסיכום 

עיצוב פנים למשפחות עם ילדים הוא עניין של איזון בין אסתטיקה לפונקציונליות. בחרו ריהוט ועיצוב שמתאימים לאורח החיים של המשפחה, חשבו לטווח רחוק ובחרו רהיטים בצבעים ניטרליים שאפשר לשלב עמם אביזרים בצבעים שונים. 

כך תוכלו לשנות בקלות את מראה הבית בלי הוצאות גבוהות מדי.

נסו להישאר במסגרת התקציב שלכם, תוך מתן מענה לצרכי המשפחה והכי חשוב לדעת, שבית שיש בו ילדים הוא בית דינמי המשתנה מיום ליום.

חדר מעוצב למתבגרקרדיט: תיאה בן גיגי