נזקי מים במבנים ובתשתיות הם נזקים שכיחים, שנגרמים לרוב מצנרות מים, ביוב ומי גשם שנשחקות ונפגמות, דליפה מגגות, מקירות וממרתפים שנגרמים מכשלים במערכות האיטום ועוד. 

חדירת מים היא ‘אויב טבעי’ של מבנים והנזקים שנגרמים בגללה הם רבים ועשויים להיות משמעותיים, החל מרטיבות ולחות שגורמות לעובש, דרך ריקבון של מערכות המבנה, נזקי חשמל וכלה בנזילות ובהצפות שגורמות לנזק ולהרס תכולת המבנה. 

כיצד ניתן לגלות נזקי מים וכשלי איטום נסתרים?

קבלני בניין מנוסים מחזיקים בידע באשר למערכות השונות של הבניין שמועדות לבעיות נזילה ולכשלי איטום, אולם לעיתים, יש צורך להיעזר באמצעים שונים שמשמשים לגילוי נזקי מים וכשלי איטום נסתרים, ביניהם מצלמות תרמיות ומכשור מתקדם ומשוכלל. מכשור זה הוא בעל כושר הבחנה ומדידה גבוהים, והם מאפשרים איתור של רטיבות ולחות שאינן נראות לעין בלתי מזוינת.

סריקה תרמית

סריקה תרמית היא בדיקה שמבוצעת באמצעות מצלמה תרמית שמזהה הבדלי טמפרטורה ולו העדינים ביותר. בעזרת קרינה אינפרה אדומה המוקרנת מחלקי המבנה, מתקבל מפת חום על גבי מסך המצלמה וזו, מאפשרת לאתר את מקור הנזילה/הרטיבות, מבלי להזדקק לביצוע שבירה או הרס של קירות/ מרצפות. במקומות בהם ישנה רטיבות וחדירת מים יהיו הפרשי טמפרטורה ועל מסך המצלמה יופיעו גוונים שונים שילמדו על מקור הרטיבות והלחות.

לדוגמה: צילום תרמי יכול לזהות מים מחלחלים סביב צינור מי גשם במרפסת, נזילות בתקרות ובגגות, נזילות במערכת אינסטלציה מאחורי קירות, רטיבויות בחדרי מדרגות מתחת למדרגה והכל, תודות להפרשי הטמפרטורה המתרגמים לתמונות בגוונים שונים.

נתוני הצילום מועברים בתוכנת מחשב חדישה ומוגשים בדו"ח מפורט שכולל נתונים טכניים לצד תמונות צבעוניות שמציגות וממחישות את מיקום הרטיבות ואת מקור הכשלים.

מצלמת סיב

מצלמת סיב משמשת לצילום באיכות גבוהה של פנים צנרות. תודות לצילומי תמונות ווידאו שמתקבלים על ידי המצלמה, ניתן לאתר את מיקום הכשלים והתקלות בצנרת, ללא הרס וגרימת נזקים מיותרים.

מכשירים למדידת לחות ורטיבות

מד רטיבות ולחות הוא אמצעי נוסף שמאפשר לאתר רטיבות ואת המקור שלה, גם כאשר היא אינה נראית לעין. 

לדוגמה: מודד עם דוקרנים שמונח במקומות שונים בקיר, מודד מוליכות, לחות ובאמצעות אחוזי השינוי באזורים השונים ניתן לאתר את מוקד הנזילה או הרטיבות. 

מדידת לחות מתחת למרצפות נעשה תוך שימוש במאזני לחות. כאן יש צורך לפרק את המרצף, לשקול את החומר שמתחתיו, לייבש אותו ולשקול שנית. באמצעות בדיקת אחוז הרטיבות (התקן נחשב 3%) במספר מקומות במבנה והשוואת התוצאות, ניתן לדעת את האזור שבו נמצא מקור הנזילה.

ביצוע בדיקות תקופתיות

מצלמות תרמיות והמכשור המתקדם מאפשרים לסרוק את חלקי המבנה ולאתר את מקור חדירת מים. יש לבצע באופן שוטף הדמיה תרמית בבנייה חדשה ובבניינים קיימים במהלך תחזוקה שנתית. כך, אפשר לזהות בעיות רטיבות מוקדם, עוד לפני שהן הופכות לכשלים קטסטרופליים הדורשים תיקונים גדולים.

הידע, הניסיון והמומחיות לתרגם ולפרש נכון את הסריקה התרמית הוא המפתח, כאשר ניתוח הנתונים ואיתור הבעיות עשויים למנוע נזקים בחיפוש מקור הרטיבות והנזילות בקירות, ברצפות, בגגות וביתר חלקי המבנה.

הידע והניסיון שלי בעבודות איטום ובניה וליקויי בניה עוזרים לי לאתר ולגלות את מקור הרטיבות ואת הכשלים בצנרות ובמערכות האיטום בעת שימוש במצלמות ובמכשור לגילוי ואיתור רטיבות ונזילות מים.

איך נמנע מראש מכשלי איטום?

ליקויי הבניה הנפוצים ביותר הם כשלי איטום ורטיבות. אלה גורמים לנזק משמעותי במבנה ומסיבה זו יש לבצע, בשלבי הבניה, איטום על ידי מומחים בעלי ניסיון, ידע והסמכה בתחום.

עבודות האיטום צריכות להתבצע בהתאם למתכנן/יועץ האיטום, ולעבור פיקוח ובדיקה שהן אכן נעשות בהתאם למפרטים ולתקנים. במהלך העבודות ובסיומן יש לבצע בדיקות תקן ואיטום בהמטרה או הצפה בבקרת מעבדה מוסמכת תוך הנפקת אישור.

שיטות האיטום וחומרי האיטום הקיימים צריכים להתאים לחלקי ואזורי המבנה השונים. יתכן שבבניין יהיו מספר מערכות וחומרי איטום. לדוגמה: איטום קירות מקלחת לא יעשה ביריעות ביטומניות או בחומר משחתי שלא ממשפחת המצמנטים כיון ששימוש בהם לא יאפשר חיפוי של הקיר. בדומה, איטום גג קל לא יעשה באמצעות יריעה ביטומנית בשל משקלה וכושר ההתחברות לסיכוך. 

יוצא, אם כן, שבחירת מערכת האיטום צריכה להיעשות ע"י בעלי מקצוע מנוסים, בהתאם לתקנים ולמפרטים הטכניים של חומרי האיטום. 

חשוב לזכור, כי בשוק ישנם מספר רב של חברות המציעות חומרי איטום שונים וכי רוב החברות טוענות שהחומר שלהן הוא הטוב, הזול והקל לתפעול.  אני כקבלן יועץ ובוחן נזקי מים ראה שעובדה זו גורמת לכך שאנשים רבים משתמשים בחומרי איטום שאינם מתאימים ואשר עשויים להסב נזקים וכשלים. חשוב מאוד לבחור בעל מקצוע שהנו בעל ניסיון ואשר יודע להתאים את חומר האיטום למערכות השונות, לפרטים ולתקנים.

חומרי האיטום הנפוצים

יריעות ביטומניות 

מדובר ביריעה עשויה מבטומן שמגיעה בגלילים ברמת איכות שונות בעובי 4 מ"מ או 5 מ"מ, עם או בלי אגרגט לבן. יריעה ללא אגרגט משמשת לגגות לשכבה ראשונה ושכבה עליונה עם אגרגט להגנה ולדחיית קרני UV. התקן מחייב לפחות עובי איטום של 5 מ"מ. היריעות הביטומניות מודבקות אל התשתית בהמסת החומר והדבקתו ע"י להבת מבער גז.

זפת חם

ביטומן מנושף לאיטום מבנים. מגיע בחביות פחים או קוביות. זפת חם היה נפוץ מאוד בעבר ושימש כחומר הבסיסי לאיטום. החומר מגיע באיכויות שונות כאשר הנפוץ הוא 25/75. השימוש בזפת לאיטום נעשה באמצעות חימום החומר בכלי מתכתי עד להפיכתו לנוזל. בשלב זה, יש לשפוך אותו ולפזרו במגב ובמברשת. לאחר ההתקררות החומר מתקשה בטמפרטורת הסביבה. היתרון של השימוש בזפת הוא כושר חדירה למקומות ללא גישה והחיסרון שבו הוא סכנות כוויה והצורך להיות מצויד בלבוש ובציוד הגנה. כמו כן, תהליך החימום ארוך ולא ידידותי לסביבה.

איטום פוליאוריטני

הפוליאורטן הוא חומר שעמיד לכימיקלים, לקרינת UV ולפגיעות מכניות. החומר יעיל ביותר לאיטום גגות, במיוחד באזורים עם גישה מוגבלת. את החומר ניתן ליישם בהתזה, ישירות על המשטח. זהו פתרון אידאלי וחדשני בתחום לאיטום גגות, קירות ומרצפות וחסרונו הוא מחירו הגבוהה.

איטום וציפוי פוליאוריאה

מדובר בחומר הטוב ביותר הקיים בשוק, עמיד בפני שחיקה, כימיקלים, פגיעות מכניות ובעל חוזק הדבקות עוצמתי לתשתית. החיסרון של חומרי האיטום פוליאוריאה הוא העלות הגבוהה והידע והמקצועיות שנדרשים על מנת ליישמם.

איטום יריעות PVC

יריעות PVC הן יריעת איטום תרמופלסטית שמשמשות לאיטום גגות. היריעות הן גמישות וחזקות. היתרונות הבולטים של יריעות אלה הם העמידות שלהן לאורך שנים והיישום שלהן שמבוצע בהנחה חצי חופשית. החיסרון הוא שבמשך השנים, הן מתכווצות.

לסיכום 

כשלי איטום יכולים להסב נזקים רבים למבנה ולרכוש ולכן מומלץ לבצע איטום באמצעות בעל מקצוע שמכיר היטב את המערכות השונות במבנה, את נקודות הכשל האפשרויות, את החומרים הקיימים בשוק ואת דרך יישומם והתאמתם לצרכים השונים. מומלץ לבצע בדיקות תקופתיות על מנת למנוע החמרה של הנזקים וכיום, הטכנולוגיות המתקדמות הקיימות, מאפשרות לעשות זאת, ללא צורך בשבירת קירות. תחזוקה שוטפת ואיתור מוקדם ומקצועי של כשלי איטום ותיקונם באופן המיטבי, לא רק יסבו חיסכון כספי אלא ימנעו החמרה של המצב ועוגמת נפש מיותרת. 

אני כאן לכל שאלה והתייעצות.