הדבר החשוב ביותר בתכנון ועיצוב חלל עבודה מודולרי הוא לאפשר בתכנון גמישות והתאמה לתצורות שונות בפרישת החלל, לצד התאמת צבעים, חומרים וצורות שישתלבו נכון בעיצוב החלל.

הדבר הראשון שיש לקחת בחשבון הוא מהן התכניות העתידיות ועל פיהן יגזרו הצרכים המשתנים. כך נוכל לתכנן את החלל שיתאים גם לצורך העכשווי וגם לצורך העתידי.

חלל עבודה דינמי מאפשר התאמה מהירה לשינויים צפויים ומאפשר לארגון להגיב במהירות למגמות, שינויים ולהזדמנויות.

בנוסף, שינויים במערך החלל ויצירת פרישה מתכווננת מונע מונוטוניות ומראה על התחדשות. זהו מהלך המעורר יצירתיות, מעודד אינטראקציות חדשות ומספק לעובדים שינוי נוף.

גישה הקיימת בארגונים שונים, היא גישת השולחן החם, שבין יתרונותיה: לאפשר לעובדים לבחור את סביבת העבודה שלהם, בהתאם לצרכים היומיומיים וגם, לאפשר להם דינאמיות לפי הצורך.

בעזרת ריהוט, מחיצות ותאורה ניתן ליצור חלל גמיש ומשתנה, שכולל בתוכו סוגים שונים של אזורי עבודה: חדרי ישיבות, חדרי צוותים, תאים אישיים, אזורי מפגש, אזורי מנוחה ועוד. כל אלו יענו על הצרכים השונים: עבודה שקטה, עבודה משותפת, סיעור מוחות ויצירת קשרים חברתיים. כך יוכלו העובדים לבחור חללים התואמים את הפעילות שלהם.

איך ריהוט יכול להפוך חלל לדינאמי ומודולרי?

רהיטים ניידים כמו שולחנות מתגלגלים, שידות ויחידות אחסון על גלגלים, יקלו להגדיר מחדש את החלל ויהיו אידיאליים ליצירת חללי עבודה המותאמים לצרכים המשתנים של צוותי העבודה.

ספות, כורסאות וספסלים מודולריים יאפשרו סידור גמיש - ניתן לחבר אותם או להפרידם כדי ליצור פרישות ישיבה שונות באזורים המשותפים.

אזור מדורג המשמש לישיבה בחברותא, יוכל לשמש גם כאודיטוריום קטן להרצאות או מצגות, וכאשר נדרש מקום גדול יותר לכינוסים, ניתן לפנות את החלל הפתוח ולסדר ישיבה בעזרת כסאות נערמים.

מומלץ לבחור ריהוט שניתן להרכיב, לפרק ולסדר מחדש בקלות, ריהוט קל וקומפקטי, שניתן להעביר במהירות כדי ליצור את השינויים המבוקשים וכן ריהוט שניתן לאחסון בקלות בעת שלא יהיה בשימוש ויתפוס חלל קטן יותר לשם כך.

ריהוט מודולרי הוא בחירה מצוינת ליצירת חללי עבודה דינמיים, הוא מציע גמישות, התאמה ויכולת לשנות ולהגדיר מחדש חללים על-פי הצורך ומעניק ניצול יעיל של המרחב.

איך לייצר פרטיות ושקט?

כשעולה צורך ביצירת מתחם פנימי בתוך החלל הגדול, כזה שניתן יהיה לקיים בו מפגשים מצומצמים, אפשר לעשות שימוש במחיצות מתקפלות ובעיקר ניידות, אשר יתחמו אזור ויאפשרו זאת לעובדים, מבלי להיות קשורים למיקום ספציפי.

שימוש במחיצות מודולריות שהן גם אקוסטיות, יתרמו אף להפחתת רעשים.

דרך נוספת ליצור חלל תחום ושקט הוא באמצעות תאים, לבודדים או לצוותים. ניתן לשנות את המיקום של תאים אלו וכך, גם הם יוכלו לשמש כמחיצה באזור הנדרש.

מהו האתגר של תכנון תאורה בחלל עבודה מודולארי?

אלמנט חשוב מאד בתכנון חללי עבודה הוא התאורה. כאשר מתכננים חלל עבודה, מקפידים מאד שהתאורה תהיה נכונה ובריאה, זה בא לידי ביטוי בעוצמה, במיקום, בפעילות ועוד. אך התאורה צריכה להיות מותאמת גם ובעיקר לתכנון הפנימי של חלל העבודה כשהוא דינאמי ומשתנה.

איך נתאים את התאורה בקלות, כשמתעורר הצורך בשינוי פנימי של החלל?

ישנן כמה דרכים פשוטות יחסית שיכולות לתת מענה לצורך הזה. למשל, התקנת גופי תאורה מתכווננים שניתן לכוון ולהפנותם בקלות אל המקומות שאותם צריך להאיר. ניתן לעשות זאת בשימוש בגופים המושחלים על מסילות, גופים מגנטיים, גופים בעלי זרועות מתכווננות, גופים עם ראשים מסתובבים או גופי תאורה המונחים על בסיס רצפתי. כל אלו יאפשרו למקם ולכוון באופן שונה ובמהירות ולהתאים לשינויים בפרישה.

לגבי תאי עבודה ניידים, לרוב הם מגיעים עם תאורה המשולבת בהם וכך התאורה ה'מקומית' מתניידת יחד איתם.

בנוסף לתאורה, יש לקחת בחשבון את חיווט החשמל והתקשורת. כאשר מתכננים משרד מודולרי חובה להתייחס למצב בו מזיזים את עמדות העבודה ומשנים את הפרישה. הדרך הנכונה היא לתכנן מראש פרישות שונות ולכל אחת מהן למקם את נקודות החשמל והתקשורת. רצוי שיהיו רצפתיות, למקרים שאין קירות קרובים בחלל.

מה עוד יכול לעזור להפוך החלל למודולרי?

שימוש ביחידות אחסון מודולריות, יכול להפוך ולשנות את האזור הרצוי במהירות ובקלות. בין אם זה שידת מגירות עם כרית מעל, שתשמש גם כשרפרף או יחידת מידוף שניתן להזיז את חלקיה, להוסיף ולהוריד חלקים.

ומה עם העיצוב? איך זה מתקיים בחלל עבודה מודולארי?

עיצוב פנים ותכנון משרדים מודולרי, הם היבטים הקשורים קשר הדוק ביצירת חללי עבודה פונקציונליים ואסתטיים.

החלק העיצובי צריך לשמור על האסתטיקה לצד הפונקציונאליות של התכנון הפנימי.

בעיצוב החלל המודולרי יש ליצור התאמת צבעים, חומרים וצורות שישתלבו נכון בחלל, כדי לשמור על חיבור מוצלח ביניהם, כאשר משנים את הפרישה בחלל.

לסיכום

משרד מודולרי דורש תכנון מוקפד של הסיטואציות האפשריות, בהתאם לתכניות העתידיות, לתרבות הארגונית ולצרכי העובדים.

עיצוב הפנים תומך ונתמך בתכנון, כדי ליצור הרמוניה ולהגיע לתוצאה המיטבית.