‘למכור והרבה’ - זו המטרה שעומדת לנגד עיניו של כל בעל ובעלת עסק וכדי להשיג אותה הוא משקיע מחשבה, זמן וכמובן, כסף.  

תכנון ועיצוב החלל המסחרי, הוא אתגר, בעיקר כשהוא מהווה את אחד המרכיבים החשובים ביותר בהצלחתה של החנות, כלומר, תורם מאוד לרווח ולמכירות. 

כשאתם נכנסים לחנות על מנת לרכוש מוצר, המיקום שלו אינו מקרי. אמנם הרבה פעמים הלקוחות לא יודעים או מבינים זאת, אך סידור הפריטים ועיצוב החנות נעשים לאחר תהליך מחשבתי ארוך. 

עיצוב חללים מסחריים הוא תחום מקצועי ומחשבה רבה מושקעת בכל אלמנט שקשור בתכנון מיקום כל מחלקה, אבזור, ריהוט ומדפים בחלל המסחרי ועוד. 

בעיצוב החלל המסחרי ישנם מספר מרכיבים מרכזיים

הראשון הוא נתוני המקום - הכוונה בעיקר לגודל החלל ולתאורה הטבעית של המבנה. 

השני הוא אופי החנות והערכים שהיא צריכה לבטא. לכל חנות יש מיתוג משלה וערכים מדויקים שהיא אמורה לשדר למי שנכנס אליה. 

השלישי הוא נוחות השימוש, הן לעובדים במקום ובעיקר ללקוחות שמגיעים לערוך קניות, כדי שתהיה להם חווית קניה נעימה והם ישמחו לחזור ולקנות שוב ושוב.

איך תכנון עיצוב נכון של חללי מכירה יוצר חנות רווחית ומצליחה? 

תכנון  ועיצוב של חנות, עסק או חלל מסחרי נעשים בהתאמה לתנאי השטח תוך התחשבות בכך שכל מטר בחנות עולה כסף – לתפעל, לנקות, לתחזק ולשלם עליו שכירות. 

אנו מעצבים את החלל המסחרי על מנת לקבל מענה הולם על פי סוג החנות, הפריטים המוצעים למכירה וכמובן, בהתאם לנושאים שיווקיים שקשורים לבעל או בעלת העסק. 

על מנת שהעיצוב בחלל המסחרי יבוא לידי ביטוי ברווח כספי מקסימלי למטר לבעל/ת העסק, יש לערוך בדיקות מקדימות הקשורות לכל הפעילות ‘מאחורי הקלעים’ של עיצוב החנות. כך, ישנה חשיבות גדולה בנוגע למיקום המעברים, לבחירה היכן יהיו ממוקמים הפריטים למכירה, מה יעמוד מלפנים ומה מאחור ואלו מסרים שיווקיים יופיעו, בין אם בגלוי או בצורה נסתרת, בחלל המסחרי.

עיצוב של חנות מצליחה ורווחית חייב להיעשות על ידי איש או אשת מקצוע. אין קיצורי דרך וחבל ‘לחסוך’ על מעצבת מקצועית. העבודה המשותפת של בעל/ת העסק יחד עם המעצבת, נעשית במטרה לבנות ולעצב את החנות/ העסק, כך שהלקוחות יישארו בתוכה כמה שיותר זמן, על מנת שיוכלו להתמצא בנוחות במרחב ולמצוא בקלות את המוצרים הדרושים להם וכמובן, כדי שיושפעו ממודעות ומשלטים שהם רואים עד כדי כך שהם ירכשו מוצרים נוספים שסביר שלא הופיעו ברשימה ההתחלתית שלהם. 

מעצבת מקצועית תדאג לעצב את החלל באופן שיתרום להגדלת הכנסות החנות ויעודד את הלקוחות להמשיך ולהגיע אליה. 

אז איך זה נעשה בפועל ולמה מדובר באתגר מעניין?

העיצוב יהיה תמיד ‘עיצוב טוטאלי או הוליסטי’ לחלל המסחרי וזאת, כדי שהחנות תמכור יותר, תהיה רווחית יותר, בהתאם לדרישות הלקוח/ה, התקציב ואופי והערכים של העסק.

עיצוב תעשייתי – לוקח בחשבון את אופי השימוש ואת הייחודיות שמאפיינת את נראות החלל המסחרי. חשוב שההתמקדות תהיה בעיקר בנוחות ללקוח לצד היבטים תפעוליים בבית העסק. אלו יחד הם הבסיס לעיצוב נכון.

נוחות ללקוח – ככלות הכל, מטרת העיצוב היא לגרום ללקוחות להגיע לחנות ולבחור לערוך בה את הקניות שלהם. לכן, העיצוב ייקח בחשבון את החוויה שהלקוחות עתידים לחוות ואת האווירה אליה נכניס אותם במהלך הקנייה.

הנדסת חומרים – השימוש בחומרי גמר משפיע על האווירה, על המראה ועל השימושיות במקום. עיצוב פנים חנויות לוקח בחשבון בחירה מדויקת של חומרים והתאמה בין מכלול החומרים השונים להשגת תוצאה והרגשה רלוונטית לעיצוב.

עיצוב תאורה – לתאורה יש תפקיד חשוב מאוד בכל חנות ובית עסק. מעבר להיבט היופי יש להתחשב בכללים בנושאי תאורה – מתייחסים לגווני אור, מסירת צבע, עוצמת תאורה ומיקום גופי התאורה.

 ועוד טיפ חשוב לפני סיום

מדוע חשוב לקחת מעצבת חללים מסחריים דווקא כשמעצבים חנות קטנה?

במקרה של תכנון ועיצוב חנויות קטנות אין מקום לטעויות. אמנם חנות קטנה משמעה עלויות אחזקה נמוכות יותר ואפשרות להרוויח יותר, אבל מנגד, קשה יותר לעצב ולתכנן חלל קטן ומצומצם, שכן אין הרבה משחק, יש למקסם את השטח בשל היעדר הגמישות, ובנוסף, חובה להתייחס לנושאים כמו תפוסת המקום (כמה לקוחות יכולים להיות בו, בו-זמנית ומה תהיה רמת הצפיפות), נושא קבלת הסחורה (האם העסק חייב להיות סגור ללקוחות בזמן קבלת סחורה, איפה מאחסנים אותה ועוד). אז מי אמר שהגודל לא קובע?