תוכנית תאורה היא חלק בלתי נפרד מכלל תוכניות העיצוב ועיצוב תאורה נכונה היא חלק בלתי נפרד מעיצוב חווית הקניה. 

האור הוא אחד המרכיבים החשובים שמשפיעים עלינו מבחינה נפשית והתנהגותית ולכן, עיצוב נכון של תאורת החנות יכול להוביל לעלייה במכירות. 

עוד בשלב התכנון ובניית העסק כדאי לכוון לתאורה טבעית. כמה שיותר פתחים שפונים החוצה ייתנו תוצאה מרשימה ואף חסכונית. תאורה טבעית תמיד תהיה עדיפה על תאורה מלאכותית ולכן עלינו לתכנן את התאורה המלאכותית כמשלימה את הטבעית. עם זאת, גם עסק שמכיל חלונות גדולים זקוק בערב לתאורה ובשעות היום לתאורה נקודתית. 

איך בוחרים תאורה לעסק?

סביב הקונספט העיצובי של החלל המסחרי תתבצע תוכנית התאורה. לתאורה נכונה יש את הכוח להגדיר חללים וליצור אווירה מתאימה על ידי מיקום והכוונת אור נכונה. עיצוב תאורה הוא משחק בתאורה שבאמצעותו  אנו משנים ומגוונים את מראה החללים השונים. 

אופי התאורה יהיה כאופי החלל או האזור שברצוננו להאיר או להדגיש; בחלל מסחרי יהיו  אזורים ‘המבקשים’ תאורת עבודה ולעומתם אזורים שנרצה להצניע.

חשוב מאוד לשלב גופי תאורה מתאימים שיוצבו בנקודות המדויקות. כך מבליטים אזורים רצויים (למשל: תצוגה) ומסווים מה שמחמיא פחות (כדוגמת דלת מחסן) על מנת ליצור חלל מכירה מואר ומושך שמקדם מכירות ועובד למען ההצלחה של בית העסק. 

חשוב להתאים את התאורה המרכזית (תאורת תקרה) החזקה והמציפה את כל החלל באור כיוון שיש להתחשב גם בגובה התקרה ובעיקר בסוג הריצוף. זאת משום שכל חומר מחזיר אור בדרך שונה. ריצוף מבריק יכול לסנוור את הלקוחות. במקומות שנרצה לייצר להם מעין ‘במה’ נשתמש בתאורת אווירה. 

מעצבי תאורה מקצועיים חשובים לעיצוב העסק בדיוק כמו מעצבי תאורה בהופעות ובתיאטראות. הסיבה לכך היא שללא תאורה מתאימה, כל מה שעיצבנו הוא לשווא כי בסופו של דבר, מה שתופס את העין - זה מה שיקבע.

איזה תאורה כדאי לבחור לחלל עסקי/ מסחרי? 

מבחר גופי התאורה הוא עצום ואפשר ‘ללכת לאיבוד’ מהר מאוד. לכן חשוב לעבוד מול מעצב תאורה מקצועי, שמכיר את האפיונים של סוגי התאורות השונות ובעל רקע עיצובי. כך ניתן יהיה להתאים גם את עיצוב גופי התאורה לחלל המסחרי. 

מעצב תאורה מקצועי יכין יחד עם הלקוחות שלו רשימת צרכים שנובעת מחזון העסק ורשימת צרכים שנובעים מנתוני החלל. חשוב להבין מהו המיתוג של בית העסק ומנקודה זו לגזור השלכות עיצוביות. כך למשל, אם מדובר בבית עסק  שפונה לקהל יעד צעיר, נחפש תאורה נקייה ואם מדובר בבית עסק דינאמי שפונה לקהל יעד עירוני נחפש תאורה נועזת יותר. 

מבחינת צרכים, חשוב לבחון איזה גודל של אזורים מבקשים להאיר, כמה גופי תאורה נדרשים עבור כל חלל, האם יש צורך בתאורה נקודתית או כללית, האם התאורה צריכה לייצר רושם או מסייעת לראות טוב, אלו שעות ביום מצריכות תאורה יותר חזקה, אלו אזורים חשוכים קיימים, האם התאורה מיועדת למדפים, לדלפקים או להעברת מצגות וכדומה. רק לאחר שסך הפרמטרים ידועים ניתן להתחיל להבין מה רצוי ומה נכון.

על בחירת גופי התאורה ישפיעו חמשת הפרמטרים הבאים: עוצמה, עיצוב, צורך בתאורת לילה (כן או לא), הצבע של התאורה ואיכות כללית. בכדי לא להיסחף להוצאות מיותרות, מוטב לבחור באופציה שמאפשרת לשלוט על עוצמת התאורה, כך שניתן עם אותו גוף ליצור מספר מצבים.  

תאורה איכותית משדרת מגוון תכונות חיוביות. תאורה היא הרבה ומעבר לאלמנט פרקטי, ובמיוחד כיום כאשר המבחר כה גדול והתחרות עוד יותר, ועל כן יש לזכור שבין היתר תאורה נועדה לייצר רושם וממש כפי שבוחרים צבע או תמונה לקיר, כך גם חשוב לבחור את העיצוב הנכון של התאורה.

לסיכום

לתאורה ישנו תפקיד קריטי בעיצוב חלל עסקי מסחרי והיא מאפשר לשפר את חוויות הלקוח, להדגיש את ערכי המותג, לכוונן את התנהלות הלקוח בחלל ועוד. לכל חלל עסקי מסחרי יש את חוקי המשחק בתאורה שלו ואם תצאו לטייל באחד ממרכזי הקניות בארץ, תוכלו לראות  את ההבדלים בין התאורות השונות בעסקים השונים.

כל עסק עושה שימוש בתאורה לפי אופיו ובהתאם לקונספט שאותו הוא ממלא ולצרכים שלו; בסופרמרקטים תהיה תמיד תאורה חזקה על מנת שיראו את שפע המוצרים הקיימים ולעומת זאת בחנויות יוקרה נתקל, לא פעם, בחושך ובפריט יחיד שמואר בכדי להדגיש את הייחודיות שלו. בחנויות נעלים תמצאו לרוב פס תאורה מלא בספוטים חזקים שיאירו את תצוגת הנעלים ואילו בחנויות בגדים יהיו אלה מנורות תלויות מעל הקולבים. 

אז איזו תאורה תבחרו לעסק שלכם?