משרד יכול להיות חדר עם שולחן, כיסא וארון אך יכול גם להיות המקום הכי יפה, נוח ופרודוקטיבי, כאשר יש חשיבה ותכנון בעיצובו. בתור מנהלת משרד בעברי, שלטתי בממלכה שלי ביד רמה באמצעות המון צבעים. הכנסתי צבעוניות למשרד על ידי הכנסת קלסרים בכל צבעי הקשת ומה שהתקבל זה קיר צבעוני ויפהפה שהעלה חיוך על פניו של כל מי שנכנס לחלל.

ברבות הימים, החברה גדלה והתרחבה והיה צורך לנצל את המקום בחדרים ולדחוף לשם כמה שיותר עובדים, אז עברתי למשרד גדול יותר, מה שעלה לי בעוד ארבעה שותפים/ות לחדר, שאחד מהם היה נוהג לאכול תפוחים בכזה רעש מעצבן, שכל הריכוז שלי התנדף והתחלף בתחושת עצבים לא נעימה כלל. באופן כללי, נוכחותם של חמישה אנשים שעובדים בחדר אחד מייצרת המון רעש ויום העבודה הופך לסיוט. 

נקודת האור היחידה הייתה השעה 16.00. להוכחה - אני לא כבר לא עובדת שם.

עיצוב ובנייה של חלל כרוכים לעתים בהשקעת סכומים נכבדים של כסף וגם של זמן ולכן אם לא תהיה מחשבה מאחורי העיצוב, זה יכול לייצר תנאי עבודה גרועים, מחויבות נמוכה בקרב העובדים, ביצועים גרועים ובאופן כללי, להשפיע לרעה על רווחיות החברה.

על מנת להבין את החשיבות של עיצוב חללי עבודה ומשרדים תוכלו לקרוא מחקרים בנושא. קיימים רבים כאלה שבדקו את השפעת סביבת העבודה על התפוקה במקומות העבודה. הנושא הראשון שבודקים במחקרים אלו הוא סביבת העבודה ובאופן מובהק, כל (!) הסקרים והמחקרים שנעשו בתחום מוכיחים כי לעיצוב נכון של סביבת עבודה ישנה השפעה ישירה על פרודוקטיביות העובדים וכפועל יוצא, גם על תפוקת החברה.

אנשים לרוב מגדירים עצמם דרך המקצוע ומקום העבודה שלהם ולכן אנשים מחפשים בעבודה ערכים ושיקוף של הרצונות והיכולות שלהם. ערכים אלו הבאים לידי ביטוי באופן טבעי בעיצוב של בתינו, הופכים להיות גם ערכים מובילים בעיצוב סביבות עבודה.

מה משמעותה של סביבת העבודה שלנו?

המחקרים מצביעים על כך שבעיצוב הלוקח בחשבון את עמדת העבודה של כל עובד ועובד במערכת, יש ערך רב וסיפוק עצום עבור העובדים והוא אף מחזק את תחושת השייכות והמצוינות שלהם.

לסביבה הפיסית יש השפעה משמעותית על תחושת העובד ועל יכולת העבודה. סביבת עבודה נעימה ובה שילוב חדרים ומרחבים משותפים, פינות מפגש ועבודה המאפשרות שיחה באווירה נעימה, תועיל גם לעובד היושב לבדו וגם לקבוצה הנפגשת לשיחה. 

נתון מעניין שעלה ממחקרים אלו, מצביע על השפעתה של צמחיה בסביבת העבודה ותרומתה לתחושה טובה, רגשות חיוביים, יכולת ריכוז וביצועים משופרים. צמחיה משפרת את איכות האוויר בתוך המבנה על ידי קליטה של חומרים מזיקים מהאוויר ויצירת רקע נעים לשבת בו, אבל ההשפעה שלה עמוקה יותר, עד לאפקט של ירידה בדופק הלב, השריית רגיעה וחידוד יכולת הריכוז.  

שימוש בצבע ובעיקר בשילוב של צבעים נמצא כבעל השפעה גבוהה על החוויה ועל מצב הרוח של העובדים ובנוסף ניכרה השפעה על מידת רצונו של העובד להישאר במקומו. כמו כן, נמצא גם קשר בין צבע לחיזוק הזיכרון לטווח הקצר.

ישנם עוד אלמנטים משפיעי פרודוקטיביות שקשורים במבנה עצמו. האלמנט החשוב ביותר שמשפיע הוא אור טבעי והיכולת לראות אל תוך ומחוץ למבנה. מחקרים גילו שבבניינים עם חלונות שניתן לפתוח אותם ולאפשר תנועת אוויר, ניכרת ההשפעה על מידת הנינוחות, השלווה והיצירתיות.

התאמת העיצוב לערכי החברה

מעצב חללי עבודה מקצועי יתכנן וישלב את עיצוב מרחב העבודה לערכי החברה. בתכנון חללי עבודה, המעצב חייב לחקור את חזון החברה לסביבות העבודה השונות ולשלב את העיצוב עם ערכי החברה על מנת ליצור מרחבי עבודה נעימים, פרודוקטיבים ומשקפים את ערכי החברה והשייכות.

בואו ניקח לדוגמה את גוגל, מיקרוסופט או צ'ק פוינט - אנו מסתכלים לעיתים בקנאה בחללים המעוצבים במרחבי עבודה שלהם ומתקשים להאמין שעד לפני 20 שנה חברות הייטק עבדו מתוך אשקוביות ומסדרונות ארוכים עם תאורת פלורסנט לבנה. כאשר התחילו להיכנס חברות הזנק (הסטארט אפים) לשוק העבודה וחברו לחברות ההייטק, הדבר הראשון שבלט לעין היה שינוי קונספט עיצוב המשרדים וחללי העבודה. 

מעצבי חללי עבודה הבינו במהרה את החשיבות של התאמת ערכי החברה לעיצובה ושמו דגש על עיצוב של אווירה משוחררת וקלילה יותר, בעיקר בחברות סטארט אפ וחברות הייטק שהחשיבה והעבודה בהן היא יצירתית יותר. עיצוב יצירתי שכזה מביא אתו רמת פרודוקטיביות גבוהה יותר וכפי שאומר החוק הלא כתוב - ‘בסביבת עבודה יצירתית ניתן להיות יצירתי’.

לסיכום, מהדירוג השנתי של CofaceBdi לשנת 2023 המציג את רשימת 100 החברות שהכי טוב לעבוד בהן, שלושת המקומות הראשונים הם מיקרוסופט, שממשיכה גם השנה להיות החברה שהכי טוב לעבוד בה, חברת אפלייד מטריאלס ישראל, שנה שניה ברציפות ולמקום השלישי הגיעה חברת צ'ק פוינט. 

נכון שבסקר נמדדו פרמטרים רבים שלא קשורים ישירות לעיצוב חללי העבודה, אך אין ספק שלעיצוב חללי העבודה יש תרומה מוכחת מדעית לפרודוקטיביות העובדים. המחקרים הוכיחו, כי משרדים מעוצבים תורמים בצורה ישירה למוטיבציה של העובדים, לשביעות רצון ממקום העבודה, לתחושת השייכות ולשימור כוח אדם.