מה בסוף כולנו רוצים? שהאורחים שלנו ייכנסו אלינו לבית ויגידו 'ואו!!! כמה יפה פה, מתי הספקתם לשפץ?' ואז אתם תענו: 'שיפוץ? למה שיפוץ? נתנו טאץ' ככה בקטנה: קצת וילונות, החלפנו תאורה, תלינו כמה דברים...'

כשאנחנו נכנסים לבית ומתפעלים ממנו, ממה אנחנו בעצם מתפעלים? לא מהעובדה שקיר מסוים הוזז, נשבר, או שחלון נפתח, או האסלה זזה לצד השני. אנחנו מתפעלים ממה שהבית הזה משדר ומקרין לנו. מהאווירה, מהצבעים, מההרמוניה, מהדברים המפתיעים והמיוחדים. את כל הדברים הללו ניתן להשיג בהחלט באמצעות הלבשה, או שאנחנו קוראים לזה- 'HOME STYLING'.

תחום הלבשת הבית הפך פופולרי מאוד בשנים האחרונות (בארצות הברית קראו בעבר למי שעסק בתחום 'דקורטור'), מאחר והוא מאפשר לעשות שינויים משמעותיים בעיצוב הבית בהוצאה קטנה יחסית לעיצוב פנים, מבלי להיכנס לשבירת קירות, שינוי אינסטלציה ו/או חשמל.

אז מה כוללת הלבשת בית? מהם הקווים המנחים שאליהם כדאי לשים לב? והאם יש חוקים?

מוזמנות ומוזמנים לצלול ל- 7 העקרונות הבאים:

עקרון #1 ושמו - 'מכף רגל ועד ראש'

אני ממליצה להתייחס להלבשת הבית כמו שמתייחסים ללבוש, לעטיית בגדים. אני קוראת לזה- 'מכף רגל ועד ראש'. למה הכוונה? כשאנחנו מתלבשים, אנחנו נועלים נעליים, עוטים עלינו מלבושים שונים, ואז מתקשטים- בכובע, בתכשיטים, בתיקים וכו'.

גם את הבית אנחנו מלבישים 'מכף רגל ועד ראש': מהרצפה (שטיחים, חיפויי רצפה אחרים כמו פרקט), פרטי ריהוט, דרך הקירות - צבעים, טפטים, תמונות, וילונות, ועד לתקרה- תאורה כמובן. ואז מתקשטים- פריטים דקורטיביים - פסלים, אגרטלים, עציצים ועוד ועוד, כיד הדמיון (והכיס) הטובה. כשאנחנו מתלבשים אנחנו רוצים שיהיה לנו נוח, ואנו רוצים להיראות יפה. כך גם הבית. כשהוא 'מתלבש' הוא צריך להיות נוח ומותאם לצרכים, להרגלים ולאורח החיים של מי שחי בו. ובהחלט אנחנו רוצים שהוא יהיה יפה, נעים לעין, מזמין ומכיל. פרקטיקה ואסתטיקה- זה לצד זה. שני עקרונות חשובים שבהחלט יכולים להתקיים יחד.

עקרון #2 ושמו: '60-30-10'

עקרון זה מתייחס לצבעוניות החלל, וגם במקרה זה, הוא דומה לעקרון הלבוש לפיו: בחירה בצבע ראשי (60% בערך) בחירה בצבע משני (כ- 30%) ובחירה בגוון שייתן את הטאץ', את העניין (10%).

הגוון הראשי יהיה בדרך כלל ניטרלי בגווני לבן/שמנת/אפרפר- תלוי כמובן בסגנונו ואופיו של החלל. 

הצבע המשני ייבחר מתוך מניפת הצבעים, תלוי בהעדפות ובתכנון פלטת הצבעים שבחרנו.

הגוון השלישי יהיה גוון משלים למשני או גוון דומה- בהיר או כהה ממנו.

הכוונה היא לצבעים השולטים בחלל ואשר מרכיבים את כל מה שנמצא בתוכו, כולל קירות, ריהוט ויתר המרכיבים.

 

בחירת פלטת צבעים בשיטת 60/30/10קרדיט: צילום: ערן תורג'מן

 

עקרון #3 ושמו: 'טקסטיל רבותי, טקסטיל!'

אחד הדברים שמביאים לשינוי הגדול ביותר הוא השימוש בטקסטיל. בטקסטיל אנחנו כוללים שטיחים, וילונות, בדי ריפוד, כריות נוי, שמיכות וכיסויי מיטה. לא פעם, כשנכנסתי לבתי לקוחות שמעתי את הלקוחות מנסים להימנע מתליית וילונות, כי 'צריך לכבס', 'למה? יש לי חלון יפה', 'הכלב יתעלל בווילון' ועוד. אותם לקוחות, וגם אורחיהם, לא מאמינים למראה עיניהם לאחר שהווילונות נתלים.

לווילונות יש מספר תפקידים:

1. הצללה או האפלה: הצללה כאשר רוצים לסנן את האור הנכנס ו/או כאשר לא מעוניינים שכל מי שעובר ברחוב יראה מה קורה בבית. האפלה- במקרה ואין תריסים ורוצים להחשיך את חדר השינה למשל.

2. בידוד, לפחות חלקי, של חום וקור.

3. הפיכת הבית למעניק חום ואינטימיות, רוך ונועם.

ולכל הלקוחות 'הנמנעים' - לכל דבר יש פתרון. יש היום בדים נוחים וכביסים, יש סוגים רבים של וילונות שמתאימים לכל מצב (וילונות רומאיים, וילונות הסטה, וילונות ונציאניים, וילונות ורטיקליים, וילונות שניתן לשלוט ולשנות את כמות האור הנכנסת ועוד), שפע עצום של בדים המשתנים בצבעם, ברמת השקיפות שלהם, בטקסטורה שלהם ובסגנון.

כל מה שאמור לגבי וילונות- נכון גם לגבי שטיחים. בנוסף וחשוב ביותר- יש לבחור שטיח שמתאים בגודלו לחלל. אני מתייחסת לשטיח כמסגרת וכרקע לכל מה שמתרחש בחלל, ובדרך כלל ממליצה לרכוש אותו אחרי שריהטנו את הבית, כך שיחבר בין כל האלמנטים בחלל.

כריות נוי הן בעיני תכשיטים שמוסיפים עניין, צבע וייחוד לחלל. גם אם בחרתם ספה בצבע אפור, כריות נוי בצבעים, טקסטורות ובדים מעניינים הן אלו שיהפכו את החלל למיוחד ומעניין. כמובן שרצוי להתאים את הצבעוניות לצבעוניות בה בחרנו (חזרו לקרוא בעקרון #2).

ומילה על כיסויי מיטה- כן, זה מנג'ס, זה מטלה נוספת שצריך לבצע על הבוקר, אבל לא- זה לא לוקח יותר מ-2 דקות, וכשאתם נכנסים לחדר שינה שבו המיטה מכוסה בכיסוי מיטה ו- 2-3 כריות נוי עליו- לא משנה כמה החדר לא מסודר- יש לנו הרגשה נעימה ומאורגנת.

עקרון #4 ושמו: ושמו -'ויהי אור'

הגורם הנוסף שמביא את השינוי הגדול הוא נושא התאורה. לתאורה יש השפעה גדולה על המצב הבריאותי והפסיכולוגי של האדם, ולא ניתן להמעיט בערכה ובתרומתה ליצירת אווירה ולאיכות חיים. פעמים רבות אני נתקלת בבתים חדשים, מעוצבים לעילא, שמתקרתם משתלשל יער של נורות ליבון שהקבלן התקין. שיהיה. בינתיים… 'לא נשאר כסף', 'אין לי מושג מאיפה להתחיל', 'לא החלטתי מה סגנון התאורה שאני רוצה'.

לתאורה יש מספר תפקידים חשובים, ובהתאם לתפקיד נבחר את גוף התאורה המתאים. 

1. פונקציונאליות: למשל, תאורת מטבח צריכה לשלב אור עוצמתי ששוטף את כל המטבח ותאורה המאירה את אזורי העבודה השונים.

2. תאורה ממוקדת: מטרתה להאיר חפץ או קיר מסוים. למשל, תאורה על תמונה חשובה או מיוחדת, מנורת קריאה שמאירה מעל הכורסא בה אנו נוהגים לשבת ולקרוא ועוד.

3. תאורת אווירה: תאורה שמטרתה היחידה היא לייצר אווירה- אם בחדר שינה, כאשר אנו רוצים אווירה רומנטית ואם בחלל ציבורי כמו מועדון. תאורת האוירה לא תחליף את התאורה הפונקציונלית, אלא בדרך כלל תתווסף לה ותאפשר 'משחק' בין סוגי התאורה השונים. בקטגוריה זו נכללים למשל גופי תאורה צמודי קיר שנותנים אפקט תאורה על הקיר בלבד.

קרדיט: עיצוב: נילי ססלר צילום: הגר דופלט בתמונה: גוף תאורה שהוא תכשיט, משתקף במראה ומכפיל את כמות האור.

עקרון #5 ושמו: 'בחיאת, תתכננו מראש!'

 נושא הריהוט הוא ללא ספק עניין גדול, ויכול להיות גם יקר. לכן, ממש לא תרצו 'להיתקע' עם ספה שרכשתם במיטב כספכם אבל לא התאימה לגודל הסלון או לגודל הקיר עליו היא מוצבת. בנושא הריהוט, מעבר לפונקציונליות וליופי, פרופורציות הן דבר חשוב.

למה כדאי לשים לב ברכישת ריהוט?

1. גודל הרהיטים ביחס לגודל החלל, והצבתם בדרך שתאפשר זרימה ומעברים נוחים בתוך החלל.

2. בדי הריפוד- אם יש ילדים קטנים בבית או בעלי חיים, כדאי לבחור בדי ריפוד סינטטיים ונוחים לניקוי.

3. כמה מקומות ישיבה נרצה שיהיו? האם זהו חלל האירוח הראשי או חדר טלוויזיה שמשרת 2 אנשים בלבד? האם יש טלוויזיה בסלון?

4. צבעים: מאחר וספה, למשל, היא פריט הריהוט העיקרי בחלל המגורים למשל, כדאי לבחור צבע שאנחנו אוהבים, שלא ייצא מהאופנה ויימאס עלינו בעוד חודשיים. רצוי וכדאי לשלב טקסטורות וצבעים בספות ובכורסאות- זה תמיד יותר מעניין ומיוחד.

עקרון #6 ושמו: 'קירות מדברים'

הקירות הם כמו דף חלק, שרק מחכה שנצייר עליו.

1. חיפוי: הדרך המהירה והזולה לתת לקירות אופי הוא הצבע. האופציות- כמובן אינסופיות- גם ברמת הגוון, גם ברמת חלוקת הצבע על הקיר, גם ברמת הטקסטורה. כיום יש, מעבר לאינסוף גוונים, גם שיטות צביעה שמעניקות לקיר אופי מיוחד- מיושן/זוהר/כפרי/תעשייתי. כדאי להתאים את הטקסטורה והגוון הן לסגנון הבית והן לפלטת הצבעים שבחרנו. בבחירת הגוון יש להתחשב בתאורה הטבעית ובתאורה המלאכותית- כלומר: איך הצבע ייראה באור יום, ואיך הוא ייראה בלילה. ניתן וכדאי להזמין דוגמאות צבע מחברות הצבעים הגדולות ולבחון את הגוון בשעות שונות ועל קירות שונים.

דרכים קצת יותר יקרות הן חיפויי קיר מסוגים שונים- טפטים (עולם עשיר ונפלא), שעם, אריחים מסוגים שונים ועוד.

2. מידוף: יכול להיות פונקציונלי כמובן (לספרים, לתבלינים...), או דקורטיבי.

3. מה תולים? גם פה- עולם האפשרויות הבלתי מוגבלות- מציורים מקוריים, דרך צילומים, דרך פריטים דקורטיביים לקירות (מישהו אמר מקרמה?)

שלב זה הוא כמעט האחרון בהלבשת הבית, ותלוי מאוד בסגנון הבית ובטעמו האישי של בעל הבית.

עקרון חשוב שיש לשמור עליו הוא התאמה של גודל הפריט או התמונה לגודל של הקיר עליו היא תלויה. תמונה קטנה מאוד בקיר גדול 'תלך לאיבוד', תמונה גדולה מדי על קיר קטן 'תחנוק אותו.

אפשר ורצוי לשלב, לעשות 'קירות גלריה', קומפוזיציות שונות ומעניינות, והכי חשוב- לבחור דברים שאתם אוהבים.

עקרון #7 ושמו: 'אני לא מאמינה שסופסוף הגענו לזה!'

זהו, הגיע הרגע.

הקירות צבועים ומקושטים, הרהיטים עומדים במקומם. הווילונות תלויים וגופי התאורה מותקנים ומאירים את הבית באור נעים ומחמם.

אז מה חסר? פה עציץ, שם סלסלת קש לעיתונים ולשמיכות, כמה נרות לאווירה על שולחן הסלון, אגרטל מהמם עם קוצים שאספנו בטיול האחרון ברמת הגולן, פסל שרכשנו בטיול האחרון במקסיקו.

זה הרגע שבו אנחנו אוספים ומלקטים: לעיתים חפצים ישנים שלא מצאו את מקומם עד היום יהיו מושלמים על השידה החדשה, נקפוץ לחנות מקומית חדשה שנפתחה- אולי יהיו שם דברים מעניינים. נתחבר לסייל של חנות שמציע מחירים נהדרים על אקססוריז.

גם פה- מינונים ואיזונים הם עקרונות חשובים. נסו למצוא, לצד דברים מרשתות מוכרות, גם חפצים אישיים ומשמעותיים עבורכם. אלה הם הדברים שיהפכו את הבית ליחיד ומיוחד ולכזה שיכול להיות רק שלכם- ולא של אף אחד או אף משפחה אחרת.

תתחדשו!

קרדיט: עיצוב: נילי ססלר צילום: הגר דופלט בתמונה: חדר לבן ולבת- צבע, טקסטיל, אביזרים, קירות.